Hulp met isoleren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• AFNJL511
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-11 21:08
Goedemiddag,
Wij hebben een tuinhuis laten bouwen door een tuinman. Het frame is gemaakt van geïmpregneerde vuren balken en de buitenzijde is bekleed met douglas rhombus delen die hier direct tegenaan zijn geschroefd. Er zijn twee ventilatieroosters gemaakt aan weerszijden van het tuinhuis onderin. De achterzijde van het tuinhuis staat tegen onze gevel.
Wij hebben vanaf het begin aangegeven dat wij graag de binnenzijde willen isoleren. Echter, hier loop ik nu tegen een paar zaken aan waar mijns inziens rekening mee had kunnen worden gehouden. Zodoende graag jullie input om hoe nu op de juiste manier dit tuinhuis toch te kunnen isoleren. Gewenste Rd is rond de 3,5 zodat het tuinhuis vorstvrij zal zijn in de winter.

De balken hebben een binnendiameter van 7cm. Zodoende is de ruimte voor isolatiemateriaal beperkt en is mijn keus zodoende op PIR-platen gevallen en niet op steenwol. Ik begrijp dat er zodoende geen open dampfolie nodig is tussen hout/pir en geen gesloten dampfolie aan de andere zijde van de PIR platen.

Tegelijk lees ik dat er een luchtlaag moet worden vrijgehouden van minimaal 13mm tussen douglas delen en PIR isolatie. Klopt dit? Of kan ik de PIR platen direct tegen het douglas hout aan zetten?
Mocht dit niet kunnen vanwege de ventilatie, dan hebben de ventilatiegaten ook weinig nut aangezien de dwarsbalken tussen de staande vuren balken alle luchtcirculatie tegenhouden. Is hier dan een oplossing voor?

Verder, is 1 ventilatierooster onderin per zijde van het tuinhuis voldoende? Of moeten er meer komen?

Alvast bedankt voor jullie hulp. Ik heb twee plaatjes bijgevoegd omdat dit mogelijk eea duidelijker maakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mG0ZDTOpgywPFriWvUkcuYy9W5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a9MIsngEJfyuE97wVcALqd5J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jd6ZeKZ9EpN6SFY2iUtthD536nQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U1ZIPHLK6uy87M6OSuaJYAre.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door AFNJL511 op 10-03-2024 13:16 ]

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
die dakbalken kun je oppikken, dan kan je isolatie ook dikker. Je PIR kan niet rechtsreeks tegen je hout, dan gaat je hout van buiten schimmelen omdat het niet goed droogt.
Als je dat huisje gaat isoleren om het vorstvrij te houden en er tegelijkertijd twee grote ventilatiegaten inzitten, dan kun je het beter niet isoleren.
Waarom wil je het vorstvrij houden, wat ga je er voor bestemming aan geven?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:58
Eens met hierboven. Isoleren van een ruimte vraagt om meer dan om wat pir plakken op wat balken.

• AFNJL511
Dank voor de antwoorden.
Afstand tot het douglas van PIR zal ik dan creëren door regels tegen douglas aan te maken.
De ventilatiegaten zouden erin moeten om de koude kant te laten ventileren. Dus tussen hout en pir plaat. Maar de dwarsbalken en staanders zorgen er natuurlijk voor dat er op deze wijze niks kan ventileren want ventilatiegat is afgeschermd aan alle kanten door latten. Of is 2cm afstand houden met Pir voldoende zonder andere ventilatiemogelijkheid?

Huisje ligt mede gereedschap en tuinkussens in. Ik wil graag condensatie ed vermijden evenals grote temperatuur schommelingen.
Wat zou jullie advies zijn voor Rd waarde?

[ Voor 6% gewijzigd door AFNJL511 op 10-03-2024 15:12 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
AFNJL511 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 14:24:
Dank voor de antwoorden.
Afstand tot het douglas van PIR zal ik dan creëren door regels tegen douglas aan te maken.
De ventilatiegaten zouden erin moeten om de koude kant te laten ventileren. Dus tussen hout en pir plaat. Maar de dwarsbalken en staanders zorgen er natuurlijk voor dat er op deze wijze niks kan ventileren want ventilatiegat is afgeschermd aan alle kanten door latten. Of is 2cm afstand houden met Pir voldoende zonder andere ventilatiemogelijkheid?

Huisje ligt mede gereedschap en tuinkussens in. Ik wil graag condensatie ed vermijden evenals grote temperatuur schommelingen.
Wat zou jullie advies zijn voor Rd waarde?
Tegen condensatie is alleen het dak isoleren wel prima, dat huisje zal niet naad en kierdichtheden zijn dus ik denk dat der wel genoeg luchtstroom is tussen dak en PIR, anders kan je altijd nog wat gaatjes boren met een speedboor.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• AFNJL511
Dank voor het antwoord.
Even om miscommunicatie te voorkomen: het dak is al vanaf boven geïsoleerd.
Het gaat nu om de wanden. Als ik van de wanden 2cm laat tussen de PIR en gevelbekleding, dan hoeven er geen andere ventilatiegaten in de gevelbekleding?
Alvast dank

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12 08:35
Hier een filmpje dat in één van de andere topics van tuinhuis isoleren op tweakers staat: YouTube: Tuinhuis bouwen: Wandisolatie monteren | Lugarde

Als je het toch altijd al ging isoleren, dan had je tuinman de bouw eigenlijk anders moeten doen. Rond het frame folie, daar op latjes (voor ventilatie) en daar dan gevelbekleding op. Aan binnenkant was het dan gewoon isolatie steken, folie tegen en afwerken (osb of zelfs gyproc, wat je zelf wilt)

Hou er rekening mee dat ook een geïsoleerd tuinhuis op termijn gewoon de temperatuur van buiten overneemt als je er geen verwarming in steekt. Ik heb een elektrisch vuurtje i.c.m. een temperatuur sensor dat door een Shelly wordt aangezet als het binnen te koud wordt (enkel overdag als de zonnepanelen voldoende opbrengen 8) ).
Bij mij heb ik als ventilatie een decentrale balansventilatie unit met WTW gebruikt. Een beetje overkill maar als test om het eventueel ooit toe te passen in de slaapkamers (resultaat was trouwens dat ik het niet doe. Bij 100mm pijp maakt dat voor mij te veel lawaai).
Pagina: 1