Domme boiler slim maken, advies nodig

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyrax
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:02
Hi,

Ik heb op zolder een boiler staan van 150l. (Itho Daaldrop) 3 fase, 7,5 kW
Deze boiler wil ik slim maken om:

- Het water te verwarmen als de stroomprijs op z'n laagst is (ik heb een dynamisch tarief)
- Overschot van Zonnepanelen om te zetten naar warm water
- Load balancing te kunnen doen als ook b.v. de oven, inductieplaat etc aan staan.

Mijn vraag gaat over het hardware gedeelte. Ik dacht weg te kunnen komen met een Shelly Pro 4PM maar deze heeft het vannacht begeven met een grote knal in de meterkast. Blijkbaar toch te veel vermogen gevraagd. De Shelly doet 16A per kanaal (fase) en 40 max. maar blijkbaar werkt dit dus niet.

Is zoek dus iets anders om de boiler te kunnen schakelen. Uiteindelijk gaat in in Home Assistant gebeuren dus ik ben flexibel in protocol e.d.

Heeft er iemand een idee of tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:15
Zet in de meterkast een magneetschakelaar die je aan laat sturen door bijv. een Shelly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:46
Ik zou inderdaad een contactor gebruiken die je door een goedkope shelly o.i.d laat schakelen, bouw het hele spul in een kastje wat je bij je boiler tegen de muur maakt i.p.v. in je meterkast gaan zitten rommelen.

Let wel even op je spoelspanning, de meeste contactors zijn 24VDC namelijk, ze bestaan wel die je met 230VAC kan aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyrax
Ja dit zou wel moeten kunnen werken, al heb ik er geen ervaring mee.

Je raadt dus zo’n contactor aan

https://www.elektramat.nl...dium=organic&gad_source=1

Om deze dan te schakelen met een simpele 1 fase Shelly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitzJac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-09 12:59
Verkeerd gelezen.

[ Voor 126% gewijzigd door FitzJac op 10-03-2024 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:46
cyrax schreef op zondag 10 maart 2024 @ 15:01:
Ja dit zou wel moeten kunnen werken, al heb ik er geen ervaring mee.

Je raadt dus zo’n contactor aan

https://www.elektramat.nl...dium=organic&gad_source=1

Om deze dan te schakelen met een simpele 1 fase Shelly?
Ja inderdaad, ik zou zelf wel een Siemens, Eaton, Schneider electric e.d. kopen puur op basis van mijn eigen goede ervaringen met deze merken contactors, wil niet zeggen dat EMAT slecht is, ik ken ze alleen niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyrax
top, ga ik even kijke of is zo'n setje kan samen samenstellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 02:21

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar deel 2 van deze casus. Stel, we kunnen de boiler simpel aan en uit zetten door de stroomtoevoer te schakelen, wat dan?

Simpel aanzetten bij extra zonnestroom of goedkope uren is een begin, maar als die regels te lang niet gelden bestaat de kans dat je de boiler te lang uit laat. Dan is het water straks helemaal afgekoeld of op. Misschien wil je bij zonnestroom of negatieve stroomprijs het water wel heter maken zodat het langer warm blijft.

Kortom welke regels zou je op moeten stellen (in bijvoorbeeld Home Assistant of node red) en zijn er, naast de slimme meter gegevens en het dynamische tarief, misschien nog meer input sensoren nodig?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyrax
Ja, dat is deel 2 inderdaad.

Waar ik aan zat te denken zijn de volgende regels:

1) Prijs van stroom is 9 keer lager dan die van gas (incl belasting etc). Dit is per uur vast te stellen
2) Ik lever meer dan 3,5kWh terug (beetje arbitrair bepaald) maar dan gaan de externe stroomprijs door de helft en daar ben ik blij genoeg mee (en deze sitiatie laat ikk dan 10 minuten bestaan ter voorkoming van teveel schakelen in een korte periode).

maar als iemand betere ideeen heeft?

M'n boiler warmt op tot 85 graden max, hier valt weinig aan in te stellen

[ Voor 7% gewijzigd door cyrax op 10-03-2024 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:24
Deze van ABB is zelfs nog ietsje goedkoper dan de Emat :) Zo'n simplel kastje erbij en je kan hem mooi ergens naast de boiler aan de muur monteren.

Het mooiste is denk ik als je een temperatuursensor in de boiler kan stoppen, die je in Homeassistant uit kan lezen. Dan kan je ook beslissen wanneer je moet beginnen te verwarmen, als je bijvoorbeeld 2 goedkope uren hebt waarbij het 2e uur nog net iets goedkoper is.

Ik zou het waarschijnlijk zo maken dat de boiler in het goedkoopste uur op de dag gaat verwarmen. Als de temperatuur echter te laag is om in 1 uur op te warmen, dan ook het 1 na goedkoopste uur.

[ Voor 13% gewijzigd door marcop23 op 10-03-2024 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Meestal is zo'n 3 fase boiler erg dom, je kunt ook kijken wat er gebeurd als je 1 of 2 fases niet aansluit. Dan kun je eenvoudig(er) je PV opmaken.
Dan kun je dus per 1/3 van het vermogen (2,5kW) regelen en in plaats van 1 uur knallen ook 3 uur rustig verwarmen.
Dan heb je dus 3 keer een 1 fase contactor/magneet schakelaar nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyrax
TheGhostInc schreef op zondag 10 maart 2024 @ 16:55:
Meestal is zo'n 3 fase boiler erg dom, je kunt ook kijken wat er gebeurd als je 1 of 2 fases niet aansluit. Dan kun je eenvoudig(er) je PV opmaken.
Dan kun je dus per 1/3 van het vermogen (2,5kW) regelen en in plaats van 1 uur knallen ook 3 uur rustig verwarmen.
Dan heb je dus 3 keer een 1 fase contactor/magneet schakelaar nodig.
Dit is een goede tip om te proberen en te kijken of het werkt! Ik neem aan dat ik een 3 of 4 fase schakelaar ook per fase kan schakelen maar ik ga het checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyrax
marcop23 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 16:45:
Deze van ABB is zelfs nog ietsje goedkoper dan de Emat :) Zo'n simplel kastje erbij en je kan hem mooi ergens naast de boiler aan de muur monteren.

Het mooiste is denk ik als je een temperatuursensor in de boiler kan stoppen, die je in Homeassistant uit kan lezen. Dan kan je ook beslissen wanneer je moet beginnen te verwarmen, als je bijvoorbeeld 2 goedkope uren hebt waarbij het 2e uur nog net iets goedkoper is.

Ik zou het waarschijnlijk zo maken dat de boiler in het goedkoopste uur op de dag gaat verwarmen. Als de temperatuur echter te laag is om in 1 uur op te warmen, dan ook het 1 na goedkoopste uur.
Ik heb alles het liefste in de meterkast en ga waarschijnlijk op zoek naar Hager apperatuur (de rest van de meterkast is ook Hager). dus een magneetschakelaar en een Shelly inbouwen en dan met Lan bedraad naar de router is de meterkast.

Een temp sensor in de boiler gaat hem niet worden, is een gesloten stalen vat waar ik geen gaatje in wil boren.

Qua opwarmen is het een beetje hinken op twee gedachten. Is het puur economisch of ook ideëel? Ga je voor de goedkoopste opwarming of zijn er ook andere overwegingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:20

ericplan

5180 Wp PV

@cyrax Je kan hier eens kijken voor inspiratie:

ericplan in "Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)"

Niet per se super slim, maar wel minder dom.

A'dam PVOutput

Pagina: 1