(D:\My Picutre.SCR) gedetecteerd of externe hardeschijf.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teamkhaleesi
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 28-03 10:30
Hey,

Er is iets gedetecteerd door Windows Defender en deze bestand blijkt afkomstig te zijn van mijn externe harde schijf. Ik begrijp niet zo goed waar het vandaan komt, want het enige wat ik op mijn externe harde schijf heb staan, zijn back-updocumenten, niets bijzonders. Ik gebruik de externe harde schijf alleen wanneer dat nodig is, dus maar om de paar maanden."

Weet iemand wat deze bestand is? Het lijkt wel zeker op een virus en zeker hoe dat "pictures" fout is gescheven. Ik begrijp gewoon niet zo goed van waar het is gekomen en wat ik nu nog kan doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xR-feraGTIAnKvIOg8wvOs8Eu8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ylpX1a8FlnXFIEXQc20VfxoV.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Typo's kan je zelf ook maken, de spelfout zegt niet zoveel. Maar de rest wel. Dit lijkt me inderdaad duidelijk malware. En dat zal of komen van de PC waar je nu mee werkt, of een ander apparaat waar de USB-disk was aangesloten. De datum van het bestand kan een indicatie zijn.

Advies: netwerkkabel los trekken (of wifi uitschakelen), download vanaf een schone machine een offline virusscanner naar bootable USB stick, boot van die stick en laat die de hele machine scannen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:15

kodak

FP ProMod
Het bestand kan op verschillende manieren op je externe opslag geplaatst zijn. Het kon bijvoorbeeld als vanaf aankoop er op hebben gestaan of via een besmet systeem er zijn geplaatst toen je de opslag daaraan koppelde. Dus hoe dan ook is het scannen zoals @F_J_K stelt een goed advies.

Als je meent dat er alleen backupbestanden op de externe opslag horen te staan dan is het bestand mogelijk afkomstig van een systeem waar je de bestanden vandaan hebt.

Het bestand heeft een scr-extentie. Normaal zijn dat screensaver-applicaties. Dus misschien heeft iemand ooit een poging gedaan een screensaver te downloaden met de bedoeling om afbeeldingen te tonen?