Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• MiguelXL
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-11 14:13
Mijn vraag
Ik wil mijn Netatmo thermostaat aansluiten op mijn CV ketel, echter heb ik een vraag over het aansluiten van de stroomtoevoer van de thermostaat.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Netatmo modulerende thermostaat
- Valiant ThermoCompact

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Volgens de handleiding is "X12" de "Voeding voor toebehoren module":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CWCfBXxlzMWDSclEowR1_g-c1Ls=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wS7i1utLZIyIVqjs6Qf9UB7S.png?f=fotoalbum_large

In de realiteit ziet deze er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUpZuqfQx8fb2gAIVfJVh2vF6hY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/C2HfIR388cqPbn5M9MuedsOf.png?f=fotoalbum_large

Nu zie ik geen manier om hier de twee draden (blauw en bruin) op aan te sluiten zonder te solderen. En die mogelijkheid heb ik niet. Of mis ik iets? Is het een idee om de stroomtoevoer gewoon via een stekker in het stopcontact te voorzien?

Beste antwoord (via MiguelXL op 11-03-2024 08:56)

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-11 16:05
MiguelXL schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:54:
[...]

Dat had ik misschien duidelijker moeten verwoorden. Het relais van de thermostaat heeft 4 draden, waarvan er twee gelabeld zijn als 230v. De andere twee zijn inderdaad voor de OpenTherm aansluiting.
Okee, maar wat wil je nog meer aan gaan sluiten dan? Met alleen OpenTherm aansluiten zou de thermostaat prima z'n werk moeten kunnen doen.

Of heeft de Netatmo ook nog 230V nodig? Dan zou je er gewoon een stekker aan kunnen doen. Die hoeft dan (lijkt mij) niet per se op de ketel aangesloten te worden.

Edit: ja, volgens de handleiding heeft het aparte relais 230V nodig. Die mag gewoon in het stopcontact. Handleiding zegt wel dat de ketel er mogelijk ook een aansluiting voor heeft, maar hij kan ook gewoon in een los stopcontact.

[ Voor 30% gewijzigd door Raling op 10-03-2024 12:08 ]

Alle reacties

• Raling
X12 heb je als het goed is niet nodig. Dat is 230V. Daar kan de Netatmo sws niets mee. (Edit: misschien toch wel)

De thermostaat kan als het goed is gewoon met 2 draden aangesloten worden op de OpenTherm aansluiting. Daar krijgt ie ook gewoon z'n voeding van.

[ Voor 5% gewijzigd door Raling op 10-03-2024 12:02 ]

• MiguelXL
Raling schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:48:
X12 heb je als het goed is niet nodig. Dat is 230V. Daar kan de Netatmo sws niets mee.

De thermostaat kan als het goed is gewoon met 2 draden aangesloten worden op de OpenTherm aansluiting. Daar krijgt ie ook gewoon z'n voeding van.
Dat had ik misschien duidelijker moeten verwoorden. Het relais van de thermostaat heeft 4 draden, waarvan er twee gelabeld zijn als 230v. De andere twee zijn inderdaad voor de OpenTherm aansluiting.

Acties:
  • Beste antwoord

• Raling
MiguelXL schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:54:
[...]

Okee, maar wat wil je nog meer aan gaan sluiten dan? Met alleen OpenTherm aansluiten zou de thermostaat prima z'n werk moeten kunnen doen.

Of heeft de Netatmo ook nog 230V nodig? Dan zou je er gewoon een stekker aan kunnen doen. Die hoeft dan (lijkt mij) niet per se op de ketel aangesloten te worden.

Edit: ja, volgens de handleiding heeft het aparte relais 230V nodig. Die mag gewoon in het stopcontact. Handleiding zegt wel dat de ketel er mogelijk ook een aansluiting voor heeft, maar hij kan ook gewoon in een los stopcontact.

[ Voor 30% gewijzigd door Raling op 10-03-2024 12:08 ]

• pman63
  • Laatst online: 00:55
Het relais wordt bij mij gevoed door het ding aan te sluiten op het stopcontact (kost je een stekker en een stopcontact). De draden komen op de plek waar de vorige thermostaat op zat. In mijn geval was het niet mogelijk de 220 van de ketel door te lussen. (Remeha ketel)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:38

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
BK >> DEI :)

Tweakers Discord

• MiguelXL
pman63 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 13:25:
Het relais wordt bij mij gevoed door het ding aan te sluiten op het stopcontact (kost je een stekker en een stopcontact). De draden komen op de plek waar de vorige thermostaat op zat. In mijn geval was het niet mogelijk de 220 van de ketel door te lussen. (Remeha ketel)
Thanks voor de info!
Ik ga het ook zo inrichten, we hebben nog een stopcontact vrij naast de CV ketel.
Pagina: 1