Problemen met toevoegen Somfy screens aan TaHoma app

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shooord
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:23
Ha Tweakers,

Vraagje: ik heb sinds gisteren de Somfy TaHoma Switch in huis, om daar de buiten screens aan te koppelen.
Bij het toevoegen via de TaHoma-app stuit ik op de volgende problemen.

1. Bij het scannen van de QR-code van de remote (een Situo 5 io Pure II) kom ik in een loop terecht waarbij er een 2e domotica box of remote gekozen met worden uit een lijst; geen van de opties is van toepassing. Toevoegen op deze manier kan op deze manier niet worden afgerond. Zie bijgevoegd een screenshot van de stap waar ik vastloop.

2. Als ik ervoor kies om de QR-code niet te scannen maar vervolgens kies voor RTS (in plaats van io) lukt het afronden van toevoegen wel, maar werkt de besturing via de app nog niet.

Ik had gehoopt dat manier (1) in dit geval meer plug en play was geweest, ik ben (nog) niet super handig met domotica verder. Wat kan ik in dit geval het beste doen? De installateur contacteren? Of is het probleem verder op een andere manier te onderzoeken of te omzeilen?

Ik hoor graag van jullie! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vf-5mCCSKTUPDcW7r9IVDkzI-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TqymwAjRH7e5qtdQwxUHGeIo.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• iRob
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:36
Neem even contact op met de helpdesk van Somfy. Hier heb ik zeer goede ervaringen mee. Ze kunnen op afstand de Switch uitlezen. Bij mij was er iets vastgelopen wat ze op afstand konden resetten.

Als je meerdere producten wilt toevoegen dan kun je in de app ook de IO discovery functie gebruiken, deze staat onder ‘geavanceerde functies’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:03
Het klinkt niet echt tweakerachtig om de support te raadplegen, maar ik heb er ook écht mee zitten stoeien. Documentatie is nagenoeg niet voorhanden omdat men steeds vaker van mening is dat zoiets intuïtief moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRob
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:36
Documentatie rondom Somfy is idd zeer summier. Op Youtube staan wel genoeg filmpjes over de basis instellingen.

In de Tahoma app kun je een 12-cijferige pincode vinden. Wanneer je die doorgeeft aan de support afdeling kunnen ze je switch (of in mijn geval de connectivity box) uitlezen. Dan zien ze blijkbaar meer dan jij als gebruiker kunt zien. Ook kunnen ze bepaalde instellingen voor je wijzigen.

Installateurs hebben dan weer de Somfy Pro app waarmee ze meer kunnen instellen. Op zich wel logisch dat ze het voor de doorsnee consument zo eenvoudig mogelijk willen houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06-06 13:46
iRob schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:28:
Neem even contact op met de helpdesk van Somfy. Hier heb ik zeer goede ervaringen mee. Ze kunnen op afstand de Switch uitlezen. Bij mij was er iets vastgelopen wat ze op afstand konden resetten.

Als je meerdere producten wilt toevoegen dan kun je in de app ook de IO discovery functie gebruiken, deze staat onder ‘geavanceerde functies’
Even een topicbump, maar deze laatste functie heeft mij geholpen! De Tahoma app vond via de normale wijze steeds maar één van de 4 screens, nu via deze IO Discovery de andere 3 kunnen toevoegen.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tex4
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik had zelfde probleem. Bij zoeken kon de app de rolluiken niet vinden. Dit probleem ontstond na de eerste installatie toen beide rolluiken goed werkten en het icoon van het eerste rolluik nog bleef ronddraaien. Dat apparaat toen verwijderd en toen in een lus met storing, resetten en opnieuw inleren terecht gekomen. De Somfy helpdesk heeft me toen goed geholpen.
Probleem kwam doordat de sleutels in de motoren en in de Somfy switch niet meer overeen kwamen. Door beide rolluiken afzonderlijk spanning 2s eraf 10s erop 2s eraf en spanning weer erop kon de medewerker de rolluiken toch weer zien en daarna stonden ze ook weer in mijn app.
Daarna bleef alleen nog de wachtpijltjes ronddraaien in het icoon van het eerste rolluik. Toen op Android telefoon de cache gewist en de app gewist en opnieuw geïnstalleerd en daarmee was dit probleem ook verholpen. Nu werkt dus alles goed.

[ Voor 2% gewijzigd door Tex4 op 20-08-2024 12:09 . Reden: typefouten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slingshot27
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-06 15:49
Beste @iRob,

Ik heb ook dit probleem en las je bericht dat je dit kan oplossen met de IO discovery mode in de geavanceerde instellingen.
Ik wil dit uiteraard ook graag proberen, maar kan deze functie niet vinden onder de geavanceerde functies. Daar staat alleen informatie over de box en de app de optie beheer io sleutel, maar niet IO discovery.

Kan je misschien een screenshot maken, waar ik het kan vinden?

Ik heb het gevonden in een ander draadje. Je kan de actie hier vinden:
Somfy&Me -> Help & advanced features -> Advanced features -> io key management -> ! Action reserved for advanced users! Continue -> Via IO discover mijn screen weer gevonden en gekoppeld!

Bedankt!

[ Voor 23% gewijzigd door slingshot27 op 20-09-2024 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ironburn
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:53
Goedendag,
Ik ervaar de zelfde probleem met mijn somfy connectivity box.
Het zonnescherm is eerder gekoppeld geweest maar de box ging ineens na een half jaar steeds offline. Dus na overleg met somfy de box op een 2,4ghz netwerk gezet. Dit maakte geen verschil. Dus dacht ik dat het handig was om alles te resetten in de box en weer opnieuw te beginnen. Helaas heeft dit er toe geleid dat de box het scherm niet meer ziet. De 2,10,2,10 reset uitgevoerd maar dit mag niet baten. Er kan nog steeds niets gevonden worden.
Ook via io discovermodes geprobeerd maar dat maakt ook niks uit.
Somfy geeft aan om de dealer te vragen om de sleutel uit de motor te halen.
De dealer vraag daar €90 voor. Terwijl de connectivity box maar €50 is. Dus dat zie ik niet zitten. Mijn afstandsbediening van me scherm doet het voor de rest prima, maar ook via de afstandsbediening krijg ik hem niet gekoppeld.
Iemand anders een idee, wat ik zou kunnen doen?
Alvast bedankt

[ Voor 7% gewijzigd door Ironburn op 03-11-2024 08:48 ]

Pagina: 1