Overzetten FAT32 IDE disk bestanden naar Win 11 / MacOS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:00
Ik heb hier een zeer oude laptop, waar nog interessante bestanden op staan. Die wil ik er graag afhalen, maar dat gaat vooralsnog matig.

Het gaat om een Compaq Armada 1590DT met Windows 95 geinstalleerd (Pentium Nul, 32MBram, 2GB HD).

Ik heb met 3,5” floppies gewerkt, maar bij sommige bestanden/floppies gaat het telkens mis.

Nu dacht ik de HD eruit te halen en via USB aan een laptop te hangen, maar ook weinig geluk hiermee.
Ik heb deze IDE naar USB converter gebruikt, maar ik zie telkens geen verbonden HD.

Het is een 2,5” IDE schijfje, geformatteerd als FAT32. Ik heb de jumpers op alle manieren erin gehad, maar op zowel Linux (Ubuntu 22.04), Windows 11 en MacOS (nieuwste) wordt er geen schijf herkend. Dat is op hardware-niveau, dus ik vermoed dat mijn IDE naar USB converter niet compatible is met deze schijf.

Iemand een goede suggestie om de schijf toch aan een computer te kunnen verbinden via USB? Anders ga ik kijken of ik iets met een netwerkkaart kan fixen voor deze laptop.

Oh, en het gaat niet om mijn laptop of bestanden, maar om die van mijn overleden schoonvader. Die vond blijkbaar dat backups hetzelfde was als het bewaren van oude hardware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Over welke harde schijf gaat het?

Incompatibiliteit van die USB adapters is vrij waarschijnlijk, zeker met zulke oude diskjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:30
Ik zou een PCI-E naar IDE adapter proberen ipv via USB

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 15:28
Ik gebruik daar voor deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005006452247242.html

Gaat eigenlijk altijd goed. Ook met oude laptop ide interfaces. Is dus een andere ide interface als desktop.

Het kan zijn dat je schijf niet genoeg power krijgt nu.

[ Voor 9% gewijzigd door pennywiser op 10-03-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
TERW_DAN schreef op zondag 10 maart 2024 @ 10:26:

Incompatibiliteit van die USB adapters is vrij waarschijnlijk, zeker met zulke oude diskjes.
Goeie vraag, een of andere seagate, maar ik haal ‘m er vanavond nog een keer uit voor een extra check

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bas-r
pennywiser schreef op zondag 10 maart 2024 @ 10:30:

Gaat eigenlijk altijd goed. Ook met oude laptop ide interfaces. Is dus een andere ide interface als desktop.

Thanks. Mijn adapter krijgt externe power, maar voor die €6 valt het te proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
bas-r schreef op zondag 10 maart 2024 @ 10:31:
[...]

Goeie vraag, een of andere seagate, maar ik haal ‘m er vanavond nog een keer uit voor een extra check
Bv. een IBM Travelstar van 1997 oid denk ik. Deze hebben al een gewone ide laptop interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
bas-r schreef op zondag 10 maart 2024 @ 10:33:
[...]

Thanks. Mijn adapter krijgt externe power, maar voor die €6 valt het te proberen!
Werkt bij mij altijd. Grote 3.25"disks kunnen er ook op, maar die hebben zeker wel extra power nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Die van jou is overigens USB 3.0, die ik heb is USB 2.0. Volgens mij maakt dat uit. Met oude disks gebruik ik liever USB 2.0. Dan maar wat langer data pompen, maar het werkt vrijwel altijd wel. Sluit hem dus aan op een native USB 2.0 poort op je PC.

Die laptop kan je nog wel booten, dus weet je zeker de disk goed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
pennywiser schreef op zondag 10 maart 2024 @ 10:49:
Die van jou is overigens USB 3.0, die ik heb is USB 2.0. Volgens mij maakt dat uit. Met oude disks gebruik ik liever USB 2.0. Dan maar wat langer data pompen, maar het werkt vrijwel altijd wel. Sluit hem dus aan op een native USB 2.0 poort op je PC.

Die laptop kan je nog wel booten, dus weet je zeker de disk goed is?
Jazeker, ik heb al een paar heerlijke uurtjes achter Windows 95 doorgebracht. Verrassend snappy met die prutspecs! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zie je de fysieke disk wel (niet zozeer de partitie)? Als je de disk al niet ziet, werkt de adapter niet met de disk. Een USB 2.0 adapter werkt mogelijk beter, qua snelheid ga je toch niks merken, USB 2.0 is al sneller dan de disk zelf.

Wanneer je de disk weer ziet, maar nog geen partitie of file system, houd dan rekening met de sector grootte. USB adapters willen daar nog wel eens wat anders van maken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
Hero of Time schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:20:
Zie je de fysieke disk wel (niet zozeer de partitie)? Als je de disk al niet ziet, werkt de adapter niet met de disk. Een USB 2.0 adapter werkt mogelijk beter, qua snelheid ga je toch niks merken, USB 2.0 is al sneller dan de disk zelf.

Wanneer je de disk weer ziet, maar nog geen partitie of file system, houd dan rekening met de sector grootte. USB adapters willen daar nog wel eens wat anders van maken.
Ik zie de disk in het geheel niet. Ik heb alvast de raad van @pennywiser opgevolgd en een usb2.0 adapter gekocht. Benieuwd of dat wel werkt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Nostalgie!

>32GB ram
Vast niet!

Ik heb in het verleden heel wat van deze laptops opengemaakt, en alle mogelijke harddiskadapters verkocht. 44 pins naar 40 pins bijvoorbeeld heb ik nog liggen. Is het makkelijkste niet een CF-kaart in een PCMCIA-adapter, zodat je op de laptop zelf alles kan kopieren? Of een PCMCIA netwerkkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:46
bas-r schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:03:
Ik heb met 3,5” floppies gewerkt, maar bij sommige bestanden/floppies gaat het telkens mis.
Wat gaat er mis precies dan en hoeveel/hoe groot zijn de bestanden die je moet overzetten?

Gebruik dan eventueel het tool Total Commander voor het overzetten?
Je kan dan de bestanden (van te voren!) inpakken/splitten zodat ze op een floppydisk passen en zo overzetten en weer uitpakken op je andere (Windows) systeem.
Dat heb ik zo vroeger ook wel regelmatig gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
RemcoDelft schreef op zondag 10 maart 2024 @ 12:20:
Nostalgie!

>32GB ram
Vast niet!

Ik heb in het verleden heel wat van deze laptops opengemaakt, en alle mogelijke harddiskadapters verkocht. 44 pins naar 40 pins bijvoorbeeld heb ik nog liggen. Is het makkelijkste niet een CF-kaart in een PCMCIA-adapter, zodat je op de laptop zelf alles kan kopieren? Of een PCMCIA netwerkkaart.
Macht der gewoonte! Inderdaad 32MB :)

Goeie suggestie dat PCMCIA!! Dat was ik helemaal vergeten! Netwerkkaartjes zijn erg cheap daarvoor zie ik. Dat is ook een mooie optie.
TERW_DAN schreef op zondag 10 maart 2024 @ 10:26:

Seagate Marathon ST92130AG met een whopping capaciteit van 2,1GB!!
The_Doman schreef op zondag 10 maart 2024 @ 13:21:
[...]

Wat gaat er mis precies dan en hoeveel/hoe groot zijn de bestanden die je moet overzetten?

Gebruik dan eventueel het tool Total Commander voor het overzetten?
Je kan dan de bestanden (van te voren!) inpakken/splitten zodat ze op een floppydisk passen en zo overzetten en weer uitpakken op je andere (Windows) systeem.
Dat heb ik zo vroeger ook wel regelmatig gedaan.
De bestanden zijn tussen de 500kb en 1000kb (complete boeken in Word), maar die 'zouden'. moeten passen op een floppy. Naar een floppy toe lijkt geen probleem, maar van de floppy af naar een moderne pc is problematisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
bas-r schreef op zondag 10 maart 2024 @ 15:32:
De bestanden zijn tussen de 500kb en 1000kb (complete boeken in Word), maar die 'zouden'. moeten passen op een floppy. Naar een floppy toe lijkt geen probleem, maar van de floppy af naar een moderne pc is problematisch.
Hoe "problematisch" dan precies?
Ik ga er natuurlijk wel vanuit dat je een (USB) floppydrive op je andere systeem beschikbaar hebt?
Anders gaat dat niet zo lekker werken inderdaad. :P
Met het genoemde Total Commander of natuurlijk ook andere tools kan je gesplitste archief bestanden maken die op één floppy passen.

Andere optie voor (erg) oude systemen is een seriële crossover/null modem naar de andere PC?
Total Commander heeft hier ook nog ondersteuning voor.
Total Commander: Is the Serial Plugin still supported? What do I need to let it work?
Yes, the plugin is still supported. It does work with USB to serial adapters, even on Windows 10.
The parallel port connection does NOT work with USB to parallel port adapters, though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
The_Doman schreef op zondag 10 maart 2024 @ 16:04:
[...]

Hoe "problematisch" dan precies?
Ik ga er natuurlijk wel vanuit dat je een (USB) floppydrive op je andere systeem beschikbaar hebt?
Anders gaat dat niet zo lekker werken inderdaad. :P
Met het genoemde Total Commander of natuurlijk ook andere tools kan je gesplitste archief bestanden maken die op één floppy passen.

Andere optie voor (erg) oude systemen is een seriële crossover/null modem naar de andere PC?
Total Commander heeft hier ook nog ondersteuning voor.
Total Commander: Is the Serial Plugin still supported? What do I need to let it work?

[...]
Ik heb een floppy->usb2.0 geval, die ik aan mijn laptop(s) koppel. Telkens bij die grote bestanden krijg ik een melding dat ie niet gelezen kan worden na een minuutje kopiëren. Verschillende laptops/floppies geprobeerd.

Ik stap even af van het via floppy kopiëren, en wacht even tot die IDE-usb2.0 adapter binnen is en dan probeer ik het weer even met de complete HD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
bas-r schreef op zondag 10 maart 2024 @ 16:27:
Ik heb een floppy->usb2.0 geval, die ik aan mijn laptop(s) koppel. Telkens bij die grote bestanden krijg ik een melding dat ie niet gelezen kan worden na een minuutje kopiëren. Verschillende laptops/floppies geprobeerd.
Ja ik heb hier ook diverse USB-Floppy drives.
Ik neem ze vaak mee bij de kringloop als ik ze weer tegenkom. :P

Grootste probleem is gewoon nog wat goede floppydisks te vinden die betrouwbaar werken!
Dus dat moet je even goed testen met een format/verify van te voren.

De floppydrive zelf kan natuurlijk ook gewoon slecht zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 17:05

sapphire

Die-hard pruts0r

Anders een tweaker in de buurt zoeken die nog oude systemen heeft staan?

Ik gebruik nog wat oudere PC’s die USB2, floppy en IDE hebben om dingen naar mijn Pentium MMX te krijgen.

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Misschien domme opmerking, maar is een USB stick geen oplossing. Als Windows 95 FAT32 ondersteunt dan waarschijnlijk ook USB 1.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bas-r
jimh307 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:39:
Misschien domme opmerking, maar is een USB stick geen oplossing. Als Windows 95 FAT32 ondersteunt dan waarschijnlijk ook USB 1.0
Dat is natuurlijk geen domme opmerking, alleen beschikt de laptop niet over een usb-poort. Ik wacht even de usb2->ide adapter af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Of misschien een peer netwerkje aanleggen om daar te kunnen overpompen.

Wellicht in hobbykringen iets zoeken. Over heel veel data gaat het niet. Hooguit twee gigabyte aan data overtanken is dan nog te overzien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bas-r
pennywiser schreef op zondag 10 maart 2024 @ 10:30:

Dank voor de tip! Zojuist met deze adapter alle bestanden in no-time over kunnen kopiëren.

Bedankt allemaal voor het meedenken
Pagina: 1