Welke router kan veel torrent-verkeer aan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulsqy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 21:50
Mijn Ziggo router begon te crashen nadat ik steeds meer torrents begon te verzamelen. Mijn router werd omgewisseld (die zwarte connectbox), maar na een maand begonnen de problemen opnieuw. Router reset zichzelf meerdere keren per dag. Na wat zoeken op internet, lees ik dat veel torrent verkeer een mogelijke oorzaak van de crashes is. Blijkbaar vraagt dit teveel van de router.
Wat is een goede router die wel tegen een massa aan connecties kan?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Zoek je een modem of een router?

Heeft ook een computer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:06
Je kunt met teveel torrent connecties in principe elke router overbelasten, maar waarschijnlijk gaat eerst het modem gedeelte plat, dus een andere router achter je modem zetten is dan nutteloos.
De oplossing is gewoon het aantal connecties in je torrent client beperken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:11
Misschien is het een (betere?) optie om de torrent client dan wat te beperken wat betreft de bandbreedte/hoeveelheid verbindingen?
De gebruikte torrent client kan misschien ook nog verschil maken.
Sommige bieden extra opties om de verbinding the optimaliseren/beperken.

Goole: Prevent Torrent Crashing Router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulsqy
Bertus schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:20:
Zoek je een modem of een router?
Goede vraag.
Ik weet niet heel veel over hoe netwerken in elkaar steken en tot nu toe vertrouwde ik op de apparatuur van Ziggo.
Ik weet het verschil tussen een modem en een router maar heb er niet bij stil gestaan dat ik tegenwoordig ook zelf de modem kan vervangen.
Uiteindelijk zoek ik naar een duurzame oplossing zodat ik de hoeveelheid torrent verbindingen niet hoef te verminderen.

Maar dat laatste is natuurlijk ook een optie om uit te proberen en naar betere instellingen in qBittorrent te zoeken.

Als ik voor een nieuwe modem en/of router zou zoeken voor mijn scenario, wat is dan een goede tip?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-09 07:30

jurroen

Security en privacy geek

Het probleem waar je mee zit is niet dat je Linux ISO's aan het torrenten bent, maar de hoeveelheid aan connecties. Dat komt geloof ik op zijn beurt weer door een combinatie tussen de Puma chipset in de Connectbox en wat brakke firmware.

Het alternatief op EuroDOCSIS is een Fritz!Boz kabel modem, welke ook over de Puma chipset beschikken.

Het beste kun je kijken of je de globale connecties in je client kunt limiteren. Als je alle edities van Ubuntu, Fedora en Debian aan het seeden bent voor alle mogelijke architecturen zit je met gemak boven de 100 torrents. Dan is een globale limiet beter dan per torrent.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Het probleem waar je mee zit is niet dat je Linux ISO's aan het torrenten bent
🤣

zelf gebruik ik ook QBT en bij mij staat mijn global conections limit dacht ik op 100 oid en het maximum aan verbindingen per torrent op 5, op deze manier blijft er meer dan genoeg ruimte over voor mijn eigen gebruik, mensen die van mijns seeds gebruik willen maken moeten dan soms gewoon heel even wachten en het voordeel is dat ik 20 man tegelijk kan bedienen in plaats van de ene enkele die maar probeerd meer BW te kijken. dus het helpt ook nog eens bij het voorkomen van Hit & Runs

mijn favorite torrents zijn natuurlijk die van linux MINT :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Sowieso los van crashende modems/routers, als je geen enkele beperking op je Torrent verkeer gooit, dan gaat je eigen verkeer toch ook gewoon eraf gedrukt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulsqy
Sissors schreef op zondag 10 maart 2024 @ 15:50:
Sowieso los van crashende modems/routers, als je geen enkele beperking op je Torrent verkeer gooit, dan gaat je eigen verkeer toch ook gewoon eraf gedrukt worden?
Daar heb ik dus geen problemen mee ondervonden behalve dan een modem die herstart en helemaal geen internet op die momenten. Maar tussen de herstarts door kan ik gewoon thuiswerken en teams gebruiken bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulsqy
jurroen schreef op zondag 10 maart 2024 @ 13:49:
Het probleem waar je mee zit is niet dat je Linux ISO's aan het torrenten bent, maar de hoeveelheid aan connecties. Dat komt geloof ik op zijn beurt weer door een combinatie tussen de Puma chipset in de Connectbox en wat brakke firmware.

Het alternatief op EuroDOCSIS is een Fritz!Boz kabel modem, welke ook over de Puma chipset beschikken.

Het beste kun je kijken of je de globale connecties in je client kunt limiteren. Als je alle edities van Ubuntu, Fedora en Debian aan het seeden bent voor alle mogelijke architecturen zit je met gemak boven de 100 torrents. Dan is een globale limiet beter dan per torrent.
Bedankt voor de info.
Ik heb mijn globale limiet van 500 naar 100 verlaagd en max peers per torrent en upload ook lager gezet.
Ik ga eens kijken of het verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulsqy
i-chat schreef op zondag 10 maart 2024 @ 14:59:
[...]
🤣

zelf gebruik ik ook QBT en bij mij staat mijn global conections limit dacht ik op 100 oid en het maximum aan verbindingen per torrent op 5, op deze manier blijft er meer dan genoeg ruimte over voor mijn eigen gebruik, mensen die van mijns seeds gebruik willen maken moeten dan soms gewoon heel even wachten en het voordeel is dat ik 20 man tegelijk kan bedienen in plaats van de ene enkele die maar probeerd meer BW te kijken. dus het helpt ook nog eens bij het voorkomen van Hit & Runs

mijn favorite torrents zijn natuurlijk die van linux MINT :D
Haha. Bij mij is het op dit moment Ubuntu maar het is mijn eerste ‘server’ en ben er pas 6 maanden mee aan het spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:13

FreakNL

Well do ya punk?

Je zou je ziggo modem in bridge kunnen zetten en er dan een flinke router achter kunnen zetten.

Maar beter is het idd om het aantal connecties te beperken. En wat NOG veel beter is; zet die torrent rommel op een aparte PC (VM) met een VPN client met kill switch. Dan loopt het verkeer via die VPN en heb je ook die problemen met het aantal connecties niet meer.

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 10-03-2024 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
Maar beter is het idd om het aantal connecties te beperken. En wat NOG veel beter is; zet die torrent rommel op een aparte PC

hoewel ik het in beginsel niet helemaal oneens ben met je verhaal zijn er wel wat dingetjes waarmee je rekening wilt houden.

als je een torrent-pc wilt betekent dat in beginsel weer een extra pc met zijn eigen stroom verbruik,
je wilt dan op zijn minst een pc waar een fatsoenlijke schijf aan gehangen kan worden (dus een rPi valt dan al weer af) - beste dat ik hier dan kan bedenken is een mini pctje, thinclient of een ex-chromebox pctje (hier in v&a wel te vinden) waar je dan een flinke SSD in wilt zitten waar je al je huidige torrents op kunt bewaren. - gezien de hoeveelheid linux iso die ik ken is dat an weer minimaal een 1tb m2 ssd en dan moet je maar net iets tegen het lijf lopen waar er zoéentje in past. (kosten zijn dan al snel 50 voor het mini pctje en 50 voor de ssd,

dan is het makkelijker om bijvoorbeeld qbittorrentvpn (te vinden op dockerhub), in docker te draaien kwa geheugen verbruik zal dat je nas niet zijn knieën dwingen

waar je uiteindelijk op hoopt is dat vpn door zijn opzet (een tunnel) zorgt dat je niet voor elke peer en elke torrent een aparte verbinding op hoeft te zetten (dit wordt nu 't probleem van de routing bij je vpnboer). maar zoiets kost natuurlijk wel geld,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik heb hier een stevige 5000 Linux ISO's draaien in een rTorrent Docker container. De KPN Experiabox kon dat niet aan, maar de FRITZ!Box 7590 die ik nu heb wel. Een andere optie is zelfbouw, maar dat moet je ook maar willen.

Ik heb het limiet van de FRITZ!Box (als in harde crash) nog niet gevonden, de Experiabox klapte eruit bij langer dan een paar seconden boven 750Mbps throughput en bij meer dan ~800 verbindingen. Ik neem aan dat dat bij de meeste provider doosjes wel ongeveer hetzelfde zal zijn, die dingen zijn gewoon niet gemaakt voor serieuze verbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulsqy
Oon schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:16:
Ik heb hier een stevige 5000 Linux ISO's draaien in een rTorrent Docker container. De KPN Experiabox kon dat niet aan, maar de FRITZ!Box 7590 die ik nu heb wel. Een andere optie is zelfbouw, maar dat moet je ook maar willen.

Ik heb het limiet van de FRITZ!Box (als in harde crash) nog niet gevonden, de Experiabox klapte eruit bij langer dan een paar seconden boven 750Mbps throughput en bij meer dan ~800 verbindingen. Ik neem aan dat dat bij de meeste provider doosjes wel ongeveer hetzelfde zal zijn, die dingen zijn gewoon niet gemaakt voor serieuze verbindingen.
Dit is goed om te weten. Ik zit op ongeveer 3000 iso’s in een qBit docker container.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Het gaat zeker niet om de maximale up of download, je modem/router kan dat prima aan daar is hij voor geschikt.
Het gaat ook niet om het aantal bestanden maar om het aantal open connecties dat de boel om zeep help.
Als niemand connect naar die 3000 iso's is er niets aan de hand maar als ze allemaal de max connections van je torrent client hebben gaat elke router over z'n nek.

Je moet altijd het maximaal aantal connections beperken, want voor elke connectie heeft een router wat geheugen nodig en router hebben niet veel geheugen dus daar loopt de boel op stuk.

[ Voor 27% gewijzigd door Ben(V) op 10-03-2024 22:48 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:13

FreakNL

Well do ya punk?

i-chat schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:08:
Maar beter is het idd om het aantal connecties te beperken. En wat NOG veel beter is; zet die torrent rommel op een aparte PC

hoewel ik het in beginsel niet helemaal oneens ben met je verhaal zijn er wel wat dingetjes waarmee je rekening wilt houden.

als je een torrent-pc wilt betekent dat in beginsel weer een extra pc met zijn eigen stroom verbruik,
je wilt dan op zijn minst een pc waar een fatsoenlijke schijf aan gehangen kan worden (dus een rPi valt dan al weer af) - beste dat ik hier dan kan bedenken is een mini pctje, thinclient of een ex-chromebox pctje (hier in v&a wel te vinden) waar je dan een flinke SSD in wilt zitten waar je al je huidige torrents op kunt bewaren. - gezien de hoeveelheid linux iso die ik ken is dat an weer minimaal een 1tb m2 ssd en dan moet je maar net iets tegen het lijf lopen waar er zoéentje in past. (kosten zijn dan al snel 50 voor het mini pctje en 50 voor de ssd,

dan is het makkelijker om bijvoorbeeld qbittorrentvpn (te vinden op dockerhub), in docker te draaien kwa geheugen verbruik zal dat je nas niet zijn knieën dwingen

waar je uiteindelijk op hoopt is dat vpn door zijn opzet (een tunnel) zorgt dat je niet voor elke peer en elke torrent een aparte verbinding op hoeft te zetten (dit wordt nu 't probleem van de routing bij je vpnboer). maar zoiets kost natuurlijk wel geld,
Je gaat dat natuurlijk niet fysiek draaien. Kan toch prima op je normale PC in een VM… kom op, we zitten hier op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

FreakNL schreef op zondag 10 maart 2024 @ 22:56:
[...]

Je gaat dat natuurlijk niet fysiek draaien. Kan toch prima op je normale PC in een VM… kom op, we zitten hier op Tweakers.
Dit. Insert tweak-all-the-things.jpg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Oon schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:16:
Een andere optie is zelfbouw, maar dat moet je ook maar willen.
Zelfbouw wat? Jij en ik hebben de 'luxe' van FttH. Dat heeft TS echter niet. Ziggo, dus coax. Kun je wel een kekke zelfbouw gateway / firewall hebben, maar feit blijft dat er nog steeds een modem nodig is.

Huidige aanbod is AFAIK allemaal Puma-based, wat eruit klapt bij een redelijk aantal connecties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
Huidige aanbod is AFAIK allemaal Puma-based
nu weet ik uit gebrek aan ervaring niet hoe slecht pruma is maar met een redelijke firmware én in bridge mode kan ik me wel voorstellen dat de impact van een connectionDoS wel wat minder is dan wanneer je ook nog probeert te routeren of iets van packet filtering probeert te doen

ow wn @FreakNL een VM optuigen voor torrenting, dan heb je niet alleen de overhead van een container maar gelijk van een heel os,

eigenlijk zou je voor torrenting eigenlijk helemaal geen von moeten inzetten maar gewoon een sock5 proxy, gezien het feit dat isp hier geen dpi kunnen en mogen inzetten zou je in theorie niet meer dan dat nodig moeten hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Een aparte PC of VM voor torrents helpt natuurlijk helemaal niets.
Alle connecties moeten hoe dan ook door zowel het modem als de router verwerkt worden en aan daar zit nu eenmaal altijd een limit op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulsqy
Ik lees hierboven dat het grootste probleem dus de hoeveelheid aan connecties zijn. Er wordt gezegd dat dit mijn modem en/of mijn router overbelast (te weinig geheugen?) Ik heb mijn global connections gisteren omlaag geschroefd naar 100, maar zag dat afgelopen nacht alsnog mijn modem herstarte. Vanochtend heb ik ze op 75 connections gezet. Ondertussen is Ziggo een test gestart om te kijken of ze iets kunnen ontdekken.

Er ligt bij mij nog geen glasvezel, dus ben ik op Ziggo aangewezen. Maar begrijp ik uit het bericht van @Oon en @jurroen dat je met een FttH verbinding geen modem meer nodig hebt, maar enkel een router?
En dat mijn probleem dan beter op te lossen is met een goede router (Fritzbox o.i.d.)?

Odido is bezig met het aanleggen van glasvezel in de buurt, dus ik hoop over een half jaar tot een jaar kunnen overstappen.
Als ik nu bijvoorbeeld een FritzBox 4060 zou kopen, kan ik die dan gebruiken als vervanging voor mijn Ziggo Connectobox en in de toekomst ook bij Odido?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:54
jurroen schreef op zondag 10 maart 2024 @ 23:52:
[...]

Zelfbouw wat? Jij en ik hebben de 'luxe' van FttH. Dat heeft TS echter niet. Ziggo, dus coax. Kun je wel een kekke zelfbouw gateway / firewall hebben, maar feit blijft dat er nog steeds een modem nodig is.

Huidige aanbod is AFAIK allemaal Puma-based, wat eruit klapt bij een redelijk aantal connecties.
Die zwarte connectbox die @Bezulsqy heeft is een Sagemcom modem met Broadcom chipset. Is het beste wat Ziggo te bieden heeft qua modem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Bezulsqy schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:37:
Ik lees hierboven dat het grootste probleem dus de hoeveelheid aan connecties zijn. Er wordt gezegd dat dit mijn modem en/of mijn router overbelast (te weinig geheugen?) Ik heb mijn global connections gisteren omlaag geschroefd naar 100, maar zag dat afgelopen nacht alsnog mijn modem herstarte. Vanochtend heb ik ze op 75 connections gezet. Ondertussen is Ziggo een test gestart om te kijken of ze iets kunnen ontdekken.

Er ligt bij mij nog geen glasvezel, dus ben ik op Ziggo aangewezen. Maar begrijp ik uit het bericht van @Oon en @jurroen dat je met een FttH verbinding geen modem meer nodig hebt, maar enkel een router?
En dat mijn probleem dan beter op te lossen is met een goede router (Fritzbox o.i.d.)?

Odido is bezig met het aanleggen van glasvezel in de buurt, dus ik hoop over een half jaar tot een jaar kunnen overstappen.
Als ik nu bijvoorbeeld een FritzBox 4060 zou kopen, kan ik die dan gebruiken als vervanging voor mijn Ziggo Connectobox en in de toekomst ook bij Odido?
Zit bij Odido met hun nieuwst gbit router, werkt perfect, ook met enkele 100-den torrent connecties, nog nooit gecrasht en haalt ook met gemak (ook via wifi) de maximale 1gbit snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
3000 iso's begint al met minimaal 3000 connecties en daar komt dan elke seeder en leecher connectie bij.
Bittorrent is echt funest voor je internetverbinding met dit soort aantallen, daar help andere dan professionele hardware niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulsqy
Ben(V) schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:48:
3000 iso's begint al met minimaal 3000 connecties en daar komt dan elke seeder en leecher connectie bij.
Bittorrent is echt funest voor je internetverbinding met dit soort aantallen, daar help andere dan professionele hardware niet bij.
Klopt dit wel?
De torrents zijn wel bij een tracker geregistreerd, maar niet continue verbonden als het goed is. De annouce tussen torrent en tracker wordt om de zoveel tijd verstuurd. Zodra een leecher een torrent wil, gaat dat eerst via de tracker en wordt er dan een verbinding gemaakt met de seeder. Zo heb ik het in mijn hoofd in ieder geval.
Is een tracker announce hetzelfde als een verbinding?

Ik weet eigenlijk te weinig van het bittorrent protocol om hier iets zinnigs over te zeggen.Wat voor invloed heeft dan een setting in qBittorrent die de totale connecties beheert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Totale connecties komen pas kijken als je aan het seeden of leechen bent, dan limiteert je torrent client die tot je ingestelde max aantal seederes/leechers.

Pagina: 1