Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-04 01:09
Hoi allemaal, ik ontvang deze week mijn ASUS ROG Strix Z790-E GAMING WIFI moederbord en een i9 14900k processor. Echter is het probleem nu dat dit moederbord een nieuwe bios update nodig heeft om te functioneren met deze processor. Ik heb voorheen wel eens een bios update gedaan via een USB, maar dit was op een al werkende computer.

Zou iemand mij alsjeblieft willen helpen door de stappen van hoe ik dit kan doen uit te lichten? Voor zover ik heb begrepen kan met dit moederbord een bios update gedaan worden zonder CPU, door middel van een USB. (Kan ik trouwens de CPU wel alvast in het moederbord plaatsen terwijl ik de update via USB uitvoer?)

Op de Asus website staat bovendien dit: ''Prepare a USB flash drive with a capacity of 1GB or more. *Requires a single sector USB flash drive in FAT16 / 32 MBR format.'' - hier loop ik meteen al vast. Het lukt mij niet op te begrijpen wat dit nou inhoud. Ik heb een USB in het 'FAT 32'' format, niet 16. Bovendien snap ik niet wat MBR is en hoe ik dit kan instellen, of misschien zelfs al heb? Dit is de info/format van mijn USB op dit moment:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bctf8Fj_L2sk4Se5kU8pYzol6t0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5EplgA4rBHcMbpUTYTJQ9QLR.png?f=user_large

Maar als ik op formatteren klik dan staat er dat het in ''exfat'' format is, dus dat is ook nog eens verwarrend --> Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38arNhnfgWWTODke-iWymUVuCSw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BUmDvuMPg15TF3FSOKHtEljh.png?f=user_large

Als iemand mij hier mee kan helpen, en eventueel ook de stappen wilt toelichten van hoe ik deze update straks moet gaan doen, zal ik je erg dankbaar zijn.

Alle hulp en uitleg is zwaar gewaardeerd, alvast bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door zar op 10-03-2024 01:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devo88
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-06 16:53

Devo88

psn: djev0tuinz

De CPU kan er pas in zodra de bios is geupdate.

De usb stick die je nu gebruikt is te groot voor FAT32. Je moet hier een kleinere partitie of gewoon een andere stick voor gebruiken. Idealiter tussen de 8 en 32GB.
Als je hem dan formatteert is hij volgens mij (hang me er niet aan op) al MBR. Hierin staat oa je partitie gevens.

Enfin, vervolgens is het de update file op de stick knallen en in de juiste usb poort steken van het moederbord en gaan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:43

nelizmastr

Goed wies kapot

Je kunt MBR instellen (of GPT) via Diskpart,

je doet eerst list disk om de schijven te tonen. Noteer welk ID je USB stick is.
Doe select disk (nummer van je usb)
Convert MBR

Hij is nu geconverteerd. Voor Fat32 moet je via schijfbeheer de partitie weggooien en een maken van maximaal 32GB. Hoewel FAT32 meer kan, weigert Windows dat.

Als je een FAT16 partitie wil mag deze maximaal 2GB zijn.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:51

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Weet je trouwens 100% zeker dat je systeem met de cpu en moederbord echt niet gaat werken voordat je het BIOS hebt bijgewerkt? Een 14900K is niet heel veel anders dan een 13900K. Zo weinig zelfs dat het de verhoogde prijs niet rechtvaardigt. Ik hoop dus voor je dat je niet meer hebt betaald voor deze cpu dan een 13900K, want het performanceverschil merk je alleen in benchmarks.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Hero of Time schreef op zondag 10 maart 2024 @ 10:56:
het performanceverschil merk je alleen in benchmarks.
offtopic:
Mits je high-end waterkoeling hebt, want anders worden de prestaties beperkt door thermal throttling en dan presteert hij identiek aan de 13900K.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:54
zar schreef op zondag 10 maart 2024 @ 00:37:
Hoi allemaal, ik ontvang deze week mijn ASUS ROG Strix Z790-E GAMING WIFI moederbord en een i9 14900k processor. Echter is het probleem nu dat dit moederbord een nieuwe bios update nodig heeft om te functioneren met deze processor.
De bios versie die je minimaal nodig hebt voor deze cpu (1202) is van Juni 2023, dus als je geen al te oude voorraad krijgt is de kans groot dat je niet eens direct een update nodig bent om te starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zar
Devo88 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 07:07:

De usb stick die je nu gebruikt is te groot voor FAT32. Je moet hier een kleinere partitie of gewoon een andere stick voor gebruiken. Idealiter tussen de 8 en 32GB.
Als je hem dan formatteert is hij volgens mij (hang me er niet aan op) al MBR. Hierin staat oa je partitie gevens.

Enfin, vervolgens is het de update file op de stick knallen en in de juiste usb poort steken van het moederbord en gaan :D
Hey bedankt voor je reactie. Ik heb zojuist een usb 2.0 16GB gekocht. Komt dinsdag binnen. Zodra ik deze binnen heb, moet ik dus rechter muisklik op de drive doen en dan “formatteren” & vervolgens FAT32 selecteren? Ik snap alleen nog niet precies hoe ik dan kan zien dat hij echt ook MBR is.

Wat betreft de update, kan ik mijn moederbord dus gewoon in mijn case doen & dan alleen op mijn PSU aansluiten, verder niets - en vervolgens de stick in de BIOS flash poort doen > PSU aan klikken > bios flash knopje indrukken > wachten tot het lampje stopt met knipperen & klaar? Ik ben zo bang dat ik dat doe en dan DENK dat de update gedaan is, maar het misschien niet zo is en ik dan de hele computer op het einde weer opnieuw moet bouwen.
nelizmastr schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:30:

je doet eerst list disk om de schijven te tonen. Noteer welk ID je USB stick is.
Convert MBR

Hij is nu geconverteerd. Voor Fat32 moet je via schijfbeheer de partitie weggooien en een maken van maximaal 32GB. Hoewel FAT32 meer kan, weigert Windows dat.

Hey bedankt voor je reactie, wat bedoel je precies met “list disk” & bedoel je met “ID” dat ik gewoon mijn usb een naam geef? En waar moet ik precies “select disk” selecteren? Sorry, ik ben behoorlijk “noob” als het aankomt op formatteren.
Nielson schreef op zondag 10 maart 2024 @ 12:58:
[...]
De bios versie die je minimaal nodig hebt voor deze cpu (1202) is van Juni 2023, dus als je geen al te oude voorraad krijgt is de kans groot dat je niet eens direct een update nodig bent om te starten.
Oh, okal is de CPU pas sinds oktober 2023 verschenen? Ik hoop dat ik de laatste bios dan al heb, echter zal ik er voor nu maar even niet van uit gaan, zodat ik goed voorbereid ben.
Voor Fat32 moet je via schijfbeheer de partitie weggooien en een maken van maximaal 32GB. Hoewel FAT32 meer kan, weigert Windows dat.
Hoe zit het dan precies met mijn huidige usb? Aangezien die dus 128GB is en alsnog weergeeft als FAT32 (maar als ik op formatteren klik staat die optie er niet tussen en staat het op EXfat)

[ Voor 7% gewijzigd door zar op 10-03-2024 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devo88
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-06 16:53

Devo88

psn: djev0tuinz

zar schreef op zondag 10 maart 2024 @ 14:05:
[...]

Hey bedankt voor je reactie. Ik heb zojuist een usb 2.0 16GB gekocht. Komt dinsdag binnen. Zodra ik deze binnen heb, moet ik dus rechter muisklik op de drive doen en dan “formatteren” & vervolgens FAT32 selecteren? Ik snap alleen nog niet precies hoe ik dan kan zien dat hij echt ook MBR is.

Wat betreft de update, kan ik mijn moederbord dus gewoon in mijn case doen & dan alleen op mijn PSU aansluiten, verder niets - en vervolgens de stick in de BIOS flash poort doen > PSU aan klikken > bios flash knopje indrukken > wachten tot het lampje stopt met knipperen & klaar? Ik ben zo bang dat ik dat doe en dan DENK dat de update gedaan is, maar het misschien niet zo is en ik dan de hele computer op het einde weer opnieuw moet bouwen.

[...]

Oh, okal is de CPU pas sinds oktober 2023 verschenen? Ik hoop dat ik de laatste bios dan al heb, echter zal ik er voor nu maar even niet van uit gaan, zodat ik goed voorbereid ben.
Check even op het moederbord of je ergens een klein stickertje ziet zitten waar de huidige bios versie opstaat. Als daar 1402 of hoger op staat zit je voor jouw processor goed. Zie je een lager getal dan moet je de bios updaten.

Als je de bios moet updaten dan hoef je enkel de usb stick naar FAT32 te formatteren. Je hoeft je niet druk te maken om MBR.
USB FAT32 -> bios update file erop kopieren -> moederbord op een kartonnen doos plaatsen -> PSU 24 pin connector aansluiten -> USB stick erin -> PSU aanzetten -> flash knop even ingedrukt houden tot je hem ziet knipperen.
De update duurt ongeveer 5 minuutjes ofzo.

Hierbij nog een youtube how to: https://youtu.be/GNoNVL0dYL8?si=FBUMvX25ZppjVSKl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
Devo88 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 14:30:
[...]

Check even op het moederbord of je ergens een klein stickertje ziet zitten waar de huidige bios versie opstaat. Als daar 1402 of hoger op staat zit je voor jouw processor goed. Zie je een lager getal dan moet je de bios updaten.

Als je de bios moet updaten dan hoef je enkel de usb stick naar FAT32 te formatteren. Je hoeft je niet druk te maken om MBR.
USB FAT32 -> bios update file erop kopieren -> moederbord op een kartonnen doos plaatsen -> PSU 24 pin connector aansluiten -> USB stick erin -> PSU aanzetten -> flash knop even ingedrukt houden tot je hem ziet knipperen.
De update duurt ongeveer 5 minuutjes ofzo.

Hierbij nog een youtube how to: https://youtu.be/GNoNVL0dYL8?si=FBUMvX25ZppjVSKl
Held! Bedankt. Dus ondanks dat de ASUS website zegt dat de USB in MBR moet zijn, hoeft ik dit niet te doen? (of bedoel je dat dat automatisch al zo is bij een nieuwe geformatteerde usb naar FAT32?

Ten slotte nog 2 vraagjes; In de manual staat het volgende voor het aansluiten van het moederbord: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afcmrhWyT90CR22QiGp8ZqYOsDE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/agDqH1KTU9NQWRrpABhdUrjz.png?f=fotoalbum_large

Hier lijkt het dus aan te geven dat ik naast de 24 pin connector, ook eerst nog twee 8 pin connectors moet aansluiten, klopt dat? En mocht het zo zijn dat ik iets fout doe en het lampje dus niet meer knippert maar statisch aan blijft zoals in de manual staat: ''If the light flashes for five seconds and turns into a solid light, this means that the BIOS FlashBack™ is not operating properly. This may be caused by improper
installation of the USB storage device and filename/file format error. If this scenario
happens, please restart the system to turn off the light
.
'' - hoe moet ik dan ''restarten''? gewoon psu switch uitklikken en weer aan?

Alvast erg bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die 8-pin connector is EPS, voor de processor. Maar je zal tijdens het flashen vast nog niet de cpu erin hebben, dus wat moet dan het stroom gebruiken? ;)

Als je die nieuwe stick krijgt, hoef je die niet eerst opnieuw te formatteren. Ze zijn van de fabriek uit al klaar voor gebruik. Dit itt een harde schijf, waar dat wel nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
Hero of Time schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:20:
Die 8-pin connector is EPS, voor de processor. Maar je zal tijdens het flashen vast nog niet de cpu erin hebben, dus wat moet dan het stroom gebruiken? ;)

Als je die nieuwe stick krijgt, hoef je die niet eerst opnieuw te formatteren. Ze zijn van de fabriek uit al klaar voor gebruik. Dit itt een harde schijf, waar dat wel nodig is.
Hmm wat apart is, is dat de tutorial video die @Devo88 stuurde (nogmaals bedankt, super handige video!), dat daar inderdaad geen EPS wordt aangesloten. Maar diezelfde youtuber heeft ook een Asus BIOS flash (zonder CPU inserted) video, waarbij hij aangeeft dat je dit WEL moet doen zie dit stukje: YouTube: How To USB Flash BIOS Update ASUS ROG Strix Z590-F Gaming WiFi -- dus nu ben ik niet zeker of ik nou juist wel, of niet de 8 pin CPU kabels moet aansluiten.

Wat betreft de USB stick, dat is goed om te horen. Ik zal de nieuwe die ik heb besteld morgen even voor de zekerheid inspecteren of hij op FAT32 staat en dan is dat in ieder geval good to go.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het aansluiten van de voedingskabels zal geen kwaad kunnen. Persoonlijk zou ik kijken of het systeem normaal start met de CPU erin. Werkt het niet, dan kan je altijd nog een flash-back doen. Het is vziw niet nodig om dit zonder processor uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
Hero of Time schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:51:
Het aansluiten van de voedingskabels zal geen kwaad kunnen. Persoonlijk zou ik kijken of het systeem normaal start met de CPU erin. Werkt het niet, dan kan je altijd nog een flash-back doen. Het is vziw niet nodig om dit zonder processor uit te voeren.
Ah ok bedankt, dus ik kan in principe gewoon de CPU kabels aansluiten, zelfs als ik er geen CPU in doe - en dat is ook prima? Ik zal sowieso even de sticker op het moederbord bekijken om te zien welke bios versie er op staat. Als dit een oudere is dan de versie die 14th gen support bied, dan doe ik de flashback en als ik geluk heb en er een nieuwere op staat, dat laat ik het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
Devo88 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 07:07:

Convert MBR

Hero of Time schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:20:

Zojuist een 16GB USB ontvangen - dit zijn de instellingen/format:
https://imgur.com/a/peQ4LB4 en dit is de inhoud: https://imgur.com/pySJgnh

Ik denk dat het nu goed is ingesteld om de flash te doen, toch? (het MBR gedeelte snap ik niet zo goed, maar betekend ''primaire partitie'' niet dat de usb inderdaad al in ''MBR'' zit? of is dit iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:37

Qwerty-273

Meukposter

MBR/GPT heeft betrekking op in welke vorm de partities op het volume worden weggeschreven. Elke partitie kan je vervolgens weer met een bepaald bestandssysteem (zoals FAT) formatteren. Je zou zowel in de diskmanager GUI als via de diskpart CLI moeten kunnen zien wat de huidige indeling is, en deze converteren als dat nodig is.

https://learn.microsoft.c...gpt-disk-into-an-mbr-disk

Op de tab Volumes als je rechts klikt op je usb stick in Disk Management en kiest voor eigenschappen zou je moeten zien of Master Boot Record (MBR) of GUID Partition Table (GPT) gebruikt wordt.
Afbeeldingslocatie: https://softthinks.com/how_to/img/1-3.jpg

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zar
Qwerty-273 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:41:
MBR/GPT heeft betrekking op in welke vorm de partities op het volume worden weggeschreven. Elke partitie kan je vervolgens weer met een bepaald bestandssysteem (zoals FAT) formatteren. Je zou zowel in de diskmanager GUI als via de diskpart CLI moeten kunnen zien wat de huidige indeling is, en deze converteren als dat nodig is.

https://learn.microsoft.c...gpt-disk-into-an-mbr-disk

Op de tab Volumes als je rechts klikt op je usb stick in Disk Management en kiest voor eigenschappen zou je moeten zien of Master Boot Record (MBR) of GUID Partition Table (GPT) gebruikt wordt.
[Afbeelding]
Ah top, bedankt voor de extra uitleg - ik snap het nu :). Sorry voor de slechte kwaliteit van de foto, printscreen was niet mogelijk met de disk management open. Alles is nu in orde denk ik, toch? https://imgur.com/enh6tGT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ziet er goed uit. Let trouwens even op dat het bestandsnaam ook echt is wat er wordt verwacht. Mijn ASRock moederbord heeft ook een flashback optie, maar werkt alleen als het bestand een specifieke naam heeft. Terwijl met normaal flashen van het BIOS ik zo'n beetje elke naam kan gebruiken (maar ik gebruik de naam die in de .zip zit).

Wat er nodig is qua bestandsnaam en handelingen staat vermeld bij de flash instructies van je moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
zar schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:54:
[...]Ah top, bedankt voor de extra uitleg - ik snap het nu :). Sorry voor de slechte kwaliteit van de foto, printscreen was niet mogelijk met de disk management open. Alles is nu in orde denk ik, toch? https://imgur.com/enh6tGT
Een beetje goede leverancier kan ook de BIOS voor jou updaten zodat je dat niet zelf hoeft te doen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
Hero of Time schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:01:
Ziet er goed uit. Let trouwens even op dat het bestandsnaam ook echt is wat er wordt verwacht. Mijn ASRock moederbord heeft ook een flashback optie, maar werkt alleen als het bestand een specifieke naam heeft. Terwijl met normaal flashen van het BIOS ik zo'n beetje elke naam kan gebruiken (maar ik gebruik de naam die in de .zip zit).

Wat er nodig is qua bestandsnaam en handelingen staat vermeld bij de flash instructies van je moederbord.
Yesss, thanks. De bios file komt met 2 bestanden als ik hem unzip. Een van die bestanden is de ''renamer.exe'' als ik daar op klik dan veranderd de .CAP file in de juiste naam, dus dat moet goed zitten. De CAP file staat nu op mijn USB en ik heb voor de zekerheid ook nog een 2e USB met de file, mocht er iets mis gaan met een van de twee USB's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
Yaksa schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:41:
[...]

Een beetje goede leverancier kan ook de BIOS voor jou updaten zodat je dat niet zelf hoeft te doen.
Besteld bij MEGEKKO, ben altijd wel tevreden met die webshop. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of ze de optie hebben voor een bios update of niet, maar volgens mij niet. Echter vind ik dit ook wel weer een leerzaam process (ondanks dat ik het ook wel spannend vind, maar zover ik heb begrepen kan er weinig mis gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
Weet iemand trouwens ook of ik de plastic ''cover'' die op mijn CPU socket zit, erop kan laten tijdens het flashen van de bios? of moet ik deze eraf halen? Zover ik heb begrepen moeten mijn CPU kabels ook aangesloten zijn op het moederbord, dus ik dacht misschien dat dat plastic dan voor een problem zal zorgen aangezien er wel stroom naar de socket gaat? (ondanks dat er dus geen CPU in zit)

[ Voor 43% gewijzigd door zar op 12-03-2024 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die cover is om de socket te beschermen. Lekker erop laten. Sterker nog, ik heb mensen systemen zien bouwen waarbij ze de cover er in principe op houden, cpu in de socket doen en de hefboom dichtdoen waarna de cover eruit popt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
Hero of Time schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:48:
Die cover is om de socket te beschermen. Lekker erop laten. Sterker nog, ik heb mensen systemen zien bouwen waarbij ze de cover er in principe op houden, cpu in de socket doen en de hefboom dichtdoen waarna de cover eruit popt.
Ok, bedankt. Ik dacht misschien dat het plastic voor problemen zorgt als er stroom op komt te staan o.i.d, vandaar mijn twijfel. Morgen komt alles binnen en dan zal ik aan de slag gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bij mijn Asus AM5 moederbord was dat de manier van de handleiding ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
Hoi allemaal, even een update: de bios update is helemaal goed verlopen (mede door jullie hulp, dus dank jullie wel :)) - ik heb mij er veel te druk om gemaakt haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:01
Sterker nog, ik heb mensen systemen zien bouwen waarbij ze de cover er in principe op houden, cpu in de socket doen en de hefboom dichtdoen waarna de cover eruit popt.
Sterker sterker nog,
Het erop laten zitten van de cover is de default instructie van alle fabrikanten van de laatste tig jaar.. zo staat het ook in elke handleiding van elk moederbord als installatie-routine voor de CPU.
(of ja.. tenminste in die van Asus, Gigabyte en Asrock. Rest zal ook wel hetzelfde zijn ga ik dan vanuit)

Cover erop laten zitten, tot ie er vanzelf af klikt na installeren van de CPU en dichtdoen van de hefboom.

@zar : er kan geen stroom gaan lopen door een socket waar geen CPU in zit, en plastic geleidt geen stroom.
Das zeg maar net zoals er ook geen stroom loopt door een stopcontact in je muur waar je geen stekker in gestoken hebt.
Zo'n leeg stopcontact wordt ook niet warm of zo*, en een lege socket dus ook niet.

*uitzonderlijke installatiefouten daargelaten natuurlijk

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Pagina: 1