Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sibejan
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-08 15:26
Ik zoek voor kleine apparaatjes zoals een infra-rood afstandmeter en een laser level oplaadbare batterijen die niet binnen no-time leeg zijn. Kan iemand me hiermee met een simpel antwoord helpen?
Moet ik lithium AA en AAA oplaadbare kopen? En welke dan? Die met USB-C? oid? Die komen wat schimmig over, als ik zo vrij mag zijn.

Ik ben een relatieve leek, generalist weliswaar, maar vind 't niet zo leuk meer om me op élk onderdeel van techniek te hyperfocussen (naast álle andere wetenswaardigheden, dus ik hoop op een eenvoudig pasklaar antwoord.
Daarom ben ik ook zo onvervaard om dit 56 pagina's tellende draadje aan m'n laars te lappen, omdat ik er niet eens aan durf te beginnen, qua hoeveelheid lees- en interpreteerwerk...

Mijn ervaring met Ladda en Eneloop laat in dit geval ook te wensen over: ook zij zijn te snel te leeg om m.n. de afstandmeter te kunnen bevloeien. Die zijn volgens mij ook niet of maar heel kort 1,5V. Traditionele niet oplaadbare batterijen doen 't totnogtoe 't best met ± 3 maanden, en dat vind ik toch wat zonde voor de grondstoffen, steeds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:12
Ik herken het ‘probleem’ van de afstandsmeter.

Ik heb het opgelost door meerdere sets AAA batterijen klaar te hebben liggen + een lader in een koffer.

Als set 1 leeg is gaat die de lader in en kan ik direct door met set 2.

Beetje zoals je met accugereedschap gewend bent. Daar is het volstrekt normaal dat je bij intensief klussen je accu’s meerdere keren per dag moet laden.

Ik gebruik Ikea LADDA en Amazon Basic batterijen.

Omdenken. d:)b

[ Voor 6% gewijzigd door B-lex op 10-03-2024 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:39

dragonhaertt

@_'.'

Het probleem ligt hier niet zozeer bij oplaadbare batterijen, maar bij tools die niet om kunnen gaan met oplaadbare batterijen.

Eneloops zijn prima, maar zoals je zelf al aangeeft zijn die niet 1.5V

Als je perse 1.5V wil moet je inderdaad naar lithium cellen gaan kijken, met alle nadelen die die met zich meebrengen.
(Andere lader, minder laadcycli, snellere zelfontlading, onveilige failure mode)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sibejan
B-lex schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:08:
Ik heb het opgelost door meerdere sets AAA batterijen klaar te hebben liggen + een lader in een koffer.

Als set 1 leeg is gaat die de lader in en kan ik direct door met set 2.
Dankje! Maar bij mij is dat al na één week amper gebruikt, of soms al na een paar metingen - en dat met volgeladen ladda's... probleem zit 'm gewoon in
Heb indd. al een extra paar in het foudraal van de "Bosch GLM 50 c" gestopt, maar dan nog is 't teveel gedoe als je bij een klant even snel wilt inmeten. Dus dan maar de ouderwetse milieu-onvriendelijke. :|
dragonhaertt schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:15:
Als je perse 1.5V wil moet je inderdaad naar lithium cellen gaan kijken, met alle nadelen die die met zich meebrengen.
(Andere lader, minder laadcycli, snellere zelfontlading, onveilige failure mode)
Dankje! Is er ergens heldere, bondige info te vinden over deze nadelen; en over welke lithium batterij ik 't best kan gebruiken?
Laden met USB-C lijkt me perfect, want minder bulky in 't gereedschapskoffertje, en ook te gebruiken voor andere apparaatjes.
Minder cycli: als 't bij wijze van spreken 100 ipv 1000 zijn vink dat ook prima, kost éénmalig wat meer, maar scheelt 100 (of 50) convessionele batterijen-rommel.
Snellere zelf-ontlading... da's dan in de praktijk kijken of 't bevalt.
Onveilige failure mode: wat is het risico? Kans op zelfontbranding (moeten we pertinent niet hebben). Kans op schade aan 't apparaat (da's teveel risico met een metertje van €150)

En natuurlijk zou de 'schuld' bij de producent kunnen liggen, maar dat ligt niet meteen binnen m'n invloedssfeer, én was niet van plan een nieuwe te kopen op 1,2V - want deze bosch bevalt me verder ontzettend goed.

[ Voor 6% gewijzigd door sibejan op 10-03-2024 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sibejan
Inmiddels mezelf hier ietsje wijzer gemaakt, én een bestellinkje (4x Smartoools AAA 1,5V 750mWh=500mAh USB-c) gedaan.

Hier op YT ook een interessant filmpje waarin AA Li-Ion oplaadbare batterijtjes worden vergeleken en getest. (Kon de getoonde Smartools helaas niet vinden).

Mijn bevindengen so far:
> USB-C laden - is indd anders, maar kan zowel nadeel als (in mijn geval) voordeel zijn. je hebt ook varianten die je wel met een gewone lader kunt laden, schijnt.
> Minder cycli - lijkt mee te vallen. Geregeld 1000 - 1200 x. Da's nog geen 2100 x van Eneloop, maar ik denk dat als ik nu 1x per maand laad, ik (en mijn kleinkinderen) 83 jaar verder ben. 1x per week = 19 jaar.
> Snellere zelf-ontlading - we gaan 't meemaken. Li-Ion vangt met ±1,5V aan, blijft daarop en dropt na verloop van tijd van ±1,5 naar ± 0V. Dus geen waarschuwingen dat de accu bijna leeg is. Maar hiervoor ben ik nu gewaarschuwd.
> Onveilige failure mode - ben in m'n kleine zoektochtje geen enge verhalen tegen gekomen. Je schijnt de batterijen wat voorzichtiger te mogen gebruiken, en ze kunnen minder tegen vocht. Maar vul het aan, lezers!

update: shit!! Zie nu dat op Bol ook deze 1000mWh = 667mAh exemplaren te koop waren; wat duurder, maar behoorlijk wat meer juice. 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door sibejan op 11-03-2024 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatthijsBoog
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18-09 22:41
Let wel, 667mAh is niet altijd meer dan 500mAh. Een batterij die is geoptimaliseerd voor hoge stroomsterktes zal bij die hoge sterktes meer kunnen leveren dan een batterij die meer capaciteit adverteert, maar niet is bedoeld voor hoge stroomsterktes. Capaciteiten worden meestal met hele lage stroomsterktes gemeten, want dat levert de hoogste cijfers op. Gezien je aangeeft dat ze snel leeg gaan kan ik mij voorstellen, dat dat best van belang zou kunnen zijn in jouw situatie. Om je een voorbeeld te geven, hier een voorbeeld van een willekeurige 3,7V lithium cell Het zou dan ook best kunnen dat je de betere optie hebt gekocht. Mocht het toch nog niet goed werken, dan zou je nog eens kunnen kijken wat er in het rc racen aan ni-mh wordt gebruikt, die zijn ook echt specifiek uitgekozen op het behoud van een hoge spanning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sibejan
Dankje, @MatthijsBoog!
Ik denk dat ik je verhaal begrijp; laten we er inderdaad gemakshalve vanuit gaan dat ik de perfecte batterij heb besteld. :) Da’s een fijnere gedachte!
Bovendien, die andere had micro-USB, dat wil je niet. Nouja, ik niet i.i.g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sibejan
Heb ze inmiddels in gebruik genomen, en werkt totnogtoe prima.
Mijn intentie is om hier bij te houden hoelang de li-ion AAA's het volhouden in de praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:48

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

sibejan schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:48:
update: shit!! Zie nu dat op Bol ook deze 1000mWh = 667mAh exemplaren te koop waren; wat duurder, maar behoorlijk wat meer juice. 8)7
"Quality Energies" lijkt niet zo kwalitatief te zijn :P Zie de producttekst:
De Opladen Verhouding:
100%
De Ontlading:
100%
Sleutel feature1:
Aaa usb batterij
Sleutel feature2:
Lange levensduur aaa batterijen
Sleutel feature3:
Aaa oplaadbare batterij
Het heeft een erg hoog Aliexpress gehalte - ah, gevonden! Dat betekent dat het niet gaat om Europese specs, maar om 1000 Chinese mWh. Omgerekend is dat ongeveer de helft :+

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

sibejan schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 23:59:
Ik zoek voor kleine apparaatjes zoals een infra-rood afstandmeter en een laser level oplaadbare batterijen die niet binnen no-time leeg zijn. Kan iemand me hiermee met een simpel antwoord helpen?
Moet ik lithium AA en AAA oplaadbare kopen? En welke dan? Die met USB-C? oid? Die komen wat schimmig over, als ik zo vrij mag zijn.

Ik ben een relatieve leek, generalist weliswaar, maar vind 't niet zo leuk meer om me op élk onderdeel van techniek te hyperfocussen (naast álle andere wetenswaardigheden, dus ik hoop op een eenvoudig pasklaar antwoord.
Daarom ben ik ook zo onvervaard om dit 56 pagina's tellende draadje aan m'n laars te lappen, omdat ik er niet eens aan durf te beginnen, qua hoeveelheid lees- en interpreteerwerk...

Mijn ervaring met Ladda en Eneloop laat in dit geval ook te wensen over: ook zij zijn te snel te leeg om m.n. de afstandmeter te kunnen bevloeien. Die zijn volgens mij ook niet of maar heel kort 1,5V. Traditionele niet oplaadbare batterijen doen 't totnogtoe 't best met ± 3 maanden, en dat vind ik toch wat zonde voor de grondstoffen, steeds.
Eneloops hebben een zeer lage zelfontlading, tot nu toe hele goede ervaring mee, evenals batterijen van REcyko en de varta recharge accu batterijen.
Probleem is alleen dat alle oplaadbare batterijen maar 1,2volt geven als ze vol zijn en dat vinden niet alle apparaten leuk. Heb zelf bv een fietsachterlicht die constant het lampje laat branden dat de batterijen leeg zijn ook al zijn ze volledig opgeladen, die meet blijkbaar alleen het voltage.
Pagina: 1