Aansluiten fornuisinductie vermogen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-04 18:39
Laatst is er in mijn woning een perilex aansluiting geplaatst. Nu zeiden de elektriciens dat ik geen inductiefornuis daarop kan aansluiten, maar dit zou wel moeten kunnen.

Ik heb een 1-fase aansluiting waarbij de draad is gesplitst naar 2 groepen die samen gekoppeld zijn. Samen vormen deze de fornuisgroep en het vertaald dus naar 2 maal 230V.

Dat betekent dat ik een maximaal 7360W tot mijn beschikking heb. Er zijn fornuisinducties die dit vermogen ondersteunen of mis ik iets?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:59
Ik weet niet wie 'ze' zijn maar er zijn genoeg inductiekookplaten die je op je zgn. kookgroep kan aansluiten.
Let er bij het kopen wel op dat de kookplaat een, eigenlijk alleen in Nederland gebruikte, 2L2N aansluitmogelijkheid heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
devriesjande schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 19:36:
Ik weet niet wie 'ze' zijn maar er zijn genoeg inductiekookplaten die je op je zgn. kookgroep kan aansluiten.
Let er bij het kopen wel op dat de kookplaat een, eigenlijk alleen in Nederland gebruikte, 2L2N aansluitmogelijkheid heeft.
Fornuisinductie is een oven + inductiekookplaat combinatie. Inductiekookplaat los kan sowieso wel, maar het eerst genoemde zou toch ook moeten kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:59
Zolang het maximum opgenomen vermogen onder de 7360 Watt is dan moet dat lukken.
Aanvullend: Even rondgekeken. Ik zie dat de meeste fornuizen een aansluitvermogen van 11400 Watt hebben. Dat gaat dus niet lukken. Maar als er een power management op het apparaat zit dan kan je het opgenomen vermogen begrenzen

[ Voor 63% gewijzigd door devriesjande op 09-03-2024 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
devriesjande schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 19:41:
Zolang het maximum opgenomen vermogen onder de 7360 Watt is dan moet dat lukken.
Aanvullend: Even rondgekeken. Ik zie dat de meeste fornuizen een aansluitvermogen van 11400 Watt hebben. Dat gaat dus niet lukken. Maar als er een power management op het apparaat zit dan kan je het opgenomen vermogen begrenzen
Alleen bij merken zoals Bosch schijnt het wel weer te kunnen. Bijvoorbeeld op apparaten met 7900 Watt als aansluitwaarde, maar volgens mij is dit ook Bosch specifiek. Geen idee of dat power management is. Anders zie ik Etna met 5800 Watt als aansluitwaarde.

Edit: Ja, is power management functie.

[ Voor 8% gewijzigd door TheFrames op 09-03-2024 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-04 14:12

Croga

The Unreasonable Man

Tsja.... Er is een reden waarom inductie kookplaten nagenoeg niet onder die 7360 te krijgen zijn en inductie fornuizen nagenoeg niet onder de 11400. De belangrijkste reden is dat als je er minder power in stopt, koken geen geintje meer is maar tergend traag en soms zelfs gewoon niet te doen.

Mijn advies? Nu over gaan op 3 fase en het gewoon meteen goed doen. Zo'n volledig fornuis op 7360 wordt aanmodderen en op 5800 ga je je onmiddelijk dood irriteren als je iets meer wilt doen dan een eitje bakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
Croga schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:11:
Tsja.... Er is een reden waarom inductie kookplaten nagenoeg niet onder die 7360 te krijgen zijn en inductie fornuizen nagenoeg niet onder de 11400. De belangrijkste reden is dat als je er minder power in stopt, koken geen geintje meer is maar tergend traag en soms zelfs gewoon niet te doen.

Mijn advies? Nu over gaan op 3 fase en het gewoon meteen goed doen. Zo'n volledig fornuis op 7360 wordt aanmodderen en op 5800 ga je je onmiddelijk dood irriteren als je iets meer wilt doen dan een eitje bakken.
5800 is er wel ver onder. Blijkbaar kan een Bosch met 7900 Watt ook op een 7360 Watt werken door de power management functie op een maximaal vermogen af te stellen. Blijkbaar kan dat.

Helaas heb ik daarnaast daar geen hand in. Het is een sociale huurwoning en de wooncorporatie heeft onlangs de meterkast vernieuwd, maar de 1-fase aansluiting erin gehouden. Die gaan never nooit toestemmen tot een 3-fase, want het voldoet nu gewoon aan de eisen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:01
ik zou me ook niet zo'n zorgen maken over dat vermogen. Het hangt er natuurlijk van af wat je wilt maar heb je nou vaak zowel de oven aan EN minstens 2 pitten hard? ik nooit want als ik iets in de oven heb is dat vaak de laatste stap, dingen bakken enzo doe ik daarvoor juist. Dus doem alsof je met 7,4kW nooit lekker kunt koken is wel heel zwart wit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-04 09:32
TheFrames schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:19:
[...]
Helaas heb ik daarnaast daar geen hand in. Het is een sociale huurwoning en de wooncorporatie heeft onlangs de meterkast vernieuwd, maar de 1-fase aansluiting erin gehouden. Die gaan never nooit toestemmen tot een 3-fase, want het voldoet nu gewoon aan de eisen.
Heb je dat al nagevraagd? Als je het zelf betaald (waar ik dan even vanuit ga) zie ik niet waarom ze moeilijk zouden doen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:12

Reptile209

- gers -

IceM schreef op maandag 11 maart 2024 @ 07:14:
[...]

Heb je dat al nagevraagd? Als je het zelf betaald (waar ik dan even vanuit ga) zie ik niet waarom ze moeilijk zouden doen.
Het is in principe een upgrade van de woning idd, dus als de huurder betaalt zouden ze daar geen probleem mee moeten hebben. Maar je zadelt wel de volgende huurder op met het hogere vastrecht voor een 3-fasen aansluiting. Dat kan wel heel onwenselijk zijn bij sociale huur lijkt me. edit: my bad, klopt niet :)

[ Voor 3% gewijzigd door Reptile209 op 11-03-2024 08:31 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:28
Reptile209 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 07:44:
Maar je zadelt wel de volgende huurder op met het hogere vastrecht voor een 3-fasen aansluiting.
3x25 is niet duurder dan 1x35.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:35
Croga schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:11:

Je gebruikt het volledige vermogen alleen als je alles tegelijk vol aan hebt staan. Dat is in de praktijk.. Nooit. Met een 4-pits plaat kom je waarschijnlijk niet gauw boven de 3-4 kW uit met 2-3 pannen op het "vuur". Doe de oven er bij aan, en je zit misschien op 4-7 kW. Zou nog moeten lukken dus, zonder al te vaak tegen een begrenzing aan te lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-04 09:32
Reptile209 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 07:44:
[...]

Het is in principe een upgrade van de woning idd, dus als de huurder betaalt zouden ze daar geen probleem mee moeten hebben. Maar je zadelt wel de volgende huurder op met het hogere vastrecht voor een 3-fasen aansluiting. Dat kan wel heel onwenselijk zijn bij sociale huur lijkt me.
De vastrechtkosten voor de aansluiting zijn gelijk, bij het omzetten van 1 fase naar 3 fase betaal je alleen voor de omzetting zelf en moet je zorgen voor een groepenkast die geschikt is voor 3 fase wat ook niet zo heel lastig is vermoed ik aangezien TS een nieuwe groepenkast heeft gekregen, er zal vast ruimte zijn.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
Ik heb werkelijk geen idee waarom de aansluiting niet was omgezet naar een 3-fase. Wellicht dat het toch net teveel gedoe opleverde waardoor het toch geen handig idee is.

Ook heb ik nog veel stopcontacten zonder aarding, zelfde reden waarom dat niet wordt omgezet naar stopcontacten met aarding.

Komt veelal door kostenbesparing van de verhuurder. Die willen dat zoveel mogelijk nastreven.

Het zou best mogen om zelf dingen te regelen waardoor ik de kosten op mezelf mag nemen, maar het is niet nodig volgens de verhuurder en ik heb momenteel het budget even niet en ik heb zoveel andere zaken die ik nog wil aanschaffen.
Pagina: 1