Behringer pmp500 + Behringer Eurolive VP1520

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dertyloser
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 11-03-2024
Behringer pmp500 + 2x speakers Behringer Eurolive VP1520

ik begrijp er hellemaal niks van _/-\o_

Volgens internet kan je geen 8ohm gebruiken op 4ohm versterker.
maar als ik het goed begrijp kan je de 8 ohm speakers op elkaar aansluiten en dan word deze 4 ohm.
maar waarom gebruikt behringer in zijn handleiding dan zelf 2 x 8ohm speakers ?

https://mediadl.musictrib...s/P0AJY/PMP500_QSG_WW.pdf .

ze spreken hier zelf over de Behringer eurolive B212 XL . (Impedance 8 Ohms) 200Watt - 800 Watt
ik gebruik Behringer Eurolive VP1520 (Impedance 8 Ohms) 250watt - 1000watt

de pmp500 heeft 2x250watt (4ohm) of 2x 140watt (8ohm)

dus het kan wel maar dan nooit hoger dan 140watt ?
en of te wel een 4ohm speakers van 250Watt ?

_/-\o_ danku alvast voor de help, want internet heeft me tot nu toe alleen maar meer vragen gegeven .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tech
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:38
Jouw versterker kan 4 tot 8 Ohm luidsprekers aan. Bij gebruik van 4 Ohm luidsprekers levert de versterker meer vermogen (250 Watt) dan bij 8 Ohm luidsprekers (140 Watt). Dus het gaat wat minder luid met 8 Ohm speakers, maar kan wel.

Ik zou niet de luidsprekers parallel aansluiten om er zo 4 Ohm van te maken. Dan is het mono op één kanaal en het andere kanaal is dan onbelast (en dat kan sommige versterkers beschadigen - als hij zijn vermogen niet kwijt kan).

Ik zou wel een beetje opletten met de volumeknop, dat je die niet té ver openzet. De handleiding zegt dat de versterker per kanaal 250 Watt is, maar het werkelijke vermogen ligt denk ik wat lager. Want mengtafel/versterker gebruikt maar 90 Watt.
Als je de versterker te hard zet kan ‘clipping’ optreden, als hij meer vermogen moet leveren dan hij aankan. De pieken in het audiosignaal worden dan afgetopt, wat hoorbare vervorming van het geluid geeft. Maar dit kan de luidsprekers ook snel beschadigen (vooral de hoge tonen, de tweeters). Dus bij een feestje of bandrepetitie goed opletten dat het zuiver blijft klinken en niet continu in het rood op de meters, dan komt het goed.

[ Voor 8% gewijzigd door Tech op 09-03-2024 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:54
Je versterker is 2x250w
Je speakers 2x250w (1000w piek) 4ohm of 2x140w (8ohm)

Even beetje achtergrond
https://www.hifiklubben.n...ermogen-en-geluidsniveau/
Omdat het meestal niet duidelijk is hoe en met welk signaal er gemeten is, heb je in de praktijk niet zoveel aan de gespecificeerde wattages van een luidspreker. En daarom laten we deze specificaties ook niet zien bij HiFi Klubben – ze doen namelijk meer kwaad dan goed.

Sterker nog, in veel gevallen gaan luidsprekers niet kapot omdat de versterker waarop ze zijn aangesloten te veel vermogen heeft. Ze gaan veel eerder kapot door vervorming (clipping) in het geluidssignaal. En clipping ontstaat als de versterker te klein is voor de luidsprekers en dan boven zijn eigen vermogen moet gaan werken. En dat is funest voor je luidsprekers. Het vervormde geluid krijgt namelijk extra veel energie in het hoge-frequentiegebied. De spreekspoel van de tweeter kan hierdoor zo warm worden dat hij beschadigd raakt en er permanent mee ophoudt.

Als je de volumeknop te ver opendraait, is de tweeter vaak het eerste slachtoffer. Maar als je echt je best doet, gaan ook de andere speakers eraan. Meestal is het beter om een grote versterker met te veel vermogen te hebben dan een te kleine versterker die zijn uiterste best moet doen om je luidsprekers aan te sturen. Een krachtige versterker geeft een onvervormd geluid en zorgt ervoor dat je de luidsprekers optimaal kunt benutten. Bovendien krijg je meestal een hoorbaar zuiverder en dynamischer geluid, ook op laag volume.

Let op: Een versterker van 20 watt op te hoog volume kan een 200-watt luidspreker om zeep helpen. Als je muziek vervormd begint te klinken, zet hem dan meteen zachter.
Je hebt een niet heel ideale combinatie van versterker/speakers. Wat wil je gaan doen met je set? Als je voluit wil gaan... dan zou ik de speakers of versterker vervangen voor iets dat wel is afgestemd op t andere onderdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dertyloser
kjiratsiekoedel schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:35:
Je versterker is 2x250w
Je speakers 2x250w (1000w piek) 4ohm of 2x140w (8ohm)

Even beetje achtergrond

[...]

Je hebt een niet heel ideale combinatie van versterker/speakers. Wat wil je gaan doen met je set? Als je voluit wil gaan... dan zou ik de speakers of versterker vervangen voor iets dat wel is afgestemd op t andere onderdeel.
Wel het is om de zang in een klein zaal (max30 mensen) te versterker. al de rest word natuur gehouden, enkel de zang (clean , grunts en screams) - metal / hardrock zang dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:54
Die 30 mensen zullen vast niet in een stadion zitten. Dus neem aan dat je dan toch niet vol vermogen nodig hebt. Dan gaat t vast goed.

Je hebt wel erg grote speakers voor je doel trouwens... Daar kan je (met de juiste versterker) een plein van geluid mee voorzien.
Ik heb in een cafe (grote ruimte, hoog plafond) mijn band een keer versterkt met 2x Yamaha HS80m speakers (120w). Dat was al hard zat.

Maar mocht je nog veel optredens gaan doen...
Dit setje past wel goed bij je mixer/versterker qua vermogen, weegt de helft en is compacter.
https://www.thomann.de/nl/the_box_cl_110_top_mk_ii.htm

[ Voor 28% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 09-03-2024 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dertyloser
kjiratsiekoedel schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:48:
Die 30 mensen zullen vast niet in een stadion zitten. Dus neem aan dat je dan toch niet vol vermogen nodig hebt. Dan gaat t vast goed.

Maar mocht je nog veel optredens gaan doen...
Dit setje past wel goed bij je mixer/versterker qua vermogen, weegt de helft en is compacter.
https://www.thomann.de/nl/the_box_cl_110_top_mk_ii.htm
dank je wel voor de doorverwijzing, momenteel gaat deze set vast gebruikt worden in dit zaaltje, dus is het voorlopig goed, inderdaad het gaat niet op max gezet worden, vocalen zijn sowieso al luid genoeg bij metal.
het gaat onder andere ook gebruikt worden bij solo artiesten met akoestische gitaar en comedy avonden .
Pagina: 1