Slimme meter uitlezen met dongle

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassa91
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21-03 23:06
Als ik op het internet een beetje rondkijk, dan zijn er verschillende aanbieders voor een P1 dongle voor slimme meters. De features en gui zijn nogal verschillend.

Wat zijn jullie ervaringen?

Zo is er bijvoorbeeld de dongle van Home wizzard of de dongle van Chargee (sparky 3) of die van Tibber, maar die is dan weer vrij duur.

Ik neig naar die van Home wizzard, alleen zitten er weer abonnementskosten aan als je meer opties wilt.

[ Voor 82% gewijzigd door bassa91 op 07-07-2024 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Abbo bij HW is alleen voor als je langer dan een jaar inzicht wilt hebben en daar zelf geen domotica oplossing voor hebt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Het ligt er maar helemaal aan wat je wil. Als je gewoon inzicht wil vanaf je telefoon dan is HomeWizard met flinke afstand de beste optie.
Als je een echte Tweaker bent en lokaal dingen wil doen dan zijn er heel veel opties, maar geen enkele die zo gemakkelijk in het gebruik en zo stabiel zijn als de HomeWizard P1 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Als je bij de nuon zit en je doet mee aan het gratis spaar programma, dan kan je zowel de stroom als water meter van HW krijgen als je voldoende punten hebt gespaart

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:03

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

bassa91 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 17:34:
Als ik op het internet een beetje rondkijk, dan zijn er verschillende aanbieders voor een P1 dongle voor slimme meters. De features en gui zijn nogal verschillend.

Zonder te benoemen welke features jij zoekt wordt het een beetje een opsomtopic van allemaal mensen die waarschijnlijk maar één dongle hebben gebruikt en daarover tevreden zijn omdat eigenlijk al die dingen prima je slimme meter uitlezen ;)

Ik heb deze week de Slimme lezer+ ontvangen, bedrijfje van een medetweaker. En dat ding doet wat ie moet doen. Hoe nuttig is deze ervaring voor jou?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:57
Je hebt zelfs geen dongle nodig, alleen even registreren bij slimmemeterportal.nl.

Is nog gratis ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@bassa91 Wat wil je bereiken? Gewoon inzicht of wil je het bijvoorbeeld in Home Assistant kunnen bijhouden? Dat blijkt namelijk niet echt uit je openingspost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassa91
Bedankt voor alle reacties.

Vooral inzichtelijk maken wat stroomverbruik is op bepaalde tijdstippen. Ook in combinatie met de warmtepomp. Hier komt een losse kwh meter tussen.

Uiteindelijk moet alles verbonden worden met Home assistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

bassa91 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 16:29:
Uiteindelijk moet alles verbonden worden met Home assistant.
Dan maakt de GUI niet uit, want daar gebruik je HA voor :) Verder hoef je bij de dongle van HomeWizard ook geen abonnement te nemen, want de functionaliteiten die je daarmee krijgt kan HA ook al.

Er zijn meerdere dongles die data lokaal kunnen doorgeven aan HA. Die van HomeWizard dus, maar je hebt bijvoorbeeld ook de P1MeterKit en de SlimmeLezer+.

Qua prijs ontloopt het elkaar allemaal niet zo veel, maar ik gun mijn geld liever aan een medetweaker die zijn eigen bedrijfje heeft dan aan een grotere toko zoals HomeWizard. Daarom ben ik voor de SlimmeLezer+ gegaan. Daarbij kun je zelf ook nog sleutelen aan de firmware (want ESPHome), terwijl je bij HomeWizard helemaal afhankelijk bent van HW voor de firmware.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-05 11:54
Als je het naar Home Assistant wil en dus niks met cloud oplossingen wil doen kan gewoon een P1 USB kabel aan je HA hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@JurienW mits je HA-server in/nabij de meterkast staat natuurlijk. Anders is een dongle wel erg praktisch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wotsi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-12-2024
bassa91 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 17:34:

Zo is er bijvoorbeeld de dongle van Home wizzard of de dongle van Chargee (sparky 3) of die van Tibber, maar die is dan weer vrij duur.

Ik neig naar die van Home wizzard, alleen zitten er weer abonnementskosten aan als je meer opties wilt.
Ik heb sparky 3 nu week in bezit en ben voor €25 heel tevreden...

Wotsi(neneem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassa91
Ik heb uiteindelijk voor de Home wizzard gekozen icm de unit voor in de groepenkast zelf (direct op de stroomvoorziening van de warmtepomp). Ben er tot nu toe tevreden mee. Ook direct kunnen gebruiken voor het juist inregelen van de warmtepomp.

Heb op dit moment een strakke lijn in plaats van het pendelen van de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Nu online
Wotsi schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:25:
[...]

Ik heb sparky 3 nu week in bezit en ben voor €25 heel tevreden...
Het leek mij ook wel een leuk ding, maar kreeg 'm niet aan de praat hier. Paar keer contact gehad via de chat ook, maar ze komen er niet uit. Op de één of andere manier verbindt ie wel met m'n wifi, want ik zie in de router dat ie een IP heeft en ik kan 'm ook pingen, maar de app blijft maar zeuren dat er geen verbinding is.

Toen van de week maar iets meer betaald voor een HomeWizard (en een splitter) en die deed 't in één keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Nu online
newtastyland schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:25:
Je hebt zelfs geen dongle nodig, alleen even registreren bij slimmemeterportal.nl.

Is nog gratis ook
De website nodigt niet echt uit, vind ik. Er staan ook veel taalfouten op!
Pagina: 1