Kwaliteit en ongelijkheid.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keejoz
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-08 15:53
@TijsZonderH

nieuws: Belgische koffieproducent Beyers is getroffen door ransomware
Koffie Beyers, de grootste koffieproducent van België, is is volgens Belgische media
Woord te veel.

Ik wil ook een ander punt aanhalen: waarom moet er altijd Belgisch bijgeplaatst worden als het over Belgie gaat? Waarom gebeurt dit niet voor NL? Voor een site die in zijn "Over Tweakers" pagina pocht over het feit dat ze een van de populairste site op het Nederlandstalig web zijn lijkt het toch nog altijd veel meer gericht op Nederland dan Belgie.

Bijvoorbeeld artikels over ING dat in beide landen actief is maar in werkelijkheid enkel relevant zijn voor ING NL. Waarom wordt dit niet vermeld in de kop zoals bij andere artikels over Belgie?

nieuws: ING ondersteunt voortaan Garmin Pay voor smartwatches
nieuws: ING-klanten kunnen voortaan geld opnemen zonder bankpas dankzij cashcode

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Tweakers is een Nederlandse site, welke ook het Belgische/Vlaamse publiek bedient. De redactie is grotendeels Nederlands, de site is van oorsprong Nederlands en het meeste nieuws gaat ook over Nederlandse zaken dus dat is voor zover ik kan zien de standaard.

Om dan voor het grootste deel van het publiek dingen te duiden wordt erbij vermeld dat het om Belgische onderwerpen gaat. Het grootste Belgische aspect van Tweakers is voor zover ik kan ontdekken dat het hoofdkantoor van het moederbedrijf DPG in Antwerpen zetelt.

Los daarvan stoor ik me juist weer enigszins aan taalconstructies die redactie en bezoekers maken die overduidelijk Vlaams zijn (betaald vs betalend bijvoorbeeld, betekent iets anders maar de context helpt vaak veel). Beetje geven en nemen denk ik zo.

edit: DPG, niet Mediahuis (thanks @rob_erwt)

[ Voor 22% gewijzigd door spone op 09-03-2024 22:53 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-09 11:30
@keejoz
Simpel, oorspronkelijk is tweakers een site/forum gericht op Nederland en het merendeel van de bezoekers komt hier vandaan. België is er later bij gekomen.
Dus logisch dat bij berichtgeving de standaard is dat het over NL gaat en als het over iets Belgisch gaat het expliciet genoemd wordt.
Niks vreemds aan toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rob_erwt
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-09 15:03

rob_erwt

What does this button do?

spone schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:31:
Het grootste Belgische aspect van Tweakers is voor zover ik kan ontdekken dat het hoofdkantoor van het moederbedrijf Mediahuis in Antwerpen zetelt.
Behalve dan dat Tweakers niet onder Mediahuis valt, maar onder DPG. Wat overigens wel ook Belgisch is.

Never underestimate the power of stupid people in large groups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warpozio
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-09 15:27
spone schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:31:
Tweakers is een Nederlandse site, welke ook het Belgische/Vlaamse publiek bedient. De redactie is grotendeels Nederlands, de site is van oorsprong Nederlands en het meeste nieuws gaat ook over Nederlandse zaken dus dat is voor zover ik kan zien de standaard.

Om dan voor het grootste deel van het publiek dingen te duiden wordt erbij vermeld dat het om Belgische onderwerpen gaat. Het grootste Belgische aspect van Tweakers is voor zover ik kan ontdekken dat het hoofdkantoor van het moederbedrijf DPG in Antwerpen zetelt.

Los daarvan stoor ik me juist weer enigszins aan taalconstructies die redactie en bezoekers maken die overduidelijk Vlaams zijn (betaald vs betalend bijvoorbeeld, betekent iets anders maar de context helpt vaak veel). Beetje geven en nemen denk ik zo.

edit: DPG, niet Mediahuis (thanks @rob_erwt)
Tweakers is een Nederlandstalige site sinds 2012 eigendom van DPG,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:06

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
We proberen op zoveel mogelijk plekken duidelijk te maken of het om iets Belgisch óf iets Nederlands gaat - neem als voorbeeld een artikel als dit. Ik weet dat dat in sommige gevallen er over Nederland wel eens bij in schiet, omdat we inderdaad wel een grotendeels Nederlandse redactie hebben (al hebben we ook Vlaamse freelanceredacteuren!) en we in Amsterdam zijn gevestigd. Ook is het aantal Nederlandse lezers veel groter dan Belgische lezers, maar alsnog proberen we altijd duidelijk te maken over welk land we iets schrijven. Dit is een goede reminder dat weer vaker te blijven doen.

Dit heeft allemaal trouwens helemaal niks met de uitgever te maken. Dat die toevallig van oorsprong uit België komen is totaal niet relevant voor wat wij schrijven - überhaupt is niks wat zij zeggen dat :)

Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.

Pagina: 1