[Odido] Alarmcentrale aansluiten bij gebruiken eigen router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 12:22
ik heb nu een naantal maanden odido glasvezel en ben over het algemeen tevreden.
Alleen ik kan nu al een tijd mijn camera's en deurbel niet meer bereiken.
Vroeger bij ziggo verbond ik via mijn DDNS van de asus router met deze appraten. Dat ziggo modem stond in bridge mode.
Toen bij odido modem werd geinstalleerd bleek dat niet mogelijk en heb ik mijn Assus in DMZ achter het modem ( ik heb een vrij uitgebreid netwerk met vaste IP adressen waar diverse apparaten onderling communiceren dus wil niet alles over gaan zetten op een andere router. Daarbij is de ASUS ook een stuk krachtiger.

Ik heb al via DSN detect mijn ip adres opgezocht maar kan ook daarmee niet naar mijn camera verbinden via IP:poortnummer.

Mijn homeassistant kan ik wel bereiken via cloudflare mogelijk zou ik zo ook de camera's kunnen bereiken maar heb geen idee of dat zou kunnen en hoe dat dan te configureren

Iemand tips??

mrbert

Beste antwoord (via mrbert op 04-04-2024 16:24)

• sh623661
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:50
mrbert schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:44:
ik heb nu een naantal maanden odido glasvezel en ben over het algemeen tevreden.
Vroeger bij ziggo verbond ik via mijn DDNS van de asus router met deze appraten. Dat ziggo modem stond in bridge mode.
Toen bij odido modem werd geinstalleerd bleek dat niet mogelijk en heb ik mijn Assus in DMZ achter het modem ( ik heb een vrij uitgebreid netwerk met vaste IP adressen waar diverse apparaten onderling communiceren dus wil niet alles over gaan zetten op een andere router. Daarbij is de ASUS ook een stuk krachtiger.

Ik heb al via DSN detect mijn ip adres opgezocht maar kan ook daarmee niet naar mijn camera verbinden via IP:poortnummer.

Mijn homeassistant kan ik wel bereiken via cloudflare mogelijk zou ik zo ook de camera's kunnen bereiken maar heb geen idee of dat zou kunnen en hoe dat dan te configureren

Iemand tips??
Ik neem aan dat je de T-56 hebt gekregen?
Die kan je er tussenuit laten en je Asus aansluiten.
Als het goed is heb je daar de optie IPTV onder LAN
Daar vul je 300 in bij VID

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:29

Iemand tips??
als je VLAN 300 instelt op je ASUS kan je deze direct aansluiten op de ONT.

dan heb je de Zyxel niet nodig

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• sh623661

Iemand tips??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:24

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik wilde dezelfde tip geven als hierboven. De Zyxel weghalen en helemaal vervangen voor je Asus apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
sh623661 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:50:
[...]

ik heb een ax86U met MerlinWRT firmware.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/as7emfW3ILa7q-8F5PESm6GgQDY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PhQoLhUI5rm20NyjWk0LHIdW.jpg?f=fotoalbum_large
Moet ik dan de handmatige instellingen kiezen?
en dan bij internet de 300 invullen en verder niets?

En dan kan ik dus gewoon de kabel die nu de T-56 in gaat omplugggen naar de ASUS wan poort.
Dat zou mooi zijn want dat scheelt dan een verbruker in huis

mrbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh623661
mrbert schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:17:
[...]

ik heb een ax86U met MerlinWRT firmware.
[Afbeelding]
Moet ik dan de handmatige instellingen kiezen?
en dan bij internet de 300 invullen en verder niets?

En dan kan ik dus gewoon de kabel die nu de T-56 in gaat omplugggen naar de ASUS wan poort.
Dat zou mooi zijn want dat scheelt dan een verbruker in huis
Klopt allemaal precies wat je zegt! :)
Ik moest de Nokia een tijdje uitzetten (max 30 minuten) en daarna weer opstarten.
Daarna de Asus aanzetten.
DHCP dingetje.
Maar misschien is dat bij jou niet nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door sh623661 op 07-03-2024 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
super ga ik ff proberen als ik alleen ben en niet de boel plat gooi voor de rest:)

mrbert

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sh623661
mrbert schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:24:
super ga ik ff proberen als ik alleen ben en niet de boel plat gooi voor de rest:)
Je hebt trouwens de RT-AX86U, die heeft een 2.5GB poort, die kun je ook als WAN gebruiken.
Kun je ook nog de 2GB optie nemen, is net zo duur(goedkoop) als de 1GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
sh623661 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:28:
[...]

Je hebt trouwens de RT-AX86U, die heeft een 2.5GB poort, die kun je ook als WAN gebruiken.
Kun je ook nog de 2GB optie nemen, is net zo duur(goedkoop) als de 1GB.
Hmm bedenk net dat ik dan mijn vaste lijn kwijt ben en die hab ik echt nodig :(

mrbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19:42
mrbert schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:46:
[...]

Je zou de Zyxel achter de Asus kunnen zetten, je moet dan alleen even VLAN 300 van de WAN van de Zyxel verwijderen als het goed is werkt hij dan gewoon als een ATA. Het stroomgebruik blijft dan hetzelfde, maar je hebt geen dubbel NAT voor je internet verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:05
[...]

SIP gegevens opvragen en instellen op ATA/VoIP telefoon :) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-09 21:41
[...]
IP/VOIP telefoon met Cheapconnect wellicht een optie?

Voor mij goedkopere vaste-lijn optie dan via Odido.

Ik had al tijden (uit het kopertijdperk met dure buitenlandtarieven) een vaste telefoon die ook IP ondersteunt.
Nu ik bij Odido zit mijn nummer laten porteren naar Cheapconnect. Kost minder dan een tientje per jaar (per nummer)
.
Bij 2 VOIP providers een beltegoed van een tientje (en met calling rules obv bestemming kiest de telefoon de goedkoopste provider).
Bij sommige providers krijg/kreeg je ook nog 30-90 dagen gratis bellen (FUP) na opwaarderen beltegoed.

Zelf heb ik het vooral voor de bereikbaarheid. Uitgaand bellen doe ik zelf nagenoeg alleen nog maar mobiel. En met beltarieven onder een cent heb ik al 5 jaar niet meer opgewaardeerd.

Moet je de telefoon nog kopen dan heb je een trio-set met VOIP voor 75 euro. Waar je vaak via GAP je bestaande handset nog aan kan koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Andros schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 06:56:
[...]

SIP gegevens opvragen en instellen op ATA/VoIP telefoon :) .
het gaat om mijn alarm systeem dat is geen ATA/VOIP

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-09 13:46
mrbert schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:32:
[...]

Een losse ATA adapter, (LINKjes zonder specifiek oogmerk) of (Andere link)
En dan een goedkoop abo afsluiten bij een Voip provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
mrbert schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:32:
[...]

De meeste alarmsystemen verwachten inderdaad een 48V PSTN telefoonlijn. Echter zijn zowat alle vaste telefoonlijnen tegenwoordig al lang VoIP, doorgaans sluit je de telefoonkabel van het alarm aan op de modem van je provider (en voorzie je die ook van een UPS). Feitelijk zit de ATA dan al ingebouwd in die modem, wat let je dan om een aparte ATA te plaatsen als je een eigen router wenst te gebruiken zonder de modem van de provider? Het resultaat is exact hetzelfde :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Andros schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:37:
[...]

De meeste alarmsystemen verwachten inderdaad een 48V PSTN telefoonlijn. Echter zijn zowat alle vaste telefoonlijnen tegenwoordig al lang VoIP, doorgaans sluit je de telefoonkabel van het alarm aan op de modem van je provider (en voorzie je die ook van een UPS). Feitelijk zit de ATA dan al ingebouwd in die modem, wat let je dan om een aparte ATA te plaatsen als je een eigen router wenst te gebruiken zonder de modem van de provider? Het resultaat is exact hetzelfde :) .
IK heb geen idee of sat bij mijn Satel systeem zo is. IK heb al een netwerk verbinding via de app en internet en deze verbinding is extra.
Ik heb al eens overwogen om te kijken of er geen GSM optie is

mrbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-09 13:46
mrbert schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:42:
[...]

IK heb geen idee of sat bij mijn Satel systeem zo is. IK heb al een netwerk verbinding via de app en internet en deze verbinding is extra.
Een dialer noemt men een dergelijke uitbreiding. Sommige Alarm centrales hebben een plug-in mogelijkheid.
Maar je gaat ook abo kosten voor een data? verbinding bij krijgen.
Maar dan wordt zoiets of deze
Is ook weer oppassen of die frequenties gehandhaafd blijven met die veranderede netwerken.

[ Voor 22% gewijzigd door yalerta op 08-03-2024 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
zal het eens vragen aan de man die de spullen heeft geleverd.
IK had hier oorspronkelijk nog een vaste lijn waarop er gemld werd. Maar dat is gewoon naar mijn eigen nummer wat ik heb ingesteld. Daar word ik gebeld en kan actie (laten) ondernemen. De Satel app slaat zelf geen alarm, die zet het aleen in de app als je deze opent

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Satel kan op vele manieren alarm slaan, het is de andere kant (SMC/Securitas/enz) die eisen stellen of bepaalde protocollen niet ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrbert
jadjong schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:50:
Satel kan op vele manieren alarm slaan, het is de andere kant (SMC/Securitas/enz) die eisen stellen of bepaalde protocollen niet ondersteunen.
IK schreef ook dat er geen alarm naar een centrale gaat maar gewoon naar alarm nummers die ik zelf heb gekozen. Gewoon een spraak oproep dus;)

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
yalerta schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:49:
[...]

Een dialer noemt men een dergelijke uitbreiding. Sommige Alarm centrales hebben een plug-in mogelijkheid.
Maar je gaat ook abo kosten voor een data? verbinding bij krijgen.
Maar dan wordt zoiets of deze
Is ook weer oppassen of die frequenties gehandhaafd blijven met die veranderede netwerken.
Ben even gaan zoeken maar het lijkt er op dat het bedrijf wat mijnalarm heeft geleverd niet meer bestaat.
Wat ik aan satel GSM modules heb gevonden is knap kostbaar zo rond de 350:(
Maar misschien is het dan slimmer om een 4G gsm gateway te gaan gebruiken als backup zoiets als deze
of deze

[ Voor 34% gewijzigd door mrbert op 08-03-2024 19:36 ]

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Andros schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:37:
[...]

Ik ben nog niet bezig geweest maar ik ga daar naar kijken, maar heb ook al wat voip adapters gevonden als de Cisco SPA112 of SPA1001 Deze zou ik toch ook gewoon achter mijn router kunnen hangen?
Ik moet er dan alleen achter zien te komen hoe ik dat moet configureren natuurlijk

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:04
mrbert schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 18:26:
[...]

Ik ben nog niet bezig geweest maar ik ga daar naar kijken, maar heb ook al wat voip adapters gevonden als de Cisco SPA112 of SPA1001 Deze zou ik toch ook gewoon achter mijn router kunnen hangen?
Ik moet er dan alleen achter zien te komen hoe ik dat moet configureren natuurlijk
Een Cisco SPA configureren is heel makkelijk. Inloggen met IP adres en in die interface zie je vanzelf wat je moet invullen. Die gegevens heb je of krijg je van je (VOIP) provider.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh623661
[...]

Ik zie een SPA1001 op Marktplaats voor een leuke prijs :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
[...]

Klopt, gewoon zo'n ATA aansluiten op je router (al dan niet via switch) en het werkt als een analoge telefoonlijn. Je bent dan zelfs niet meer gebonden aan je provider, ik heb met zo'n ding al mensen aangesloten via Cheapconnect bv; hun abonnement van 8,95 per jaar plus wat minieme belkosten is goedkoper dan Odido, Ziggo, wie dan ook :) .

Nogmaals, zorg er bij een alarmsysteem wel voor dat er een noodstroomvoorziening is. Als er iets in je keten uit valt werkt de telefoonlijn uiteraard ook niet meer. ONT, router, ATA en de eventuele switch dien je dan ook van stroom te voorzien met een UPS. Maar dit geldt net zo goed als je de telefoonlijn op de modem van je provider gebruikt overigens. Iets dat nogal eens over het hoofd wordt gezien sinds de aanleg van fiber omdat iedereen het gewend was dat de klassieke telefoonlijn zelf altijd stroom had. Je alarmsysteem gaat normaal gezien al een batterij hebben voor stroomuitval ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Andros schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 08:08:
[...]

Klopt, gewoon zo'n ATA aansluiten op je router (al dan niet via switch) en het werkt als een analoge telefoonlijn. Je bent dan zelfs niet meer gebonden aan je provider, ik heb met zo'n ding al mensen aangesloten via Cheapconnect bv; hun abonnement van 8,95 per jaar plus wat minieme belkosten is goedkoper dan Odido, Ziggo, wie dan ook :) .

Nogmaals, zorg er bij een alarmsysteem wel voor dat er een noodstroomvoorziening is. Als er iets in je keten uit valt werkt de telefoonlijn uiteraard ook niet meer. ONT, router, ATA en de eventuele switch dien je dan ook van stroom te voorzien met een UPS. Maar dit geldt net zo goed als je de telefoonlijn op de modem van je provider gebruikt overigens. Iets dat nogal eens over het hoofd wordt gezien sinds de aanleg van fiber omdat iedereen het gewend was dat de klassieke telefoonlijn zelf altijd stroom had. Je alarmsysteem gaat normaal gezien al een batterij hebben voor stroomuitval ;) .
Alternatief voor een ATA is ook nog een Fritz!Box (of een andere consumentenrouter met VoIP ondersteuning). Deze kan ook DECT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
Parody schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:26:
[...]

Alternatief voor een ATA is ook nog een Fritz!Box (of een andere consumentenrouter met VoIP ondersteuning). Deze kan ook DECT.
Klopt, maar dat is eigenlijk alleen interessant als je de rest van de functies van die Fritzbox ook wil gebruiken in dit geval, anders maakt het de boel alleen maar complex. DECT is sowieso niet van toepassing voor een alarmlijn :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Andros schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:33:
[...]

Klopt, maar dat is eigenlijk alleen interessant als je de rest van de functies van die Fritzbox ook wil gebruiken in dit geval, anders maakt het de boel alleen maar complex. DECT is sowieso niet van toepassing voor een alarmlijn :) .
Klopt, dat wil je niet over DECT, er staat niet voor niks ook. :Y) Maar ik ken massa's mensen met DECT telefoons, en dus een los DECT basisstation. Als je toch eigen spullen aan het neerzetten bent, ben je met een Fritz!Box in één keer klaar. Scheelt ook weer in de elektriciteitskosten (en je UPS houdt het langer uit), en wisselen van provider is ook transparanter voor de rest van je netwerk.

[ Voor 8% gewijzigd door Parody op 09-03-2024 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:13

Zenix

BOE!

Andros schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:33:
[...]

Ik heb een oude fritzbox 7170 jaren als ATA gebruikt. Werkt veel beter en makkelijker te configureren dan die Cisco ATA. Voor 10 euro heb je een mooie oude Fritzbox. WiFi uitzetten en dan gaat het stroomverbruik omlaag.

[ Voor 4% gewijzigd door Zenix op 09-03-2024 12:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:24

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@mrbert ik heb je vraag even een eigen topic gegeven, het werd anders wel heel offtopic in het Odido topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:47

Antonio di

a mi me dijeron que si

mrbert schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:42:
[...]

Lees waarom een "vaste tel. lijn" over internet geen goede back-up optie is voor een Alarm systeem.
Zie bijlage 3: Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen
Satel levert GSM/LTE insteekmodules (je moet echt ook LTE/4G hebben i.v.m. stoppen van GSM/2G door KPN als laatste in 2025). Die modules zijn wel pittig geprijsd en het moet passen/werken op jouw Satel mainboard.

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
rens-br schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:39:
[mbr]@mrbert ik heb je vraag even een eigen topic gegeven, het werd anders wel heel offtopic in het Odido topic.[/]
Mee eens, had ook niet verwacht dat er zo veel reacties zouden zijn.

mrbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrbert
Antonio di schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:17:
[...]

Lees waarom een "vaste tel. lijn" over internet geen goede back-up optie is voor een Alarm systeem.
Zie bijlage 3: Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen
Satel levert GSM/LTE insteekmodules (je moet echt ook LTE/4G hebben i.v.m. stoppen van GSM/2G door KPN als laatste in 2025). Die modules zijn wel pittig geprijsd en het moet passen/werken op jouw Satel mainboard.
en oo k@Andros
Dat is overigens ook een van de redenen dat ik eigelijk toch beter via GSM een 2e verbinding overweeg,
Ik heb overigens wel een UPS in de meterkast die het schat in nog minimaal 1 minuut vol houdt als de spanning weg is. De alarm ventrale heeft een eigen noodstroom.
Die GSM nar VOIP kastjes zijn ook met nooodstroom e koop en dan half zo duur als de inbouw kaart/module van satel. Maar deze SATEL module zou als ik het lees wel net wat meer kunnen bieden aan functies

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Welke Satel is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kan je je home assistant niet een alarm melding laten genereren op basis van een input van je alarm systeem.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:47

Antonio di

a mi me dijeron que si

Frogmen schreef op zondag 10 maart 2024 @ 16:05:
Kan je je home assistant niet een alarm melding laten genereren op basis van een input van je alarm systeem.
Ja dat kan, zie (meer doosjes/koppelingen is wel meer kans op "niet werken"):
https://www.home-assistant.io/integrations/satel_integra/

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
een integra met dloadx

mrbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrbert
Frogmen schreef op zondag 10 maart 2024 @ 16:05:
Ik heb al een homeassistant integratie werkend ik heb alleen geen idee of er van daaruit alarm op mijn HA app komt.
Dat zou zeker wel handig zijn als dat kan :D Iemand een idee hoe dat te doen?
Maar dan blijft het natuurlijk ook nog steeds alleen een internel verbinding.

Ik heb iig een 2e hands GSM gateway besteld als vervanger voor de analoge lijn Deze heeft ook een backup batterij dus dat is samen met het alarm een zekere verbinding

[ Voor 17% gewijzigd door mrbert op 12-03-2024 16:29 ]

mrbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrbert
sh623661 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:20:
[...]

Klopt allemaal precies wat je zegt! :)
Ik moest de Nokia een tijdje uitzetten (max 30 minuten) en daarna weer opstarten.
Daarna de Asus aanzetten.
DHCP dingetje.
Maar misschien is dat bij jou niet nodig.
Heb het nu idd direct met de asus aangesloten en het werkt helemaal zoals het hoort.
Voor mijn alarm heb ik een GSM gateway toegevoed dus echt een 2e verbindig:)

En kijk het camerasysteem is ook weer gewoon bereikbaar.:) Kortom ikke happy

[ Voor 8% gewijzigd door mrbert op 19-04-2024 16:42 ]

mrbert

Pagina: 1