Andere router en managed switch, PfSense openWRT

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying_Cookie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-03 13:17
Hallo,

Ik wil mijn netwerk gaan upgraden verbeteren. Het gaat mij niet alleen om het verbeteren maar ook om te leren hoe het werkt. Sommige specs zal ik niet 1 2 3 heel veel nodig hebben maar voor het leren wel. Ik wil eerst een aantal maanden met de hardware "spelen/leren" en dan pas de oude hardware vervangen. Aan mijn netwerk hangen een aantal bedrade PC's . Ik heb een backup-server en een aantal bedrade beveiligingscamera's, dan zitten er nog de standaard dinge op als telefoons en tablets etc.

Op dit moment heb ik een TP-link ac-2300 en een oude TP-link als accespoint. Waar ik mij nu erg aan erger is het niet goed kunnen configureren en bijhouden van activiteiten die op het netwerk plaatsvinden zo is de logfile is erg beperkt en de GUI best wel slecht.

Ik heb enige Linux kennis, ben geen noob maar ook geen guru.

Ik zit te kijken naar open-wrt dingen en kwam gaandeweg ook filmpjes etc tegen van PfSense dat ziet er allemaal heel interessant uit

Opties die ik tegenkom geordend van kant en klaar naar "doe het zelf"

Flint 2 (GL-MT6000) Wi-Fi 6 High-Performance Home Router
Dit is een voor mij vrij onbekend merk, ze hebben een fork van open-wrt
Het lijkt me dat je hierop ook goed open-wrt kan installen.
  • Het nadeel: is hier dat er een beperkt aantal 2.5G poorten aan zit de rest van de hardware komt ook niet in de buurt van een minipc.
  • Voordeel: Direct Wifi, een mini pc heeft dit niet
Mikrotik L009UiGS-2HaxD-IN
  • voodeel: Mooie betaalbare hardware
  • nadeel: Ik lees overal dat er nog al een leercurve aan vast zit. Als ik iets leer hou ik het liever bij open-wrt PF-Sense omdat dit hardware onafhankelijker is. De hardware heeft ook niet veel 2.5G poorten
Een N100 Aliexpress mini PC
  • Voordeel: Wel heel leuk speelgoed, heel flexibel, 4x 2.5G ethernet poorten
  • Nadeel: Heb twijfels over hoe stabiel zo een PC-tje is
Switch
Wat ik wil is een VLAN bouwen, hiervoor wil ik een managed switch gebruiken die ik aan de router hang. Wat ik zie is dat er via Amazon en Aliexpress 2.5g managed switches worden aangeboden van rond de 120Eu voor 8 poorten plus nog een extra 10G poort. Voor een TP-link omanda betaal je bij Nederlandse winkels ongeveer 235Eu. Hier weet ik niet goed of ik bepaalde functies echt nodig heb. En of de routers van 120Eu veel minder stabiel zijn of trager zijn.

Hebben jullie ervaring met bovenstaande hardware of kunnen jullie je ervaring delen? Over wat je nou wel of niet zou doen of tegenaan bent gelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-09 20:22
Het is een beetje de vraag wat je wil. kort door de bocht: Wil je spelen ga voor zelfbouw, wil je iets wat vooral werkt neem dan een kant en klare router.

Van de Mikrotik L009 moet je niet heel veel troughput verwachten, het schijnt bij 700-800 Mbit wel een beetje op te houden als het op routing aan komt, ik heb er zelf een en zie het meer als een L3 switch die een grote set routing features heeft. Verbruik van mijn model zonder Wifi is 4,5 watt in rust dus zonder hoge belasting. Wil je meer snelheid ga dan voor een RB5009 als het model je aanstaat of kies een ander model. In de GUI kan je daar de meeste functionaliteit wel configureren als het niet heel spannend wordt. natuurlijk kan je vervolgens wel kijken hoe de config er uit ziet in de CLI. Je leert er dus wel wat van. Mocht je het echt willen voelen dan kan je ook een VM optuigen met RouterOS van Mikrotik.

Wat je met de Flint kan halen weet ik niet maar mogelijk is dat een beter alternatief qua prijs en performance, zeker als je er open-wrt op kan zetten een je weet wat de troughput dan is.

De N100 gaat waarschijnlijk wat fine tuning vragen als het aankomt op idle verbruik en heeft mogelijk wat meer aandacht nodig tijdens gebruik (mijn ervaring is dat er vaker dingen niet helemaal goed gaan waardoor er wat vaker onderhoud gepleegd moet worden)

Voor VLAN configuratie kan je kijken web managed switches, mogelijk zijn die wat gunstiger geprijsd Een VLAN instellen in een web interface is thuis ook wel te doen maar je zou ook eens bij Mikrotik kunnen kijken naar hun switches. configuratie van switchOS is een stuk simpeler dan RouterOS.

Ben geen groot liefhebber van Mikrotik maar het geeft wel veel bang for the buck. Hier voor een edgerouter van Ubiquiti gehad en die vond ik prettiger te configureren maar nadat deze een jaar of 10 gedraaid heeft hield hij er mee op. Er werd niet zo veel meer aan ontwikkeling gedaan door ubiquiti dus die viel af dus ben ik voor de L009 gegaan.

mogelijk kan je nog wat aan je verhaal toevoegen over je internet snelheid en of je wireless verwacht op de router. Die van de L009 is alleen 2,4GHz

[ Voor 3% gewijzigd door k-janssen op 09-03-2024 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying_Cookie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-03 13:17
Hallo k-janssen dank voor je antwoord.

Ik denk dat ik eerst wil kijken hoe ver ik kom met de N100 eens kijken hoe dat werkt, hopelijk kan ik er veel van leren. Mocht ik helemaal vast lopen dan kan ik altijd nog een kant en klare router kopen. Ik denk dat ik eerst de N100 aan het netwerk achter de oude router hang en aan de N100 een laptop en/of een PI4 om te kijken hoe het werkt. Ik moet er nog wat meer over gaan lezen maar kan je bijvoorbeeld proxmox instaleren en in proxmox dan weer openwrt of PfSense? Als ik op een gewone PC dingen wil proberen gebruik ik wel eens virtualbox kan ik een snapshot pakken om te experimenteren en als het niet goed werkt zet ik de oude gewoon weer terug. Ik heb daar nog te weinig kennis van maar ik heb er zin in.Ik heb gister een N100 besteld, het zal nog wel even gaan duren voordat ie er is kan ik ondertussen wat lezen en you-tube kijken.

Als je het hebt over troughput van 700 a 800 Mbit dan moet ik deze snelheid delen door het aantal poorten dat er op zit? Dus als ik van een 4 poort router elke poort 200Mbit data zal laten transporteren dan zit je op de max? Of kan elke poort afzonderlijk dan 800Mbit leveren?

Als ik een poosje heb gespeeld met de N100 wil ik er graag een managed switch aan hangen en eens kijken naar virtual networks. Wat me hier wel opvalt is het grote prijsverschil bij de managed switches.

via pricewatch:

TP-Link Omada 8-Port 2.5G L2+ Managed Switch

via Amazon
SODOLA 9 haven2.5G

Bij de laatste lees ik in het commentaar dat je niet alles kan managen. Aangezien ik een noob op dit vlak ben kan ik er niet over oordelen hoe belangrijk de functies zijn die je echt zou moeten hebben. Is er iets van een top 10 van functies die je graag wilt hebben?, en zo ja waarom? dan kan ik er iets van leren. de bovenste switch kost ongeveer 2x zo veel als die van Amazon. Heeft er ook iemand ervaring met de goedkopere switches? Wat vind je er van?

De snelheid die ik graag wil hebben even denken draadloos vind ik eigenlijk niet het belangrijkst voor het werk is alles bedraad. Draadloos is het wel belangrijk dat er verbinding is maar echt heel snel zie ik meer als een luxe. Om overal verbinding te krijgen heb ik de huidige router een oude router en een acces point. Die moet ik beter ophangen een deel van het huis heeft slecht bereik. De wifi acces points en router zitten allemaal onderling bedraad verbonden. Wat mij wel handig lijkt is dat als ik van beneden naar boven loop automatisch het wifi punt wordt gepakt met het sterkste signaal. En dat als er iets fout gaat ik dat in een log van de router kan terug kan lezen. Het liefst zou ik in de router kunnen zien dat als ik van beneden naar boven loop met mijn telefoon in de hand die iets met Wifi doet, dat ik zie dat de telefoon eerst geconnect is met het wifi punt beneden en dat ik dan kan zien dat mijn telefoon verbind met het wifi punt boven.

ben benieuwd naar wat jullie te zeggen hebben