Welke offerte kiezen voor 16 panelen: Solaredge of Enphase?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalti
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-07-2024
Wie kan mij adviseren? Ik heb een aantal offertes gekregen en na enig onderzoek wil ik kiezen voor bedrijf X, maar ik twijfel tussen de Solaredge of Enphase

Aantal zonnepanelen:16
Wattpiek: 16 x 480WP = 7680 WP
Merk: Jinko
Type paneel: Tiger Neo N-type 60HL4-(V) 460-480 Watt
Verdeling panelen: 10 op grote nog te bouwen overkapping (portret op zuiden) + 6 op groot nieuw dakkapel (landscape op oost-west).
Uitbreidmogelijkheden in toekomst op overkapping + dakkapel: Nee, beide komen vol te liggen.
Schaduw: op enkele panelen schaduw van boom van de buren (op oosten)
Foto: ik zal een foto toevoegen, maar let op, dit betreft een OUDE foto; nieuw dakkapel + overkapping staan hier nog niet op. Tevens is een boompje gekapt om plaats te maken voor de overkapping.
Verwacht verbruik komende paar jaar: 5700-6500 kwh (momenteel nog lastig in te schatten aangezien we hier nog geen jaar wonen en we sinds een maand een hybride Quatt warmptepomp hebben. Ook worden jonge kinderen (1 en 3) ouder
Toekomstig extra gebruik: Eventueel (uitbreiden) full electric warmtepomp + aanschaf elektrische auto indien dit gangbaar wordt. Dit verwacht ik echter niet de komende 5 á 8 jaar.

Welke optie kiezen?

Optie 1:
Omvormer: SolarEdge 7K 3-fase Energy Net Ready
Optimizer: SolarEdge Power Optimizer S500
Totaalprijs: € 7450,-
Voordeel: goedkoper
Nadeel: 12 jaar garantie omvormer; dus op termijn nieuwe omvormer aanschaffen/installeren?

Optie 2:
Micro-omvormers: Enphase Micro-omvormer IQ8AC
Totaalprijs: € 8200,-
Voordeel: 25 jaar garantie op micro-omvormers + gemakkelijker/goedkoper uitbreiden? (zal dan we elders,l bijv. op dak schuur zijn)
Nadeel: € 750,- duurder dan optie 1

En dan ben ik vast nog wat voor- en nadelen vergeten. Wie kan me helpen een keuze te maken? :)

...

Beste antwoord (via kalti op 10-03-2024 11:55)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou hier ook voor een simpele string omvormer gaan, zeker als je over 8 a 10 jaar andere plannen hebt en meer e-verbruik.

Dan leg je over 8 a 10 jaar weer wat nieuws weg.
Wat heb je aan zo een lange garantie als alles technisch achterhaald is over 10 jaar.
Leg dan gewoon weer wat nieuws weg wat up-to-date is.
6 op de dakkapel ook gewoon richting zuid in portrait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QHXugoG-9VZkOr-Rt0nQYSgEhW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NDXqAddvfMABqG4bBreySBwN.jpg?f=fotoalbum_large

Wat betreft enphase.
Vind je dat niet zonde, een 480 Wp paneel op een omvormer die max 360 watt doet?

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-03-2024 14:12 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalti
Foto oude situatie: nieuw dakkapel + overkapping (waar zonnepanelen op komen te liggen) staan hier nog niet op!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6O4cceQeTAvE1y0tlfB3lc9UIE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q8wSXGt3rDpDbWHwpvCyp3V7.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:40
Wat is kans dat je gaat uitbreiden?
Welk formaat is je schuur? Want uitbreiden met 6 panelen is nutteloos.

Waarom wil je SolarEdge?

Simpele string kan misschien ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalti
99ruud99 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:59:
Wat is kans dat je gaat uitbreiden?
Welk formaat is je schuur? Want uitbreiden met 6 panelen is nutteloos.

Waarom wil je SolarEdge?

Simpele string kan misschien ook...
Ik verwacht pas uit te gaan breiden als ik overstap van hybride naar volledige warmtepomp en/of een elektrische auto aanschaf, als dit meer de norm wordt. Dus een gokje wagen: ik denk de komende 8 á 10 jaar nog niet.

Aan plek om uit te breiden geen gebrek; kan mogelijk ook nog op het dak(pannen) van het huis. Tzt uitbreiden met 6 á 8 panelen (met veel WP) lijkt me een reële optie qua aantal, mits uitbreiding nodig is dan. Zal echter wel een x-aantal meter verder zijn dan waar de huidige panelen komen te liggen.

Waarom Solaredge (gezien de goede referenties) met optimizers; gezien enige schaduw van de boom en in mindere mate de garage van de buurman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:04

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Heb je voor de SolarEdge offerte een berekening gekregen van SolarEdge designer?

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou hier ook voor een simpele string omvormer gaan, zeker als je over 8 a 10 jaar andere plannen hebt en meer e-verbruik.

Dan leg je over 8 a 10 jaar weer wat nieuws weg.
Wat heb je aan zo een lange garantie als alles technisch achterhaald is over 10 jaar.
Leg dan gewoon weer wat nieuws weg wat up-to-date is.
6 op de dakkapel ook gewoon richting zuid in portrait.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QHXugoG-9VZkOr-Rt0nQYSgEhW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NDXqAddvfMABqG4bBreySBwN.jpg?f=fotoalbum_large

Wat betreft enphase.
Vind je dat niet zonde, een 480 Wp paneel op een omvormer die max 360 watt doet?

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-03-2024 14:12 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalti
Kanarie schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:18:
Heb je voor de SolarEdge offerte een berekening gekregen van SolarEdge designer?
Nee die heb ik niet. 3 van de 4 aanbieders bieden Solaredge aan, dus ik vertrouw er wat dat betreft maar op dat dit goed is. Zover ben ik er niet in thuis, dan zal ik me er nog meer in moeten verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kalti
Wat betreft enphase.
Voor zover ik kan zien is het 'aanbevolen ingangsvermogen' van de micro-omvormer 460WP. De panelen zijn 480WP.

Jouw opmerking m.b.t. de 25jaar garantie op de micro-omvormers, terwijl er over 10 jaar weer veel nieuwe producten op de markt zijn, snap ik wel ja.

Bedankt voor je reactie :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:59
Ik heb voor deze offerte gekozen, omdat wij hier nog lang blijven wonen En we nu ~1300kWh overschot produceren. 2 airco's en inductiekoken komen er nog bij.
Jinko offerte was ~3k minder duur. Ik had beter voor de Jinko panelen kunnen gaan, om dezelfde reden wat hierboen staat. Over 15 jaar zijn de ZP veel beter, dus boeie dat je 25jaar garantie hebt...

Afbeeldingslocatie: https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/360/13e599e6-0bbb-488f-8bc7-1683497cdae4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-10 22:37
Unknown Alien schreef op zondag 10 maart 2024 @ 10:57:
Ik heb voor deze offerte gekozen, omdat wij hier nog lang blijven wonen En we nu ~1300kWh overschot produceren. 2 airco's en inductiekoken komen er nog bij.
Jinko offerte was ~3k minder duur. Ik had beter voor de Jinko panelen kunnen gaan, om dezelfde reden wat hierboen staat. Over 15 jaar zijn de ZP veel beter, dus boeie dat je 25jaar garantie hebt...

[Afbeelding]
Jeetje, kom deze tegen en ben wel benieuwd waar je voor bent gegaan. 15 panelen is wel aan de hoge kant, zelfs met installatie van een nieuwe groepenkast.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

AUijtdehaag schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:56:
Wat betreft enphase.
NOCT van dat ding is 361 watt, dus die gaat praktisch nooit klippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:59
maomanna schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 08:54:
[...]

Jeetje, kom deze tegen en ben wel benieuwd waar je voor bent gegaan. 15 panelen is wel aan de hoge kant, zelfs met installatie van een nieuwe groepenkast.
Ik heb gekozen voor Solaredge.
Pagina: 1