Wat precies te zeggen bij bod uitbrengen huis

Pagina: 1
Acties:
  • 13.556 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drieoog
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 29-12-2024
Ik heb een huis bezichtigd en ik wil een bod uitbrengen.

Het is onder voorbehoud van financiering, dus ik weet dat ik dat er bij moet zeggen. Maar moet ik nog op andere dingen letten? Zijn er belangrijke dingen die ik moet zeggen als ik de verkoopmakelaar bel?

Moet ik nog aangeven wanneer ik antwoord wil of hoe lang mijn bod geldig is ofzo?

Het is voor het eerst dat ik een woning ga kopen en bang dat ik misschien iets over het hoofd zie.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:59
Neem een aankoopmakelaar in de arm als je geen ervaring hebt of iemand die je hierbij kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:21
Daar zijn aankoopmakelaars voor..

Is een simpele uitspraak en het kost geld, maar die weten wel wat ze doen en moeten zeggen. Ergens in 2012 hadden wij ook het idee zonder te doen en de verkoop makelaar lachte ons nog net niet uit.

Desondanks;
Hoogte van bod, voorbehouden (financiering en/of bouwtechnische keuring), duur van het bod (dag of 3)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:26

dragonhaertt

@_'.'

Er staan veel voorbeelden online, maar ik stuurde altijd iets in de trant van:
Wij willen graag een bod uitbrengen van €360.193 (zegge driehonderdzestigduizend honderddrieënnegentig euro). Als ontbindende voorwaarde stellen wij een voorbehoud van financiering voor het bedrag van 340.000 euro.
Ook stellen we een voorbehoud van bouwtechnische keuring waarbij direct noodzakelijke verbeteringen niet meer dan €5000,- mogen kosten.
Wij zijn benieuwd naar uw reactie op dit bod en horen graag van u. Met vriendelijke groet, [naam]
Verder kan je nog wat zeggen over de overdrachtsdatum, overname van roerende zaken en geldigheid van je bod als je dat wil.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drieoog
dragonhaertt schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:24:

[...]

Verder kan je nog wat zeggen over de overdrachtsdatum, overname van roerende zaken en geldigheid van je bod als je dat wil.
Ik dacht dat ik beter kon bellen omdat je gelijk feedback krijgt op je bod. Maar ik begrijp dat jij via de mail een bod hebt uitgebracht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:02
Drieoog schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:30:
[...]

Ik dacht dat ik beter kon bellen omdat je gelijk feedback krijgt op je bod. Maar ik begrijp dat jij via de mail een bod hebt uitgebracht?
Bellen en daarna mail, en tijdens bellen al zeggen dat je nog een mail gaat sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Wat voor feedback denk je dat je krijgt tijdens het bellen?

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19:28
Bod via telefoon is niet waard omdat het niet op papier/email staat en kan dus ook niet officieel worden gecommuniceerd naar de verkoper.

Wat je moet zeggen:

Ik zou graag naar aanleiding van mijn bezichtiging, het volgende bod willen uitbrengen op Hoofdstraat 1 te Lutjebroek.

Het volgende bod onder de volgende voorwaarden zou ik willen uitbrengen:
- Koopprijs k.k.: 250.000 euro
- Oplevering: In overleg met verkoper maar is z.s.m. mogelijk na regelen hypotheek.
- Onder voorbehoud financiering van een bedrag xxx.xxx -> Zo laag mogelijk als je eigen geld inbrengt, geeft meer zekerheid maar je moet geen risico's nemen. Als je geen eigen geld bent van betekenis ter hoogt van de koopsom of in overleg.
- Bouwkundige keuring ja of nee. Belangrijk hierin is, voor het kopen van het tekenen van de akte of erna. Ik zou ervoor doen, dan zit je er niet aan vast. Een bouwkundige keuring zonder waarde's is niets waard, behalve voor eigen inzicht.
- Eventuele inboedel kan je nog later regelen.
- Een leuk persoonlijk verhaaltje als je denkt veel concurrentie te hebben.

Overigens de meeste makelaars maken gebruik van een portaal dus de kans is groot dat je daar moet invoeren. In dat geval beter even bellen met hoe de makelaar een bod wil ontvangen.

Ik heb zelf een makelaarskantoor maar je stelt vragen, dat je zeker niet kan overzien wat je doet (je moet dus geluk hebben met eerlijke verkopers) dus laat de documenten checken door iemand die er verstand van heeft (en niet je verre oom die 100 jaar geleden een huis heeft gekocht). Akte's/technische staat etc. Zeker als je iets ouds koopt (voor 1990).

Wat vooral de grote kosten zijn, zijn de kosten die je niet kan zien en de bouwkundige keurder ook niet altijd bekijkt.

Denk aan dak, fundering, vocht in de kruipruimte. Zeker in grote steden en oude huizen zijn hier problemen mee en de markt geeft niet er veel om.
Grote zaken zoals isolatie/ramen (heel duur).
Badkamer/keuken zijn niet zo spannend maar ook zeker 10/15k per stuk.
Vloeren/afwerking is minder spannend ook niet goedkoop.

En dan aan de andere kant de zakelijke kant: Bestemmingsplannen, de aktes helemaal uitlezen bij appartementen gaat het dan om de regels en financiële gezondheid van de VVE, vaak als de vve behoorlijk actief is, is het wel goed maar toekomstig onderhoud is voornamelijk van belang (risico om meer geld bij te storten).
En bij huizen gaat het om rechten, wat koop je (je perceel) en wat voor rechten hangen eromheen met bijv. buren en/of gemeentes.

En nog een stap verder, als je een beetje vooruitkijkt, wat je van het huis kan maken, denk aan muurtjes doorbreken (doorbreken of juist een muur er tussen zetten) of extra waarde toevoegen, bijv. door een dakkapel of uitbouw.

[ Voor 36% gewijzigd door wm1234 op 09-03-2024 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Nu online
In België is het niet echt de gewoonte om een aankoopmakelaar in de arm te nemen. Als het om het hogere segment gaat wel, maar niet bij de "gewone man".

Wanneer wij zochten naar een huis zijn wij eerst naar de hypotheekwinkel geweest voor informatie en van hen kregen we ook een template om een bod uit te voeren. Hij zij dat we ons niet mochten laten overhalen om het document van de verkoopsmakelaar te gebruiken maar vast moesten houden en het document die hij ons gegeven had. (daar stonden een reeks voorwaarden in zoals onder andere financiëring).

Nu, uiteindelijk stond de verkoopsmakelaar erop om hun eigen document te gebruiken. Op aandringen van ons hebben ze uiteindelijk hun document aangepast aan het onze, met uitzondering van het voorschot die hoger lag.
Dit was financiëel geen probleem voor ons dus mee akkoord gegaan.

Er van uitgaande dat dit niet bestaat in Nederland:
Hypotheekwinkel is een kantoornetwerk van freelancers die je gratis helpen doorheen het process van het aankopen van een woning. Met de hoop dat je dan via hen een hypotheek aangaat (daar krijgen ze commissie op en is hun bron van inkomsten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

[...]

Sowieso altijd via de mail bevestigen en/of alleen via de mail bieden.
Dat wil de makelaar ook omdat ze biedingen moeten documenteren.
Veel makelaars maken ook gebruik van Move.nl, ook daarin kan je zo'n verhaaltje zoals bovenstaand gewoon plaatsen al moet je ook even netjes de velden invullen.

In principe mag je opschrijven wat je wil zolang dit niet tegen de wet ingaat. Het is jouw bod, wat je aan eisen stelt is aan jou.

Wat heb je zelf al gevonden? Waarom neem je geen aankoopmakelaar als je dit soort zaken zelf niet kan uitzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12an3
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 30-05 12:27
nightgold schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:13:
In België is het niet echt de gewoonte om een aankoopmakelaar in de arm te nemen. Als het om het hogere segment gaat wel, maar niet bij de "gewone man".

Wanneer wij zochten naar een huis zijn wij eerst naar de hypotheekwinkel geweest voor informatie en van hen kregen we ook een template om een bod uit te voeren. Hij zij dat we ons niet mochten laten overhalen om het document van de verkoopsmakelaar te gebruiken maar vast moesten houden en het document die hij ons gegeven had. (daar stonden een reeks voorwaarden in zoals onder andere financiëring).

Nu, uiteindelijk stond de verkoopsmakelaar erop om hun eigen document te gebruiken. Op aandringen van ons hebben ze uiteindelijk hun document aangepast aan het onze, met uitzondering van het voorschot die hoger lag.
Dit was financiëel geen probleem voor ons dus mee akkoord gegaan.

Er van uitgaande dat dit niet bestaat in Nederland:
Hypotheekwinkel is een kantoornetwerk van freelancers die je gratis helpen doorheen het process van het aankopen van een woning. Met de hoop dat je dan via hen een hypotheek aangaat (daar krijgen ze commissie op en is hun bron van inkomsten).
Ook heel fijne ervaringen gehad met de hypotheekwinkel inderdaad en het kost je helemaal niks. Altijd hun advies gevolgd want we hadden geen idee hoe het allemaal moest gaan. Heel fijn was dat ze ons bij elke stap ook de gevaren/nadelen hadden uitgelegd. Na een maand een appartement kunnen kopen zonder problemen.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:07
Vorig jaar voor het eerst gekocht, zonder idioot dure aankoop makelaar die echt alleen nuttig is voor als je anders niks kunt kopen door vriendjes politiek.

Gewoon even bellen, ik doe bod X op woning Y onder voorbehoud van volledige/ x deel financiering. Ook wil ik graag een voorbehoud van x euro voor noodzakelijke werkzaamheden binnen x jaar opgegeven door het rapport van een bouwkundige keuring die ik wil laten uitvoeren ( of skip dit deel ).

Na dat degene al je gegevens erbij opgeschreven heeft vraag je even om een bevestiging per mail of stuur die zelf even.

Wij deden het zonder keuring maar met voorbehoud van volledige financiering van de koopsom. Later belde de makelaar even op om te polsen hoe we er financieel voor stonden, achteraf omdat het bod dat iets lager lag zonder voorbehouden was. Dat telefoontje kun je zelf ook afhandelen denk ik zo.

Makkelijkste 2000euro die ik bespaard heb…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bod ook altijd doen inclusief alle zaken op de lijst roerende goederen. Je wilt daar achter geen gesteggel over, scheelt een hoop handjeklap.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:55
The Eagle schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 16:26:
Bod ook altijd doen inclusief alle zaken op de lijst roerende goederen. Je wilt daar achter geen gesteggel over, scheelt een hoop handjeklap.
Wij als verkopers wilde liever een bod exclusief alle roerende zaken, dus dat is wel iets persoonlijks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Holk schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:22:
Daar zijn aankoopmakelaars voor..

Is een simpele uitspraak en het kost geld, maar die weten wel wat ze doen en moeten zeggen. Ergens in 2012 hadden wij ook het idee zonder te doen en de verkoop makelaar lachte ons nog net niet uit.

Desondanks;
Hoogte van bod, voorbehouden (financiering en/of bouwtechnische keuring), duur van het bod (dag of 3)
2012? Nog in de huizencrisis? Ik zou eerder verwachten dat die makelaar dankbaar was dat iemand een bod wilde uitbrengen. Paar jaar daarna heb ik gekocht, en niemand had het toen over aankoopmakelaars...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Martijn1990 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 16:36:
[...]

Wij als verkopers wilde liever een bod exclusief alle roerende zaken, dus dat is wel iets persoonlijks.
Vast wel, maar dan zit je aan de andere kant. Daarbij kun je als verkoper ook gewoon terugkoppelen dat je dat wilt.
Waarom je dat zou willen is me een raadsel btw. Je praat over bedragen van 400k of meer, en op een dergelijke lijst staan meestal dingen die je als verkoper liever niet eens meeneemt en zeker niet los wilt verkopen. Laat staan dat het om veel geld gaat. Dus waar je dan moeilijk over doet is me een raadsel :)

Maar goed, ieder zijn ding :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
The Eagle schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 17:37:
[...]

Vast wel, maar dan zit je aan de andere kant. Daarbij kun je als verkoper ook gewoon terugkoppelen dat je dat wilt.
Waarom je dat zou willen is me een raadsel btw. Je praat over bedragen van 400k of meer, en op een dergelijke lijst staan meestal dingen die je als verkoper liever niet eens meeneemt en zeker niet los wilt verkopen. Laat staan dat het om veel geld gaat. Dus waar je dan moeilijk over doet is me een raadsel :)

Maar goed, ieder zijn ding :)
Kan je ook andersom doen.

Maar euhm, staat toch gewoon in de documentatie wat erbij zit, wat niet, en wat overgenomen zou kunnen worden. Dan kan je inderdaad bij je bod zeggen dat je alles wil, maar ik zou dat lekker open laten. Zoals je schrijft dat is klein grut op het totaal, eerst belangrijke rond, het huis zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16:45
[...]

Paar jaar geleden had ik een huis gevonden, na bezichtiging en overleg met gezin heb ik de makelaar gebeld die dat huis verkoopt en een bod gedaan (Hoi, ik bied X bedrag met de voorwaarde dat ik de financien rond krijg en verkoop van mijn huidige huis (ik wil niet met 2 huizen opeens zitten)).

Daarna heb ik mijn Financieel adviseur ingeschakeld en die heeft het verder de papierwinkel verzet (verkoop vorige woning, tussen hypotheek, hypotheek, verzekeringen e.d.).
Adviseur koste (alles bij elkaar) zo'n 1600 maar die heeft het daarna van A tot Z voor ons geregeld. Heeft een hoop stress en gedoe bespaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn1990
Duke of Savage schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:40:
[...]

Paar jaar geleden had ik een huis gevonden, na bezichtiging en overleg met gezin heb ik de makelaar gebeld die dat huis verkoopt en een bod gedaan (Hoi, ik bied X bedrag met de voorwaarde dat ik de financien rond krijg en verkoop van mijn huidige huis (ik wil niet met 2 huizen opeens zitten)).

Daarna heb ik mijn Financieel adviseur ingeschakeld en die heeft het verder de papierwinkel verzet (verkoop vorige woning, tussen hypotheek, hypotheek, verzekeringen e.d.).
Adviseur koste (alles bij elkaar) zo'n 1600 maar die heeft het daarna van A tot Z voor ons geregeld. Heeft een hoop stress en gedoe bespaard.
Dat is wel iets langer dan een “paar” jaar geleden dan :D Advieskosten zitten nu al snel op €3.000. Voorbehoud van eigen huis verkopen komt ook steeds minder voor (of is iig geen risico voor de verkoper) aangezien vrijwel alle huizen snel verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 18:15
kijk ook eens bij vereniging eigen huis.
zeker als het wat verder komt dan alleen een bod maar ook voorlopig koopcontract enzo is dat de moeite. Mijn ervaring is ook dat ze goed bereikbaar zijn voor vragen en advies.
En als je het huis gekocht heb zag je je lidmaatschap weer op :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 10:58
wm1234 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:37:

Het volgende bod onder de volgende voorwaarden zou ik willen uitbrengen:
- Koopprijs k.k.: 250.000 euro
- Oplevering: In overleg met verkoper maar is z.s.m. mogelijk na regelen hypotheek.
- Onder voorbehoud financiering van een bedrag xxx.xxx -> Zo laag mogelijk als je eigen geld inbrengt, geeft meer zekerheid maar je moet geen risico's nemen. Als je geen eigen geld bent van betekenis ter hoogt van de koopsom of in overleg.
- Bouwkundige keuring ja of nee. Belangrijk hierin is, voor het kopen van het tekenen van de akte of erna. Ik zou ervoor doen, dan zit je er niet aan vast. Een bouwkundige keuring zonder waarde's is niets waard, behalve voor eigen inzicht.
- Eventuele inboedel kan je nog later regelen.
- Een leuk persoonlijk verhaaltje als je denkt veel concurrentie te hebben.
Bij bouwkundige keuring ook aangeven wat dan de voorwaarde is. Een maximumbedrag aan direct te herstellen gebreken dus. Afhankelijk van de prijs van het huis, maar zeg 10K.

Al heb je maar 10% eigen geld, dat niet hoeven financieren is een hele grote zekerheid voor de verkoper over je mogelijkheid de hypotheek te krijgen, dus noem een financieringsbedrag lager dan je bod en liefst ook lager dan de vraagprijs.

Bij onze verkoop heeft persoonlijk verhaal de absolute doorslag gegeven, dus dat is best een goeie tip :)

Je denkt dat het heel zakelijk is allemaal en als je de gemiddelde tweaker moet geloven is dat ook zo. Toch hebben wij op basis van een goed verhaal en een leukere auto een bod van een paar duizend minder geaccepteerd boven een tokkie-chique stel met een Ford-F150. Ik wilde mijn toekomstige ex-buren dat niet aan doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Makkelijk op 15-03-2024 16:54 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 22:20
Aankoopmakelaars? Emails? Lijst met voorwaarden? Damn, is de markt zo verandert, of ligt het eraan waar je woont? In 2009 en 2015 huis gekocht, was gewoon een belletje: We bieden xxx.xxx euro onder voorbehoudt van financiering.

Dat was het.

Als ze akkoord gaan (of niet) ga je alle details bespreken.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19:28
@The_MAN je leeft toch niet onder een steen? Alle bladen staan er vol mee, wat voor bende het is.

Als je 10 tot 20 bieders heb per huis, dan heb je helaas weinig te willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Nu online

Twazerty

AVCHDCoder developer

Ik heb 2 jaar geleden ook een huis gekocht zonder aankoopmakelaar. Ik heb wel eerst een hypotheekadviseur geraadpleegd. Daarna telefonisch een bod gedaan onder voorbehoud van bouwkundige keuring. Hierna ging het meeste vanzelf. Via move.nl rolde daar een template contract uit. Wel heb ik mijn hypotheekadviseur nog gebruikt voor wat vragen hoe ik dat moest regelen. Vervolgens zelf alles geregeld.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 10:58
The_MAN schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:58:
Aankoopmakelaars? Emails? Lijst met voorwaarden? Damn, is de markt zo verandert, of ligt het eraan waar je woont? In 2009 en 2015 huis gekocht, was gewoon een belletje: We bieden xxx.xxx euro onder voorbehoudt van financiering.

Dat was het.

Als ze akkoord gaan (of niet) ga je alle details bespreken.
Als je op mijn huis had geboden en je zat om en nabij een ander bod (ik had er ongeveer 10) dan was je bod de shredder in gegaan op basis ban onduidelijkheid over hoe veel financiering dat dan wel was.

Bouwkundige keuring had bij ons geen invloed. Er was vast wat gevonden maar ik zou nooit willen dat iemand een slecht gevoel heeft bij de staat van een woning dus wat ons betreft mocht iedereen daarin doen wat ze wilden.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F.Baarda
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 17:32

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

Ik woon ondertussen in mijn vierde koopwoning maar nog nooit een aankoopmakelaar ingeschakelt. De woning waar ik nu in woon heb ik in in de zomer van 2023 aangekocht. De drie vorige woningen zelf of met behulp van makelaarsland verkocht. Ik heb dus bij alle transacties zoveel mogelijk eigen invloed gehad en dat zonder noemenswaardige problemen. Alleen de aankoop van de laatste woning ging wat stroever vanwege de veranderde woningmarkt.
Als je jezelf goed inleest hoe het spelletje werkt, wat te doen en juist wat niet (goede tips in dit topic!) en je onderzoek doet (je financiele situatie, kadaster raadplegen, buurtonderzoekje etc) dan is het geen hogere wiskunde. Helaas is het tegenwoordig zo dat meestal de hoogste bieder wint dus laat je niet verleiden naar een hoger bod dan wat jij het huis waard vindt of wat je kunt financieren. Tevens nemen sommige verkopers en verkoopmakelaars je niet serieus als je niet met een aankoopmakelaar aan komt zetten, maar daar zou ik mij niet te veel van aantrekken.

Niet gehinderd door enige kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Laatst online: 01-06 22:20
wm1234 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 17:21:
@The_MAN je leeft toch niet onder een steen? Alle bladen staan er vol mee, wat voor bende het is.

Als je 10 tot 20 bieders heb per huis, dan heb je helaas weinig te willen.
Zeker niet, maar ik woon in Almelo, ik zie huizen in de €400-600k categorie (waar je hier gewoon een vrijstaand huis voor krijgt met 400-600m2 kavel) nog steeds wel maanden te koop staan (of langer afhankelijk van de staat). Vroeg me af of het dus ook locatie afhankelijk is.
Makkelijk schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:09:
[...]

Als je op mijn huis had geboden en je zat om en nabij een ander bod (ik had er ongeveer 10) dan was je bod de shredder in gegaan op basis ban onduidelijkheid over hoe veel financiering dat dan wel was.

Bouwkundige keuring had bij ons geen invloed. Er was vast wat gevonden maar ik zou nooit willen dat iemand een slecht gevoel heeft bij de staat van een woning dus wat ons betreft mocht iedereen daarin doen wat ze wilden.
Kijk, dat begrijp ik, als je 10 biedingen hebt, dan pak je de beste qua prijs of zelfde prijs met betere voorwaarden. Maar zoals ik al zei hierboven, denk dat het misschien ook wel locatie afhankelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Over geldigheidsduur van een bod. Het is niet ondenkbaar dat de verkopende makelaar jouw bod gebruikt als hefboom om nog andere biedingen binnen te krijgen. Laatste keer dat ik een huis kocht heb ik 24 uur gehanteerd om dit 'winkelgedrag' enigszins te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
desmond schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:04:
Over geldigheidsduur van een bod. Het is niet ondenkbaar dat de verkopende makelaar jouw bod gebruikt als hefboom om nog andere biedingen binnen te krijgen. Laatste keer dat ik een huis kocht heb ik 24 uur gehanteerd om dit 'winkelgedrag' enigszins te beperken.
Daarom raadde mijn makelaar ook aan om het uiterste bod 2 minuten voor verstrijken van de deadline te doen. Dan is er niet genoeg tijd meer om het bod te gebruiken als hefboom omdat de deadline dan al is verstreken.

Ik snap dat het niet onmogelijk is om alsnog biedingen die na de deadline binnen zijn gekomen te gebruiken, maar er van uitgaande dat het netjes gaat, gebeurt dat niet.

Dat zag ik overigens ook bij het huis wat we zelf hebben verkocht, de laatste 3 biedingen kwamen 1, 2 en 3 minuten voor verstrijken binnen.

[ Voor 9% gewijzigd door Martijn1990 op 21-03-2024 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:45
Ik heb 5 jaar geleden mijn huidige woning gekocht gewoon een simpele mail met ik bied dit onder voorbehoud van financiering en een bouwtechnische keuring. Makelaar belde toen terug om nog wat dingen af te stemmen en dat was het. Daarna alles op papier gezet en een koopcontract getekend paar weken later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

The_MAN schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:58:
Toen wel ja. In 2009 lag de markt op z'n gat en waren ze blij met elk bod. Toen kon je je bod desnoods met rooksignalen uitbrengen en werd de rode loper voor je uitgelegd. In 2015 was er ook nog niet zoveel aan de hand behalve in de Randstad. Tegenwoordig spannen makelaars samen en vis je zonder aankoopmakelaar met goede contacten gewoon achter het net.

En natuurlijk speelt de regio een grote rol. In Delfzijl spelen dit soort dingen waarschijnlijk wat minder dan in Hartje Amsterdam waar 50 gegadigden vechten voor elke betaalbare woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur
  • Laatst online: 20:03

krietjur

Where am I?

In 2020 gewoon via een mailtje naar de verkoopmakelaar. Voorbeeldje van internet geplukt destijds. Onder de vraagprijs geboden, daarna tegenbod via de telefoon gehad en die geaccepteerd en via mail bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:33
dragonhaertt schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:24:

[...]

Stel dat je het zo communiceert en alles loopt zoals je wenst. Tot de bank toch zegt... "sorry man, geen hypotheek voor jou".

Dan kan de verkoper nog een habi babi hypotheek verstrekker zoeken die je een hypotheek verschaft met achterlijke rente en slechte voorwaarden. Het toevoegen van een zinnetje met betrekking tot marktconforme voorwaarden bij een nederlandse bank (om maar wat te noemen) kan dat voorkomen.

Het melden dat een aankoopmakelaar de oplossing is, op een tweakers forum.. ;( ;(
Juist het zelf doen van de dingen is waar dit hele forum/community op drijft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:37

Rmg

TheUninvited schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:48:
Ik heb 5 jaar geleden mijn huidige woning gekocht gewoon een simpele mail met ik bied dit onder voorbehoud van financiering en een bouwtechnische keuring. Makelaar belde toen terug om nog wat dingen af te stemmen en dat was het. Daarna alles op papier gezet en een koopcontract getekend paar weken later.
Koopcontract een paar weken later ondertekenen :+ wat een tijd was dat.

Heb 2 jaar geleden mijn huis verkocht, donderdag en vrijdag kijkdagen, alle kijkers kregen een biedformulier mee, dinsdag om 12 uur was de deadline voor het inleveren van de biedingen.

5 over 12 een excellijstje van alle biedingen + voorwaarden besproken half 1 kreeg de 'winnaar' een telefoontje van de makelaar en om 4uur smiddags was het koopcontract digitaal getekend. (Na wat ge-heen-en-weer tussen de makelaars)

excellijst was in het format van

bod, fin voorbehoud, bouwkundig (y/n), overdrachtsdatum, aankoopmakelaar (y/n), bijzonderheden (biedbrief bijv.)

Paar weken later was de overdracht :+

1 bod buiten de procedure om met idd een 'beperkte geldigheid' (eerste kijkdag, "24 uur geldig"), vriendelijk bedankt voor het bod en verteld als ze de hoogste waren ze dinsdag een belletje konden verwachten, wel wat gesteiger van "OnS Bod Is Maar 24 UuR Geldig!", nog een keer verteld wat de biedprocedure was en bedankt. :+ bleek een van de lagere biedingen te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Rmg op 02-04-2024 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:16
tcw82 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:09:
[...]
Het melden dat een aankoopmakelaar de oplossing is, op een tweakers forum.. ;( ;(
Een PC upgraden is wel wat anders dan een huis kopen.
Was maar wat blij dat we het hele aankoop-proces uit handen konden geven.
Ik heb geen zicht op alles wat er bij komt kijken, dus dan is een professional in de arm nemen niet meer dan logisch.
Tuurlijk, je kan via de community heel wat info verzamelen, maar het zullen over het algemeen N=1 ervaringen zijn, niet de ins-en-outs van iemand voor wie het alledaags werk is.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

tcw82 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:09:
[...]

Stel dat je het zo communiceert en alles loopt zoals je wenst. Tot de bank toch zegt... "sorry man, geen hypotheek voor jou".

Dan kan de verkoper nog een habi babi hypotheek verstrekker zoeken die je een hypotheek verschaft met achterlijke rente en slechte voorwaarden. Het toevoegen van een zinnetje met betrekking tot marktconforme voorwaarden bij een nederlandse bank (om maar wat te noemen) kan dat voorkomen.

Tja, het ligt er maar net aan waar je risicos liggen.
Wij boden ruim onder onze maximale hypotheek en hadden al gesprekken gehad met een financieel adviseur.
De kans dat wij geen hypotheek konden krijgen was miniem. (En áls we hem niet konden krijgen, konden we er geneen krijgen)

Daarnaast is een afkeur van 2-3 verschillende hypotheken voldoende bewijs voor een ontbindende voorwaarde. Dan kan de verkoper wel met een andere aankomen, maar zo werkt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikeee
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 27-05 00:04
Ik heb het via move.nl gedaan. Bod + ontbindende voorwaarden + geldigheidstermijn zijn wel belangrijke zaken om te melden. Vooral dat laatste is handig indien je met een hoger bod, de woning wilt hebben zonder dat men dat gaat leveragen om meer geld te krijgen van een ander. De verkoopmakelaars zijn dat niet gewend. Maar dat is wel zo zakelijk van je.

Een leuk verhaaltje meesturen heeft zeker zin, dat is doorslaggevend geweest bij ons bod.

[ Voor 11% gewijzigd door Spikeee op 02-04-2024 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

TheOmen schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:34:
[...]

Een PC upgraden is wel wat anders dan een huis kopen.
Was maar wat blij dat we het hele aankoop-proces uit handen konden geven.
Ik heb geen zicht op alles wat er bij komt kijken, dus dan is een professional in de arm nemen niet meer dan logisch.
Tuurlijk, je kan via de community heel wat info verzamelen, maar het zullen over het algemeen N=1 ervaringen zijn, niet de ins-en-outs van iemand voor wie het alledaags werk is.
Eerlijk gezegd, toen ik een woning kocht, ben ik gewoon lid geworden van Vereniging Eigen Huis. Dan heb je toegang tot een heleboel nuttige informatie van mensen voor wie het geen N=1 verhaal is. Het lidmaatschap is niet zo duur. Desnoods zeg je het na een jaar weer op.

Omdat het de eerste keer was ben ik uit onzekerheid toch in zee gegaan met een aankoopmakelaar. Het is toch de grootste transactie van je leven. Achteraf bekeken zou ik dat niet meer doen (tenzij noodzakelijk), nu ik het proces een keer meegemaakt heb, maar toen was het een goede keuze. Met name omdat de aankoopmakelaar me nooit een rekening heeft gestuurd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:16
downtime schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:52:
[...]

Eerlijk gezegd, toen ik een woning kocht, ben ik gewoon lid geworden van Vereniging Eigen Huis. Dan heb je toegang tot een heleboel nuttige informatie van mensen voor wie het geen N=1 verhaal is. Het lidmaatschap is niet zo duur. Desnoods zeg je het na een jaar weer op.
Dat zou je ook als een community kunnen beschouwen ;) , maar dan eentje met beide voeten in de materie (en een leger juristen en andere deskundigen in de gelederen). Wat dat betreft heb je gelijk dat daar het N=1 niet opgaat.
Wij zijn ook lid geworden toen we serieus op zoek gingen naar een nieuwe woning.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:58

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Zoals al eerder aangegeven krijg je waarschijnlijk toegang tot een portaal waar jij alle gegevens moet invoeren. Ondanks dit, zou ik de makelaar toch altijd even telefonisch op de hoogte brengen van de actie die ik uitzet. Wellicht dat je wat meer informatie krijgt of kan lospeuteren (voor wat het waard is). Ik verbaas mij altijd over de informatie die ik krijg zodra de tegenpartij doorkrijgt dat een verkoop nabij is.

Overigens, dit zou je ook op een verkeerd been kunnen zetten. Ik heb een makelaar ooit wel eens extra geld gegeven in de vorm van een percentage indien het huis werd verkocht boven een bepaalde vraagprijs. Ik heb dit gedaan omdat ik een incentive wilde creëren voor de makelaar.

Ohja! Het ging om de aankoopmakelaar, ik heb dit nooit gedaan. Zie de meerwaarde daar ook echt niet van in, een avondje met een kennis of familielid zitten die een beetje ervaring heeft hiermee is mijn inziens meer waard dan het gekleurde plaatje van een verkoopmakelaar.

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
wm1234 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:37:
Bod via telefoon is niet waard omdat het niet op papier/email staat en kan dus ook niet officieel worden gecommuniceerd naar de verkoper.
Ik geloof je direct, maar is dat dan veranderd?

In 2019 heb ik een bod uitgebracht, mondeling (de makelaar stond voor me in dit geval) en twee uur later kreeg ik daar telefonisch akkoord op. Gewoon letterlijk het bod genoemd en 'onder voorbehoud financiering en met overdrachts datum voor 1 dec'.

Goed, we waren de enige bieder (denk ik) maar werd dus niets 'officieel' gecommuniceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:34
Gezien de discussie weer is gaan lopen: @Drieoog hoe is het afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:26
Kalentum schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:45:
[...]

Ik geloof je direct, maar is dat dan veranderd?

In 2019 heb ik een bod uitgebracht, mondeling (de makelaar stond voor me in dit geval) en twee uur later kreeg ik daar telefonisch akkoord op. Gewoon letterlijk het bod genoemd en 'onder voorbehoud financiering en met overdrachts datum voor 1 dec'.

Goed, we waren de enige bieder (denk ik) maar werd dus niets 'officieel' gecommuniceerd.
Maakt ook niet zo heel veel uit hoe 'officieel' je het communiceert, want het is volgens mij sowieso op dat moment voor geen enkele partij bindend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drieoog
renegrunn schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:54:
Gezien de discussie weer is gaan lopen: @Drieoog hoe is het afgelopen?
De woning waar het hier om ging daar heb ik een bod op uitgebracht, maar helaas is was ik bij dat huis net te laat.

Achteraf gezien was het bieden heel simpel. Gewoon online via Move. Daar werken de meeste makelaars mee op dit moment. Je kunt daar dan aangeven dat je het bod uitbrengt onder voorbehoud van financiering en een eventuele keuring. Bij de opmerkingen kun je nog een kleine toelichting geven.

Deze week en volgende week nog een paar bezichtigingen dus daar moet vanzelf iets bij zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Toke_gt schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:19:
Neem een aankoopmakelaar in de arm als je geen ervaring hebt of iemand die je hierbij kan helpen.
Aankoopmakelaars zijn wel zo’n onzin. Wel slim bedacht van de industrie om zo in te spelen op mensen hun onzekerheid. Ze zetten je ook nog onder druk om er een te zoeken met onzin argumenten als dat je anders ‘niet serieus’ bent.

Zeker in dit geval waar je al exact weet welk huis je wil en wat je wil bieden zou je wel gek zijn een paar duizend euro weg te gooien aan een aankoopmakelaar. Dat is serieus geld voor iets wat echt iedereen zelf kan.

Enige waarbij ik het eventueel zou overwegen is een zoektocht naar iets heel specifieks wat niet zomaar op funda te vinden is.

Als je bedragen financiert worden ze voor velen iets te abstract en makkelijk. Een aankoopmakelaar is duur.

[ Voor 7% gewijzigd door Johan Bogle op 02-04-2024 19:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Johan Bogle schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 19:34:
[...]
Aankoopmakelaars zijn wel zo’n onzin. Wel slim bedacht van de industrie om zo in te spelen op mensen hun onzekerheid. Ze zetten je ook nog onder druk om er een te zoeken met onzin argumenten als dat je anders ‘niet serieus’ bent.

Zeker in dit geval waar je al exact weet welk huis je wil en wat je wil bieden zou je wel gek zijn een paar duizend euro weg te gooien aan een aankoopmakelaar. Dat is serieus geld voor iets wat echt iedereen zelf kan.

Enige waarbij ik het eventueel zou overwegen is een zoektocht naar iets heel specifieks wat niet zomaar op funda te vinden is.

Als je bedragen financiert worden ze voor velen iets te abstract en makkelijk. Een aankoopmakelaar is duur.
Toch wil ik hier een nuance van mijn perspectief in brengen. Wij waren nog geen 1k kwijt voor onze aankoopmakelaar (fixed fee, en zoveel bezichtigingen als nodig). Onze makelaar keek er objectiever naar dan mijn partner en ik. Onze makelaar zorgde ervoor dat wij onze emotie konden laten lopen, en na afloop van de bezichtiging kon hij vertellen en laten zien wat hem was opgevallen qua aandachtspunten.

Voor die nog geen 1k die het ons heeft gekost heeft het ons zenuwen gescheeld, heeft ons geholpen het nodige geld af te dingen van de vraagprijs, want een makelaar kan ook zien wat vergelijkbare woningen in de omgeving recent hebben gedaan. Daarnaast kregen wij de diverse woningen één tot enkele dagen in de mailbox vóórdat deze op Funda verscheen.

Ja, als je er verstand van hebt, zeker laten. Ook als je al weet welk huis je wil kopen en voor welke prijs.
Daarnaast zijn er natuurlijk ook enorm dure makelaars, hebben wij ook ervaren in onze zoektocht voor een makelaar. Maar wij zijn blij dat we het wel hebben gedaan, dat we voor een aankoopmakelaar hebben gekozen. Het heeft ons genoeg kopzorgen gescheeld en heeft ons (veel) meer geld bespaard dan dat de makelaar ons heeft gekost.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 361276

[...]
Aankoopmakelaars zijn wel zo’n onzin.

==

Ligt er een beetje aan ik heb 2k betaald voor eentje bij een aankoop van 950K dan is het relatief goedkoop ook omdat mijn makelaar bij het onderhandelen nog eens 15K van de prijs heeft gekregen. Het is net als juristen ze kunnen duur zijn maar je ook zoveel opleveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
[...]
Als je bedoelt dat veel mensen prima afwegingen kunnen maken op basis van ervaring of zelfvertrouwen: helemaal eens. Maar in dit geval vind ik het wel toegevoegde waarde hebben. TS heeft geen idee waar een bod aan moet voldoen, wat handig is om wel of niet als voorwaarden te stellen of hoe het bod eruit te laten springen. Is ook bang om iets over het hoofd te zien, wat ook best een groot risico is als je zomaar zo’n grote aankoop doet. Dan vind ik de kosten van een aankoopmakelaar wel een zinvolle investering, vooropgesteld dat je niet de hoofdprijs gaat betalen. Je leert er ook van voor eventuele volgende grote aankopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Nu online
Toke_gt schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:10:
[...]

Als je bedoelt dat veel mensen prima afwegingen kunnen maken op basis van ervaring of zelfvertrouwen: helemaal eens. Maar in dit geval vind ik het wel toegevoegde waarde hebben. TS heeft geen idee waar een bod aan moet voldoen, wat handig is om wel of niet als voorwaarden te stellen of hoe het bod eruit te laten springen. Is ook bang om iets over het hoofd te zien, wat ook best een groot risico is als je zomaar zo’n grote aankoop doet. Dan vind ik de kosten van een aankoopmakelaar wel een zinvolle investering, vooropgesteld dat je niet de hoofdprijs gaat betalen. Je leert er ook van voor eventuele volgende grote aankopen.
Sorry hoor, maar een bod uitbrengen is simpel, maar kan me voorstellen dat je even wil checken of je het goed doet. Met 3 sec googlen of zoals hier even snel een vraag op een forum ben je daar zo achter. TS kreeg vrijwel direct een prima antwoord.

[ Voor 3% gewijzigd door Johan Bogle op 02-04-2024 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• no1san
  • Laatst online: 19:54
Hier een verkoper, met al over biedingen voordat mijn huis op Funda kwam.
Uiteindelijk bleven alleen de aankoopmakelaars over toen ze nog een bod mochten doen.

Ik denk dat bij het overbieden de aankoopmakelaars de markt en het spel beter snappen dan particuliere bieders.

Zelf mijn huis gekocht zonder aankoopmakelaar onder de vraag prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Zeker in dit geval waar je al exact weet welk huis je wil en wat je wil bieden zou je wel gek zijn een paar duizend euro weg te gooien aan een aankoopmakelaar.
Soms heb je weinig te kiezen aangezien makelaars en aankoopmakelaars in sommige regio's zo nauw samenwerken dat je er als buitenstaander niet tussen komt:
https://radar.avrotros.nl...iek-onder-makelaars-51166

Geen bezichtiging zonder aankoopmakelaar

Wie regelmatig op Funda kijkt, ziet dat veel huizen per direct en al onder voorbehoud verkocht zijn. Of huizen die er net opstaan zijn al niet meer te bezichtigen. Alle NVM-makelaars moeten verplicht in de database Tiara verkoopopdrachten melden. Hierdoor hebben ze een grote voorsprong op de consument. We krijgen van de aankoopmakelaars te horen hoe het werkt. 'Dat komt eigenlijk doordat wij makelaars met een systeem werken wat vóór Funda zit. Dus op het moment dat jij iets op Funda ziet, weten wij het al twee dagen van tevoren en hebben wij al bezoekers. Dus eigenlijk zou het dan zo kunnen zijn dat er misschien al 30 afspraken staan wanneer het op Funda komt.'

Een andere makelaar zegt: 'Kijk, zodra een woning wordt aangemeld op Funda, zit ie twee dagen in een heel backofficesysteem. Dan ziet die al twee dagen in de uitwisseling tussen alle makelaars, en dan komt die pas op Funda. En wat je nu ook al ziet, is dat ze niet eens meer op Funda gaan komen.' Bovendien geven makelaars toe elkaar onderling informatie over huizen door te spelen.

Dat makelaars elkaar achter de schermen informeren, en wat voor gevolgen dat heeft, blijkt ook uit ons onderzoek onder ruim 12.000 (potentiële) huizenkopers. Steeds vaker maken zij gebruik van een aankoopmakelaar, en steeds vaker doen mensen dat om een voorsprong te krijgen op andere huizenkopers. Is dat waar je voor moet betalen?, vragen mensen zich af. Ook blijkt uit ons onderzoek dat van de mensen die zonder aankoopmakelaar een huis heeft gekocht, 92 procent heel tevreden is over hoe dat ging. Bekijk alle resultaten en ervaringen die naar voren komen uit onze vergelijking met recente zoektochten en die van enkele jaren geleden.

Misdragen

Zonder aankoopmakelaar is het zo goed als onmogelijk om een huis te bezichtigen. Cindy Kremer zegt: 'Deze makelaar geeft open bloot toe dat ze de woningen onderling met haar collega's verdeelt, zonder dat alle geïnteresseerden op zo'n woning kunnen bieden. En dat je als koper bij voorbaat geen kans hebt zonder aankoopmakelaar. Als verkoper mis je een deel van de markt. En makelaars hebben een informatievoorsprong, die hebben een machtspositie. Die hebben ze altijd gehad. Nu op deze oververhitte markt is het heel verleidelijk zich te misdragen.'
Gevolg is dus dat makelaars zowel kopers als verkopers benadelen door elkaar werk toe te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Johan Bogle schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:15:
[...]
Sorry hoor, maar een bod uitbrengen is simpel, maar kan me vooratellen dat je even wil checken of hje het goed doet. Met 3 sec googlen of zoals hier even snel een vraag op een forum ben ne daar zo achter. TS kreeg vrijwel direct een prima antwoord.
Bod uitbrengen is simpel. Consequenties aanvaarden is mogelijk wat complexer.
Maar wij gaan het niet eens worden; dat hoeft ook niet. Ik gaf mijn advies en als TS is geholpen met het ‘simpele advies’ dat daarna kwam en nu het huis heeft, helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Nu online
downtime schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:19:
[...]

Soms heb je weinig te kiezen aangezien makelaars en aankoopmakelaars in sommige regio's zo nauw samenwerken dat je er als buitenstaander niet tussen komt:

[...]

Gevolg is dus dat makelaars zowel kopers als verkopers benadelen door elkaar werk toe te spelen.
Inderdaad puur marktmisbruik en ‘slim’ afgedwongen nering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
[...]
Aankoopmakelaars zijn wel zo’n onzin.
Ok, en dan nu door de ogen van jou als verkoper: stel, je krijgt 2x een bod. Wat blijkt, het bedrag is hetzelfde. Sterker nog, ook de voorwaarden zijn identiek.

Toch is er 1 verschil: de mensen van bod 1 hebben een aankoopmakelaar in de arm genomen die jouw makelaar kan vertellen het financiële plaatje van deze mensen te hebben ingezien en geeft aan dat dit wel goed zit. De mensen achter bod 2 weet je verder niks van.

Wie kies je?

Ik heb als verkoper precies met bovenstaande te maken gehad, en ik ben niet de enige.

Terug naar jij als koper: een aankoopmakelaar kan je soms net het voordeel geven. Dus nee, dat beperkt zich niet tot het zoeken van een woning, het uitbrengen van een bod maar kan ook een signaal afgeven naar de andere partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Nu online
renegrunn schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:47:
[...]

Ok, en dan nu door de ogen van jou als verkoper: stel, je krijgt 2x een bod. Wat blijkt, het bedrag is hetzelfde. Sterker nog, ook de voorwaarden zijn identiek.

Toch is er 1 verschil: de mensen van bod 1 hebben een aankoopmakelaar in de arm genomen die jouw makelaar kan vertellen het financiële plaatje van deze mensen te hebben ingezien en geeft aan dat dit wel goed zit. De mensen achter bod 2 weet je verder niks van.

Wie kies je?

Ik heb als verkoper precies met bovenstaande te maken gehad, en ik ben niet de enige.

Terug naar jij als koper: een aankoopmakelaar kan je soms net het voordeel geven. Dus nee, dat beperkt zich niet tot het zoeken van een woning, het uitbrengen van een bod maar kan ook een signaal afgeven naar de andere partij.
Als je het signaal dat je een gemakkelijk doelwit bent bedoelt heb je gelijk. Vaak spelen ze nog samen ook die aan- en verkoopmakelaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
Johan Bogle schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 23:17:
[...]
Vaak spelen ze nog samen ook die aan- en verkoopmakelaar :)
Ok, maar waarom is de aankoopmakelaar dan zo'n onzin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:16
Een aankoopmakelaar lijkt mij alles behalve onzin, tenzij je zelf voldoende inzicht en kennis hebt om zelf te kunnen handelen.

Verkopers in een elektronicawinkel zijn toch ook niet per definitie onzin? Ja, voor 99,99% van de Tweakers wellicht wel, maar voor mijn oma bijvoorbeeld niet. Het lastige is.. je hebt verkopers die je wat duurders aansmeren dat veel marge oplevert in plaats van een goed advies geven op basis van je wensen (en budget).

Wij hebben in 2012 ook een aankoopmakelaar in arm genomen. Uiteindelijk geen gebruik gemaakt van zijn diensten bij de uiteindelijke aankoop (nieuwbouw, kon hij niets in betekenen en we hoefden ook niets af te rekenen). Hij heeft ons echter wél een grote fout doen voorkomen: advies gegeven om géén bod te doen op een leuk opgeknapt huis. Dat was het duurste huis in de straat en in een slechte wijk. Stond ook al lang te koop, niet zonder reden volgens de aankoopmakelaar. We moesten dus vooral geen bod doen, tenzij we graag het idee hadden in het buitenland te gaan wonen en het huis als het tegenzit met verlies te verkopen.

Ook zijn er veel makelaars die erg onprettig in omgang zijn. Dat kan een aankoop bemoeilijken. Wij hebben toen een huis bezichtigd en ik kon de makelaar wel schieten na 20 min. Opgejaagd te zijn bij de bezichtiging. Wij hadden serieuze interesse maar zagen het vanwege de makelaar niet zitten. Geen probleem, dat pakte hij wel op zich. Conclusie; makelaar had onrealistische ideeën over wat het huis moest opleveren en bod was afgewezen. 2 jaar later stond het nog te koop.. aankoopmakelaar had nog nooit eerder met zo’n omhoog gevallen arrogante kl**tvi**l te maken gehad. Hij begreep dus wel wat wij bedoelden.

Al met al is mijn korte avontuur met een aankoopmakelaar alles behalve onzin geweest. Als je een goede hebt is het niet alleen wat hij voor je regelt en je kan ontzorgen, maar ook voorkomen dat je een slechte aankoop doet.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wij hebben gewoon de makelaar een bod gedaan telefonisch, en daarna (bij akkoord verkoper) is het op papier gezet met voorbehoud financiering enzo. Lijkt me sterk dat je dat er meteen bij moet zeggen telefonisch, de makelaar gaat ook niet het boetclausule meteen voorlezen door de telefoon.
renegrunn schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:47:
[...]

Wie kies je?

De makelaar zal naar verschillende dingen kijken. Bij ons was er ook een ander bod, maar dat was één verdiener in het gezin en ik en mijn vrouw werkten beiden. Dat gaf de makelaar een beter gevoel om de financiering rond te krijgen (het huis was al een keer verkocht waarbij de financiering niet rond kwam).

[ Voor 67% gewijzigd door Marzman op 03-04-2024 07:40 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:09

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit kan prima in Ervaring met huis kopen - Deel 8

Gaat deze op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.