vloerverwarming inregelen zonder flowmeters

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickberg
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-04 08:34
Ik heb een milo vloerverdeler , en wil deze inregelen, moet ik de boven knop draaien of hoe dit te regelen. mijn vloerverwarming wordt niet echt warm, middelste buizen worden langzaam warm. heb een warmtemeter gekocht ( zie foto,s ) graag advies

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_vWWdhXaXRKQIJm7it_Nv3GRMOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cf9lHheRsLfElGEMDnLrj5GU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0b5o_kuVRKGE1CjrikyfEPhmLWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T9NZGaAJNbUlAnvW6WbDHEKG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NCN9eEf7PXY5e9KPg1xCbT9G5Us=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kii3m8xDVJEiraL52yf9lY1F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yp2TvU5jUSe8I1Ifh0ff8RRxwJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LvRbhzzlJaekiNIxkG6TxH1R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Heeft het ooit wel goed gewerkt?
De druk is vrij laag?
Staat de retourafsluiter geheel open?
Staat de pomp op de juiste stand? (continu stand 2. Groene lampjes in het midden)
Drukverschilregelaar staat op 0,1? Dit moet 0,2 zijn als uitgangspositie.
Waar staat de maximum ketel temperatuur op?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickberg
Ik zal m zo even goed aanzetten en een nieuwe fotos maken, keteltemp staat op 75 graden. unit heeft wel goed gewerkt. we hebben nu maar ook de radiator achter aangezet icm de vloerverwarming, anders wordt t niet echt goed warm. dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickberg
Kan ik trouwens wel aan de knoppen draaien, dit omdat de middelste buis pas heel laat warm wordt, of kan dit niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:11
Moet je niet eerst water bijvullen gezien je lage 0.8 bar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:11
Zijn dat niet toevallig afsluiters met AFC?
Waar je dus daadwerkelijk flow op instelt, niet hoever ze open staan.
Lijkt er op dat de lijntjes er in ieder geval staan, waarschijnlijk staan er dan ook nog nummers bij en een pijltje/stipje op het middelste deel wat je verdraaid.
De vraag is dan altijd wel de eenheden zijn, kan l/m zijn, of m³/h, of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
Trouwens, neem aan dat je warmtebeeldcamera bedoelt i.p.v. warmtemeter?
Warmtemeter zet je in je cv leiding om aantal kW/kWh energie te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-04 16:31
Op je drie groepen zitten pinnen, als het goed is kun je die indrukken om de doorstroom te verminderen.

Lijkt mij dat hier knoppen op hebben gezeten. Inregelen doe je met stappen en daarna meten, kost even wat tijd gezien het een langzaam systeem is.

Paar vragen ter verduidelijking:
Hoe stook je nu? Continu of op schema/wens
Hoe warm worden de 3 verschillende vloerdelen?
Krijg je je huis/ruimte niet warm?

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickberg
Draakje5 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 22:19:
Moet je niet eerst water bijvullen gezien je lage 0.8 bar?
ja zag t , heb m bijgevuld , en opnieuw laten draaien, er zitten inderdaad knoppen op voor t dicht of open draaien ( druk knop ) ben al uur bezig geweest om alle 3 de buizen op +/- dezelfde retour temperatuur te krijgen ( best wel een klusje ). komende week even opnieuw checken. in ieder geval allen bedankt voor de reacties...

duurde ook wel best lang eer de meter naar 40 graden ging, is dit ook in te regelen , op advies van jullie de
Drukverschilregelaar op 0,2 gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
De knop die er bovenop zit is sowieso niet voor afstellen.
Zulke knoppen zijn ook dusdanig slap dat ze vervormer onder de druk en temperatuur, dus je instelling zou dan de hele tijd veranderen.
Knoppen zijn enkel voor open/dicht zetten en kan een elektrische klep op als je zoneregeling wil.

Hoogstwaarschijnlijk kun je dat kleine vierkant rond de pin draaien.
Daarmee kan je dan de flow instellen.
Daarom staat er ook een schaalverdeling net binnen de grote zeskant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:11
patrickberg schreef op zondag 10 maart 2024 @ 18:47:
[...]

ja zag t , heb m bijgevuld , en opnieuw laten draaien, er zitten inderdaad knoppen op voor t dicht of open draaien ( druk knop ) ben al uur bezig geweest om alle 3 de buizen op +/- dezelfde retour temperatuur te krijgen ( best wel een klusje ). komende week even opnieuw checken. in ieder geval allen bedankt voor de reacties...

duurde ook wel best lang eer de meter naar 40 graden ging, is dit ook in te regelen , op advies van jullie de
Drukverschilregelaar op 0,2 gezet
Retour temp is toch 1 knop voor alles? Is dat niet de knop links boven op je foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

De bypass geeft soms problemen.
Thermostaatkraan kan vastzitten.
Pompschakelaar kan op de verkeerde leiding zitten (moet op aanvoer van CV-ketel).
Pompsnelheid moet hoog genoeg staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickberg
Ik geef t voorlopig even op, kom er gewoon niet uit, de temperatuur van de meter red de 40 graden niets eens, dus gebeurt niet veel, thermostaat staat op 40 graden, zet ik m lager dan hoor ik de pomp stoppen. begrijp er even niets meer van... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
Er gaat ook geen 75 graden je vloer in gelukkig, bij mij (dacht ik) maximaal 37 en dat valt terug naar 28 ofzo als alles wat langer loopt.

Je hebt nog geen antwoord gegeven op sommige vragen, voornamelijk of het voorheen wel werkte en of je je huis warm krijgt. Ook de temperatuur van de slangen per zone, ik zie namelijk geen temperatuur bereik op je foto.

Komen er vast wel achter.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickberg
werkte voorheen wel, hier nog wat foto,s met temps op de meting warmtebeeld camera ( linkerbuis wordt als eerst warm, daarna de middelste en de rechtse blijft beetje achter ) verdeler is nieuw geplaatst, onderhand al 4 monteurs laten komen, maar lijkt of niemand er echt verstand van heeft.
aanvoer zit op +/- 34 graden, en afvoer op +/- 26 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4SKiBIXKCxMtJ32dVwzpz4x23k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bKcqg1l1DfKdgmVhLmlXoySv.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OuMnMr-zzMhaRy7CWPUPePOCG4M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KpL6r0lPg31kloKiELHhA2bZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YB3XxjeXPjk8KcFJLHxovO3AHmU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzTkdUFwSRPj47fFopsc36RJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2R7LBhL6DnIUoa5zMzpVzgZzH4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gXkI0ojlqAS64b1WxYii8LFE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BcMjNoCnwwiuMV5ISY_QOJyv2sY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Nsuu2LfZVv25TST7camnX7U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2ESevfiwBLa5lEL22svOl86BWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pSjToRqiHnwSnbcZLmKyKQJy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lLCvSAqMhBfpthkoj5REyoATsO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Cl9MNinB1qi5M9ffPsA922f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONHe_AXKncVrQdDEOtnK0ahqiH4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/avnWnXPPxx0Za9984Vb4hPzr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yp2TvU5jUSe8I1Ifh0ff8RRxwJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LvRbhzzlJaekiNIxkG6TxH1R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrIP9wCM_DOBioetoZ8m74EruMw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xvzoQEGPyBYaPcwgOv71CVbU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door patrickberg op 12-03-2024 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
Ziet er niet heel raar uit, komt je kamer niet op temperatuur of is het het voeten gevoel dat de vloer niet warm genoeg is?

In de winter zul je de vloer beter voelen dan nu.

Met inregelen zul je de 3 groepen wel redelijk hetzelfde krijgen, weet je ook of de groepen even lang zijn? Je zult de 1e en 2e moeten knijpen om zo de 3e meer doorstroming te geven. Mijn ervaring is dat dat met die pinnetjes kan icm dopjes, maar dat kan natuurlijk afwijken van jou systeem. Weet je of ze je kan knijpen?

[ Voor 16% gewijzigd door LuisjeNL op 12-03-2024 17:33 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickberg
LuisjeNL schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:33:
Ziet er niet heel raar uit, komt je kamer niet op temperatuur of is het het voeten gevoel dat de vloer niet warm genoeg is?

In de winter zul je de vloer beter voelen dan nu.

Met inregelen zul je de 3 groepen wel redelijk hetzelfde krijgen, weet je ook of de groepen even lang zijn? Je zult de 1e en 2e moeten knijpen om zo de 3e meer doorstroming te geven. Mijn ervaring is dat dat met die pinnetjes kan icm dopjes, maar dat kan natuurlijk afwijken van jou systeem. Weet je of ze je kan knijpen?
De kamer wordt wel warm ( heb wel de radiateur in de kamer ook open staan, deze kan evt. dicht, maar merk dan dat het veel langer duurt eer op temperatuur , vandaar maar open gezet ( mijn vrouw klaagt dan helaas :))

met knijpen, bedoel je dan dicht draaien of open draaien ( voor de zekerheid )

de knoppen kan je draaien, je draait dan eigenlijk als je draait met de klok mee m dicht ( pinnetjes worden dan meer ingedrukt), dus de 2 linker meer dichtdraaien , is dit te zien op de warmtebeeld camera, of moet ik echt per draai +/- 10 min. wachten.

en ja bedoel voeten gevoel van weinig warmte.

[ Voor 6% gewijzigd door patrickberg op 12-03-2024 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-04 12:50
Voor het testen kun je de zwarte knoppen er nog even afhalen.
Paar dingen die ik zo zie;

- Retourventiel helemaal open zetten
- Pompsnelheid verhogen, die staat nu op stand I, verhoog eens naar III. Dat is de onderste rij lichtjes op de pomp, kun je aanpassen door op de groene knop te drukken . In de bovenste rij moet de pomp op het 2e lichtje blijven staan (constant curve).
- Ontlucht de verdeler (witte dingetje rechts op de bovenkant).
- Ontlucht de pomp (groene knop 3 seconden indrukken), dit duurt ong. 10 min en stopt automatisch.
- Druk de pinnetjes van de groepen eens 1 voor 1 in om te kijken of er genoeg doorstroming optreedt (ik denk het wel).

Later kun je de groepen individueel inregelen met een ontluchtingssleutel, zet 'm op elke groep en draai 'm met de klok mee om een groep te knijpen. Inregelen doe je namelijk niet met de knoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickberg
Destralak schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:55:
Voor het testen kun je de zwarte knoppen er nog even afhalen.
Paar dingen die ik zo zie;

- Retourventiel helemaal open zetten
- Pompsnelheid verhogen, die staat nu op stand I, verhoog eens naar III. Dat is de onderste rij lichtjes op de pomp, kun je aanpassen door op de groene knop te drukken . In de bovenste rij moet de pomp op het 2e lichtje blijven staan (constant curve).
- Ontlucht de verdeler (witte dingetje rechts op de bovenkant).
- Ontlucht de pomp (groene knop 3 seconden indrukken), dit duurt ong. 10 min en stopt automatisch.
- Druk de pinnetjes van de groepen eens 1 voor 1 in om te kijken of er genoeg doorstroming optreedt (ik denk het wel).

Later kun je de groepen individueel inregelen met een ontluchtingssleutel, zet 'm op elke groep en draai 'm met de klok mee om een groep te knijpen. Inregelen doe je namelijk niet met de knoppen.
wat is de retourventiel ? is dat de kleine zilveren knop, als ik deze los draai , zit er een soort inbus in, weet niet hoever ik dat kan opendraaien.
onluchten ga ik dan nog doen ( beide )

dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destralak
patrickberg schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:01:
[...]

wat is de retourventiel ? is dat de kleine zilveren knop, als ik deze los draai , zit er een soort inbus in, weet niet hoever ik dat kan opendraaien.
onluchten ga ik dan nog doen ( beide )

dank
Ja, die inderdaad. Daar zit een inbus in. Die kun je tegen de klok in draaien om 'm meer open te zetten.
Het kan zijn dat deze al helemaal open staat, dus niet forceren.

Ik denk persoonlijk dat het aan de pompsnelheid ligt, dus dat je daar het meeste van zult merken.

Edit: zie ik het goed dat de retour van groep 3 vrij koud is?

[ Voor 14% gewijzigd door Destralak op 12-03-2024 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickberg
Destralak schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:01:
[...]

Ja, die inderdaad. Daar zit een inbus in. Die kun je tegen de klok in draaien om 'm meer open te zetten.
Het kan zijn dat deze al helemaal open staat, dus niet forceren.

Ik denk persoonlijk dat het aan de pompsnelheid ligt, dus dat je daar het meeste van zult merken.

Edit: zie ik het goed dat de retour van groep 3 vrij koud is?
ja , die wordt wel warm , maar vrij laat .. deze meer open zetten dan ? of dicht. of eerste de linker open/dicht draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destralak
patrickberg schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:09:
[...]

ja , die wordt wel warm , maar vrij laat .. deze meer open zetten dan ? of dicht. of eerste de linker open/dicht draaien
Zet het retourventiel maar helemaal open.
De individuele groepen hoef je nog niet te knijpen. Kijk juist eerst maar of ze allemaal open staan (zo te zien wel).

En als je de pompsnelheid ook op stand III hebt staan, wacht een uurtje en kijk dan eens met de warmtecamera naar de lussen in de vloer. En ervaar of de ruimte zelf warmer wordt.

[ Voor 18% gewijzigd door Destralak op 12-03-2024 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickberg
Destralak schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:34:
[...]

Zet het retourventiel maar helemaal open.
De individuele groepen hoef je nog niet te knijpen. Kijk juist eerst maar of ze allemaal open staan (zo te zien wel).

En als je de pompsnelheid ook op stand III hebt staan, wacht een uurtje en kijk dan eens met de warmtecamera naar de lussen in de vloer. En ervaar of de ruimte zelf warmer wordt.
ok, ga t uitproberen, dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
En vergeet niet dat vloerverwarming een traag systeem is.

Als je thuis komt en hem hoger zet duurt het lang voordat het warmer is. Beter is om wat meer 1 temperatuur aan te houden of rekening te houden met het opwarmen.

Ik vermoed dat het uiteindelijk allemaal wel meevalt maar meer gewenning is.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destralak
LuisjeNL schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:56:
En vergeet niet dat vloerverwarming een traag systeem is.

Als je thuis komt en hem hoger zet duurt het lang voordat het warmer is. Beter is om wat meer 1 temperatuur aan te houden of rekening te houden met het opwarmen.

Ik vermoed dat het uiteindelijk allemaal wel meevalt maar meer gewenning is.
Mee eens, daarom zeg ik inderdaad ook een uurtje wachten, als de CV aan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrickberg
patrickberg schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:53:
[...]

ok, ga t uitproberen, dank je
Pomp snelheid scheelt al aardig wat, wordt ook sneller warmer :)

volgende stap zijn de radiatoren inregelen, denk dat jullie snel kunnen aangeven welke inregel sleutel ik hier voor nodig heb... btw iedereen bedankt voor de reacties en tips , hebben zeker geholpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iNaTrqQojAgDbCmGoIRqWMyYTKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9oMJ7SFQDUOT0NiXrTTF09IE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-04 15:41

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Je zou ook nog eens kunnen kijken of het helpt om dat bypass ventiel wat hoger in te stellen. Als daar nu (veel) door stroomt is dat ook warmte die niet wordt benut. Bij mij heb ik hem op ~0.3 bar staan. Alles lager dan dat en ik hoorde hem "fluiten" (dus, doorstroom). Zit bij mij wel dichter bij de ketel dan de vloerverwarming misschien scheelt dat.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickberg
Mattie112 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:56:
Je zou ook nog eens kunnen kijken of het helpt om dat bypass ventiel wat hoger in te stellen. Als daar nu (veel) door stroomt is dat ook warmte die niet wordt benut. Bij mij heb ik hem op ~0.3 bar staan. Alles lager dan dat en ik hoorde hem "fluiten" (dus, doorstroom). Zit bij mij wel dichter bij de ketel dan de vloerverwarming misschien scheelt dat.
stond eerst op 0.1 heb m nu op 0.2 gezet, heb nu wel t idee dat e.a. beter gaat.. moet alleen nog de juiste voetventiel sleutel vinden voor de radiator, met een schroeven draaier kom ik er net niet bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickberg
patrickberg schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:11:
[...]

stond eerst op 0.1 heb m nu op 0.2 gezet, heb nu wel t idee dat e.a. beter gaat.. moet alleen nog de juiste voetventiel sleutel vinden voor de radiator, met een schroeven draaier kom ik er net niet bij :)
deze lijkt me t beste wat ik kon vinden om de voetventiel in te regelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bUqFrtjREKTkYTb4IQkTWM0IfC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CNk3x5WtpV4aacbO4ZEaDEHX.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1