Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-04 13:20
Ik ben op zoek naar een slaapkamer TV om mijn huidige 32" TV te vervangen, die eigenlijk net te klein is. Ik wil deze vervangen voor een 43 inch exemplaar: uitvoering: Philips The One 43PUS8808 Zwart De TV zal vooral gebruikt worden om films en series te bekijken. Het is belangrijk dat SDR te forceren is, omdat HDR weergave op TV's in het lagere segment vaak veel te donker beeld weergeeft. Tevens ben ik geen fan van TV's met weinig dimming zones, dus zet dat dan ook liever gewoon uit. Het liefst ook een 120hz TV omdat dit verzekerd dat de TV 24p goed kan weergeven.

Dus mijn vraag is of huidige Phllps TV's goede TV's zijn en mijn bovenstaande wensen mogelijk zijn (SDR forceren en dimming zones uitzetten). Tevens zou het fijn zijn als de TV een beetje vlotjes zapt. Er zal een Ziggo CI+ kaartje in komen te zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door MadDogMcCree op 09-03-2024 01:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Voorheen was het niet mogelijk om SDR te forceren in AndoidTV/ GoogleTV, dit is sinds een tijdje wel mogelijk bij een Google Chromecast. Of Philips deze functie ook heeft doorgevoerd zul je moeten uitzoeken/ navragen of in een winkel checken.

Hou er verder rekening mee dat de 43'' Philips TVs gebruik maken van een IPS paneel, je krijgt dan goede kijkhoeken maar een slecht contrast en uniformiteit/ veel backlight bleeding.

120Hz is tegenwoordig niet meer noodzakelijk om 24p content goed/ 24p judder free af te kunnen spelen, afhankelijk van het merk kun je met een goede pull down ook hetzelfde bewerkstelligen.

Ik zou eerder naar een 43'' LCD TV met VA paneel kijken, bijv. een Samsung Q60B/ Q60C of TCL 43C643.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC-fr
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-04 13:01
We hebben deze tv sinds 3 weken.
Er zal altijd wel iets zijn, maar voor dit geld (Hello TV) bevalt hij ons prima voor in de slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
PC-fr schreef op maandag 11 maart 2024 @ 23:15:
We hebben deze tv sinds 3 weken.
Er zal altijd wel iets zijn, maar voor dit geld (Hello TV) bevalt hij ons prima voor in de slaapkamer.
Weet je toevallig ook of deze TV eenzelfde firmware heeft als een Google Chromecast met Google TV (Android 12) en je dus SDR kan forceren?

Ook ben ik benieuwd of de TV een optie heeft om zelf de zenders te rangschikken (dus geen favorieten, maar zelf de nummering bepalen) wanneer je lineaire kabel TV kijkt. Sommige TV's blokkeren dat (maar is soms te omzeilen door de landinstellingen te wijzigen) of hebben die optie gewoon helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC-fr
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-04 13:01
Je kunt de zenders alleen sorteren in een favorietenlijst.
Je kunt wel een ander land selecteren.
Software kan ik je geen antwoord op geven.
Sdr forceren kan ik niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-05 14:49
Freshouttheoven schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:10:
Ik zou eerder naar een 43'' LCD TV met VA paneel kijken, bijv. een Samsung Q60B/ Q60C of TCL 43C643.
De 43PUS8808 heeft volgens displayspecs een VA paneel.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Ik heb een 43" Samsung Q60B in de slaapkamer staan. Die ondersteunt HDR, maar kan dat uiteraard niet weergeven. Via streamingdiensten zat HDR materiaal bekeken, maar dat ziet er hetzelfde uit als lineaire tv in SDR. Er is ook geen sprake van veel te donkere weergave in HDR. Zo donker kunnen deze tv's niet ;)
SDR forceren zie ik dan ook niet als een nuttige optie voor dit soort budget tv's.

Een mogelijkheid om dat te forceren is het kijken via een externe mediaspeler en de HDMI poort waar op de tv is aangesloten dan te beperken wat betreft HDR. Op mijn LG OLED kan ik deep color uitschakelen op HDMI poort niveau, dan heb je geen HDR meer. Maar ik weet dan weer niet of die optie er ook is op budget tv's.

[ Voor 30% gewijzigd door Hulleman op 14-03-2024 09:30 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2080528

"luister' ook naar het geluid, vaak een ondergeschoven kindje voor een TV op de slaapkamer.

Voor mijn moeder ooit een Samsung gekocht, klonk hol, blikkerig en op het irritante af.

Terug gebracht en omgeruild voor een Sony en alles in een keer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Anoniem: 2080528 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:29:
"luister' ook naar het geluid, vaak een ondergeschoven kindje voor een TV op de slaapkamer.

Voor mijn moeder ooit een Samsung gekocht, klonk hol, blikkerig en op het irritante af.

Terug gebracht en omgeruild voor een Sony en alles in een keer goed.
Klinkt dan bijna als een defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Freshouttheoven schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:10:
Hou er verder rekening mee dat de 43'' Philips TVs gebruik maken van een IPS paneel, je krijgt dan goede kijkhoeken maar een slecht contrast en uniformiteit/ veel backlight bleeding.
Hoe weet jij dat?
Kan ik controleren of dat waar is? Als ik in de specs van TV's kijk staat er eigenlijk nooit bij of het een VA of IPS panel betreft. Het zou heel handig zijn als je dat van tevoren weet om een selectie te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Nu online
Hulleman schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:25:
[...]

De 43PUS8808 heeft volgens displayspecs een VA paneel.
In de regel maakt Philips gebruik van IPS panelen, 50'', 70'' en 85'' panelen zijn altijd VA.

Displayspecs is niet altijd accuraat, er zijn voorbeelden waarbij displayspecs VA beweerde en de consument IPS kreeg (en vice versa). Ook zijn er voorbeelden waarbij een bepaalde batch bijv. IPS was en een paar maanden later een andere batch VA.

Philips had een LCD joint venture met LG waarbij ze de IPS technologie van NEC hebben geïmplementeerd en door de jaren heen verbeterd. Dit is dan ook de reden waarom in de regel bijna alle LG LCD TVs IPS zijn en TP-Vision ook deze traditie voortzet, wellicht dat het met langlopende contracten te maken heeft of een andere reden.

Ik had het beter kunnen nuanceren en minder stellig brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Nu online
Bruin Poeper schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:01:
[...]

Hoe weet jij dat?
Kan ik controleren of dat waar is? Als ik in de specs van TV's kijk staat er eigenlijk nooit bij of het een VA of IPS panel betreft. Het zou heel handig zijn als je dat van tevoren weet om een selectie te maken.
Je kunt hiervoor het beste naar een winkel gaan, vaak betekent minder colour shift/ wash vanuit een hoek bekeken een IPS paneel. Om het zeker te weten kun je met je vinger lichtjes over het scherm van het demomodel glijden. Wanneer je een zweem ziet betreft het een VA paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
Freshouttheoven schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:09:
[...]

Je kunt hiervoor het beste naar een winkel gaan, vaak betekent minder colour shift/ wash vanuit een hoek bekeken een IPS paneel. Om het zeker te weten kun je met je vinger lichtjes over het scherm van het demomodel glijden. Wanneer je een zweem ziet betreft het een VA paneel.
Die veegtest dat is een gouden tip !!!

(Ik vind een behoorlijke kijkhoek best belangrijk. Ik kan niets goeds vinden bij "slaapkamer"/ 32 inch TV.)

[ Voor 10% gewijzigd door Bruin Poeper op 14-03-2024 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Bruin Poeper schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:32:
[...]

Die veegtest dat is een gouden tip !!!

(Ik vind een behoorlijke kijkhoek best belangrijk. Ik kan niets goeds vinden bij "slaapkamer"/ 32 inch TV.)
Waarom is de kijkhoek in een slaapkamer belangrijk? Ik neem even aan dat je recht voor de tv zit en vanuit bed tv kijkt. Als dat zo is, dan is de kijkhoek niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
@Hulleman

De aanname dat je recht voor een slaapkamerTV moet zitten is iets wat de commercie een smoes heeft gegeven om daar beroerde kijkhoeken als standaard aan te plakken.
Kijkhoek is voor mij belangrijk omdat ik :) dat vind.
Er zijn ook slaapkamers die werkkamer zijn, waar je niet alleen vanuit bed TV kijkt. Studentenkamers bijvoorbeeld.
Ik zette "slaapkamer" niet voor niets tussen aanhalingstekens.
Toelichting: ik gebruik een 32" TV in de huiskamer en wil niet iets groters.

[ Voor 40% gewijzigd door Bruin Poeper op 14-03-2024 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Bruin Poeper schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:08:
@Hulleman
Kijkhoek is voor mij belangrijk omdat ik :) dat vind.
Er zijn ook slaapkamers die werkkamer zijn, waar je niet alleen vanuit bed TV kijkt.
Ik zette "slaapkamer" niet voor niets tussen aanhalingstekens.
Toelichting: ik gebruik een 32" TV in de huiskamer en wil niet iets groters.
Prima dat je dat vindt, en dat mag uiteraard. Maar ik geef je even wat in overweging. Het punt van het willen hebben van een goede kijkhoek, is dat je dan naar een IPS paneel gaat (of een echte high-end VA met dito prijs), wat ten koste gaat van de beeldkwaliteit. IPS panelen hebben namelijk een belabberd contrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Niet online
@Hulleman
Ik heb bij mijn Philips 32PFS6402/12 van 5 jaar oud zojuist even de veegtest gedaan.
Geen zweem, dus zou IPS moeten zijn.
Ik ben tevreden over de kijkhoek en contrast.
Zoiets vind ik tegenwoordig niet meer bij de 32" die als slaapkamerTV worden aangeduid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:37
Vergeet niet dat Philips TV's niets te maken hebben met Philips; de naam is door een chinees overgekocht.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
Even voor de duidelijkheid, IPS of VA maakt mij eerlijk gezegd niet heel veel uit. Mijn huidige TV is een 32" IPS Sony TV uit 2013. Op zich is het beeld prima, hij is alleen een beetje aan de kleine kant. Kijkhoeken maken me in dit geval niet zoveel uit omdat de TV recht voor het bed komt te staan.

Een bijkomend probleem is dat de huidige TV slechts een beperkt aantal HDMI slots heeft, waardoor ik nu werk met een HDMI verdeler. Deze werkt handmatig, dus niet ideaal.

Verder is het dus belangrijk dat ik de Ziggo kanalen kan rangschikken. Ik heb zelf een 1-100 lijst op al mijn TV's en Ziggo GO gerangschikt i.p.v. al die rare nummers van Ziggo, dus is het wel een must dat de TV dat toestaat (als ik daarvoor het land moet wijzigen naar Duitsland of Luxemburg is geen probleem, dat doe ik nu ook bij een TV).

SDR forceren is ook wel echt een must, zeker omdat bepaalde schermen echt wel moeite hebben met HDR niet te donker weer te geven. Het is mij alleen niet duidelijk of de TV's met Google TV in principe dezelfde functies hebben als een Chromecast met Google TV. Mijn Chromecast (Android 12) laat mij kiezen om HDR uit te schakelen. Tevens kan ik handmatig de ververssnelheid instellen, wat handig is bij bijvoorbeeld 24p films.

Dat Philips TV's geen Philips meer zijn maar enkel de naam dragen ben ik mee bekend. Ik zie alleen niet echt in waarom dat relevant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Nu online
Vanaf Android 12 zit het forceren van SDR standaard ingebakken. Op een aantal uitzonderingen na draaien de meeste GoogleTV's nog op versie 10 of 11.

Wat ik vergeten ben te vertellen is dat de interne apps in versie 10 en 11 locked zijn @60Hz, dit zou met Android 12 gefixt moeten zijn.

Je geeft aan dat IPS of VA niet boeit, daarnaast heb je al een Chromecast dat native 24p ondersteunt. Imo is dan de logische keuze om minder uit te geven en bijv. voor rond de 400 euro een 43'' LG of Samsung Benelux model te kopen.
Pagina: 1