Aanschaf extra NVMe SSD

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milotsu
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22-03-2024
Hallo,

Ik heb een gamesysteem sinds januari 2020 (grotendeels identiek aan BBG van dat moment) met een Kingston A2000 1TB PCIe 3.0 SSD. Daar heb ik zelf nog een oude interne HDD van 2TB aan toegevoegd voor opslag. Deze HDD wil ik graag vervangen met een tweede SSD, mede omdat de 1TB te krap wordt voor het installeren van alle games en ik graag een tweede snelle opslag hiervoor wil. Hierover heb ik een aantal vragen.

1) Juiste type?
Mijn moederbord (MSI X470 Gaming Plus Max) heeft twee NVMe slots, een 3.0 x4 en 2.0 x4. De nieuwe SSD zal waarschijnlijk binnen enkele jaren overgaan naar een nieuw systeem als de huidige toe is aan vervanging. Het is dus handig als hij future proof is. Daarom overweeg ik een 4.0 aan te schaffen. Is dit ondanks de beperkingen van het huidige moederbord verstandig?

2) Plaatsing SSD
Als er een 4.0 in het systeem bijgeplaatst wordt, wat is dan verstandig met betrekking tot de verdeling van de slots? Kan ik beter de 3.0 (met OS) in hetzelfde slot houden en de nieuwe 4.0 in het 2.0-slot plaatsen of kan ik dat beter omdraaien? Met andere woorden, is het belangrijker om de nieuwe SSD zoveel mogelijk snelheid mee te geven ten faveure van de daarop geïnstalleerde games of om de SSD met OS in de snelste slot te behouden?

3) Heatsink SSD in desktop
Een flink aantal SSDs heeft geen ingebouwde heatsink. In de specificaties wordt daarover veelal verwezen naar de PS5 compatibility. Is een heatsink echter ook nodig in een desktop kast en zo ja, welke punten zijn dan van belang om te bepalen of dat in mijn geval zo zou zijn?

Alvast dank voor jullie input.

Beste antwoord (via Milotsu op 10-03-2024 01:04)

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:57
1) Ik denk het wel. De schijf zal mogelijks iets trager werken dan in een M.2 PCIe 4.0 slot, maar dat lijkt mij desondanks toch de beste keuze.

2) Ik zou de SSD met het OS in het snelste slot behouden. Dan loopt de basis al soepel. Mochten de games echt te traag laden, zou je ze kunnen wisselen, maar ik denk niet dat dat veel winst gaat opleveren.

3) In jouw geval kan een heatsink interessant zijn, ik zie er namelijk geen op je moederbord.

Hieronder 2 mogelijke opties (even ervan uitgaande dat 2 TB voldoende is): de eerste komt zonder heatsink, de tweede met.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Solid state drivesLexar NM710 2TB€ 109,90€ 109,90
1Solid state drivesLexar NM790 (met heatsink) 2TB€ 144,72€ 144,72
Totaal€ 254,62

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:57
1) Ik denk het wel. De schijf zal mogelijks iets trager werken dan in een M.2 PCIe 4.0 slot, maar dat lijkt mij desondanks toch de beste keuze.

2) Ik zou de SSD met het OS in het snelste slot behouden. Dan loopt de basis al soepel. Mochten de games echt te traag laden, zou je ze kunnen wisselen, maar ik denk niet dat dat veel winst gaat opleveren.

3) In jouw geval kan een heatsink interessant zijn, ik zie er namelijk geen op je moederbord.

Hieronder 2 mogelijke opties (even ervan uitgaande dat 2 TB voldoende is): de eerste komt zonder heatsink, de tweede met.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Solid state drivesLexar NM710 2TB€ 109,90€ 109,90
1Solid state drivesLexar NM790 (met heatsink) 2TB€ 144,72€ 144,72
Totaal€ 254,62

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-09 08:33

SpamLame

niks

Met LievenD.
Wel de kanttekening dat een SSD met heatsink, mogelijk een uitdaging wordt als je deze meeneemt naar een toekomstig nieuw systeem afhankelijk van of je de heatsink van je aan te kopen SSD kan verwijderen danwel in je nieuwe systeem je primaire ssd slot zonder heatsink van je moederbord kan draaien.

Persoonlijk denk ik, SSD voor opslag en games zal wss niet zo warm worden (lees ik verwacht dat ie meer idle is en lees schrijven in korte bursts gaat) en zou voor een heatsink loze SSD gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milotsu
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22-03-2024
Dank voor de tips LievenD en de handige aanvulling SpamLame!
Zo te zien hebben de nieuwere high end moederborden allemaal ingebouwde heatsinks, dus dan is een SSD met heatsink inderdaad niet handig of het beperkt op z'n minst de keuze later. Het open slot zit gelukkig in een behoorlijk leeg deel van de kast op afstand van de o.a. de GPU en CPU, maar ik zal de temperaturen voor de zekerheid in de gaten houden.