CIFS mount op Android 12 (Anbernic)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathadon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-05 22:00
Mijn vraag
Ik heb een Anbernic RG405V gekocht. Ik wil graag mijn roms bestanden rechtrstreeks vanaf mijn Synology NAS kunnen bereiken door de share te mounten in mijn filesystem. De share op mijn NAS werkt en is bereikbaar want ik heb het met een losse file app (cx file explorer) voor elkaar gekregen om verbinding te maken. Maar ik wil dat de share direct beschikbaar is in andere apps (zoals de emulators), want in de emulator app heb je geen mogelijkheid om smb/cifs verbinding op te zetten.

Ik probeer een CIFS mount op te zetten, maar dat werkt niet want er bestaat geen CIFS filesystem in het lijstje onder /proc/filesystems. Ik ben redelijk newbie wat betreft Linux/Android.

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Anbernic RG405V
  • Linux localhost 5.4.161 #1 SMP PREEMPT Fri Aug 11 22:50:30 CST 2023 aarch64
  • Synology DS718+
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
mkdir /sdcard/RetroGames
mount -v -o username=admin,rw,noperm,iocharset=utf8 -t cifs //192.168.1.10/SHARE /sdcard/RetroGames
foutmelding: no such device

Geprobeerd om CIFS te installeren:
apt install cifs-utils
APT (werkt niet, bestaat niet)

modprobe cifs
Foutmelding: no module configuration directories given.

Mijn Synology NAS kan ook NFS shares aanbieden, maar ook NFS staat niet in /proc/filesystems weergegeven.

Mijn vraag: hoe moet ik nu (stap voor stap, in mijn situatie) op de juiste manier een CIFS mount maken op een Android ? Vroeger op Ubuntu lukte het mij wel, maar nu moet ik blijkbaar allerlei modules installeren voordat ik pas verder kan.....

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Android gebruikt dan wel de Linux kernel, je moet het niet als een willekeurige distro zien. Er is zo veel aan gesleuteld mbt userspace, dat je het niet echt meer GNU/Linux kunt noemen. Er is ook geen package manager aanwezig zoals je bij een desktop distro hebt (Debian, Ubuntu, Fedora, SuSE, Arch, Gentoo, etc.)

Zo ga je eigenlijk al de fout in mbt de locatie /sdcard. Dit is een eenvoudigere locatie of eigenlijk weergave voor /storage/emulated/0/ (althans, dat is op mijn telefoon het geval).

Houd er ook rekening mee dat apps in een sandbox draaien en niet zomaar bij andere locaties kunnen tenzij ze hier expliciet om vragen.

Denk ook hoe je het gaat oplossen als je gaat herstarten. Want mounts zijn niet persistent en fstab kan je niet bewerken, het file system waar dat leeft is read-only.

Enige wat ik kan bedenken is dat de software die je gebruikt zelf ondersteuning moet hebben voor netwerk locaties.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:16
Roms zijn qua grootte niet bijzonder groot. Dit lijkt me een kwestie van moeilijke oplossing voor een simpel probleem. Gewoon naar lokaal kopiëren en klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathadon
Craven schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:48:
Roms zijn qua grootte niet bijzonder groot. Dit lijkt me een kwestie van moeilijke oplossing voor een simpel probleem. Gewoon naar lokaal kopiëren en klaar?
PS2 games zijn behoorlijk groot. Natuurlijk kan het op een SD van 1 TB, maar ik heb 4 TB op me NAS over. Natuurlijk kan je maar 1 game tegelijk spelen. Maar ik wil makkelijk bij mijn hele collectie kunnen komen.

Voor mij is het meer een technische uitdaging omdat het mogelijk moet zijn. Ik zou zelfs nog met VPN willen verbinden zodat ik bij mijn mount/share kan komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathadon
Hero of Time schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:43:
Android gebruikt dan wel de Linux kernel, je moet het niet als een willekeurige distro zien. Er is zo veel aan gesleuteld mbt userspace, dat je het niet echt meer GNU/Linux kunt noemen. Er is ook geen package manager aanwezig zoals je bij een desktop distro hebt (Debian, Ubuntu, Fedora, SuSE, Arch, Gentoo, etc.)

Zo ga je eigenlijk al de fout in mbt de locatie /sdcard. Dit is een eenvoudigere locatie of eigenlijk weergave voor /storage/emulated/0/ (althans, dat is op mijn telefoon het geval).

Houd er ook rekening mee dat apps in een sandbox draaien en niet zomaar bij andere locaties kunnen tenzij ze hier expliciet om vragen.

Denk ook hoe je het gaat oplossen als je gaat herstarten. Want mounts zijn niet persistent en fstab kan je niet bewerken, het file system waar dat leeft is read-only.

Enige wat ik kan bedenken is dat de software die je gebruikt zelf ondersteuning moet hebben voor netwerk locaties.
Maar op internet vind ik posts dat het wel mogelijk moet zijn. Ook het gedeelte mbt file permissions per app kan je instellen. Maar vaak mis je de standaard stappen die ze hebben ondernomen om iets qua modules te installeren. Voorbeeld: https://www.reddit.com/r/...s/g7k0gg/deleted_by_user/
If you have root access on your Android TV, you can sideload termux and run busybox mount -t cifs //192.168.1.2 -o username=user,password=pass /mnt/sdcard/smb to mount a smb share system wide.
Hier zeggen ze: gebruik termux en gebruik Busybox om te mounten. Maar geen uitleg stap voor stap hoe je termux installeert. Busybox heb ik vanuit play store geïnstalleerd maar in de app kan je install path opgeven, maar geen enkel path werkt, bijv: /system/xbin: error installation failed.

Voor mij zijn het allemaal lastige losse puzzelstukjes. Ik hoop dat iemand me kan helpen.

[ Voor 5% gewijzigd door Mathadon op 10-03-2024 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De paden die je opgeeft zijn paden waar je root voor nodig hebt, want de zijn read-only gemount. Je zal dus eerst je apparaat moeten rooten en dat heb je blijkbaar nog niet gedaan, want je zegt er niks over.

Je bent dan alsnog aangewezen op wat de rom/apparaat maker mogelijk maakt. Je link gaat over android tv, geen handheld console. Er zijn genoeg android apparaten waar je niet zomaar even de bootloader kan unlocken om adb toegang te krijgen om zaken te sideloaden zodat je root kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathadon
Hero of Time schreef op zondag 10 maart 2024 @ 10:49:
De paden die je opgeeft zijn paden waar je root voor nodig hebt, want de zijn read-only gemount. Je zal dus eerst je apparaat moeten rooten en dat heb je blijkbaar nog niet gedaan, want je zegt er niks over.

Je bent dan alsnog aangewezen op wat de rom/apparaat maker mogelijk maakt. Je link gaat over android tv, geen handheld console. Er zijn genoeg android apparaten waar je niet zomaar even de bootloader kan unlocken om adb toegang te krijgen om zaken te sideloaden zodat je root kan krijgen.
Het apparaat is rooted. Ik kan met “su root” commando’s uitvoeren.

Bootloader kan ik unlocken. Ik heb ook al GammaOS erop gehad toen moest ik ook adb gebruiken. Ik heb de stock OS er weer op gezet omdat daar veel meer rom emulators er standaard opgezet zijn. GammaOS is LineageOS 19.1. Zie: https://github.com/TheGammaSqueeze/GammaOS

Maar nu ik dus standaard root rechten heb, wat zou je mij adviseren om te doen zodat ik een CIFS mount kan configureren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cat_byte
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Lukt het ook niet met CIFS Documents provider? Ik ben voor een andere android app op zoek geweest naar een manier om mijn smb drives te kunnen benaderen. Dat lukte met deze door gebruikmaking van SAF (Storage Access Framework) wel. Ik heb geen geroote telefoon, dus kan zelf niet checken wat er bij mij in /proc/filesystems staat

[ Voor 11% gewijzigd door cat_byte op 11-03-2024 13:04 . Reden: url vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathadon
cat_byte schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:03:
Lukt het ook niet met CIFS Documents provider? Ik ben voor een andere android app op zoek geweest naar een manier om mijn smb drives te kunnen benaderen. Dat lukte met deze door gebruikmaking van SAF (Storage Access Framework) wel. Ik heb geen geroote telefoon, dus kan zelf niet checken wat er bij mij in /proc/filesystems staat
Ik heb het geprobeerd, maar het is misleidend "use as local storage" optie is er. Maar het is niet dat er dan een mount wordt gemaakt binnen je filesystem.. Zie: https://github.com/wa2c/cifs-documents-provider/issues/65

Maar toch bedankt voor het meedenken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cat_byte
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ik was er al bang voor inderdaad :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathadon
Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:39

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ik heb wel voor elkaar gekregen om met DS Files op Android media bestanden vanaf mijn Synology beschikbaar te maken, maar dat werkt wel andersom dan wat jij zoekt.
Dat wil zeggen, ik zoek de Media bestanden op via DS File, tap om te openen en dan heb ik gekozen om ze met VLC of een andere Android Media speler te openen. Dat werkt bij mij niet alleen met films of plaatjes, maar ook met cbr/cbz bestanden die dan netjes geopend worden in mijn comic reader app. De app die je wilt gebruiken met de roms (emulator?) moet wel het openen van roms op die manier ondersteunen. Niet alle apps doen dat. Het is wellicht niet de meest intuitieve manier, maar wellicht ben je hiermee wel wat dichter bij je doel. Zoals gezegd, wellicht gaat het uberhaupt niet werken direct vanuit de emulator.

Overigens is het hiermee wel zo dat, als DS File het bestand niet echt kan streamen, het bestand eerst gedownload wordt en dan pas in de betreffende app wordt geopend. Als het om écht grote roms gaat, dan is dit wellicht niet wat je zoekt, óf is het nog maar de vraag of de emulator hiermee om kan gaan. Hetzelfde geldt voor roms dia additionele bestanden nodig hebben die sideloaded moeten worden. Ik zit weer niet zo diep in de emulator wereld om te weten wat daar gebruikelijk in is.
Voor zover ik op internet kan vinden is het alleen te doen door een specifieke app te installeren van waaruit je bestanden op een smb share kunt openen. Niet het filesystem device-breed beschikbaar maken. ;(

[ Voor 33% gewijzigd door ElCondor op 13-03-2024 09:00 ]

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathadon
ElCondor schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:35:
Ik heb wel voor elkaar gekregen om met DS Files op Android media bestanden vanaf mijn Synology beschikbaar te maken, maar dat werkt wel andersom dan wat jij zoekt.
Dat wil zeggen, ik zoek de Media bestanden op via DS File, tap om te openen en dan heb ik gekozen om ze met VLC of een andere Android Media speler te openen. Dat werkt bij mij niet alleen met films of plaatjes, maar ook met cbr/cbz bestanden die dan netjes geopend worden in mijn comic reader app. De app die je wilt gebruiken met de roms (emulator?) moet wel het openen van roms op die manier ondersteunen. Niet alle apps doen dat. Het is wellicht niet de meest intuitieve manier, maar wellicht ben je hiermee wel wat dichter bij je doel. Zoals gezegd, wellicht gaat het uberhaupt niet werken direct vanuit de emulator.

Overigens is het hiermee wel zo dat, als DS File het bestand niet echt kan streamen, het bestand eerst gedownload wordt en dan pas in de betreffende app wordt geopend. Als het om écht grote roms gaat, dan is dit wellicht niet wat je zoekt, óf is het nog maar de vraag of de emulator hiermee om kan gaan. Hetzelfde geldt voor roms dia additionele bestanden nodig hebben die sideloaded moeten worden. Ik zit weer niet zo diep in de emulator wereld om te weten wat daar gebruikelijk in is.
Voor zover ik op internet kan vinden is het alleen te doen door een specifieke app te installeren van waaruit je bestanden op een smb share kunt openen. Niet het filesystem device-breed beschikbaar maken. ;(
Helaas dat is inderdaad niet wat ik zoek, maar bedankt voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bedenk je ook dat als je iets speelt vanaf een netwerklocatie en je netwerk heeft even een hapering, dat ook voor problemen kan zorgen. Weet je dus echt zeker dat je het via een share wilt 'streamen'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathadon
Hero of Time schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:27:
Bedenk je ook dat als je iets speelt vanaf een netwerklocatie en je netwerk heeft even een hapering, dat ook voor problemen kan zorgen. Weet je dus echt zeker dat je het via een share wilt 'streamen'?
Ja dat weet ik maar het gaat er meer om dat ik het technisch werkend wil maken via een mount 😊
Pagina: 1