Gigabyte moederbord geeft foutcode bij aanzetten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cryothic
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-09-2024
Mijn zoon had een probleem met zijn pc. Na een (waarschijnlijk verkeerde) bios update starte niks meer op. CPU-debug-LED bleef branden, geen beeld, niks meer. Hij was toch al van plan om te upgraden, en dit was een motivatie om daar vaart achter te zetten.

Nu heeft ie een nieuw moederboard, nieuwe processor en nieuw geheugen. Maar nog steeds hetzelfde probleem. Alvast vooruit: zijn pc staat bij z'n moeder, dus ik kan niet even snel iets proberen op dit moment.

De hardware:
Gigabyte Aorus AX370-Gaming K7
Gigabyte Aorus Waterforce X240 koeler
AMD Ryzen 7 5800X3D
32GB Corsair Dominator Platinum (snelheid weer ik even niet)
Grafische kaart weet ik even niet precies (GeForce GTX1070 8GB, maar geen details), maar die hebben we er momenteel niet aan hangen.
Harddiscs hebben we er ook even afgehaald.

Op dit moment hebben we alleen de 8pin ATX_12V en de 24pin ATX stekkers op het moederbord geprikt.
De CPU koeler hangt direct aan de voeding en aan een USB-C verbinding (want LED display op dat ding).
Monitor aangesloten op de HDMI van het moederbord.

Als we hem inschakelen gaan alle RGB-LED's branden en alle koelers draaien. Ook het display van de CPU-koeler gaat keurig aan.

Ondertussen brand de debug-LED voor CPU, en toont dat digit-display eerst de code "A6" en daarna "0d".
Dat is het.
Geen piepjes, geen signaal op de video output.
Het viel me wel op dat er een ledje brand bij B_BIOS en die wisselt soms af met M_BIOS.

Als ik in de handleiding kijk, zie ik dat de code "A6" een probleem met de SCSI zou moeten zijn. Echter heeft hij geen SCSI apparatuur, en zoals gezegd hangt er verder niks aan.
De code "0d" kom ik helemaal nergens tegen.

Ik ben een beetje ten einde raad wat ik hier nog aan kan doen.

Moederbord heeft ie nu een maand in huis. Hij had eerst de hoop dat dat zijn probleem met z'n oude pc zou oplossen. Maar met z'n oude CPU had ie hetzelfde probleem. Dus was de hoop dat het dan aan de CPU lag. Vandaag kwam z'n nieuwe CPU (en RAM) binnen, maar ook nu dus hetzelfde probleem.

Wat kan hier in hemelsnaam aan de hand zijn? Wat zien we over het hoofd?
Hij heeft vaker z'n eigen pc in elkaar gezet, en ik heb door de jaren heen ook de nodige pc's in elkaar gezet. Maar hier kom ik even echt niet uit.

Beste antwoord (via Cryothic op 08-03-2024 23:34)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:39

nelizmastr

Goed wies kapot

De X370 moederborden hebben niet af-fabriek ondersteuning voor Ryzen 5000. Je moet eerst de BIOS updaten met een compatibele processor (Ryzen 1000, als hij wat nieuwer is misschien Ryzen 2000, staat op de doos).

Omdat X370 uit 2017 stamt en eigenlijk sinds het uitkomen van X470 niet meer nieuw wordt geproduceerd heb je vermoedelijk oude voorraad gekocht.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

De X370 moederborden hebben niet af-fabriek ondersteuning voor Ryzen 5000. Je moet eerst de BIOS updaten met een compatibele processor (Ryzen 1000, als hij wat nieuwer is misschien Ryzen 2000, staat op de doos).

Omdat X370 uit 2017 stamt en eigenlijk sinds het uitkomen van X470 niet meer nieuw wordt geproduceerd heb je vermoedelijk oude voorraad gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cryothic
nelizmastr schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 23:00:

Dat meen je niet...
Ik dacht dat ie een gloednieuw mobo had besteld.
Dat wordt even kijken of we ergens een Ryzen 1000 kunnen lenen dan.
Want die gigabyte dingen kennen ook geen Q-Flash-Plus zo te zien.

|:(

We gaan eens kijken hoe we dit kunnen oplossen.
Maar ik weet dat ik dan iig niet verder naar rotte connecties of kabels enzo hoef te zoeken.
Dank je wel.

edit:
is er een manier hoe we kunnen zien of een moederbord uit de doos al wel die 5000-serie ondersteund?
Of heeft hij bij het bestellen daar volledig overheen gekeken en hoort dat er altijd bij te staan?

[ Voor 11% gewijzigd door Cryothic op 08-03-2024 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Cryothic schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 23:05:
[...]

Dat meen je niet...
Ik dacht dat ie een gloednieuw mobo had besteld.
Dat wordt even kijken of we ergens een Ryzen 1000 kunnen lenen dan.
Want die gigabyte dingen kennen ook geen Q-Flash-Plus zo te zien.

|:(

We gaan eens kijken hoe we dit kunnen oplossen.
Maar ik weet dat ik dan iig niet verder naar rotte connecties of kabels enzo hoef te zoeken.
Dank je wel.
Q-flash is pas met X470 en X570 (en B550) nagenoeg standaard geworden. Je hebt nu helaas een eerste generatie Ryzen bord die mogelijk al 5j op de plank lag opgekocht. Voordeel is, van ouwe Ryzens zijn er veel en ze zijn goedkoop, want de eerste generatie is uitgesloten voor Windows 11 en ze zijn inmiddels nogal traag aan het worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cryothic
nelizmastr schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 23:15:
[...]

Q-flash is pas met X470 en X570 (en B550) nagenoeg standaard geworden. Je hebt nu helaas een eerste generatie Ryzen bord die mogelijk al 5j op de plank lag opgekocht. Voordeel is, van ouwe Ryzens zijn er veel en ze zijn goedkoop, want de eerste generatie is uitgesloten voor Windows 11 en ze zijn inmiddels nogal traag aan het worden :)
Ik zag er zo snel ff 1 op MP. Een 1600 voor 30 euro.
Maar wel een stukje rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Waarom marktplaats? Staan er veel meer hier op onze eigen v&a ;)

categorie: Processors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cryothic
nelizmastr schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 23:22:
Waarom marktplaats? Staan er veel meer hier op onze eigen v&a ;)

categorie: Processors
Goed punt.
Daar denk ik eigenlijk nooit over na. Al zijn ze daar ook 30 euro ;)

Maar ik geloof dat die puber z'n zinnen heeft gezet op mobo retour sturen, en een mobo zoeken dat wel gewoon out-of-the-box werkt.

Hij is het geklooi een beetje zat, en ziet de bui al hangen dat het straks ook het probleem nog niet oplost.

edit:
ow, de termijn voor terugsturen "omdat het niet bevalt" is al voorbij.
Dan gaan we eerst maar via de 1000-serie-CPU proberen het probleem op te lossen :D

[ Voor 12% gewijzigd door Cryothic op 08-03-2024 23:57 ]

Pagina: 1