Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenkpie
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-04 16:21

Frenkpie

"Crocs Rule !"

Topicstarter
Wat achtergrond:
I ben 39, woon in Utrecht en zo'n 15 jaar werkzaam in mijn vakgebied (Data Developer / Architect: SSIS, SQL, SSAS Tabular, Power BI, DWH & DM modelling, etc). Ik werk bij een financiële dienstverlener in Amsterdam waar ik het goed naar mijn zin heb en veel leuke projecten mag oppakken en heb veel ruimte om nieuwe ideeën.
Qua privé: Ik heb een eigen appartement in de stad, een groot deel van mijn vrienden in de buurt en heb vanwege flexibiliteit in m'n werk en 3-4 dagen thuiswerken ook genoeg tijd voor aardig wat hobby's: Salsa dansen, Cursus Spaans en 4x per week sportschool. Op die gebieden gaat het allemaal heel goed.

Echter werd ik een aantal weken geleden aangesproken door een recruiter via LinkedIn voor een vergelijkbare functie bij een organisatie in de buurt van Zurich. Mijn eerste reactie was: "Oh dat klinkt wel erg leuk". Het sloot heel goed aan op mijn profiel en toevallig was ik vorig jaar nog een weekendje in Bern geweest en kon vooral erg genieten van de mooie natuur daar. Inmiddels heb ik heb al twee gesprekken gehad en een assessment succesvol doorlopen dus het lijkt allemaal steeds dichterbij te komen. Ik ben ook vrijgezel dus heel flexibel.

Ik was daarom benieuwd of er mensen zijn die dit proces al zijn doorgelopen en hoe het was bevallen. Heb je tips of specifieke dingen waar ik rekening mee kan houden of zou moeten voorbereiden? Hoe zijn de mensen daar? Is het echt zo lastig om een huurwoning te vinden?

Alvast bedankt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Frenkpie op 08-03-2024 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:32
Woon er 10 jaar inmiddels.

Zwitsers staan bekend als stijf, maar dat valt in de grote steden wel mee, die zijn nl. vrij progressief. Wel is het moeilijk om Zwitsers te bevrienden - maar heel eerlijk, dat is het in Nederland voor buitenlanders ook: wij en zij maken onze vriendschappen door véél tijd met elkaar door te brengen in de jonge jaren, en dat is op latere leeftijd gewoon lastiger. Maar doe moeite om de lokale taal te leren en je zult bij de lokale sportvereniging genoeg hartelijke mensen treffen. Daarnaast zitten de grote steden vol met expats (Zurich is >50%?) die je makkelijk kunt leren kennen via allerhande social media events.

Ik denk niet dat het in bijv. Zurich zo veel moeilijker is om een huurwoning te vinden dan een buitenlander in Amsterdam. Goedkoop, groot en op een goede lokatie wel natuurlijk, maar een klein appartement voor een single tegen halve woekerprijzen via een bemiddelaar lukt vrij snel. Misschien mee onderhandelen dat ze die betalen?

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:49

EiT

Houd er rekening mee dat alles veel langer duurt in Zwitserland, ICT dienstverlening reactief is i.p.v. proactief en dat ze niet kunnen omgaan met Nederlanders (wij zijn te direct). Daarnaast is functie titel zeer belangrijk, buiten het feit dat ze vrij nationalistisch zijn.

Als je van nature ongeduldig bent ga je het daar moeilijk krijgen. Maar er zijn ook zat Nederlanders die het wel lukt (al klagen ze allemaal).

Salaris is natuurlijk hoger, maar ook alle andere lasten. Zelf ben ik van mening dat dit alleen rendabel is als je in Duitsland of Frankrijk gaat wonen.

Als het puur om salaris gaat, zou je kunnen overwegen in NL te wonen en te zorgen dat je boven de 183 dagen in Zwitserland/buitenland verblijft. Dan kan je wel flink cashen. Vanaf de grens is het nog geen 600km naar Basel, wat je aan belasting bespaard kan je makkelijk iets huren rond de grens (dus niet in Zwitserland).

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-05 16:19
*Woon een goede 2 jaar in Zurich

Moet zeggen dat het goed leven is. Ja, salaris is hoger en lasten ook, maar onderaan de streep blijft er als nog veel meer over. Zowel absoluut als procentueel. In tegenstelling tot hierboven zou ik absoluut niet over de grens wonen, dat is nog meer regel en belastingtechnisch ook niet interessant.

Over het algemeen zijn de mensen hier vriendelijk, gek op volksfeesten en apero. De meeste zaken zoals belastingen (verschillend per kanton/gemeente), bankieren, verzekeren, etc is allemaal prima te regelen. Bij de gemeentes en andere openbare instellingen is alles zo geregeld. Belastingtechnisch is er enorm veel te regelen met aftrekposten. Helemaal als je iets geld hebt, dan is ZH al vrij snel leuker dan NL.

Wel een enorme huizencrisis hier in Zurich, wordt erg weinig gebouwd. Veel komt niet eens online voor de verhuur (huurders moeten in de regel zelf iemand vinden die er in komt als ze weg gaan, dus dat wordt vaak onderhands geregeld).

Bij ALDI & Lidl zijn de prijzen niet veel slechter dan in DE, op sommige zaken zoals alcohol en vlees na. Ook uiteten is zwaar aan de prijs. Shoppen in DE betekend dat je bij de grens btw kan terugvorderen, ook fijn.

Verbindingen met het OV in de stad zijn goed, nooit lang wachten en praktisch alles in met max 40 minuten te doen. Vanaf HB sta je over het algemeen 45 minuten later bij de gate op het vliegveld, vanaf Basel heb je genoeg goedkope vluchten. Met de trein is het 4 uur naar Parijs of 2.5 naar Milaan.

Pensioenopbouw etc is ook allemaal prima en makkelijk geregeld ook als je switched van job of naar een ander land gaat.

En hier spreekt praktisch iedereen wel Engels en er zijn zoveel expats, dus communiceren gaat prima. Wat dat betreft kan ik het zeker aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkpie

Frenkpie

"Crocs Rule !"

Topicstarter
Bedankt voor de reacties iedereen!

@EiT
Reactief als in dat ze vrijwel nooit vooruit plannen en pas iets aanpakken als het probleem zich (urgent) aandient?

Over het geven van een belangrijke functie titel heb je gelijk: ik heb nu een sollicitatie lopen voor "Data Architect" maar bij het 2e gesprek werd al snel duidelijk dat ik mijn huidige functie hetzelfde soort werk doe en op sommige punten zelfs wat complexer is, maar hier in NL gewoon "BI Developer" ben. Wat me wel opviel qua functie is dat ze nog met verouderde software / servers werken. Tijdens de gesprekken bleek al vrij snel dat er nog genoeg te verbeteren is. Leuke uitdaging natuurlijk, maar moet ook voorzichtig denk ik.

Nou, ik houd zeker van doorpakken en efficient dingen afmaken. Eindeloze gesprekken met iedereen en zinloze meetings onder het mom van "Kom er maar bijzitten, kan interessant zijn" is niet iets waar ik goed op ga. Heb je een voorbeeld waaruit blijkt dat geduld belangrijk is?

@flyguy
Yep, ik kom netto ook ruim 2x boven mijn eigen salaris. Als ik reken met ~2000 huur en 1,5x algemene kosten houd ik echt nog steeds meer dan 2x zoveel over om te sparen. Plus ik kan mijn huidige appartement ook in de verhuur zetten.

Hoe lang heeft het jou geduurd om een woning te vinden om te huren? Is het 30-40 km ten zuiden van Zurich al beter qua kansen? En hoe is jouw ervaring qua werkcultuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-05 16:19
Frenkpie schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:10:

@flyguy
Yep, ik kom netto ook ruim 2x boven mijn eigen salaris. Als ik reken met ~2000 huur en 1,5x algemene kosten houd ik echt nog steeds meer dan 2x zoveel over om te sparen. Plus ik kan mijn huidige appartement ook in de verhuur zetten.

Hoe lang heeft het jou geduurd om een woning te vinden om te huren? Is het 30-40 km ten zuiden van Zurich al beter qua kansen? En hoe is jouw ervaring qua werkcultuur?
Zou overigens iets hoger rekenen dan 2000 chf aan huur, helemaal als je bijvoorbeeld een extra kamer voor eventuele gasten wilt.

Persoonlijk duurde het bij mij ongeveer 6 weken om wat te vinden. Was nadat ik een contract had getekend voor een paar dagen deze kant op gevlogen om het een en ander te bezichtigen, maar uiteindelijk remote wat kunnen vinden op een mooie locatie.

Wat betreft wat vinden om te wonen als de stad niet lukt, dan zou ik eerst zoeken aan beide zijde van het meer zuidelijker van ZH. Kan je mooi wonen en de prijzen zijn wel prima.

Verder zuidelijk heb je Zug, maar dat is nog duurder dan Zurich zelf omdat het belastingklimaat daar nog gunstiger is. Overigens leuk plaatsje wel en goede verbinding naar Zurich. 30/40 km zuidelijk dan kom je ongeveer tot Luzern waar het ook goed verblijven is, maar hoe het daar qua huizenmarkt is durf ik niet te zeggen. Ten westen en oosten van Zurich heb je de kantons Aargau en Thurgau en daar maak je denk ik zeker kans om wat tegen een goede prijs te vinden. Let wel op dat reiskosten lang niet bij alle bedrijven vergoed wordt (kan je echter wel in mindering brengen op je belastingaangifte als het bedrijf het niet vergoed).

Wat betreft werkcultuur; ik heb in Nederland wat jaren voor een grote Zwitserse corporate gewerkt en in Zwitserland voor drie andere bedrijven. Het is inderdaad vaak wat formeler en minder direct dan in NL. En vaak ja, wat hiërarchischer. Iets als een 6jes-cultuur op het werk is er minder bij. Presteren is zeker belangrijker. Maar het is allemaal gemoedelijk op kantoor. Remote werken is praktisch overal wel mogelijk. Zelf bijvoorbeeld regelmatig in Nederland of ergens anders een week aan de slag zodat je familiebezoek geen vrije dagen opeet. Deeltijd is minder een ding en een standaard FTE is 42 uur, maar het ligt heel erg aan het bedrijf hoe dat in de praktijk uitpakt. Bij mijn huidige is het 42 op papier en 38 in de praktijk bijvoorbeeld. Waarschijnlijk zal je in het bedrijf veel met expats te maken krijgen, maar de Zwitsers zelf zijn heel relaxed. Als ik iets wil weten zoals mooie hikeroutes of iets dergelijks, hoef ik het maar te vragen en alles komt op tafel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyyL2304
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21-03 22:05
Ik (26M) woon zelf nu zo'n half jaar in Zurich en tot dusver nog geen moment spijt van gehad. Zoals hierboven ook geschreven wordt, is het leven hier prima en financieel houd je meer over aan het eind van de maand in vergelijking met NL.

Houd er wel rekening mee dat het opbouwen van nieuwe vrienden hier niet eenvoudig is, zeker niet met de lokale bevolking. Uiteraard wordt er veel georganiseerd door groepen zoals "Zurich Together", houdt vooral Meetup in de gaten en er zit eigenlijk altijd wel iets interessants tussen. Voor mij was het wel een drempel om voor het eerst naar zo'n meetup toe te gaan. Ik ben vrij introvert en het daardoor niet altijd even makkelijk om in grotere groepen mijn weg te vinden. Als je vrij makkelijk bent in sociale settings is dit natuurlijk geen probleem :)

Verder is de huizenmarkt echt een drama op het moment, niet alleen in het de stad zelf, maar ook daarbuiten. Het aanbod is gewoon laag en er is enorm veel concurrentie. Ik ben bij bezichtingen geweest waar ik in 5 minuten al ~50-60 andere kandidaten tegen ben gekomen, dan weet je op voorhand al dat je de woning niet gaat krijgen. Een tip vanuit mijn kant; snelheid is enorm belangrijk. Ik heb voornamelijk gebruik gemaakt van flatfox.ch en uiteindelijk mijn via daar ook mijn eigen plek gevonden. Als hobby project heb ik een applicatie geschreven die elke X minuten de flatfox API aanspreekt en een Telegram notificatie stuurt op het moment dat er een nieuwe woning wordt gevonden die aan mijn criteria voldoet. Ik ben van plan deze te opensourcen, maar mocht je je als betatester beschikbaar willen stellen - ik nodig je graag uit voor mijn Git repo :). Dit scheelde mij behoorlijk veel tijd in het handmatig zoeken/filteren van woningen en omdat de notificaties maximaal X minuten vertraagd waren t.o.v. het moment van plaatsen, was ik vaak een van de eerste die zich had ingeschreven voor de bezichtigingsmomenten. Die momenten zitten vaak vrij snel vol, vandaar dat snelheid zo belangrijk is. Ik heb zelf eerst twee maanden in een tijdelijk, gemeubileerd apartement gezeten en daarna via Flatfox mijn eigen plek gevonden.

Al met al ben ik echt wel blij met de stap die ik heb gemaakt en als je een beetje avontuurlijk bent, kan ik het aanraden. Het land is prachtig en er is genoeg te doen. Het OV werkt perfect en binnen no-time zit je in de bergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkpie

Frenkpie

"Crocs Rule !"

Topicstarter
@MikeyyL2304 dankjewel voor je verhaal en voorstel! Mocht het zover komen zal ik wel even contact met je opnemen.

Het sollicitatieproces is vrij traag: maandag 3 maart m'n 2e gesprek gehad maar nog geen reactie gehad voor een verder vervolg. De recruiter vertelde me dat er wel al andere kandidaten waren afgevallen dus vermoedelijk krijg ik binnenkort een uitnodiging voor een 3e gesprek. Is dit normaal in Zwitserland? Ik weet dat contractopzeggingstermijn 3 maanden is daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmuur
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10:38
MikeyyL2304 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:56:
Ik (26M) woon zelf nu zo'n half jaar in Zurich [...]
Uit interesse; hoe goed is je Duits? Zelf een soortgelijke stap aan het overwegen, echter heb ik weinig technische skills maar heb ik met name ervaring als projectmanager / Product Owner. Op basis van wat ik online lees wordt het dan lastig om aan werk te komen als je niet vloeiend Duits spreekt. Herken jij dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyyL2304
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21-03 22:05
Frenkpie schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 07:58:
@MikeyyL2304 dankjewel voor je verhaal en voorstel! Mocht het zover komen zal ik wel even contact met je opnemen.

Het sollicitatieproces is vrij traag: maandag 3 maart m'n 2e gesprek gehad maar nog geen reactie gehad voor een verder vervolg. De recruiter vertelde me dat er wel al andere kandidaten waren afgevallen dus vermoedelijk krijg ik binnenkort een uitnodiging voor een 3e gesprek. Is dit normaal in Zwitserland? Ik weet dat contractopzeggingstermijn 3 maanden is daar.
Toevallig heb ik onlangs een sollicatieprocedure doorlopen omdat ik merkte bij mijn huidige werkgever niet helemaal op mijn plek te zitten. Bij mijn nieuwe werkgever heb ik inderdaad ook drie gesprekken doorlopen. Het eerste gepsrek was een Teams sessie om kennis te maken met de PO, de tweede op locatie met PO + twee engineers en de derde een HR gesprek om te checken of ik een goede "match" zou zijn met het bedrijf. Vooral het derde gesprek voelde erg omslachtig aangezien ik dit niet eerder heb meegemaakt. Ik weet eigenlijk niet of dit de standaard is. Twee/drie dagen na het 3e gesprek werd ik telefonisch gebeld met een aanbod en de details werden per mail verstuurd. Overigens duurde bij mij het sollicatieproces ook erg lang, maar dat lag meer aan het feit dat de PO 3 weken naar Singapore ging en toen hij terug kwam stond ik een weekje op de ski's in Oostenrijk.

Qua opzeggingstermijn is 3 maand inderdaad de standaard. Bij mijn huidige werkgever is dat 1 maand in je 1e dienstjaar, daarna 3 maand, maar dit is eerder uitzondering dan regel.
jelmuur schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:41:
[...]

Uit interesse; hoe goed is je Duits? Zelf een soortgelijke stap aan het overwegen, echter heb ik weinig technische skills maar heb ik met name ervaring als projectmanager / Product Owner. Op basis van wat ik online lees wordt het dan lastig om aan werk te komen als je niet vloeiend Duits spreekt. Herken jij dit?
Tja, mijn Duits is eerlijk gezegd niet erg goed. Ik versta het over algemeen wel prima, maar voel me niet vertrouwd om het zelf te spreken, laat staan in een professionele setting. Voor mij als echte "techneut" is dat niet zo'n probleem omdat bij de wat grotere bedrijven de voertaal op de werkvloer Engels is. Echter is het wel zo dat ~70-80% van alle (technische) vacatures vereist dat je Duits kunt spreken. Ik denk dat dit bij niet-technische vacatures nog wel hoger ligt. Als ik jou was zou ik vooral kijken naar bedrijven waar Engels wordt gesproken op de werkvloer en dan vervolgens hier een Duitscursus starten, of dit wellicht nu al oppakken terwijl je vanuit NL met je zoektocht bezig bent. Let wel, Zwitsers Duits is echt een compleet andere taal. Ik versta er hooguit 10% van, ondanks dat men zegt dat het best veel op NL lijkt.
Pagina: 1