Boiler en 2 douches

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-04 11:10
Momenteel heb ik een CW5 gasketel, welke niet echt voldoende warmte produceert voor 2 douches. Volgens de aannemer destijds zou het voldoende moeten zijn, maar in de praktijk is dat het niet. Mogelijk is het mengventiel van de zonneboiler (die niet meer functioneert) het probleem, mogelijk levert de ketel gewoon te weinig warm water.

Nu komt er over een aantal maanden een warmtepomp met losse 300L boiler. Ik zal dan water hebben van om en nabij 50 graden. Hoe krijg ik een idee of ik met een boiler genoeg warm water hen om gelijktijdig te kunnen douchen? Is er iemand met de zelfde situatie? Eén en ander zal afhangen van de leidingdiamter. Huis is uit 2012, dus ik ga er vanuit dat dat wel goed zit.

Heb ik een goede indicatie als ik gewoon met koud water meet? Eén douche laten lopen en in de tweede meten?

De achterliggende gedachte is dat ik anders beter direct met de WP een hydrofoor kan aanschaffen, of eventueel een doorstroomverwarmer, om de temperatuur verder op te krikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-05 16:05
Verbruik:
±10L water per minuut voor douchen (afhankelijk van douchekopinst)
2 douches is 20L water per minuut
300L / 20 = 15minuten douchen met 2 man tegelijk.
Dat moet passen toch?

Debiet:
16mm leiding - 2bar 6L/pm en bij 3.5bar 14l pm
22mm leiding - 2bar 11l/pm en bij 3.5bar 22l/pm

Nu weet ik niet wat er in de muur zit en de druk is. Maar je bent 22mm met 3.5bar nodig.
3.5bar bij de badkamer en niet op de begane grond. Dus de druk moet eigenlijk nog meer omhoog.
Maar of dat verstandig is...

[ Voor 75% gewijzigd door barry86 op 08-03-2024 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
pegagus schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:22:
Nu komt er over een aantal maanden een warmtepomp met losse 300L boiler. Ik zal dan water hebben van om en nabij 50 graden. Hoe krijg ik een idee of ik met een boiler genoeg warm water hen om gelijktijdig te kunnen douchen? Is er iemand met de zelfde situatie? Eén en ander zal afhangen van de leidingdiamter. Huis is uit 2012, dus ik ga er vanuit dat dat wel goed zit.
Leiding diameter kan gewoon te klein zijn. Mijn waterleidingbedrijf monteur klaagde juist over nieuwbouw dat er te dunne leidingen en teveel koppelingen werden gebruikt. (Bij kunststof leidingen zijn dat allemaal vernauwingen)
Dan mocht het waterleidingbedrijf komen opdraven 'want de druk was te laag'.

De boiler is nooit het probleem, die kan (voor thuis begrippen) praktisch onbeperkt water leveren.
Het hangt allemaal af van je leidingwerk icm de waterdruk.

Maar! Houd er rekening mee dat een douche meer warm water gebruikt als de temperatuur van dat warme water lager is. Dus als je niet tevreden bent over je hoeveelheid douche water, dan kun je de boiler temperatuur verhogen. Daardoor mengt je kraan meer koud water bij en krijg je meer totaal douche water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:40
barry86 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:36:
Verbruik:
±10L water per minuut voor douchen (afhankelijk van douchekopinst)
2 douches is 20L water per minuut
300L / 20 = 15minuten douchen met 2 man tegelijk.
Dat moet passen toch?
Reken nog maar iets meer qua minuten, niemand douched zich met water van 50 graden.
Moet ruim uit kunnen dus.
Overigens ben ik van mening dat 15 minuten douchen waarbij de kraan continue aan staat wel erg lang is.
Maar ik kan me ook situaties voorstellen, vrouwen (of mannen, kan ook) met lang haar bijvoorbeeld, die aan 15 minuten nog niet genoeg hebben.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-05 16:05
Onlangs mijn badkamer vernieuwd en ik wou een dikke nieuwe waterleiding hebben ivm veel opbrengst/debiet.
Zijn reactie: ja inderdaad, dan pakken we 16mm
Mijn reactie: nee dat wordt dus 22mm…

Met 16mm en 2 douches kom je er gewoon niet maar bijna alle huizen zijn er mee uitgerust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:24
De boiler kan het warme water net zo snel leveren als dat je leidingen aan kunnen. Tot ie leeg is.

Een normale douche heeft tussen de 7 en 10 liter water per minuut nodig van ongeveer 38-40 graden.
Als je boiler 50 graden is, dan meng je in de badkamer dus nog wat koud water bij het warme water om tot een aangename temperatuur te komen. Met 6-8 liter van 50 graden en 1-2 liter koud leidingwater per minuut, per douche, kun je prima douchen.
Je boiler zal dus hooguit rond de 15l/min moeten leveren op ca 50 graden. Je kan beide douches dus ongeveer 20 minuten gelijktijdig aan zetten voor het water koud wordt. Met een zuinige douchekop nog wat langer en ga je zelfs richting 25-30 minuten gelijktijdig douchen

Maar wil je in beide badkamers een volwaardige regendouche, dan moet je bovenstaande hoeveelheden minstens verdubbelen. En de tijd die je met de boiler doet dus halveren.

Om voldoende doorstroom in je boiler te krijgen, moeten zowel de ingaande als de uitgaande waterleidingen voldoende diameter hebben. Kunstof meerlagenbuis heeft een vrij dikke wand. Van een 16mm buis, blijft er effectief maar 12mm over, en bij de koppelingen/aftakkingen nog minder.
Naar de boiler to en ook de uitgaande leiding voor het deel van het traject wat beide badkamers delen moet je denken aan minimaal 22mm. Misschien zelfs 28mm naar de boiler toe, zeker als op die koudwater leiding ook nog aftakkingen zitten naar bijvoorbeeld een toilet, wastafel of wasmachine.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-05 12:52
Als je een doucheWTW kan plaatsen, kan je het koud water voorverwarmen waardoor je minder warm water nodig hebt, dus hogere druk en langer douchen met dezelfde boiler.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-04 11:10
Het gaat mij er niet om hoe snel de boiler leeg is (dat kan ik snel genoeg uitrekenen), maar of de leidingen genoeg capaciteit hebben. De leidingen zijn kunststof, met een beetje geluk kan ik in de buurt in de CV meten. Daar kan ik sowieso de diameter van de koperen leidingen wel even meten.

Maar mijn redenatie is dat de koudwaterleidingen de zelfde capaciteit moeten hebben als de warmwaterleidingen. Dan zou ik toch twee douches op koud open moeten zetten en dan bij één douche meten?

Er zit al een WTW, de boiler wordt dus gevoed vanaf de WTW en voedt weer in bij de WTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
16mm uponor / menig ander meerlagen buis met de koppelingen die zo in de buis gaan is het eigenlijk koper 12...

20 komt dan richting koper 15...

Of je moet rehau nemen.. Daar is de binnendiameter van de koppelingen gelijk aan de diameter van de buis...

[ Voor 73% gewijzigd door SMSfreakie op 11-03-2024 15:57 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:31

Wuursj

want worst is al bezet

Ik heb twee douches aan nu nog deels een 16mm leiding hangen en dat gaat wel maar de straal wordt wel merkbaar kleiner als de tweede douche aan gaat. Maar dat hangt ook van de douchekop af natuurlijk, 2x5 liter/min gaat prima (=mijn oude douche) waar je 2x20liter/min wel een probleem hebt (ook met de capaciteit van de boiler) en ergens daar tussen zit ik nu.

Kijk ook naar het hele traject en dus ook bijvoorbeeld de inlaatcombinatie van de boiler. Wat er standaard in het schap ligt is vaak voor een 15mm buis met echt een heul kleine doorlaat. Met iets beter zoeken heb ik nu een 3/4" inlaatcombinatie die geen vernauwing meer geeft. Ook de aansluitingen en slangen van en naar de boiler heb ik allemaal met DN20 / 3'4" aangesloten om nergens een bottleneck tot de verdeler te krijgen. Ik moet nog 1 vrij lang stuk bestanade leiding vervangen en dan is alles 20mm tot aan de verdeler waar de douches op zitten, dat zou wel moeten schelen...

[ Voor 16% gewijzigd door Wuursj op 11-03-2024 16:44 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 15:12
Zo te lezen kun je meerdere dingen doen:

Zorg dat je minder warm water nodig hebt ten opzichte van het koude water: een hogere temperatuur, een thermostatische mengkraan en de WTW juist op de koude leiding - door dat het koude water lauw wordt, is wordt er méér bijgemengd. De douchestraal is het resultaat van koud+warm, dus van twee leidingen.

Een waterbesparende douche is beter dan een regenplensdouche.

Maak de leiding 20mm tot het punt waar je hem splitst in 2 leidingen van 16 naar de 2 douches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:56
Bij het uitrekenen van hoe lang je warm water van ca. 35 graden hebt van een boiler moet je er ook rekening mee houden dat de boiler zich vult met koud water. En ondanks dat het koude water van onder aangevuld wordt vind er toch menging plaats, waardoor het water toch vrij snel afkoelt. Sneller dan je theoretisch kan bepalen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

pegagus schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:22:
Momenteel heb ik een CW5 gasketel, welke niet echt voldoende warmte produceert voor 2 douches. Volgens de aannemer destijds zou het voldoende moeten zijn, maar in de praktijk is dat het niet. Mogelijk is het mengventiel van de zonneboiler (die niet meer functioneert) het probleem, mogelijk levert de ketel gewoon te weinig warm water.

Heb ik een goede indicatie als ik gewoon met koud water meet? Eén douche laten lopen en in de tweede meten?

De achterliggende gedachte is dat ik anders beter direct met de WP een hydrofoor kan aanschaffen, of eventueel een doorstroomverwarmer, om de temperatuur verder op te krikken.
Zo te lezen gaat er van alles mis in de interpretatie van leidingen en boilers en drukken.. in de antwoorden die nu zijn gegeven.

Ofwel even beginnen bij stap 1.

Huidige situatie + Huidige probleem
Gewenste Situatie.

Dat eerst eens helder krijgen.

Dan stap 2.

Want je hebt nu 2 douches. Zijn dit gewone douchekoppen / waterbesparende / stortdouches.
Je hebt een CW5 ketel hangen

Een CW5 kan in een minuut of 10 een bad van 150ltr water vullen met 40gr water.
een normale druk op een kraan is 100kpa tot max 600kpa (1 - 6 bar). let wel.. mochten er hele grote verschillen inzitten tussen het koude en warme water.. zal dit resulteren in een doorstroming waardoor je dus niet de warmte haalt die je verwacht. (kans op legionella groei vergroot)

Dus nogmaals. Wat is de vraag? of het "probleem" waardoor je nu niet kunt douchen met 2 douches

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:31

Wuursj

want worst is al bezet

JukeboxBill schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:58:
Bij het uitrekenen van hoe lang je warm water van ca. 35 graden hebt van een boiler moet je er ook rekening mee houden dat de boiler zich vult met koud water. En ondanks dat het koude water van onder aangevuld wordt vind er toch menging plaats, waardoor het water toch vrij snel afkoelt. Sneller dan je theoretisch kan bepalen.
Zeker. Het hangt er ook af van hoe snel er achter elkaar gedouched wordt. Hier heb ik de ervaring dat als je direct achter elkaar douched de gelaagdheid nog in stand blijft waardoor je meer uit je boiler haalt.
Bij de sensor halverwege de boiler is het na 3 man/vrouw bijv slechts 25 graden terwijl er nog prima bruikbaar water uit de douche komt. Als ik wacht, gaat de boel mengen waardoor bij de sensor het wel wat warmer is maar bovenin kouder en dus het douchen wel aardig frisjes wordt.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1