Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technolex
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 11-10-2024
Een maand geleden heb ik twee Thermaltake Toughpower GF A3 750W 80 Gold besteld.
Daarmee heb ik de afgelopen weken twee systemen in elkaar gezet en alles werkt naar behoren.

Nu besloot ik een review van deze voeding te plaatsen en daarbij loop ik ineens tegen iets heel eigenaardigs aan. Ten eerste blijken er (tenminste) twee versies van deze voeding te zijn want de schakelaars op de voeding zitten bij mijn twee exemplaren op andere plaatsen.

Bij versie die ik maar even 'versie 1' noem zit de de aan/uit schakalaar op de voeding haaks op de 'smart zero fan' schakelaartje, bij 'versie 2' zitten de schakelaars in een rechte lijn naar de 230v aanslutiing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ltdcE2eq_04CEDLFK3VY15mMEoY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CtUmoDHBG3xVsARYPFGhocwo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fuWXrltjNX3RfH3QnfuxgK9PihY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AExuRsoKbcfxXSdhBUdWwlpe.jpg?f=fotoalbum_large

Bij het meten van het opgenomen vermogen zag ik 26W in standby op beide voedingen. Als ik de aan/uit schakelaar van versie 1 op UIT zet valt dit vermogen terug naar nul. Maar, en nu komt het, als ik datzelfde bij versie 2 doe blijft de voeding 10W vermogen opnemen!!!

De enige mogelijkheid om GEEN vermogen op te nemen bij die versie is dus de stekker uit het stopcontact te trekken. Wat mij betreft niet acceptabel.

Ik zou deze voeding graag als 'defect' terugsturen ter reparatie (retourtermijn verstreken) want een fysieke aan/uit knop die de voeding duidelijk niet helemaal uit zet lijkt mij 'defect'. Maar als blijkt dat dit 'normaal ' is en ik de voeding gewoon weer terugkrijg dan is dat me de moeite natuurlijk niet waard.

Of dit effect iets met de positie van de schakelaars op de voeding (versie) te maken heeft of met iets anders kan ik niet beoordelen met slechts twee voedingen beschikbaar dus zou ik erg graag van eigenaren van deze Thermaltake voedingen horen wat jullie meten en of het hier om een defect of ontwerpfout (want zo zou ik dat noemen) gaat!

[ Voor 15% gewijzigd door technolex op 08-03-2024 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-05 22:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb bij een video van Der8auer iets vergelijkbaars gezien toen hij met een bepaalde voeding werkte en hij opmerkte dat zelfs na 20 minuten z'n moederbord nog steeds licht gaf zoals 't dat doet wanneer het uit staat, maar de voeding aan. Maar hij had de schakelaar van z'n voeding uitgezet, zoals jij ook hebt gedaan.

Het is dus niet zozeer defect, maar een ontwerp aanpassing.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technolex
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 11-10-2024
Vermeldingwaardige update vandaag. Ik heb de voeding losgekoppeld en uit het systeem gehaald en zelfs dán nam de voeding volgens de vermogensmeter nog 11W op met aan/uit knop op UIT.

Nu vond ik het gisteren eigenlijk al wel eigenaardig dat de twee moederborden allebei 26W in standby zouden verbruiken zonder dat ik ook maar een enkel LEDje aan heb staan. Toch wel heel erg veel. De vermogensmeter leek toch niet defect want een testje met een spaarlamp van 12W gaf volgens de meter 13W.
Toch vertrouwde ik die meter niet meer helemaal en heb zojuist een 220nF condensator (630v...) aan een stekker gesoldeerd en die via de meter op de 230V aangesloten. En ziedaar: 15W verbruik ahum!!!

Kortom die meter is een absoluut prulding dat niet overweg kan met reactieve belasting en ik schaam me gewoon dat ik dat ding zonder verder na te denken al jaren gebruik om het verbruik van allerlei toestellen hier te meten...

Feit blijft dat Thermaltake versie 1 door de schakelaar helemaal wordt uitgezet en je bij versie 2 nog altijd een brom uit de voeding hoort komen. In alle reviews zie ik versie 2 dus denk ik dat versie 1 een vernieuwde versie is omdat men het misschien toch niet zo'n goed idee vond om het ingangsfilter permanent op spanning te houden. Ik vermoed dat ze die op spanning lieten staan om de piekstroom bij inschakelen te verminderen bij aanzetten met de schakelaar.

Kortom er hoeft niets teruggestuurd te worden maar ik zou toch liever 2x een versie 1 hebben ontvangen...