Vloerisolatie in kruipruimte met Drowa chips: problemen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexndr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 05-07-2024
We willen onze vloer isoleren maar hebben erg weinig hoogte in de kruipruimte, gemiddeld zo'n 40 cm.

Ons is geadviseerd om de gehele kruipruimte met Drowa chips te vullen, dus van de bodem tot tegen de betonnen vloer aan. Je zou dan feitelijk ook van een vloerisolatie kunnen spreken.

Vraag: bij deze optie is er geen luchtcirculatie en ventilatie in de kruipruimte meer mogelijk. Gaat dit problemen opleveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:06
Iets op de bodem leggen is nooit vloerisolatie.
Als er geen gasleiding in die ruimte zit en je vloer is van beton dan is ventilatie eigenlijk niet noodzakelijk.

Het alternatief is een laagje zand laten wegzuigen en gewoon tegen de onderzijde van de vloer aan isoleren. Kost iets meer, werkt veel beter.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:34
Gewoon naar een fatsoenlijke oplossing kijken. Isolatie aan de onderkant van de vloer.

Die chips is rotzooi.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexndr
No Hands schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:23:
Iets op de bodem leggen is nooit vloerisolatie.
Als er geen gasleiding in die ruimte zit en je vloer is van beton dan is ventilatie eigenlijk niet noodzakelijk.

Het alternatief is een laagje zand laten wegzuigen en gewoon tegen de onderzijde van de vloer aan isoleren. Kost iets meer, werkt veel beter.
Als je vloerisolatie tegen de onderkant van je vloer monteert en zo dik is dat het de bodem raakt, is het dan vloer- of bodemisolatie? En kan je dan van het omgekeerde hetzelfde zeggen?

Dat laagje zand is echt rete duur maar wel een optie ja.

Ik wilde eigenlijk met PIF laten isoleren maar de installateur wil er niet aan omdat de bewapening in het beton kan gaan roesten door de schroeven voor de montage. Hij kwam toen met de chips optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexndr
pentaw1nz schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 18:56:
Gewoon naar een fatsoenlijke oplossing kijken. Isolatie aan de onderkant van de vloer.

Die chips is rotzooi.
Rotzooi omdat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Chips is ellende en isoleert niet.

Als je ooit iets wil laten doen moet je alles weer laten wegzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexndr
Wolly schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 22:35:
Chips is ellende en isoleert niet.

Als je ooit iets wil laten doen moet je alles weer laten wegzuigen.
Waarom isoleert het niet? Het gaat hier om een laag van 40/50 cm die de kruipruimte volledig vult.

Dat ik er niet meer bij kan dat geloof ik wel. Is een gok die ik wel wil nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:06
Alexndr schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 22:56:
[...]

Waarom isoleert het niet? Het gaat hier om een laag van 40/50 cm die de kruipruimte volledig vult.

Dat ik er niet meer bij kan dat geloof ik wel. Is een gok die ik wel wil nemen.
Ze krijgen dat er niet zo dik in dat alles echt vol is. Er zal altijd ruimte tussen bovenkant chips en onderkant vloer blijven. Je kan dat maar 1 keer goed doen.
Je kan ook PIR tegen de onderkant verlijmen. Maar dat is wel een klusje voor een dun mannetje.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
het kan, het werkt mits goed aangebracht, de vraag is of je het echt wil

Om het te laten werken is 1 ding heel belangrijk en dat is kruipruimte ventilatie gaat eruit. jouw huis zal niet volgens de huidige normen zijn gebouwd. Dus er zullen nogal wat kieren etc richting de kruipruimte zijn, hierdoor kunnen geurtjes etc die eerst netjes weg geventileerd werden in de woning komen. daarnaast kan werken aan je huis moeilijker worden doordat de chips in de weg liggen. Normaal kan je er een beetje in "zwemmen" maar als de boel helemaal vol ligt wordt dat een lastig verhaal.

Dat er een spouw ontstaat tussen vloer en chips hoeft niet erg te zijn omdat tussen beton en chips het temperatuur verschil laag is. die spouw is en blijft dan redelijk stil staande lucht (mits er geen ventilatie meer is) en gaat zich een beetje het zelfde gedragen als een gemidelde leidingkoker. het zal opgewarmt worden tot de ruimte temperatuur en je kan die ruimte niet gebruiken. wel moeten de aansluitingen richting buiten ( dus de fundering) echt goed ingepakt zijn, daar mag dus geen koude brug zijn want dan ga je wel stroming van warmte (convectie) krijgen en gaat je "spouw" zich tegen je werken.

Als dat mannetje wat dat moet aanbrengen toch daar beneden is kan hij net zo goed de vloer isoleren :P

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 09-03-2024 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexndr
No Hands schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 00:13:
[...]

Ze krijgen dat er niet zo dik in dat alles echt vol is. Er zal altijd ruimte tussen bovenkant chips en onderkant vloer blijven. Je kan dat maar 1 keer goed doen.
Je kan ook PIR tegen de onderkant verlijmen. Maar dat is wel een klusje voor een dun mannetje.
Goed punt. Kan natuurlijk niet controleren of het tegen de vloer aan zit.

Verlijmen is ook nog een optie inderdaad.

Heb ook al eens een constructie gezien waarbij panlatten de PIF folie tegen de vloer drukken door deze latten te stutten. Toch maar es kijken wat er nog aan alternatieven zijn maar ben bang dat we dan wel een deel moeten uitzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexndr
twain4me schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 00:43:
het kan, het werkt mits goed aangebracht, de vraag is of je het echt wil

Om het te laten werken is 1 ding heel belangrijk en dat is kruipruimte ventilatie gaat eruit. jouw huis zal niet volgens de huidige normen zijn gebouwd. Dus er zullen nogal wat kieren etc richting de kruipruimte zijn, hierdoor kunnen geurtjes etc die eerst netjes weg geventileerd werden in de woning komen. daarnaast kan werken aan je huis moeilijker worden doordat de chips in de weg liggen. Normaal kan je er een beetje in "zwemmen" maar als de boel helemaal vol ligt wordt dat een lastig verhaal.

Dat er een spouw ontstaat tussen vloer en chips hoeft niet er te zijn omdat tussen beton en chips het temperatuur verschil laag is. die spouw is en blijft dan redelijk stil staande lucht (mits er geen ventilatie meer is) en gaat zich een beetje het zelfde gedragen als een gemidelde leidingkoker. het zal opgewarmt worden tot de ruimte temperatuur en je kan die ruimte niet gebruiken. wel moeten de aansluitingen richting buiten ( dus de fundering) echt goed ingepakt zijn, daar mag dus geen koude brug zijn want dan ga je wel stroming van warmte (convectie) krijgen en gaat je "spouw" zich tegen je werken.

als dat mannetje wat dat moet aanbrengen toch daar beneden is kan hij net zo goed de vloer isoleren :P
Helder!
Pagina: 1