Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06:14
Goedemorgen,

Mijn ouders hebben op dit moment de situatie dat 2 buren een warmtepomp hebben geïnstalleerd. Nu is dat positief met het oog op energie verbruik, maar ze maken behoorlijk veel (brommend) lawaai. Wel van een dusdanig niveau dat het de nachtrust al geruime tijd verstoord (het is een houten woning dat helpt denk ik ook niet). Er is al wel overleg geweest met de buren en die vinden het ook niet prettig maar hebben er zelf minder hinder van. De installatie lijkt ook qua locatie niet op een vreemde plek te zijn.
Zelf hebben we ook een warmtepomp en merken ook dat als die aan staat buiten best veel lawaai ontstaat, gelukkig hebben we daar binnen geen last van. Maar her en der komen steeds meer warmtepompen wat een goed zaak is voor het milieu, maar de herrie van die dingen wordt toch wel problematisch.

Hebben jullie enig idee wat voor oplossing er zou kunnen zijn voor dit probleem. En zijn er ontwikkelingen in de markt (andere ventilator geometrie of weet ik het) wat iets zou kunnen doen?

Alvast bedankt,

Anman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De regelgeving is vrij recent veranderd waardoor warmtepompen aan een strenge geluidsnorm moeten voldoen, maar zeker dicht bij de erfgrens geplaatst zijn er maar heel weinig pompen die dat af fabriek kunnen halen (tenzij in een eco-stand die je huis niet warm/koud krijgt, en dan hebben we het nog nieteens over het geluid na een jaar of twee gebruik als je de lagers e.d. begint te horen)

Positie van de pomp is belangrijk, trillingsvrij/-arm plaatsen (op rubber) en je kan er een speciale geluidsisolerende kast omheen plaatsen. En natuurlijk in bijvoorbeeld de nacht hem op eco-stand laten draaien, zolang het niet te koud is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Geluidsfactor zwaar laten meewegen in je aankoopbeslissing en 's nachts het gebruik beperken.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:11
@Anman
Goedkopere warmtepompen kunnen wel richting de 60 db(A) gaan en dure zijn vaak een stuk stiller.
Het maximale toegestane geluidsniveau op de gevel van de buren is:
45 dB(A) tussen 7.00 en 19.00 uur
40 dB(A) tussen 19.00 en 23.00 uur
35 dB(A) tussen 23.00 en 7.00 uur.
https://www.rijksoverheid...0%99s-worden-aangescherpt

Hier wordt meer uitgelegd over hoe ver ze dan van de buren moeten staan:
https://www.handelbouwadv...oorkomen-geluidsoverlast/

Tenslotte zijn er speciale kasten die je over de warmtepomp kan plaatsen en speciale beugels tegen het trillingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:34

Aardedraadje

Met kabelschoen

Over welke lawaai heb je het? Is het luchtgedragen (ventilator of geronk via de lucht) of contactgeluid en resonantie van de constructie van het huis?

Ik vermoed het laatste aangezien je het over houten huizen hebt? Je noemt dat de warmtepomp "niet op een vreemde locatie" staat, maar waar staan deze dan?

Gelukkig hebben jullie allemaal een warmtepomp en ondervinden allemaal min of meer dezelfde problemen. Dat helpt met acceptatie. Kijk (samen met je ouders/buren) eens naar een dergelijke oplossing: ferryvw in "Trillingen warmtepomp dempen" en tip: lees sowieso dat topic een beetje door :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anman
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06:14
Bedankt

Het gaat om luchtgedragen geluid, dus niet contactgeluid. Wij hebben zelf een warmtepomp (ook veel last gehad van trillingen, maar nu redelijk onder controle met dempers eronder). Maar mijn ouders hebben zelf geen warmtepomp.

Andere instellingen proberen is natuurlijk lastig omdat het iemand anders zijn warmtepomp betreft.
De positie van de warmtepompen is vlakbij de huizen van de buren en staan een meter of 5 van de erfgrens (wat ik bedoelde met niet op een vreemde locatie).
Mijn ouders hebben inmiddels ook al aangeboden om bij te dragen aan zo'n geluidskast. Ook al vraag ik me af of die ook de laagfrequente trillingen wel merkbaar kunnen dempen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Anman schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:56:

Zelf hebben we ook een warmtepomp en merken ook dat als die aan staat buiten best veel lawaai ontstaat, gelukkig hebben we daar binnen geen last van. Maar her en der komen steeds meer warmtepompen wat een goed zaak is voor het milieu, maar de herrie van die dingen wordt toch wel problematisch.

Hebben jullie enig idee wat voor oplossing er zou kunnen zijn voor dit probleem. En zijn er ontwikkelingen in de markt (andere ventilator geometrie of weet ik het) wat iets zou kunnen doen?
Anman
Het probleem is dat er een technische oplossing de wereld is gegooid die wel de functie (verwarming) oplost maar geen oplossing biedt voor alle eisen en beperkingen waar hij toegepast gaat worden: geluid, kosten, ruimte.

Een grotere, geïsoleerde, duurdere warmtepomp hoeft namelijk geen overmatig geluid te maken.

Je ziet nu wel innovatie op dit gebied maar de generieke oplossing is er nog lang niet.

En wat jammer is dat de partijen die het verschil kunnen maken op dit moment vooral bezig zijn met verkopen: fabrikanten, installateurs en zelfs overheid. Daarmee beschadigen ze het concept.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 08-03-2024 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Anman schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:30:
Mijn ouders hebben inmiddels ook al aangeboden om bij te dragen aan zo'n geluidskast. Ook al vraag ik me af of die ook de laagfrequente trillingen wel merkbaar kunnen dempen.
Die twijfel is terecht.

Mijn warmtepomp maakt ook behoorlijk wat geluid en daarvoor heb ik dus zo'n geluidswerende kast aangeschaft. Kosten: € 2250. Het blijkt echter in de praktijk dat de warmtepomp vooral laagfrequent geluid produceert en dat dempt ie eigenlijk nauwelijks. Hoogfrequentere geluiden dempt ie met maximaal 14 dB, maar ik heb een rapport gezien van het ding en daar zie je dat laagfrequent geluid maar hooguit een paar dB gedempt wordt.

Ik heb hier alleen de mazzel dat het ding oversized is en dus begrensd kan worden op een zeer laag vermogen en dat het aan de achterkant van het huis is waardoor niemand tot op heden last heeft. Maar als het een keer echt koud wordt, dan valt het nog te bezien. Al vraag ik me dan ook af hoeveel mensen hun ramen open hebben bij -10.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Glashelder schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:06:
[...]

Die twijfel is terecht.

Mijn warmtepomp maakt ook behoorlijk wat geluid en daarvoor heb ik dus zo'n geluidswerende kast aangeschaft. Kosten: € 2250. Het blijkt echter in de praktijk dat de warmtepomp vooral laagfrequent geluid produceert en dat dempt ie eigenlijk nauwelijks. Hoogfrequentere geluiden dempt ie met maximaal 14 dB, maar ik heb een rapport gezien van het ding en daar zie je dat laagfrequent geluid maar hooguit een paar dB gedempt wordt.
Heb je een linkje?

In dat prijssegment had ik wel enig effect verwacht.
Al vraag ik me dan ook af hoeveel mensen hun ramen open hebben bij -10.
Meer mensen dan je denkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Rukapul schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:10:
[...]

Heb je een linkje?

In dat prijssegment had ik wel enig effect verwacht.
Ja hoor tuurlijk. Dit is de omkasting die ik heb: https://www.reducd.nl/products/vrijstaand-model

En dit is de brochure (die zie ik zo snel niet op hun website staan): https://1drv.ms/b/s!AsYxXoZQ68qmpygPLb7oTLvkid_T?e=aNCWph

En het heeft zeker wel effect hoor. Maar de lage bromtonen worden gewoon het minst goed gedempt en dat merk je. Ergens is het een heel raar gevoel, want je hoort het maar heel beperkt maar 'voelt' die tonen meer dan je ze hoort. Klinkt vaag maar ik weet niet goed hoe het anders te omschrijven 8)7

[ Voor 26% gewijzigd door Glashelder op 08-03-2024 11:31 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:22

VPI

Maak eens een paar foto’s van de situatie, is dan denk ik beter in te schatten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-05 16:16
Grote ventilator hoeft veel minder hard te draaien om dezelfde hoeveelheid lucht te veplaatsen. Een grotere ventilator in een grotere kast heeft vaak een grotere verdamper die minder koud hoeft te worden om dezelfde energie uit de lucht te halen en dus hoeft de compressor minder hard te draaien. (je mag de volgorde van de onderdelen ook omdraaien). Veel warmtepompen zijn gebaseerd op veredelde airco's en hebben dus een hele kleine buitenunit en maakt daardoor vaak veel lawaai.

Tegenwoordig zijn de goeie echt wel heel stil, maar je moet er wel echt goed opletten bij de aanschaf en niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, dat gaat niet. Lapmiddelen als kasten eromheen verlagen je efficientie hoe dan ook (een beetje) en dat kost geld bij aanschaf en geld door het hogere verbruik.

Plaatsing is een andere: het blijft een elektromotor met een compressorpomp: die trilt nu eenmaal: het goed opvangen daarvan op een stabiele ondergrond helpt. Op een platdak plaatsen is een risico want dan kan de ruimte eronder als een grote klankast gaan fungeren. Zelfde voor het aan de muur hangen van zo'n apparaat van meer dan 100 kg. Het kan goed gaan, maar ook erg fout helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
  • Controleer of de nachtstand aanstaat.
  • Controleer of de warmtepomp geluidsdempend is geïnstalleerd. (zware voeten, rubbers etc)
  • Mogelijk kan de warmtepomp een kwartslag gedraaid worden? Kan soms helpen.
  • Zoek een geschikte omkasting
  • Vragen of hij evt uit / heel laag kan tussen 0:00 en 07:00 o.i.d., kan prima als het niet te koud is buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Anman schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:30:
Bedankt

Het gaat om luchtgedragen geluid, dus niet contactgeluid. Wij hebben zelf een warmtepomp (ook veel last gehad van trillingen, maar nu redelijk onder controle met dempers eronder). Maar mijn ouders hebben zelf geen warmtepomp.

Andere instellingen proberen is natuurlijk lastig omdat het iemand anders zijn warmtepomp betreft.
De positie van de warmtepompen is vlakbij de huizen van de buren en staan een meter of 5 van de erfgrens (wat ik bedoelde met niet op een vreemde locatie).
Als het lage frequenties betreft zou het zomaar eens de resonantie van het houten gebouw kunnen zijn dat je hoort, die werkt dan als een klankkast. Dan kan het best wel helpen om de warmtepomp meer te ontkoppelen van het gebouw. Daar is genoeg info over te vinden hoe je dat aanpakt.

Als het toch de compressor is van de wartempomp: dan kun je de buren vriendelijk vragen of er een silent/low-sound mode op hun warmtepomp zit die ze 's nachts aanzetten. Zo niet, dan zou ik toch een geluidsmeting laten doen, ik zou zeker niet gaan meebetalen aan een klankkast. Er zijn niet voor niks wettelijke regels over geluidsoverlast en over het max geluid van een warmtepomp, en die worden ook daadwerkelijk gehandhaafd door (veel) gemeentes. Het is dus aan de buren om te zorgen dat ze binnen die regels blijven, zo niet dan moeten ze maatregelen nemen. Bv een stillere warmtepomp, andere plek, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:44
olafmol schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:36:
[...]zou ik toch een geluidsmeting laten doen, ik zou zeker niet gaan meebetalen aan een klankkast. Er zijn niet voor niks wettelijke regels over geluidsoverlast en over het max geluid van een warmtepomp
De mogelijkheid bestaat uiteraard ook dat het geluid binnen de wettelijke normen valt en dat iemand toch overlast ervaart. Dan is meebetalen wel zinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
arievz schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:48:
[...]
De mogelijkheid bestaat uiteraard ook dat het geluid binnen de wettelijke normen valt en dat iemand toch overlast ervaart. Dan is meebetalen wel zinnig.
Dan wel, maar als je er wakker van wordt zou het mij niet verbazen dat het toch zomaar eens wat harder kan klinken dan wettelijk toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06:54
olafmol schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:50:
[...]

Dan wel, maar als je er wakker van wordt zou het mij niet verbazen dat het toch zomaar eens wat harder kan klinken dan wettelijk toegestaan.
De ouders van topic owner heeft een houte woning, had ik begrepen, dus ik vermoed helaas dat dit mogelijk meer geluid doorlaat dan een huis van stenen.

Waardoor het geluid misschien onder de toegestane decibel is, maar toch overlast kan zijn, vooral lage tonen.

Misschien is het een optie om er iets te plaatsen tussen de huis, en warmtepomp wel natuurlijk met vereiste afstand; kijken of dit helpt om directe geluid wat naar de huis te vermeiden. Klein experiment, misschien helpt het wel.

[ Voor 17% gewijzigd door ilaurensnl op 08-03-2024 15:40 ]

Pagina: 1