Strijkbalk verdiepingsvloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brakkiebakfiets
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 06-07-2024
Mijn vraag
ik ben druk bezig in de schuur om hier iets moois van te maken. Volgende waar ik aan wil beginnen is de verdiepingsvloer. Balklaag van 70 * 200 overbrugging 380.. nu heb ik een vraag over de strijkbalk die ik ga monteren met constructie/kozijn pluggen tegen de muur. Hoe dik moet die zijn? Lijkt mij dat ik niet zelfde dikte pak van 70 toch? Is hier een standaard voor?

Beste antwoord (via Brakkiebakfiets op 08-03-2024 12:39)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Meestal pakken mensen dezelfde dikte, maar hij kan doorgaans wel wat dunner. er is geen standaard voor maar als je balkdragers met lib gebruikt moet die er natuurlijk wel op passen en uiteraard moeten de schroeven voldoende houvast hebben. dunner dan 46 mm zou ik in iedergeval niet gaan. bedoel je met kozijn pluggen kozijnschroeven? die zijn wel een beetje dun voor deze toepassing m10 - m12 chemisch anker HoH 600mm is wat ik zou verwachten

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Laatst online: 11:22
Ik snap je vraag niet.

Wil je de plug maat weten? Een slagplugmaat voor in je muur?

Wat bedoel je met 'lijkt mij dat ik niet zelfde dikte pak van 70 toch?'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brakkiebakfiets
Oh sorry. Nee ik wil graag weten welke dikte de strijkbalk moet zijn. Het lijkt mij dat ik niet de zelfde dikte pak als de balklaag van 70mm.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Meestal pakken mensen dezelfde dikte, maar hij kan doorgaans wel wat dunner. er is geen standaard voor maar als je balkdragers met lib gebruikt moet die er natuurlijk wel op passen en uiteraard moeten de schroeven voldoende houvast hebben. dunner dan 46 mm zou ik in iedergeval niet gaan. bedoel je met kozijn pluggen kozijnschroeven? die zijn wel een beetje dun voor deze toepassing m10 - m12 chemisch anker HoH 600mm is wat ik zou verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Als de dikte niet in de weg zit zou ik gewoon alles dezelfde dikte maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brakkiebakfiets
twain4me schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:58:
Inderdaad kozijnpluggen, gaat in zandkalksteen. Om de 40 cm. Prima toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Het kan, mits voldoende dikte en voldoende stuks (zou je uit moeten rekenen) maar in baksteen / kalkzandsteen zou ik persoonlijk bijvoorkeur voor een dergelijke toepassing geen pluggen/ keilbouten etc gebruiken ivm de druk die ze gebruiken om vast te blijven zitten. spanningsloos monteren zou mijn voorkeur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brakkiebakfiets
Tnx! Denk dat ik voor de keilbouten ga.. toch wat sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Brakkiebakfiets schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:38:
Tnx! Denk dat ik voor de keilbouten ga.. toch wat sterker.
Wat staat je tegen om het chemisch te verankeren? Keilbouten zijn eigenlijk niet helemaal geschikt voor kalkzandsteen door de interne spanning die er bij het monteren ontstaat.

Bij wijze van gemak monteer je de strijkbalk eerst met 2 nagelpluggen in de juiste positie om het vervolgens chemisch te verankeren op meer plekken. Zo heb ik het ook gedaan in mijn woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brakkiebakfiets
frennek schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:09:
[...]

Wat staat je tegen om het chemisch te verankeren? Keilbouten zijn eigenlijk niet helemaal geschikt voor kalkzandsteen door de interne spanning die er bij het monteren ontstaat.

Bij wijze van gemak monteer je de strijkbalk eerst met 2 nagelpluggen in de juiste positie om het vervolgens chemisch te verankeren op meer plekken. Zo heb ik het ook gedaan in mijn woning.
Klinkt goed! Tnx voor het advies
Pagina: 1