Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-04 11:48

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Ik zoek een?
Receiver of iets dergelijks. Iets waar ik mijn optische spdif en mijn 4 ohm 40W speakers (22RH427/21Z) in kan proppen. Ik had een JVC RX-E100R maar die bromde en ruiste. Condensators vervangen, en de brom is minder, ruis is er nog steeds, en de audio clipt nu als de neten. De JVC had op zich redelijk goede audio kwaliteit op de ruis na. Die receiver heeft tig inputs, maar ik wisselde nooit van input. Al die extra mogelijkheden zijn niet relevant.

Wat is je budget?
over 100 euro is nog een keer te praten als het echt niet lager kan, maar ik zie prijzen van 400+ euro en dat is complete gekte. Vooral op een gratis TV met 1 werkende HDMI poort en speakers die letterlijk aan de kant van de straat stonden.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Optische audio uit mijn TV afvangen en mijn speakers ermee aansturen.

Wat heb je zelf al gevonden?
JVC RX-E100R van de kringloop. Op zich een leuk apparaat ware het niet dat die ruist en bromt en na het vervangen van condensatoren ook nog clipt.

Ik heb nog een TPA 3116 bordje en een klein DAC bakje van Fiio van een paar tientjes, maar de geluidskwaliteit die daar uit komt klopt net niet.

Apparatuur zoals o.a. Denon S670H maar dan betaal je gelijk honderden euro's. Daar kan je wel heel veel TPA3116jes van kopen. Dat is echt 10 of 20 keer zo duur.

Er moet toch iets tussen de AliExpress DIY oplossing en een half maandloon aan audioapparatuur in zitten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-05 14:41
Iets van SMSL of Fosi?
Of anders 2de hands markt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
wiemelen schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:14:
Iets van SMSL of Fosi?
Of anders 2de hands markt
Als die merken een beetje kwaliteit bieden voor hun geld is dat vast prima, maar het is nog lastig om er wat te vinden.

De enige DAC+versterker combo's van Fosi die ik zie zijn voor koptelefoons met een hogere impedantie en een lager vermogen, als je unpowered speakers wil gebruiken zeggen ze dat je hun DAC een losse versterker moet hebben, maar dat wordt dan wel aan de prijs. Of ik zou alleen een DAC van hen moeten halen en daar mijn TPA3116 versterker op moeten zetten, maar ik weet niet zeker hoe goed de TPA3116 versterker zelf is. Ik had niet helemaal de gekuidskwaliteit die ik wilde met de Fiio DAC en TPA3116 die ik nu heb, maar ik weet niet aan welk van de twee dat ligt, of dat het zelfs aan allebei ligt. Beiden zijn vrij goedkoop.

Bij SMSL moet ik nog kijken. Ze hebben wel veel producten. De AO300 doet wat ik wil maar valt flink buiten budget. Maar die heeft ook Bluetooth en andere features die ik toch niet ga gebruiken. De SMSL PS100 voldoet zo te zien wel als DAC en is goedkoop. maar daar moet dus ook weer een losse versterker bij. Dan zit ik dus wel weer met dat ik niet weet of mijn TPA3116 voldoet. Ik zie dat ze een goedkope versterker hebben, SMSL DA1, maar die is gebaseerd op een TPA3118 dus ik weet ook niet of dat nu veel beter is dan mijn El China 3116. Maar die combo valt wel binnen budget. De SMSL SU-1 MQA-CD is een duurdere DAC maar nog binnen budget, maar dan moet daar wel mijn TPA3116 achter als versterker om binnen budget te blijven.

Of zoals je zegt, tweedehands, maar dan is het kijken of ik niet alweer met een receiver kom te zitten met oude condensatoren die ruist of bromt. Ik zie op zich wel een paar apparaten op V&A en ook weer een Fosi Q4 DAC.

Als de TPA3116 wel gewoon goed genoeg is en ik puur een betere DAC moet hebben zijn er wel mogelijkheden bij de twee merken die jij noemt. Maar dat weet ik dus niet. Dit is het printje dat ik al heb: https://www.amazon.nl/gp/aw/d/B09PL6R1L7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:18
Tja, voor minder dan 200 euro (na onderhandelen) kun je momenteel via V&A een relatief up to date Denon X1400H kopen.

Liever iets meer uitgeven voor een nette alles-in-één oplossing dan blijven aanmodderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05:56

FeaR

In GoT we trust

Freshouttheoven schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:17:
Tja, voor minder dan 200 euro (na onderhandelen) kun je momenteel via V&A een relatief up to date Denon X1400H kopen.

Liever iets meer uitgeven voor een nette alles-in-één oplossing dan blijven aanmodderen.
Als TS alleen S/PDIF nodig heeft dan kom je met een AVR-1909 of AVR-2808 van Denon ook weg en kan je voor onder de honderd euro klaar zijn als ik Marktplaats mag geloven. Puur als voorbeeld. Pak elke Marantz, Denon, Yamaha, etc (behalve Onkyo) van 15 jaar oud en je hebt de oplossing met een dedicated receiver in plaats van een onderdeel uit een all-in-one. Je zit wel met een 43 cm breed apparaat ten opzichte kleinere oplossingen. Maar deze zoektocht/dit probleem/het aanbod is lang zo groot niet als TS hier over doet komen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:18
FeaR schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:50:
[...]

Als TS alleen S/PDIF nodig heeft dan kom je met een AVR-1909 of AVR-2808 van Denon ook weg en kan je voor onder de honderd euro klaar zijn als ik Marktplaats mag geloven. Puur als voorbeeld. Pak elke Marantz, Denon, Yamaha, etc (behalve Onkyo) van 15 jaar oud en je hebt de oplossing met een dedicated receiver in plaats van een onderdeel uit een all-in-one. Je zit wel met een 43 cm breed apparaat ten opzichte kleinere oplossingen. Maar deze zoektocht/dit probleem/het aanbod is lang zo groot niet als TS hier over doet komen.
Daar zat ik in eerste instantie ook aan te denken echter loont het imo niet om zo'n receiver voor rond of net onder de 100 euro te kopen om te volgende redenen;

- Door de hogere leeftijd kans dat het sneller defect gaat.
- Geen ARC/ eARC, dus minder toekomst gericht.
- Klinkt alsof de TV ook z'n beste tijd heeft gehad, wanneer deze wordt vervangen zit je met een zwaar verouderde receiver.

Imo kun je dan beter nu ~ 100 euro meer uitgeven voor een fatsoenlijke receiver met HDMI 2.0 en ben je toekomst bestendiger, dan dat je over een aantal jaar waarschijnlijk opnieuw geld moet uitgeven en daarmee duurder uit bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
FeaR schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:50:
[...]

43 cm past wel in de kast waar de TV op staat. Alleen, zit je dan niet met oude condensatoren en ruis/brom? Dat had de JVC receiver namelijk waar ik heb geprobeerd de condensatoren van te vervangen, wat vervolgens om een of andere reden clipping heeft veroorzaakt. Dat is juist de reden dat ik nu weer aan het zoeken ben.

Maar inderdaad, ik moet gewoon iets tussen zo'n optische kabel en mijn speakers in hebben. En dat iets moet wat beter geluid hebben dan een DAC/versterker combo van AliExpress of een ruisende JVC receiver van de kringloop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Freshouttheoven schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 18:17:
[...]

Daar zat ik in eerste instantie ook aan te denken echter loont het imo niet om zo'n receiver voor rond of net onder de 100 euro te kopen om te volgende redenen;

- Door de hogere leeftijd kans dat het sneller defect gaat.
- Geen ARC/ eARC, dus minder toekomst gericht.
- Klinkt alsof de TV ook z'n beste tijd heeft gehad, wanneer deze wordt vervangen zit je met een zwaar verouderde receiver.

Imo kun je dan beter nu ~ 100 euro meer uitgeven voor een fatsoenlijke receiver met HDMI 2.0 en ben je toekomst bestendiger, dan dat je over een aantal jaar waarschijnlijk opnieuw geld moet uitgeven en daarmee duurder uit bent.
Hmm, er valt inderdaad wel wat te zeggen voor een beetje toekomstbestendigheid. En ik ben dus inderdaad een beetje bang voor die leeftijd want daar liep ik bij mijn JVC al tegenaan.

TV heeft inderdaad wel zijn beste tijd gehad. Zo nu en dan hoop ik wel stiekem dat die een keer stuk gaat zodat ik een excuus heb om een nieuwe te kopen. Maar anderzijds doet die het wel goed genoeg voor mij. 46 inch full HD, Android TV kastje eraan hangen en je kan er nog best veel mee. En als je budget altijd toch wel krap is, dan gebruik je hem toch liever eerst op. Ik ga er niet wakker van liggen als die stukgaat, maar een nieuwe TV (zelfs een budgetmodel) én een receiver tegelijk kan ik momenteel niet betalen. Het is of of, dus zolang de TV blijft werken kijk ik eerst naar de receiver.

200 euro voor een receiver heb ik eventueel nog wel, maar die gaat wel pijn doen in de portemonnee.

[ Voor 3% gewijzigd door Amanoo op 08-03-2024 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Amanoo schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 18:23:
[...]
43 cm past wel in de kast waar de TV op staat. Alleen, zit je dan niet met oude condensatoren en ruis/brom?
Ruis of brom heb je kans op naarmate de apparatuur ouder wordt. Het is ook een stukje gokken met tweedehands en ouder, dat blijft. Let wel, genoemde JVC is uit 2001 en ik zat ergens te zoeken rond 2010, scheelt ook wat jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
FeaR schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 18:31:
[...]

Ruis of brom heb je kans op naarmate de apparatuur ouder wordt. Het is ook een stukje gokken met tweedehands en ouder, dat blijft. Let wel, genoemde JVC is uit 2001 en ik zat ergens te zoeken rond 2010, scheelt ook wat jaar.
Ik zie trouwens bij de twee suggesties van jou minimaal 6 ohm staan wat hij bij de speakers verwacht. Ik heb nu 4 ohm speakers. Kan dat wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Amanoo schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 18:39:
[...]
Ik zie trouwens bij de twee suggesties van jou minimaal 6 ohm staan wat hij bij de speakers verwacht. Ik heb nu 4 ohm speakers. Kan dat wel?
Loopt met normaal gebruik allemaal wel los. Jouw JVC RX-E100R wil zelfs 8 Ohm als we op specs gaan letten ;)

Aanvullend, niet specifiek zoeken op die twee die ik noemde. Dat zijn twee types van tientallen die ik zou kunnen noemen. Ik pakte Denon omdat @Hulleman dat aanhaalde. Ik zou alleen Onkyo laten staan. In de tijd van rond 2010 veel issues met HDMI boards en DTS chips waardoor je digitale ingangen het op kunnen geven. En nu we toch bezig zijn, SR5004 en SR6004 van Marantz ook laten staan, iets met Pop of Death. Genoeg Onkyo's en Marantzen die het goed doen maar met tweedehands, geen garantie en het overige aanbod zou ik iets meer zekerheid kiezen.

[ Voor 43% gewijzigd door FeaR op 08-03-2024 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Even een zijstraatje: heb je al eens naar het filter van de speakers gekeken? Je hebt die dingen ook gevonden, ze zullen vast om een reden afgedankt zijn. Dat hoeft geen ouderdom te zijn, kan ook zijn wegens ruisen ofzo.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
The Eagle schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 18:58:
Even een zijstraatje: heb je al eens naar het filter van de speakers gekeken? Je hebt die dingen ook gevonden, ze zullen vast om een reden afgedankt zijn. Dat hoeft geen ouderdom te zijn, kan ook zijn wegens ruisen ofzo.
Dat is nog wel een goed punt, waar ik nog niet naar had gekeken. Ik ging er een beetje vanuit dat als er een geen signaal naar wordt gestuurd, de speakers ook niet zullen bewegen. Maar ja, er zit wel een filter in omdat het 4 speakers per box zijn, dus het kan wel een idee zijn om die te vervangen. Als ik die niet maar weer verpruts zoals ik al met mijn oude receiver heb gedaan.

Al had ik wel wat geknoeid met andere speakers zonder filter en toen had ik ook ruis, en er was een 50Hz brom, dus het lag sowieso deels aan de oude receiver.

[ Voor 9% gewijzigd door Amanoo op 08-03-2024 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Ik overweeg momenteel de Denon AVR-1909. Dat is de enige beetje redelijke tweedehandse die bij mij in de buurt is. Ik heb wel duurder gekeken, maar daar zit niet veel soeps tussen tenzij ik ook echt veel duurder ga. Best wat retro spul wat voor een prijs weggaat die ik niet kan bevatten.
Pagina: 1