Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danneh93x
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-05 16:51
Nadat ik vandaag thuis kwam (18:00 uur) zette ik de verwarming van 18.5 naar 20 graden. Na 3 uur tijd was het de woonkamer pas opgewarmd tot 19.0 graden.
De thermostaat (Honeywell Round) geeft dan wel en dan niet een vlammetje.
Wanneer ik naar de cv-ketel loopt slaat deze minimaal 1 tot vaker per minuut aan. Doorlopt sequentie 0, 3, 4, 5, 0. Wat een normale warmtevraag is.

Heb ik woning vloerverwarming. Gaat op benedenverdieping rond 35m2. Retour vloerverwarming geeft 25 graden aan, aanvoer is 40. Zowel vanuit vvw thermostaat als temperatuur cv-ketel.
Aanvoer buis naar vloerverwarming voelt goed warm, retour voelt koud.
Overige verdiepingen radiatoren die uit staan, behalve 1 hele kleine op zolder.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Heb dit voorheen nog niet meegemaakt dat gevraagde temperatuur in huis niet wordt gehaald.

Heb na die 3 uur geprobeerd te spelen met vermogen naar beneden schalen, aanvoertemperstuur van cv en vvw naar 45, maar mocht allemaal niet baten.

Kan het komen door uitzonderlijke oostenwind die het huis meer dan ‘normaal’ afkoelt. Woning voor ligt op west, tuin op oost (grootste raam, dubbel glas)?

Beste antwoord (via Danneh93x op 10-03-2024 15:38)

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-06 15:30
@Danneh93x 1/ Om te beginnen maak eens een paar foto,s van je verdeler. Je zal niet de eerste zijn die een oudere verdeler/achterhaald systeem etc heeft, maar er zijn ook vaak goede systemen het is dus wisselendt.
vragen over je verdeler: zitten er ontluchters op je aanvoer en retour zijn je aanvoer en groot genoeg voldoende groepen voor 35 m2. 3 a 4

2/secondair voor een mengverdeler (met pomp )mag je met een wat hogere temp voeden vanuit je cv ketel. bijvoorbeeld 50 graden aanvoer temp/55 graden aanvoer temp/60 graden aanvoer temp. zolang je retour maar onder de 55 graden is en ketel condenseert. maar eigenlijk moet je thermostaat dit allemaal regelen. welke thermostaat een modulerende of een aan uit ? ook nog verschillend. /welke cv ketel heb je hangen ?
en je vloerverdeler zelf is 40 graden eigenlijk wel voldoende 9 van de 10 keer ik denk dat niet voldoende
aanbod is van warm cv water. (maar een verstopping in je leidingen kan zeker ook een probleem geven)

3. wat ik helaas bij meer mensen tegen kom is doordat je boven niet stookt het enorm trekt. en vloerverwarming het nu niet meer warm krijgt omdat alle warmte opstijgt.
en dan vervolgens tegen een koud plafond aankomt en dan verdwijnt. boven graag ietsje bijstoken.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heb ik woning vloerverwarming. Gaat op benedenverdieping rond 35m2. Retour vloerverwarming geeft 25 graden aan, aanvoer is 40. Zowel vanuit vvw thermostaat als temperatuur cv-ketel.
Aanvoer buis naar vloerverwarming voelt goed warm, retour voelt koud.
25 graden zou niet koud moeten aanvoelen.

Doet je pomp het wel op je vvw verdeler? Zet een schroevendraaier ertegenaan en leg je oor op het handvat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:07
Verstopping in de vloerverwarming?
Dat de cv ketel het er niet doorheen krijgt?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-06 15:30
@Danneh93x 1/ Om te beginnen maak eens een paar foto,s van je verdeler. Je zal niet de eerste zijn die een oudere verdeler/achterhaald systeem etc heeft, maar er zijn ook vaak goede systemen het is dus wisselendt.
vragen over je verdeler: zitten er ontluchters op je aanvoer en retour zijn je aanvoer en groot genoeg voldoende groepen voor 35 m2. 3 a 4

2/secondair voor een mengverdeler (met pomp )mag je met een wat hogere temp voeden vanuit je cv ketel. bijvoorbeeld 50 graden aanvoer temp/55 graden aanvoer temp/60 graden aanvoer temp. zolang je retour maar onder de 55 graden is en ketel condenseert. maar eigenlijk moet je thermostaat dit allemaal regelen. welke thermostaat een modulerende of een aan uit ? ook nog verschillend. /welke cv ketel heb je hangen ?
en je vloerverdeler zelf is 40 graden eigenlijk wel voldoende 9 van de 10 keer ik denk dat niet voldoende
aanbod is van warm cv water. (maar een verstopping in je leidingen kan zeker ook een probleem geven)

3. wat ik helaas bij meer mensen tegen kom is doordat je boven niet stookt het enorm trekt. en vloerverwarming het nu niet meer warm krijgt omdat alle warmte opstijgt.
en dan vervolgens tegen een koud plafond aankomt en dan verdwijnt. boven graag ietsje bijstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danneh93x
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-05 16:51
miciel schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 23:16:

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ik heb inderdaad de aanvoer van de cv maar 55 gezet. En het vermogen van de ketel verlaagd. Heb een HRefo36z Dit leek het ‘probleem’ te zijn - haha! De ketel slaat veel minder frequent aan ‘s’ nachts en het blijft beter warm in huis. De retour naar de vvw lijkt ook steeds rond 25-30 te zitten, wat doet lijken dat er Dus warmer water door de vvw gaat en gemiddeld warmer terug komt. Gasverbruik is niet anders, wat lager, dan gebruikelijk. Dus top! Heb ook 1e / 2e verdieping nu radiatoren heel licht open - doet wonderen.

Komt binnenkort een modulaire thermostaat. Nu een Honeywell round aan/uit. Komt ook een hybride warmtepomp!