Zigbee devices niet bereikbaar vanwege uitval router.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marjet
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-03 21:16
Mijn vraag
Tengevolge defect raken van de Asus router waarachter o.a. een zigbee netwerk zit zijn alle zigbee devices niet bereikbaar. Krijg daar regelmatig melding van. Als ik de controller benader geeft die dan ook geen devices aan. Betekent, ben ik bang dat ik alle zigbee devices opnieuw moet koppelen.
Is er een vorm van backup mogelijk om een uitval van de router of de controller te ondervangen?
Na de uitval van de oude router een nieuwe router aangeschaft, een Asus RT-AX53U. Na installatie van de nieuwe router ( met de gegevens van de oude router) werkte het wifi netwerk weer als vanouds. Helaas dus niet het zigbee gebeuren dat is opgebouwd met tuya devices, en al meer dan een jaar vlekkeloos werkt. In tegenstelling tot de tuya wifi devices die vaak de verbinding kwijtraakten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-05 15:41

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Dat lijkt op een ander issue; de intelligentie zit in de controller en dat is eigenlijk de enige verbinding met je nieuwe router.
Om de zigbee devices te managen gebruik je een app die connect naar de controller/bridge.
Dat is waar de router voor zorgt. Meer doet de router niet, dan zorgen voor de verbinding tussen de router en de bridge/controllerf.
Als er een backup optie zou bestaan, dan moet die dus in de app of controller zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door Kabouterplop01 op 08-03-2024 08:32 . Reden: need more coffee ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:04
Zigbee heeft helemaal niets met je router te maken.
Die router gebruik je alleen om de user interface van de zigbee controller te bereiken.

Geen idee welke Zigbee controller je gebruikt, maar meestal zit er wel een backup mogelijkheid in.
IK gebruik Home Assistant en die kan dat prima.

Maar de oorzaak zit in je router en niet in de zigbee controller.
Waarschijnlijk gebruikt je router een ander subnet of heeft je zigbee controller een ander ipadres gekregen.

[ Voor 22% gewijzigd door Ben(V) op 08-03-2024 09:10 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marjet
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-03 21:16
Allen bedankt voor het meedenken. Uiteindelijk bleek het probleem van de uitgevallen zigbee controller te zitten in een netwerkkabel. Van de netwerkkabel waarmee de controller was aangesloten op de router was het blokkeer lipje afgebroken en bij het verwijderen van de defecte router was de kabel uit de aansluiting gegleden. Nieuwe netwerkkabel er in en alles werkt als tevoren. Alleen nu met een nieuwe router. Ga wel kijken of home assistent als backup ingezet kan worden.