Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxxima
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-02 22:00
Hallo mensen,

Vooraf even iets over mezelf: Ik ben werkzaam als instructeur in het HBO-ICT onderwijs. Een super leuke job, maar ik ben wel een vreemde eend in de byte... ;) Mijn achtergrond is elektronica en heb de nodigde onderwijsbevoegdheden. Voor wie het iets zegt: 2e graad, BDB en BKE. Het zijn bevoegdheden die verplicht zijn voor een docent, maar dat ben ik dus niet. Ik heb wel de leuke kant van het onderwijs zonder het nakijkwerk :) Maar goed, af en toe geef ik wel les en maak ik wel toetsen en dat vind ik leuk om te doen...

Nu is mijn wens eigenlijk om wat meer ICT bagage op te bouwen en ik heb ook gewoon weer zin in een studie... Van school mag ik een master doen, daar is geldpotje voor vanuit de overheid en ik krijg er ook 2 dagen per week tijd voor! Uiteindelijk is zo'n master een win-win voor mij en school. Dus so far so good... _/-\o_

Maar nu ben ik me al een tijdje aan het oriënteren op een master op elektronicagebied of in Embedded systemen. En ik moet eerlijk zeggen dat ik de keuze maar erg mager vind als je dit in deeltijd wilt doen. Ik woon in Zwolle en de Hogeschool Arnhem is de enige die dit redelijkerwijs in de buurt aanbiedt. De HAN heeft de Cyber Physical Systems als master die me het meest aanspreekt. Maar ik zou rustig verder willen reizen, want in deeltijd is het veelal maar één dag in de week naar school.

Als ik wat algemenere informatie zoek dan lees ik echter dat een HBO master amper extra gewaardeerd wordt. De WO master is wél geliefd. Ik kan niet in de toekomst kijken en ik heb niet de intentie om weg te gaan van school. Maar als ik ooit ergens anders naar toe zou moeten, dan heb ik het liefste wel een master die meerwaarde geeft ten opzichte van een bachelor papiertje... Maar die WO masters heb ik nog niet in deeltijd gevonden...

Mijn vragen:
1- Hoe is jullie ervaring met HBO of WO masters? Hoe liggen deze in de markt?
2- Geeft het werkelijk een meerwaarde in je vakkennis? Een collega vond zijn WO master erg tegenvallen.
3- Hebben jullie misschien nog suggesties voor een goede master op gebied van elektronica of embedded systemen?
4- zie ik misschien iets over het hoofd? Hebben jullie tips?

Alvast bedankt! :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
1. Een WO bachelor is onafgemaakte opleiding, een HBO Master is nog steeds HBO. Waar verder niks mis mee is, maar volgens mij zien de meeste het bij mij in de omgeving iig gewoon als HBO met hooguit een beetje verdieping. Een WO master is in mijn vakgebied (chips ontwerpen) een enorme pré, maar ook weer behoorlijk specifiek natuurlijk.

2. Gigantisch, maar ligt eraan natuurlijk wel waar je mee begint. Ik heb de 'standaard' WO bachelor -> WO master gedaan, en de bachelor is de achtergrond informatie, en dan ineens bij de master wordt alles toegepast. Ik heb een collega die HBO bachelor -> wat jaren werken -> WO master heeft gedaan, en volgens mij vind die het ook wel echt zinvol, maar het is natuurlijk een kleinere stap gezien de toegepaste kennis die diegene al had, en waar het juist meer om de achtergrond informatie gaat.

3. Ik kan mijn eigen master die ik heb gedaan nu gaan promoten, maar grote vraag is natuurlijk wel welke richting je op wil groeien. Iets van embedded systems lijkt mij dichter aansluiten bij je huidige werk dan veel van de pure elektrotechniek masters.

[ Voor 8% gewijzigd door Sissors op 07-03-2024 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxxima
Okay bedankt, het geeft toch stof tot nadenken... Want dan kan ik beter naar een WO master gaan zoeken als ik er toch net zoveel tijd in moet gaan steken... Ik zou dan toch verwachten dat men hier eens andere titels aan gaat hangen. Blijkbaar kijken de onderwijsinstellingen anders tegen hun eigen opleidingen aan dan de rest van de wereld... Slechte zaak...

Bedankt! Als iemand anders nog meer inzichten heeft of tips voor een Embedded gerelateerde master, dan hoor ik het graag :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dvd123
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06-2024
WO en HBO op gebied van embedded is echt een wereld van verschil. HBO is vooral op toepassing gericht en laat de fundamentele principes liggen terwijl WO academisch is en echt gaat kijken naar wat de basis principes zijn van hoe dingen als processoren werken. Als je een HBO bachelor hebt zul je echt flink bij moeten leren om een WO master te doen omdat er een groot gat in de diepgang zit. Reken op minstens een half jaar extra. Hoewel WO in banen met onderzoeks achtergrond echt een meerwaarde is, is voor de meeste embedded ontwerper/architect banen een HBO master voldoende.

Ik zou vooral kijken naar wat je persoonlijk meer ligt aangezien vooral de WO echt vlink moeilijk is, en ik veel mensen zag afknappen op de minder practische vakken.
Het embedded programma van de TU Eindhoven is best ok. Maar ik heb niet veel vergelijkings materiaal. https://www.tue.nl/en/edu...-structure-and-curriculum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suikerberg
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-09 13:50
Ik ben het eens met @Dvd123 dat de keuze voor een HBO of WO master vooral af zal hangen van jouw voorkeur voor meer een toegepaste danwel theoretische insteek. Daar zit wel de kanttekening bij dat de master, zoals @Sissors al benoemde een meer toegepaste (maar nog steeds met meer theoretische diepgang dan HBO) insteek heeft dan de WO bachelor; echter moet je voor de masters op de technische universiteiten eerst een pre-master doen waar de focus vooral zal liggen op het bijspijkeren van de theoretische kennis. In mijn ervaring is de pre-master (en dus niet de master zelf) dan ook meestal het struikelblok voor mensen die doorstromen vanaf het HBO en de theoretische kant toch niet zo goed ligt.

Wat betreft EE vs. ES: de meeste masteropleidingen kan je grotendeels (binnen bepaalde kaders) zelf vormgeven. Praktisch gezien betekent dat dat je uiteindelijk je keuzevakken voor EE of ES dusdanig kan kiezen dat je met dezelfde lijst aan vakken een ander diploma krijgt.

Kleine disclaimer is wel dat ik niet weet hoe er in de industrie tegen een HBO master wordt aangekeken. HBO masters zijn naar mijn idee nog 'vrij zeldzaam'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:38
Gefeliciteerd!Twee puntjes:

Die docentenbeurs is snel op. Uitgaande dat je de docentenbeurs gebruikt.

Hoe kom jij als instructeur aan de slag??

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dvd123
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06-2024
@suikerberg Inderdaad is die pre-master een afknapper. Dan mag je ineens jaren aan serieuze wiskunde in een half jaar bij leren. HBO gaat niet veel verder dan VWO, en het is niet alleen veel werk, je moet echt de concepten gaan begrijpen. Voor iemand die de havo manier gewend is met simpelweg leren van formules en ze toepassen is dit echt een grote stap. Zo'n beetje alles overnieuw leren.

Ik vermoed dat HBO master zo weinig voorkomt dat niemand er naar zal vragen als je gewoon Master op je CV zet. Voor mijn gevoel is WO ook voor een groot deel gericht op het doorstromen naar PhD wat logisch is aangezien dat het ideaal is van de professors die lesgeven op de universiteit. Maar in de praktijk is wat de meeste bedrijven willen een slimme HBO'er die bestaande technieken toepast om een goed product te maken, niet een onderzoeker die iets compleet nieuws bedenkt. Daarom ben ik groot voorstander van meer erkenning voor HBO masters zodat iemand zich kan onderscheiden en door leren en toch praktijk gericht blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
HBO Master is in mijn ogen eerder een marketingkreet (of titelinflatie). Het gaat ervan uit dat je na een bachelor degree voor een master gaat. Maar een HBO bachelor degree is echt wat anders dan een academische bachelor degree. Zoals iemand hierboven zegt is een WO BSc een niet afgemaakte opleiding.

Ik zou voor een "echte" WO master gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxxima
DiedX schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:47:
Gefeliciteerd!Twee puntjes: Die docentenbeurs is snel op. Uitgaande dat je de docentenbeurs gebruikt.
Thanks, ja ik wil de docentenbeurs mee pakken. Maar er is een aankoop van een woning tussendoor gekomen. Verhuizen icm een master leek me even niet zo'n goed idee... Dus ik neem alle info mee naar volgend jaar.
DiedX schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:47:
Hoe kom jij als instructeur aan de slag??
Ik kwam deze vacature tegen en het leek me een heel leuk vervolg op mijn werk als onderzoekselektronicus bij de universiteit waar ik daarvoor werkte. De instructeurs-job verdient minder goed dan een docent, maar ik vind het zó leuk om te doen. De hele dag met studenten in de weer die met vragen / problemen komen. Maar ze komen ook met leuke ideetjes, of ze willen wat bouwen waar ze hulp bij nodig hebben etc... Geen dag is hetzelfde... Maar het is wel schakelen als 40 projectgroepen op je af komen die overal weer een ander probleem hebben.

Ik vind het mooi om me in dingen te verdiepen en uit te zoeken, maar uiteindelijk ben ik het liefste echt in de praktijk bezig. Dus de HBO master zou mij misschien wel beter passen. Maar ik blijf het toch wrang vinden dat beide opleidingen blijkbaar zó verschillend zijn maar wel dezelfde titel opleveren...

Iedereen hartelijk bedankt voor de input. verder houd ik me van harte aanbevolen voor verdere suggesties voor andere Embedded Systems of elektronica masters...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
Wat ik meer bedoel: laat je niet uitmelken. Dit scheelt aanzienlijk wat schalen, terwijl er volgens mij geen reden is om niet minimaal docent te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
DiedX schreef op zondag 7 april 2024 @ 10:40:
Wat ik meer bedoel: laat je niet uitmelken. Dit scheelt aanzienlijk wat schalen, terwijl er volgens mij geen reden is om niet minimaal docent te krijgen.
Huh, je wilt dat hij als docent betaald wordt terwijl hij daar niet voor je opgeleid en dus ook niet de taken doet die daarbij horen?

Dat begrijp ik even niet. In tegenstelling tot in het bedrijfsleven is een bevoegdheid verplicht om leerkracht te zijn. Los van opleidingstrajecten en dat je soms x periode docent mag zijn maar dan wel binnen x periode een bevoegdheid moet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
President schreef op zondag 7 april 2024 @ 11:30:
[...]

Huh, je wilt dat hij als docent betaald wordt terwijl hij daar niet voor je opgeleid en dus ook niet de taken doet die daarbij horen?

Dat begrijp ik even niet. In tegenstelling tot in het bedrijfsleven is een bevoegdheid verplicht om leerkracht te zijn. Los van opleidingstrajecten en dat je soms x periode docent mag zijn maar dan wel binnen x periode een bevoegdheid moet halen.
Zoals ik het lees staat hij voor HBO. Daar móet je HBO voor hebben, en op een gegeven ogenblik een didactische graad. De laatste is een cursus voor een half jaar.

Hij wordt nu ingezet in - zeg - schaal 8. Terwijl hij - naar mijn idee - minimaal in 10 zou moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxxima
DiedX schreef op zondag 7 april 2024 @ 10:40:
Ik weet het, maar ik vind de plek als instructeur zo leuk...
[...] Huh, je wilt dat hij als docent betaald wordt terwijl hij daar niet voor je opgeleid en dus ook niet de taken doet die daarbij horen?
Euhmm... Ik heb meer bevoegdheden dan de diverse collega docenten hoor... Als ik morgen docent wil worden krijg ik per direct een ander contract. Ik sta met mijn bevoegdheden ook al in de lijst van aangewezen examinatoren. Dat kan ik gebruiken als ik een vak zou willen geven. Het is mijn keuze om als instructeur te werken. Maar ik mag lesgeven aan vmbo, mbo, havo onderbouw en hbo. Docenten die alleen een BDB hebben mogen alleen aan HBO les geven, niet daar onder... Want dan mis je alle vakken zoals adolescentie psychologie etc...

Maar ik snap de opmerking van DiedX wel, voordat je het weet doe je werk waar je niet voor betaald wordt. Zo was er in het eerste semester een collega ziek die elektronica en VHDL gaf. Elektronica heb ik volledig op me genomen voor de lessen en toetsing, VHDL samen met een collega opgepakt... En dat is wel een glijdende schaal, want nu ligt de vraag of ik komend schooljaar voor de derdejaars studenten het vak elektronica geheel wil geven. Precies waar DiedX voor wil waarschuwen...
[...]Dat begrijp ik even niet. In tegenstelling tot in het bedrijfsleven is een bevoegdheid verplicht om leerkracht te zijn. Los van opleidingstrajecten en dat je soms x periode docent mag zijn maar dan wel binnen x periode een bevoegdheid moet halen.
Dat klopt :) Daar voldoe ik ruimschoots aan...
DiedX schreef op zondag 7 april 2024 @ 12:56:
[...]

Zoals ik het lees staat hij voor HBO. Daar móet je HBO voor hebben, en op een gegeven ogenblik een didactische graad. De laatste is een cursus voor een half jaar.

Hij wordt nu ingezet in - zeg - schaal 8. Terwijl hij - naar mijn idee - minimaal in 10 zou moeten zitten.
Klopt, ik ben in 9 begonnen en binnen een jaar kwam ik in 10 terecht, en ik klaag absoluut niet :) Mijn intentie is ook niet om een schaal hoger te komen. Mijn vraag voor de master komt puur vanuit mijn interesse en omdat ik er zin in heb... Maar omdat ik niet in de toekomst kan kijken zou ik wel graag een strategische keuze willen maken voor een master. Vandaar dit topic...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
Master is altijd goed. Het opent ook mogelijkheden voor later.

Ik ben nu bezig met opstarten van een cybersecurity masters.

Pagina: 1