PV groep uitbreiden met PV verdeler. Werkschakelaar/alamat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:05
Nog een PV verdeler vraag 😉

Op de schuur ligt een 1 fase 4kW PV systeem.
Na de werkschakelaar gaat deze met een grondkabel 6mm² naar de meterkast.
Daar zit een Hager 920g alamat B20 0.03A.

Nu wil ik graag een multi split airco installeren en in plaats van een nieuw aan te leggen groep zou ik de PV groep daarvoor willen gebruiken.

Een PV verdeler zou dit mogelijk maken.
Als je een verdeler samenstelt bij Elektramat configurator krijg je standaard het volgende:
40A hoofdschakelaar
16A Beveiliging PV B karakteristiek
16A Beveiliging WCD 30mA B karakteristiek
DIN rail WCD.

Twee vragen:
- Is de huidige werkschakelaar nog nodig met de 40A hoofdschakelaar in de verdeler? Deze wordt direct naast de omvormer geplaatst.
- De 16A Beveiliging PV B karakteristiek lijkt me overbodig aangezien deze al in de meterkast zit? Of zie ik iets over het hoofd?

Bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04:45
OxyDrokz schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:55:
- Is de huidige werkschakelaar nog nodig met de 40A hoofdschakelaar in de verdeler? Deze wordt direct naast de omvormer geplaatst.
Nee, als de groepenkast naast de omvormer zit is dat niet verplicht. De 20A aardlekautomaat telt dan als werkschakelaar. Voor die 10 tot 30 euro zou ik hem gewoon plaatsen. Is er ruimtegebrek?
OxyDrokz schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:55:
- De 16A Beveiliging PV B karakteristiek lijkt me overbodig aangezien deze al in de meterkast zit? Of zie ik iets over het hoofd?
4kW is een 20A aardlekautomaat, niet 16A

De automaat in de groepenkast beveiligt de kabel naar de onderverdeler, De PV-groep automaat beveiligt de omvormer (+kabel) en de eindgroepautomaat(en) beveiligen de eindgroep(en).

In specifieke situaties kan het voorkomen dat de PV-groep automaat geen technische meerwaarde heeft (naast individueel afschakelen). Het is echter een eis in de NEN1010 dus verzekeraars (en fabrikanten bij garantie) gaan moeilijk doen. Die 20 tot 40 euro vindt ik het niet waard om dat risico te lopen. Plus dan moet je wel verplicht een werkschakelaar plaatsen naast je onderverdeler.

Mag ik vragen waarvoor het dinrail wcd dient? Zowel de omvormer als een split airco moeten met een vaste kabel aangesloten worden. Wil je nog een groep voor algemeen gebruik?

[ Voor 3% gewijzigd door Ricko1 op 08-03-2024 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
@Ricko1, bedankt voor je reactie!
Ricko1 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:31:
[...]
Nee, als de groepenkast naast de omvormer zit is dat niet verplicht. De 20A aardlekautomaat telt dan als werkschakelaar. Voor die 10 tot 30 euro zou ik hem gewoon plaatsen. Is er ruimtegebrek?
Er is zeker geen sprake van ruimtegebrek. Ik was benieuwd of het een goed idee was om er twee in serie te hebben, maar als ik je onderstaande comment lees denk ik dat dat geen probleem is dus.
Ricko1 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:31:
[...]
4kW is een 20A aardlekautomaat, niet 16A

De automaat in de groepenkast beveiligt de kabel naar de onderverdeler, De PV-groep automaat beveiligt de omvormer (+kabel) en de eindgroepautomaat(en) beveiligen de eindgroep(en).

In specifieke situaties kan het voorkomen dat de PV-groep automaat geen technische meerwaarde heeft (naast individueel afschakelen). Het is echter een eis in de NEN1010 dus verzekeraars (en fabrikanten bij garantie) gaan moeilijk doen. Die 20 tot 40 euro vindt ik het niet waard om dat risico te lopen. Plus dan moet je wel verplicht een werkschakelaar plaatsen naast je onderverdeler.

Mag ik vragen waarvoor het dinrail wcd dient? Zowel de omvormer als een split airco moeten met een vaste kabel aangesloten worden. Wil je nog een groep voor algemeen gebruik?
Ok, dus nogmaals, het kan geen kwaad om de "Beveiliging PV 20A 300mA 1P+N B-kar" te laten zitten? Dan hou ik die mooi in de opstelling.
De DINrail WCD komt standaard uit de configurator, en vond hem wel handig, geeft wat meer flexibiliteit.
Om de multisplit op aan te sluiten komt er een extra 1P+N 16A 30mA B-kar.

De huidige werkschakelaar wordt dus overbodig, want vervangen door de 20A alamat
Dan 2 stuks 1P+N 16A 30mA B-kar. 1 voor de WCD 1 om de airco direct op aan te sluiten.

EMAT PV verdeler
1 Beveiliging PV
20A 300mA 1P+N B-kar
2 Beveiliging WCD
1P+N 16A 30mA B-kar
1 Dinrail WCD
met aarde

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q29GVF9CKNbhhoq96dtO62P8r0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d5uIBuW4VNIllZM4Tl72bWYW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04:45
Er moet wel een hoofdschakelaar in de onderverdeler zitten. Die zet alles uit in de onderverdeler.

300mA aardlekbeveiliging doet niks als er een 30mA voorzit in de groepenkast in de meterkast.

Omzetten naar B20 30mA (dat moet je aanvragen via offerte email bij elektramat) of de automaat in de groepenkast in de meterkast vervangen door een 300mA versie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OxyDrokz
Het is uiteindelijk een kastje geworden van 123groepenkast.
Deze heb ik op de locatie van de oude werkschakelaar geplaatst.

SEP kast met, van links naar rechts;
B20 alamat 30mA voor de panelen (zoals in de meterkast)
40A hoofdschakelaar voor de inkomende kabel van de meterkast om het kastje af te kunnen schakelen
B16 alamat 30mA voor de nieuwe "groep"
Een WCD

De airco zit door middel van aftakblokjes achter de B16, zodat de wcd gebruikt kan worden voor de Shelly EM met twee stroomklemmen. 1 voor PV, en 1 voor de airco.

Al met al eenvoudiger dan aanvankelijk gedacht.
Bedankt voor het meedenken @Ricko1!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8R1N_K9mtbZumGvflh07jbPTQpc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kz0QdCC7PHURlmIeryhG6xhR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PCV2sqa2TmznXuYwkHrKUqxnUEc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iOZMei1Qsszrd7A9FC2OghwK.jpg?f=fotoalbum_large