Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenrot
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23-04-2024
Hallo Forum leden.

Een familie lid heeft last van haperend beeld van een dreambox. Ik heb niet veel verstand van deze dingen maar de internet verbinding is 200Mb/sec. Demping geeft aan 36dB en uitzending in DVB-C.

Ik heb al diverse resets uitgevoerd, en wat opvalt is dat het haperende beeld niet met npo 1 2 3 voorkomt. Sommige zenders hoor je zelfs alleen geluid en zie je geen beeld (crime tv ziggo sport).

Heeft iemand tips waar ik naar moet kijken of mogelijk moet vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:31

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Welke Dreambox is dit?

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-04 19:50

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Daar kan ik helemaal niets mee. Het is DVB-C, dus internetverbinding is niet van toepassing. Welke zenders hebben problemen, op welke frequentie zenden die uit en is de modulatie op die frequentie QAM64 of QAM256?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenrot
Xsarius Pure HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenrot
dmantione schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 20:19:
Daar kan ik helemaal niets mee. Het is DVB-C, dus internetverbinding is niet van toepassing. Welke zenders hebben problemen, op welke frequentie zenden die uit en is de modulatie op die frequentie QAM64 of QAM256?
Sorry voor de onduidelijkheid zo ziet u dat ik een leek ben, de frequentiemodulatie is qam64.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:05
ik moet meteen aan oscam denken. 1, 2 en 3 zijn vaak ongecodeerd. Ergens achteraan de zenderlijst staan de SD-zenders. Deze zijn vaak ook ongecodeerd. Werken die wel probleemloos?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-04 19:50

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ja, daar ruikt het wel naar. QAM64 is makkelijker te ontvangen dan QAM256. Lage frequenties zijn makkelijker te ontvangen dan hoge frequenties. Als het probleem dus op zenders in QAM64 optreedt, dan is dat een aanwijzing dat het niet aan de signaalsterkte ligt.

Nederland 1,2,3 zijn inderdaad ongecodeerd. Dus als er een verschil zit tussen gecodeerde en ongecodeerde zenders... zijn we een stap verder.

@Veenrot Kunt je dit bevestigen? Dus doe onderzoek naar zenders die wel/geen problemen hebben en noteer even de modulatie en frequentie en kijk even of die zender gecodeerd of ongecodeerd is. Ik neem aan dat je weet hoe je apparaat moet bedienen, maar voor de volledigheid: Deze informatie kun je opvragen via Menu -> Informatie -> Zender en dan op de blauwe knop drukken voor "Tuner-settingswaardes". Of de betreffende zender gecodeerd is of ongecodeerd zie je dan met de groene knop "ECM info".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je zoekt de SNR / AGC / BER waardes... alleen of je box dit goed kan weer geven....? mijn ET9500 wou het nooit doen met DVB-C...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenrot
dmantione schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:13:
Ja, daar ruikt het wel naar. QAM64 is makkelijker te ontvangen dan QAM256. Lage frequenties zijn makkelijker te ontvangen dan hoge frequenties. Als het probleem dus op zenders in QAM64 optreedt, dan is dat een aanwijzing dat het niet aan de signaalsterkte ligt.

Nederland 1,2,3 zijn inderdaad ongecodeerd. Dus als er een verschil zit tussen gecodeerde en ongecodeerde zenders... zijn we een stap verder.

@Veenrot Kunt je dit bevestigen? Dus doe onderzoek naar zenders die wel/geen problemen hebben en noteer even de modulatie en frequentie en kijk even of die zender gecodeerd of ongecodeerd is. Ik neem aan dat je weet hoe je apparaat moet bedienen, maar voor de volledigheid: Deze informatie kun je opvragen via Menu -> Informatie -> Zender en dan op de blauwe knop drukken voor "Tuner-settingswaardes". Of de betreffende zender gecodeerd is of ongecodeerd zie je dan met de groene knop "ECM info".
Ten eerste hartelijk dank voor jullie reacties, ik heb even telefonisch contact gehad en het klopt inderdaad dat NPO 1,2,3 nooit storen.
Het lijkt op volkomen willekeur, van 2 dagen geen last tot opeens een half uur veel last.
Ik ga deze week nog een keer langs om de instellingen te checken zoals u aangegeven hebt.
Nogmaals bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenrot
vj_slof schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:27:
ik moet meteen aan oscam denken. 1, 2 en 3 zijn vaak ongecodeerd. Ergens achteraan de zenderlijst staan de SD-zenders. Deze zijn vaak ook ongecodeerd. Werken die wel probleemloos?
Bedankt voor uw reactie het klopt inderdaad dat 1 2 3 probleemloos werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:05
Zet de ontvanger op een zender die problematisch is en druk op de blauwe knop. Kies daar Oscamstatus en kies Toon logfile. Als de kaartserver en/of kaartlezer problemen heeft met het decoderen zul je dat daar in de foutmeldingen terug kunnen zien. Ik neem aan dat je de zenderlijst van Hans gebruikt hebt. Als het goed is staat er ook een zenderlijst voor ongecodeerde Ziggo-kanalen tussen. Als die het allemaal wel doen dan heb je een probleem met de kaartlezer en/of kaartserver maar die laatste kaartserver ben ik bang dat die niet besproken mag worden hier.

https://www.detransponder.nl/downloads-2/kanalenlijsten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenrot
Ik heb gisteren aan de hand van de tips wat jullie gegeven dingen nagevraagd en gekeken.
Afgelopen dagen is er schijnbaar geen haperend beeld meer geweest. Ik heb een foto gemaakt hopelijk kunnen jullie er wat mee (ik zag geen errors). Wat mij wel opviel is dat er nog een update beschikbaar was zie tweede foto mogelijk moet ik deze ook uitvoeren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOFFtXM70fleGKcVf0t-AodxUSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zFn6DKRUXuPONhMlyBYC7CWI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yEH--if675lJUJyrEE862hiHKOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aMzGJajor6ncvFjx2l41hmAN.jpg?f=fotoalbum_large

Let wel de laatste dagen lijkt het weer goed dus het brandt niet :)

Alvast bedankt.
Pagina: 1