Lampje kinderkamer timer verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CGAdrenA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-04 18:06
Dag allemaal,

Ik heb hier een wandlampje voor de kinderkamer die werkt op 3 AA batterijen. Deze heeft 2 standen, namelijk uit en aan met timer. Nu wil ik de timer omzeilen zodat hij alleen uit/aan gaat.
Het is een lamp van Lightzone met serie geschakelde leds.
Kan iemand mij helpen?

Het contact linksboven is de -, rechtsboven de + en rechtsonder zit een schakelaar met trekkoord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ouuQ74dsYI6HWybCmWmUhhQXN3s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IkJ4vn4HC7OO6xGc7xXER54J.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Wb01OontinJK0q4GkwgIbgu6Ng=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C3c1vjhDeKHP5udYFuQK46r1.jpg?f=user_large

[ Voor 36% gewijzigd door CGAdrenA op 07-03-2024 19:30 ]

Beste antwoord (via CGAdrenA op 10-03-2024 14:11)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:35
Pin 1 en pin 6 van de chip bruggen zou moeten werken. Of de hele chip buiten gebruik zetten door de zwarte kabel die vanaf de schakelaar naar pin 1 loopt los te halen en aan pin 6 te solderen.

De condensator op de achterkant (pin 2 en pin 3) wordt waarschijnlijk gebruikt in een rc-circuit als timer. Als je de chip buitenspel zet wordt die condensator ook niet meer opgeladen.

Edit: Kleine aanpassing, je moet ook B- aan pin 5 knopen om te zorgen dat de ledjes "-" blijven krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door Paul op 10-03-2024 14:36 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:07
Is het niet zo simpel als de linker (retour) kant van de schakelaar aan de + van de led lijn en de - van de led lijn aan de - richting de batterijen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NWmkA9wUPZfXgYB2K73Tql_QIs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZLzK8t6CPOPfU5mlp0QAj9B8.jpg?f=user_large

[ Voor 42% gewijzigd door babbelbox op 07-03-2024 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je kunt zelfs de printplaat er helemaal tussenuit halen met alleen een weerstand tussen de batterij en de schakelaar. De loop wordt dan:

code:
1
2
3
[Batterij +] --- [Schakelaar] --- [Weerstand] --- [LED] ---+
                                                           |
[Batterij -] ----------------------------------------------+

Zoiets :) Hoe sterk de weerstand moet zijn, weet ik niet. Dat weet de volgende poster wel. ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-05 22:20
Links naast het ic zit een weerstand.
Kan de waarde niet lezen door de klodder hot glue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05 22:16
die weerstand zou natuurlijk ook een sense weerstand kunnen zijn en het IC een CC driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:26

dragonhaertt

@_'.'

Rrob schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:10:
die weerstand zou natuurlijk ook een sense weerstand kunnen zijn en het IC een CC driver.
Lijkt me niet aangezien die weerstand niet aan 2 pinnen van de IC hangt, maar in serie staat.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Is de trekschakelaar een aan/uit-schakelaar of is het een moment-contact? Is er alleen verbinding tussen de twee draden die naar de schakelaar gaan als je aan het koord trekt, of blijven de twee verbonden totdat je een tweede keer aan het touw trekt?

Als het een aan/uit-schakelaar is dan zou ik inderdaad het printje er dan tussenuit halen en er een weerstand tussen zetten (4,5V uit de batterijen, 2V voltage drop over de led, 10mA -> 250 Ohm).

Als het een moment-schakelaar is moet je het chipje vervangen door een flip-flop, of de schakelaar vervangen.

Let er wel op dat een ledje dat de hele nacht aan staat de batterijen relatief snel leeg trekt. 10mA voor de led en 2000mAh batterijen is 200 uur, of iedere maand nieuwe batterijen erin als je het 7 of 8 uur per dag gebruikt. Voor een lamp zonder timer is het misschien beter iets op netstroom te nemen?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
De schakelaar lijkt me een aan-/uitschakelaar, aangezien deze tussen de batterij en de rest van het circuit zit.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
@Room42 Het is wat lastig te zien, maar B- lijkt ook verbonden met pin 8 van de chip, De schakelaar lijkt op pin 5 en pin 6 aangesloten te zijn, met de SMD weerstand als current limiter (niet als pull-up of pull-down).

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Paul schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:39:
@Room42 Het is wat lastig te zien, maar B- lijkt ook verbonden met pin 8 van de chip, De schakelaar lijkt op pin 5 en pin 6 aangesloten te zijn, met de SMD weerstand als current limiter (niet als pull-up of pull-down).
Maar de schakelaar zit toch tussen de B+ en de rest van het schema? Tussen de schakelaar en B+ zie ik niks zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
@Room42 Je hebt helemaal gelijk, ik heb niet goed gelezen en om een of andere reden dacht ik dat de schakelaar links zat, en dat de zwarte draden naar de LEDs gingen.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-05 12:15
Zou je een iets betere overzichtsfoto kunnen maken, zodat we kunnen zien waar alle draden heen lopen?

Kan je ook een foto van de achterkant van de print kunnen plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CGAdrenA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-04 18:06
Alvast allemaal heel erg bedankt voor het meedenken.
En excuses voor de late reactie van mijn kant.

Ik zal vanmiddag na het werk een betere overzichtsfoto maken en ook een foto van de achterzijde van de pcb.
Achterzijde is overigens niet veel te zien, alleen een kleine condensator (denk ik).

Een weerstand plaatsen tussen de schakelaar en de leds had ik ook al aan gedacht. de weerstand is wel vrij makkelijk te bepalen door te meten wat de stroomsterkte is door de leds.
Nu zitten er al weerstanden op de pcb dus mijn voorkeur is deze te gebruiken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Pin 1 en pin 6 van de chip bruggen zou moeten werken. Of de hele chip buiten gebruik zetten door de zwarte kabel die vanaf de schakelaar naar pin 1 loopt los te halen en aan pin 6 te solderen.

De condensator op de achterkant (pin 2 en pin 3) wordt waarschijnlijk gebruikt in een rc-circuit als timer. Als je de chip buitenspel zet wordt die condensator ook niet meer opgeladen.

Edit: Kleine aanpassing, je moet ook B- aan pin 5 knopen om te zorgen dat de ledjes "-" blijven krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door Paul op 10-03-2024 14:36 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1