Vorig jaar maart (2023) zijn er 11 * 370Wp Solis panelen geinstalleerd aan de voorzijde van onze rijtjeswoning met een Solis 4000 omvormer. Hier ben ik heel tevreden over. Zie onderstaande afbeelding:
:fill(white):strip_exif()/f/image/X5M1LyfrwFijJ5hZ0768R0pR.png?f=user_large)
Hiervoor heb ik toen EUR 4.707,- voor betaald.
Echter nu wil ik graag uitbreiden omdat:
Dit is uiteraard niet optimaal, maar nu heb ik gemerkt dat ik veel ochtendzon mis en wil hier gebruik van maken.
De installateur heeft 2 offertes afgegeven.
Optie 1
De nieuwe installatie op een aparte omvormer waarbij alle panelen worden voorzien van een power optimzers omdat er 2 verschillende hellingshoeken zijn. De installateur is geen voorstander van deze oplossing, omdat het wel allemaal op het randje is qua hoofdzekering, etc. En eerlijk gezegd ben ik ook niet zo'n voorstander van 2 losse systemen.
8 panelen incl. power optimizers en een Solar Edge omvormer
Kosten: EUR 4.441,-
Optie 2
Er komt een nieuwe omvormer die zowel de panelen aan de voorzijde als de achterzijde aankan. De panelen aan de voorzijde worden dan ook voorzien van power optimzers. Evenals de 8 panelen aan de achterzijde. Dit zal dan een 3 fase systeem worden en de kabel die nu van de omvormer loopt zal vervangen worden door een kabel geschikt voor 3 fases en het benodigde vermogen.
8 panelen incl. power optimzers
11 power optimizers bestaande panelen en een Solar Edge 3-fase omvormer incl. voorbereiding meterkast voor 3 fase.
Kosten: EUR 5.518,-
Nu zit ik eigenlijk met een paar vragen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/X5M1LyfrwFijJ5hZ0768R0pR.png?f=user_large)
Hiervoor heb ik toen EUR 4.707,- voor betaald.
Echter nu wil ik graag uitbreiden omdat:
- We hebben nog een bedrag over in onze duurzaamheidshypotheek waarmee ik dit kan bekostigen.
- We in de toekomst airco's willen aanschaffen waarmee wij ook ons huis willen gaan verwarmen.
Dit is uiteraard niet optimaal, maar nu heb ik gemerkt dat ik veel ochtendzon mis en wil hier gebruik van maken.
De installateur heeft 2 offertes afgegeven.
Optie 1
De nieuwe installatie op een aparte omvormer waarbij alle panelen worden voorzien van een power optimzers omdat er 2 verschillende hellingshoeken zijn. De installateur is geen voorstander van deze oplossing, omdat het wel allemaal op het randje is qua hoofdzekering, etc. En eerlijk gezegd ben ik ook niet zo'n voorstander van 2 losse systemen.
8 panelen incl. power optimizers en een Solar Edge omvormer
Kosten: EUR 4.441,-
Optie 2
Er komt een nieuwe omvormer die zowel de panelen aan de voorzijde als de achterzijde aankan. De panelen aan de voorzijde worden dan ook voorzien van power optimzers. Evenals de 8 panelen aan de achterzijde. Dit zal dan een 3 fase systeem worden en de kabel die nu van de omvormer loopt zal vervangen worden door een kabel geschikt voor 3 fases en het benodigde vermogen.
8 panelen incl. power optimzers
11 power optimizers bestaande panelen en een Solar Edge 3-fase omvormer incl. voorbereiding meterkast voor 3 fase.
Kosten: EUR 5.518,-
Nu zit ik eigenlijk met een paar vragen:
- Zou het interessant kunnen zijn qua rendement om niet 8 * 370Wp panelen aan te schaffen, maar 8 zwaardere panelen? Deze 8 zwaardere panelen vervolgens aan de voorzijde (Zuid-West) laten leggen, want daar is het rendement het hoogste. De panelen die dan vrijkomen gebruiken aan de achterzijde.
- De kosten per Wp worden wel een beetje aan de hoge kant, omdat ik natuurlijk een des-investering heb gedaan in de Solis omvormer vorig jaar. De kosten per Wp komen op ongeveer EUR 1,45. uit als ik de totale installatie (dus bedrag van vorig jaar en de nieuwe offerte) bij elkaar optel. Is het überhaupt wel een verstandige investering?
Dit alles rekeninghoudend met onze wens om ons gasverbruik te verminderen. Warm water voor de douche en kraan zullen we voorlopig nog op gas blijven houden. Maar het idee is om de verwarming in de toekomst elektrisch te doen d.m.v. airco's. Wij verbruiken ongeveer met de huidige tarieven zo'n EUR 800,- per jaar aan verwarming per gas met ons vaste contract van 5 jaar. Daarnaast hebben wij nu nog het nodige budget in onze duurzaamheidshypotheek. Volgend jaar niet meer, en dan moeten we dit op een andere manier financieren.
The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.