Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11 08:45
Vorig jaar maart (2023) zijn er 11 * 370Wp Solis panelen geinstalleerd aan de voorzijde van onze rijtjeswoning met een Solis 4000 omvormer. Hier ben ik heel tevreden over. Zie onderstaande afbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fAakcaswicYwpwWCQtxMLAWUF7E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/X5M1LyfrwFijJ5hZ0768R0pR.png?f=user_large

Hiervoor heb ik toen EUR 4.707,- voor betaald.

Echter nu wil ik graag uitbreiden omdat:
  1. We hebben nog een bedrag over in onze duurzaamheidshypotheek waarmee ik dit kan bekostigen.
  2. We in de toekomst airco's willen aanschaffen waarmee wij ook ons huis willen gaan verwarmen.
Nu is het plan om aan de achterzijde van de woning panelen neer te leggen. Echter aan de achterzijde van de woning heb ik een dakkapel over de complete breedte van de woning. De installeur die is komen opnemen denkt 5 panelen op de dakkapel kwijt te kunnen en 3 panelen onder de dakkapel, tussen de dakkapel en de regengoot. Buren van mij hebben dezelfde oplossing, dus dat moet kunnen. De achterzijde van de woning is precies op het Noord-Oosten gericht.
Dit is uiteraard niet optimaal, maar nu heb ik gemerkt dat ik veel ochtendzon mis en wil hier gebruik van maken.

De installateur heeft 2 offertes afgegeven.

Optie 1
De nieuwe installatie op een aparte omvormer waarbij alle panelen worden voorzien van een power optimzers omdat er 2 verschillende hellingshoeken zijn. De installateur is geen voorstander van deze oplossing, omdat het wel allemaal op het randje is qua hoofdzekering, etc. En eerlijk gezegd ben ik ook niet zo'n voorstander van 2 losse systemen.
8 panelen incl. power optimizers en een Solar Edge omvormer
Kosten: EUR 4.441,-

Optie 2
Er komt een nieuwe omvormer die zowel de panelen aan de voorzijde als de achterzijde aankan. De panelen aan de voorzijde worden dan ook voorzien van power optimzers. Evenals de 8 panelen aan de achterzijde. Dit zal dan een 3 fase systeem worden en de kabel die nu van de omvormer loopt zal vervangen worden door een kabel geschikt voor 3 fases en het benodigde vermogen.
8 panelen incl. power optimzers
11 power optimizers bestaande panelen en een Solar Edge 3-fase omvormer incl. voorbereiding meterkast voor 3 fase.
Kosten: EUR 5.518,-

Nu zit ik eigenlijk met een paar vragen:
  1. Zou het interessant kunnen zijn qua rendement om niet 8 * 370Wp panelen aan te schaffen, maar 8 zwaardere panelen? Deze 8 zwaardere panelen vervolgens aan de voorzijde (Zuid-West) laten leggen, want daar is het rendement het hoogste. De panelen die dan vrijkomen gebruiken aan de achterzijde.
  2. De kosten per Wp worden wel een beetje aan de hoge kant, omdat ik natuurlijk een des-investering heb gedaan in de Solis omvormer vorig jaar. De kosten per Wp komen op ongeveer EUR 1,45. uit als ik de totale installatie (dus bedrag van vorig jaar en de nieuwe offerte) bij elkaar optel. Is het überhaupt wel een verstandige investering?

Dit alles rekeninghoudend met onze wens om ons gasverbruik te verminderen. Warm water voor de douche en kraan zullen we voorlopig nog op gas blijven houden. Maar het idee is om de verwarming in de toekomst elektrisch te doen d.m.v. airco's. Wij verbruiken ongeveer met de huidige tarieven zo'n EUR 800,- per jaar aan verwarming per gas met ons vaste contract van 5 jaar. Daarnaast hebben wij nu nog het nodige budget in onze duurzaamheidshypotheek. Volgend jaar niet meer, en dan moeten we dit op een andere manier financieren.
Wie kan mij helpen een goed inzicht te krijgen zodat ik een verstandige keuze kan maken?

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb je nu 1 of 3-fase? En wil je naar 3-fase, of wordt dat opgedrongen?

Bij optie 2 kan dit optreden met een 3-fase solaredge, indien niet de juiste samenstelling wordt gekozen:
Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?
Maar @Ronald of @teacher kan daar misschien meer over vertellen

Ik zou 5 op de dakkapel op je huidige omvormer bij aansluiten. Die heeft 2x mppt ingang.
En tikt nu ook nog niet de max aan volgens mij.
En die 3 op (hoymiles) micro omvormers. Stukken goedkoper

Of die 5 en die 3 op een Goodwe dns G3, die hebben lage opstartspanning, voldoende met 5 en 3 panelen in een aparte string.

Dus optie 1 valt ook af voor mij.

Warmtepompboiler, quooker, doorstroomverwarmer (3-fase vereist) met een douchewtw en l/l wp en je bent gasloos

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-03-2024 18:12 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:04
Die Solis is vrijwel zeker behoorlijk ruim in de jas.
Die Solis heeft vrijwel zeker een 2e MPPT.
Hij heeft vrijwel zeker voldoende lage minimum Vmpp om een string van 5 te kunnen.
De 3 onder de dakkapel gaan bijna het hele jaar, bijna de hele dag achterblijven op de platliggenden.

https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.48&max2=0

Dus 3 optimizers (Tigo) onder de panelen onder de dakkapel, samen met de 5 als 1 string op de 2e tracker.

Nu nog een installateur die dit wil doen...

SolarEdge 3-fase alleen met de Short-string serie. Die zijn maximaal 5kW. Dus niet extreem veel voordeel op de Solis, wat betreft materiaal serieus minder kost.
SolarEdge >5kW / traditioneel met deze opstelling is gewoon echt heel hard nee. Niet doen.

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 07-03-2024 19:28 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Hoe oud is de huidige installatie en zit daar nog installatiegarantie op, want dat wordt een probleem als je daar extra panelen op aan wil laten sluiten. De installateur die deze installatie heeft geplaatst zal het niet accepteren als je belt met storingen terwijl een ander daar aan het gewerkt.

Overleg dat goed met de huidige en nieuwe partij.

• Remco
RobertV70 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:41:
Hoe oud is de huidige installatie en zit daar nog installatiegarantie op, want dat wordt een probleem als je daar extra panelen op aan wil laten sluiten. De installateur die deze installatie heeft geplaatst zal het niet accepteren als je belt met storingen terwijl een ander daar aan het gewerkt.

Overleg dat goed met de huidige en nieuwe partij.
Zowel de huidige als nieuwe installatie komt van dezelfde partij.

Voor de rest hierboven: ik ga even op mijn gemak jullie adviezen doornemen.

• Remco
Ronald schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 18:55:
Die Solis is vrijwel zeker behoorlijk ruim in de jas.
Die Solis heeft vrijwel zeker een 2e MPPT.
Hij heeft vrijwel zeker voldoende lage minimum Vmpp om een string van 5 te kunnen.
De 3 onder de dakkapel gaan bijna het hele jaar, bijna de hele dag achterblijven op de platliggenden.

https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.48&max2=0

Dus 3 optimizers (Tigo) onder de panelen onder de dakkapel, samen met de 5 als 1 string op de 2e tracker.
[knip...]
Dus als ik het goed begrijp is het als volgt:
De Solis (S6-GR1P4K) heeft 2 MPPT ingangen, dus ik kan 2 strings aansluiten die elk apart worden omgevormd naar de 220V/50Hz. Volgens de documentatie heeft deze omvormer een max. nominaal uitgangsvermogen van 4kW.

Nu heb ik inderdaad maar 1 string aangesloten en deze vormde op de meest zonnige dag vorig jaar 3,34kW om, op de piek rond 16:00 uur 's middags. Ik heb meerdere dagen vorig jaar die allemaal max zo rond de 27 kWh per dag opleverden, dus ik ga er vanuit dat dit zo'n beetje mijn maximale opbrengst in de praktijk zal zijn.
Dit zou dus inhouden dat ik op een ideale dag dus ruimte overheb om 660W op het piektijdstip om te kunnen omvormen. Is mijn denkwijze correct?

Nu zit ik te denken aan de volgende berekening:
Aangezien de 5 panelen op de dakkapel in een andere richting komen te liggen zullen deze niet optimaal zon ontvangen wanneer mijn panelen aan de voorkant dit wel hebben. En andersom.
Dus als ik reken met 5 * 370Wp panelen, dan is dit theoretisch max. 1,85 kWp. Als ik dit vervolgens aftrek van de 4kW, dan kom ik op 2,15kW. Dus wanneer mijn zonnepanelen op de dakkapel optimaal werken, en de panelen aan de voorzijde meer leveren dan 2,15 kW, kom ik op het punt dat ik meer vermogen lever dan mijn omvormer aankan. Als ik naar de grafiek kijk is dit 13.00 uur t/m 19:35 uur op b.v. 6 juni. Ik zal dus de zonpositie even goed moeten nazoeken op internet.

Tot hoe ver kan een omvormer overbelast worden? Kapt deze direct op 4kW af, of zit daar nog een marge in?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:04
@Remco Ligging gegevens en vermogen invoeren in PV Calc.

Je zal slechts marginaal boven de 4kW potentieel gaan komen.
Meeste omvormers mogen behoorlijk meer aangesloten hebben dan hun max vermogen. Nee ze gaan niet harder, maar als je piek onder de 5kW blijft verlies je op jaarbasis <1%. Dan wegen de grote extra kosten van een compleet extra systeem niet op tegen de verliezen.

TZT als de Solis dood gaat hang je een zwaardere...mits je bekabeling (Moet dan 4mm² zijn) en PV-groep-alamat zwaar genoeg zijn.

[ Voor 61% gewijzigd door Ronald op 09-03-2024 15:15 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1