SAS schijf gekocht ipv SATA

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michielbr
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-09 08:42
Met mijn stomme kop heb ik een SAS schijf via Marktplaats gekocht in plaats van SATA
deze ( https://www.reichelt.nl/n...lGVdDign5v6xoCqzYQAvD_BwE )
Mijn moederbord ondersteunt native geen SAS, maar ik zou natuurlijk een PCI-e kaart kunnen kopen en dit toevoegen aan mijn server.

Ik heb alleen totaal geen idee wat voor spullen ik precies nodig heb om dit werkend te krijgen op server 2022.

Een vriend van mij heeft nog een oudere hp p212 kaart liggen zoals deze https://www.serverzaak.nl...-sas-raid-controller.html
Zou die werken en heb ik dan alleen nog een kabel nodig?

Sorry voor de open deuren wellicht, maar ik ben totaal nieuwe in de SAS wereld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:12

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Als ik die p212 zo bekijk, zou dat inderdaad gewoon moeten werken. Misschien dat je je bios nog moet instellen dat er op je pci-e slot een raid controller zit, zodat je de bios-boot opties krijgt (je moet afaik wel altijd een array aanmaken, zelfs met een single drive).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michielbr
Okee thanks, probeer ik die gewoon eerst.
Is gratis, dus niet geschoten..:)

Die p212 heeft wel een ram slot zo te zien.. moet daar een dimm in of werkt t ook zonder? #n00bquestion

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:56

Cyphax

Moderator LNX
Michielbr schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:20:

Die p212 heeft wel een ram slot zo te zien.. moet daar een dimm in of werkt t ook zonder? #n00bquestion
Dat kan wel zonder geheugen, (ze noemen dat Zero Memory, beetje cryptisch :+), maar dan is de max 2 logische volumes in plaats van 64. Dit is wat HP erover zegt: https://www.hpe.com/psnow...5?jumpid=in_lit-psnow-red

[ Voor 3% gewijzigd door Cyphax op 07-03-2024 19:50 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michielbr
Dankjulliewel. Als t met die P212 + kabel werkt, heb ik voor 215 euro een 18tb schijf met 0 uur erop. Niet slecht al zeg ik het zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:25
SinergyX schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:35:
Als ik die p212 zo bekijk, zou dat inderdaad gewoon moeten werken. Misschien dat je je bios nog moet instellen dat er op je pci-e slot een raid controller zit, zodat je de bios-boot opties krijgt (je moet afaik wel altijd een array aanmaken, zelfs met een single drive).
Booten zal niet essentieel zijn neem ik aan.
Wel lijkt het me verstandig om de drive/controller dan in non-raid mode te zetten zodat je de HDD als een normale disk kan aanspreken.
Wat ik lees moet je de controller dan in zgn HBA mode kunnen zetten?
Google: P212 HBA Mode
In HBA mode, all physical drives are presented directly to the operating system and the hardware RAID engine is disabled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michielbr
Dan is de vraag of die p212 dat überhaupt kan..
Pagina: 1