Gebruik Powerline met ferrietring?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:38
Momenteel overweeg ik mijn opties om mijn nieuwe woning te voorzien van (redelijk) dekkende WiFi. Behalve naar het TV-meubel (3 meter van de meterkast) liggen er momenteel geen ethernetkabels door de woning. De modemrouter staat momenteel in de meterkast, en omdat er een vaste, korte glasvezel aan zit, kan ik deze niet echt verplaatsen. Het is een rijtjeshuis met 3 verdiepingen, betonnen vloeren (= heel veel demping) en kalkzandsteen muren (= heel weinig demping tussen buren)

Simpelste optie is een mesh-setje te kopen en een punt op elke verdieping te zetten, maar dit is best wel prijzig, en bijvoorbeeld 3x TP-Link Deco X20 kost je ook alweer 90€ per jaar aan stroom. Eigenlijk moeten alledrie de mesh punten dan ook in de buurt van de trap staan, want het trapgat is de enige plaats waar het WiFi signaal tussen verdiepingen nog enigszins doorkomt. Niet echt ideaal dus.

Nu zit ik dus toch weer eens te denken aan data over de elektriciteitsdraden. Heb ik in het verleden meermaals gedaan en was nooit echt een groot succes. Nu dacht ik, misschien kan het wel een succes worden met een beetje extra aandacht. Allicht dat wat minder ruis op de lijn zorgt voor een beter eindresultaat.

Mijn startpunt is in de meterkast, dus ik kan in principe bij elke groep. Stel nu dat ik een stopcontact in de meterkast maak op de groep waar de powerline-AP ook op moet komen, dus de aders onderbreken in een opbouwdoos, stopcontact erop, powerline adapter erin. Dan zou ik in principe de aders in de doos die vanaf de meterkast komen door een ferrietring kunnen halen. Op die manier wordt ruis vanaf de andere groepen (en van buiten) sterk gedempt.

Heeft iemand ervaring met zo'n setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:43
Geen ervaring met filtering met ferrietring maar ik kan er online ook geen successverhalen over lezen..

Ook al doe je powerline, die heeft ook stroom nodig en je moet er een AP mee verbinden (of je pakt ap en power lin 1).

Vooral qua stabiliteit zou ik er niet aan beginnen.

Zijn er geen oude coax die je kunt vervangen door utp?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01:24
Internet over elektriciteitsdraden....Ik doe het niet meer.

Niet voor vrienden, niet voor familie, niet voor mijn bloedeigen partner als ze het vraagt.
Al moet ik poedelnaakt, kruipend met cat5e tussen mijn tanden, over 200m glaswol. Het is altijd gezeik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:22
Gewoon overal in de woning waar je ook maar denkt Internet nodig te hebben (ook in de toekomst) kabels trekken/leggen. Ja, dat is soms lastig aanleggen, maar over 1 jaar denk je niet meer aan de moeite die je daarvoor moest doen maar bedank je jezelf omdat je altijd(!) een goede verbinding hebt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01:06
ik ben nog steeds blij met de 40 (20x2) rj45 aansluitingen en de 350m cat5 die ik 22jaar geleden heb aangelegd, ondanks dat de installateur zich afvroeg of het een kantoor of woonhuis was.
(een prima Gbit netwerk)

[ Voor 6% gewijzigd door peter-rm op 07-03-2024 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:38
Ik snap dat tweakers zoeken naar de beste oplossing, toekomstvast, zoveel mogelijk gigabits etc.

Alleen, het gaat hier niet om een thuiskantoor, gamehoek of bioscoopinrichting. Het idee is dat berichtjes nog binnenkomen op het nachtkastje, meer niet. Er zijn geen valse plafonds, geen kruipruimte, geen loze leidingen, geen hollee plinten. Dan blijft over kabels in het zicht of infrezen. Infrezen wordt een hele prijzige en stoffige zaak, en de kabels heb ik liever niet in het zicht. Dus, voor die 10MBit leek powerline me op zich prima.

Dus vandaar de vraag: heeft iemand wel eens geprobeerd een "powerline" systeem te stabiliseren/upgraden met een ferrietring, een relatief kleine ingreep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:28
ktf schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:00:
Ik snap dat tweakers zoeken naar de beste oplossing, toekomstvast, zoveel mogelijk gigabits etc.

Alleen, het gaat hier niet om een thuiskantoor, gamehoek of bioscoopinrichting. Het idee is dat berichtjes nog binnenkomen op het nachtkastje, meer niet. Er zijn geen valse plafonds, geen kruipruimte, geen loze leidingen, geen hollee plinten. Dan blijft over kabels in het zicht of infrezen. Infrezen wordt een hele prijzige en stoffige zaak, en de kabels heb ik liever niet in het zicht. Dus, voor die 10MBit leek powerline me op zich prima.

Dus vandaar de vraag: heeft iemand wel eens geprobeerd een "powerline" systeem te stabiliseren/upgraden met een ferrietring, een relatief kleine ingreep.
Neen.

Als alternatief heb je ook nog MOCA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:22

Met een plakgootje op de plinten zie je de kabels niet, dus met een klein beetje moeite kun je de kabels 'uit het zicht' werken.
Ferrietkernen (of kralen) nemen hoogfrequente golven weg, maar wanneer die er niet zijn dan gaan ze ook niet helpen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Het idee is dat berichtjes nog binnenkomen op het nachtkastje, meer niet.
Neem een mobiel abonnement. Dan heb je overal in huis ontvangst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619

Helemaal eens dat er “alleen kabel is een oplossing” cultuur heerst op tweakers :p
Is ook de beste oplossing maar niet iedereen heeft er zin in.

Je antwoord op powerlime heb ik niet maar ik zou in jouw situatie voor een wifi mesh gaan bij het trappengat :) sneller maar veelal stabieler dan powerline

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:03

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

In plaats van de X20 kun je ook kiezen voor de Deco P9 van TP-Link - dat is zijn meshtorentjes met een powerline backhaul ingebouwd. En ze kunnen ook via ethernet als je je ooit bedenkt.

Setje van twee heb je, met goed zoeken en tijdens acties, voor rond de 100 euro (anders 130 euro).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:48
laurens0619 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 18:11:
[...]

Helemaal eens dat er “alleen kabel is een oplossing” cultuur heerst op tweakers :p
Is ook de beste oplossing maar niet iedereen heeft er zin in.
Niet mee eens, tegenwoordig is wifi zo goed dat dit ook door de meeste Tweakers als oplossing wordt gezien.

Alleen moet je wel bij voorkeur je wifi AP’s bekabelen voor de beste resultaten. Een mesh netwerk kan, mits je niet gaat gamen e.d., ook een oplossing zijn.

Of de genoemde oplossing 90 euro per jaar aan elektra kost, geen idee. Zijn vast systemen die zuiniger zijn, zou bijvoorbeeld eens kijken bij Unifi als ik TS was. Ook prima mesh netwerk mee aan te leggen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:48

Het is toch simpel, als dat op ook maar enige manier een oplossing zou zijn dan hadden die ringen wel bijgeleverd geweest bij de adapters.

Je kan blijven hangen in je Powerline, en je moet ze gewoon kopen als je dat wil, maar de hele wereld is het erover eens dat het een crappy oplossing is. Zonde van je geld en mogelijke irritaties. Kabels zijn áltijd weg te werken, kost wat tijd en soms wat compromissen op esthetiek, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat het niet lukte.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Drardollan met alleen kabel bedoelde ik uiteraard bekabelde accesspoints ipv mesh wifi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:23
Terug op het onderwerp. Bij Enphase micro omvormer systemen, welke fase-nul plc hebben, wordt het gebruik van een ferrietring aan de netzijde aangeraden. Dit om storing vanaf het net te blokkeren en de plc die het huis verlaat te verlagen.

Het juist toepassen van grote ferriet kernen waar je de juiste draden een paar keer omheen doet kan helpen. Nadruk op juiste draden. Dit is afhankelijk van het type plc.

Er zijn ook commerciële filters voor te koop. Die zijn wat beter gespecificeerd. Maar veel duurder.

Dus, wanneer juist ontworpen kan het helpen. Maar je moet wellicht ook in huis storingsbronnen filteren, en daar begint het diepe konijnenhol waar iedereen antwoord dat ethernetkabels gewoon makkelijker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
hier nog wel interessant artikel mbt toepassen filter icm eop

https://www.smallnetbuild...g-try-a-powerline-filter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:45
Er zijn geen valse plafonds, geen kruipruimte, geen loze leidingen, geen hollee plinten.
Veel huizen hebben wel ergens een verticale ruimte waardoor verwarmingsbuizen, standpijp/riool e.d. van boven naar beneden lopen doorlopen. Daar kun je vaak prima één of meerdere netwerkkabels in kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:36
Het grappige is dat ferriet kernen gebruikt worden om storingen die veroorzaakt worden door powerlineadapters tegen te gaan.

En dat powerline adapter zelf veel mee last hebben van vermogensstoringen die nu eenmaal altijd op het net kunnen voorkomen

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01:24
Ben(V) schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 23:18:
Het grappige is dat ferriet kernen gebruikt worden om storingen die veroorzaakt worden door powerlineadapters tegen te gaan.

En dat powerline adapter zelf veel mee last hebben van vermogensstoringen die nu eenmaal altijd op het net kunnen voorkomen
Absoluut dit.

En als toevoeging, ik heb al veel teveel meegemaakt dat de introductie van nieuwe electronica (alles van zonnepaneel omvormers, tot een simpele HiFi set) een "goed" werkende Devolo set compleet onwerkbaar maakte.

Doe het goed, of doe het niet.
Pagina: 1