Ik heb recentelijk de jaarrekening 2023 gehad van de Delta en zij rekenen eerst alle prijzen volgens contract en daarna krijg je de uitwerking van het prijsplafond al korting. Alles staat gespecificeerd behalve de berekening van het prijsplafond, dat is slechts het volgende:
Vergoeding prijsplafond Stroom 2.734 kWh * € 0,071800- = €196,30-
Vergoeding prijsplafond Gas 549 m3 * € 0,422969- = €232,21-
Totaal €428,51-
Dit leek mij nogal laag op het eerste gezicht, en daarom heb ik het zelf berekend en kwam op ongeveer het dubbele uit.
Ik vermoedde dat ze het bedrag gemiddeld hebben over het jaar, dus ik heb ze gebeld en om uitleg gevraagd. Die kreeg ik gisteren en bevestigde dit:
Zover ik weet is er een max aantal kWh/m3 per maand (eigenlijk per dag, maar dat is zo'n gedoe), en voor dat max aantal kWh/m3 betaal je het prijsplafond. B.v. de prijs van een kWh was 0,86 in Q1, dan moet ik 0,46 per kWh die ik in die periode gebruikt heb en onder de limiet blijft terugkrijgen. Niks middelen over het hele jaar!
De mevrouw aan de telefoon beweert dat wat de Delta doet conform de wet is, en dat dit ook op een overheids pagina staat. Ik zei dat ik dit nooit gezien had en heb om een link gevraagd. Die zou ze me sturen, maar heb ik tot op heden niet gehad.
Dus, hoe zit het nu? Wie heeft er gelijk? Zit ik er compleet naast of draait de Delta mij (en al hun andere klanten) een loer?
Vergoeding prijsplafond Stroom 2.734 kWh * € 0,071800- = €196,30-
Vergoeding prijsplafond Gas 549 m3 * € 0,422969- = €232,21-
Totaal €428,51-
Dit leek mij nogal laag op het eerste gezicht, en daarom heb ik het zelf berekend en kwam op ongeveer het dubbele uit.
Ik vermoedde dat ze het bedrag gemiddeld hebben over het jaar, dus ik heb ze gebeld en om uitleg gevraagd. Die kreeg ik gisteren en bevestigde dit:
Maar zo werkt het toch helemaal niet? Want nu betaal ik over de 2e helft van het jaar, waarin de normale prijs onder het prijsplafond lag ook het prijsplafond, en halveert dat ook meteen de vergoeding van de 1e helft (vandaar dat ik op het dubbele uitkwam).Het prijsplafond geldt over het verbruik in het jaar 2023. Er is een maximum verbruik vastgesteld waarover u een vergoeding ontvangt. Over de periode op de jaarnota van 16-1-2023 tot 31-12-2023 is een maximum verbruik vastgesteld van 2734 kwh. U heeft in die periode een verbruik gehad van 3731 kwh. De vergoeding vanuit het prijsplafond ontvangt u over 2734 kwh.
De vergoeding die u ontvangt is het verschil tussen de gemiddelde prijs op uw jaarnota en de vastgestelde vergoeding vanuit het prijsplafond. Deze vergoeding bedraagt EUR 0,40 per kwh. Het verschil tussen uw gemiddelde prijs en de vergoeding vanuit het prijsplafond is wat u terugziet op de jaarnota. Voor elektriciteit is dit verschil EUR 0,0718.
Voor gas geldt hetzelfde. De maximum vergoeding ontvangt u over een verbruik van 1094 m3. U heeft verbruikt 594 m3 in de betreffende periode. U ontvangt een vergoeding over het volledige verbruik van 594 m3. Het verschil tussen uw gemiddelde prijs en de vergoeding vanuit het prijsplafond is EUR 0,422969 per m3.
Zover ik weet is er een max aantal kWh/m3 per maand (eigenlijk per dag, maar dat is zo'n gedoe), en voor dat max aantal kWh/m3 betaal je het prijsplafond. B.v. de prijs van een kWh was 0,86 in Q1, dan moet ik 0,46 per kWh die ik in die periode gebruikt heb en onder de limiet blijft terugkrijgen. Niks middelen over het hele jaar!
De mevrouw aan de telefoon beweert dat wat de Delta doet conform de wet is, en dat dit ook op een overheids pagina staat. Ik zei dat ik dit nooit gezien had en heb om een link gevraagd. Die zou ze me sturen, maar heb ik tot op heden niet gehad.
Dus, hoe zit het nu? Wie heeft er gelijk? Zit ik er compleet naast of draait de Delta mij (en al hun andere klanten) een loer?