Nibe S1155-12 lage uitgangstemp

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtKamikaze
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-01 17:16
Hoi,

Wij hebben een nieuwebouwwoning en gekozen voor een geothermische verwarming/koeling. Op onze locatie is er een verbod voor een verticale boring, om deze reden hebben we moeten kiezen voor horizontale oplossing, Hiervoor gebruiken we de oplossing van Sunliber (https://www.senfina.eu/geothermie/) in combinatie met een warmtepomp van Nibe, de S1155-12.

Helaas zijn de resultaten niet wat we hadden verwacht, in de zomer bleek de koeling niet de gevraagde capaciteit te kunnen leveren en in de winter lijkt het bijna volledig op het elektrische element te draaien. Met een gemiddeld verbruik van > 3.000 kWh per maand de afgelopen periode.

De installateur heeft aangegeven dat de oorzaak ligt in de oplossing van Sunliber, doordat deze oplossing onvoldoende grondoppervlakte gebruikt zou het niet goed werken. Het systeem op zich heeft wel voldoende capaciteit (12 kW) volgens een officiële warmtelastberekening. Als oplossing heeft de installateur (keurig op zijn kosten) extra leidingen geplaatst in de grond om voldoende broncapaciteit op te wekken.

Het elektriciteitsverbruik lijkt nu wel te afgenomen, maar ik ben er niet van overtuigd dat het opgelost is. De installateur gaf namelijk aan dat de Bronvloeistof-uit (BT11) temp te laag was en dat dit een indicator is van te weinig broncapaciteit. Deze temp lag rond de 0 en zelfs er onder. Na het plaatsen van de extra capaciteit is deze wel iets hoger geworden ergens rond de 3 graden. De grafiek geeft nog steeds hetzelfde beeld, alleen iets hoger in temp.

Nu vraag ik mij af wat normaal is? Wie heeft er een vergelijkbaar systeem en hoe ziet de grafiek eruit?
Is er niet iets anders als oorzaak? Wat zijn jullie ervaringen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rniZqqv2GuJpuYjHERfS9XHVjVg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qvNClNlEixgf28teHZWvvaet.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door LtKamikaze op 07-03-2024 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvvroye
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23-08 13:50
Beste, bij een verticale boring, maar ook bij een horizontale energieaanvoer wordt van een temperatuur van 10 tot 12°C watertemperatuur uitgegaan. Wanneer je een vuistregel neemt van 3 op 1 dan weet je eenvoudig dat de compressor van de warmtepomp de temperatuur met een factor drie kan verhogen, 10 à 12°C maal drie geeft je 30 à 36°C watertemperatuur. Wil je deze temperatuur verder verhogen dan zal de pomp meer moeten verdichten, maar dan gaat je COP naar beneden en wordt misschien zelfs je elektrische weerstand bijgeschakeld. Dus wanneer de wateraanvoer temperatuur reeds zeer laag is en je warmtepomp is hiervoor niet uitgerust dan zal de uiteindelijke temperatuur aan de uitgang van je warmtepomp laag blijven zoals je zelf vaststelt. Ik ga er hier wel vanuit dat je warmtepomp technisch in orde is. Het kan ook zijn dat je horizontale leidingnetwerk niet diep genoeg ingegraven zit anders kom je in de winter niet aan deze lage aanvoertemperaturen.
Zelf overweeg ik een verticale boring en er werd mij een diepte van 80 meter aanbevolen, met twee boorputten zou ik voldoende hoge capaciteit halen (water van +/- 10°C) maar ik ga voor 3 putten om op het einde van de winter de temperatuur niet te fel te laten zakken. Dus (3 * 80) * 2 = totaal 480 (heen en terug) meter buis van diameter +/- 60 mm. Dus des te lager je temperatuur van je aanvoerwater, des te langer moet de horizontale aanvoerlengte worden. Ik weet niet hoeveel meter er ingegraven werd en met welke diameter. Vuistregel is dat je toch lager dan 1.5 meter moet gaan en dan moet je nog rekening houden met het type grondlaag, veel of weinig zand, dus veel of weinig water in de grondlaag aanwezig... indien hiermee werd rekening gehouden voordat de plaatsing werd uitgevoerd dan zou je systeem moeten werken. De leidingen mogen ook niet te dicht bij elkaar gelegd worden, anders gaat je capaciteit naar beneden...het systeem is eenvoudig, maar je moet met veel factoren rekening houden. Toon eens een grafiek van één dag van 22h 's avonds tot 10h 's morgens.

[ Voor 34% gewijzigd door jpvvroye op 07-03-2024 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtKamikaze
Dank voor het uitgebreide antwoord. De kernvraag is wat een gemiddelde 'normale' tempratuur is voor de bronvloeistof in/uit. De bronvloeistof uit is nu ongeveer tussen 3°C en 23°C en bronvloeistof in is deze tussen 6°C en 21°C, beide in een hele steile, bijna binaire, grafiek.

Vraag is of wat een normale bronvloeistof temp is en of de de grafiek zo stijl mag zijn?

Mij lijkt een wat meer analoge grafiek, dus minder stijl, logischer. Het lijkt nu alsof er een grenstempratuur wordt bereikt en het systeem zich 'uitschakelt'.

De grafiek over een dag voor bronvloeistof UIT:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X0CLaU1BjT1NIYLKakLgvI3eQfY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QXeupyh0Uez02nr9l3c5YjlE.png?f=fotoalbum_large

De grafiek over een WEEK voor bronvloeistof UIT:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pWjBoboD0jCM9ixTCUDXBo_tWI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ajaaDST7sThk4grAZnKVTpuX.png?f=fotoalbum_large

De grafiek over een DAG voor bronvloeistof IN:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mH23jecI_5VS6Ue48eUoVssLxMU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zy1c7ULlOl22WmQSP2ngydVT.png?f=fotoalbum_large

De grafiek over een WEEK voor bronvloeistof IN:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xzc6KJ_e3NAralQaxabXVVtIJ80=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XNUVyrYUJpmxjae0rod94Qdm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvvroye
Beste, ik denk dat we eerst enkele zaken moeten afspreken, bron vloeistof IN is de temperatuur van het water dat vanuit je grondwisselaar naar je warmtepomp gaat, bron vloeistof RETOUR is de temperatuur van het water dat terug in je grondwisselaar gaat.
Nu moet je vier grafieken tonen voor een periode van 24h of één dag dus.
Grafiek 1: temperatuur van de grondwisselaar, dus bron vloeistof IN.
Grafiek 2: temperatuur van de grondwisselaar, dus bron vloeistof RETOUR.
Grafiek 3: temperatuur van je CV IN, water naar je vloerverwarming of radiatoren.
Grafiek 4: temperatuur van je CV RETOUR, retour water van je vloerverwarming of radiatoren.
Geef ook even de temperatuur die je vraagt op je kamerthermostaat, laat ons beginnen met een koude dag in jan of februari. Heb je ook de gemeten kamertemperatuur voor deze periode?

[ Voor 3% gewijzigd door jpvvroye op 10-03-2024 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtKamikaze
Grafiek 1: temperatuur van de grondwisselaar, dus bron vloeistof IN.
Grafiek 2: temperatuur van de grondwisselaar, dus bron vloeistof RETOUR.

Dit zijn inderdaad de waarden/grafieken.

NIBE kent nog wel een aantal andere grafieken in de logging die we er naast kunnen zetten, maar ik weet niet of deze analyse voor nu nuttig is. Kern van het probleem is dat het systeem niet de gevraagde capaciteit heeft geleverd sinds de oplevering vorig jaar. Installateur geeft dit zelf ook aan en zegt daarbij: "De de bronvloeistof RETOUR tempratuur is te laag en er moet meer capaciteit (meer leidingen) in de grond". 12 februari is er ongeveer 300 meter extra leiding gelegd. Het verschil is ook te zien in de allereerste grafiek, je ziet zowel de laagst als hoogste temp ongeveer 5 graden hoger is rond deze datum. Dus het extra leiding leggen heeft effect. Maar of hiermee het probleem is opgelost vraag ik mij af. Vandaat de vraag welke tempraturen zijn doorgaans normaal voor bronvloeistof IN en RETOUR, dus in en uit van de warmtewisselaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvvroye
Hallo, je snapt het niet ofwel geef je de verkeerde grafieken. De grondwatertemperatuur ligt in jouw geval wanneer de buizen diep genoeg liggen rond de 10°C. Wanneer de Nibe pomp er warmte uit onttrekt dan moet de temperatuur naar beneden gaan. Ze kan echter nooit naar temperaturen boven 10°C stijgen zoals te zien is op jouw grafiek. Grafiek 1, 08/03/24 bron vloeistof uit blauw BT11 om 13h30 zie je plots de temperatuur stijgen naar 18.5°C om 19h45.
Dit is niet mogelijk, dit kan alleen maar de temperatuur zijn na de compressor, dus de temperatuur van je CV water, het kan ook zijn dat de temperatuur sensoren verkeerd aangesloten zijn... te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtKamikaze
Hoi, ik denk dat je nu precies mijn vraag beantwoord. Het lijkt erop dat er iets niet klopt aan het systeem.
BT11 is Temperatuurvoeler, bronvloeistof uit (https://www.nibe.eu/assets/documents/27099/531146-1.pdf)

Of ik snap het inderdaad niet :), maar het bronsysteem is het systeem dat in de grond ligt (p15) en waar het systeem de warmte uit onttrekt en het afgifte systeem is de vloerverwarming.

De grafieken zijn van BT10 en BT11 Temperatuurvoeler, bronvloeistof in en uit. Als ik je goed volg zijn de waarden die weergegeven worden niet mogelijk en is er dus iets niet goed aan het systeem.

In het midden gelaten wat dat 'iets' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

MrFish

Untitled

De thermometers voor bronvloeistof in en uit zitten natuurlijk in je binnenunit. Zodra de warmtepomp uitschakelt warmt dit langzaam op tot kamertemperatuur. Dat is niet zo spannend.

Ik zie vooral een warmtepomp die veel aan/uit schakelt, maar of dat normaal is daar valt niks over te zeggen zonder extra details.
Pagina: 1