Van 1Gbit/s > 0,6 Gbit/s (zelfde infrastructuur)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-05 12:56
Beste medetweakers,

Ik zit met een rare situatie thuis. Ik neem 1Gbit/s internet af van KPN (glas) en mijn PC is bedraad op het modem aangesloten. Alle infrastructuur tussen de PC en het modem is CAT6a (of beter).

Dit draaide altijd als een zonnetje en ik haalde netjes 945Mbit/s down via speedtest.net. Maar de laatste tijd gaan viel me op dat de downloads minder snel gingen, en wat blijkt: nu krijg ik max 640Mbit/s binnen. Zelfde systeem, zelfde infrastructuur. Op meerdere momenten getest, verder geen andere (actieve) gebruikers op het netwerk.

Het modem krijgt in ieder geval meer binnen want ik haal draadloos met mijn werklaptop tegen de 900 Mbit/s als ik naast het modem sta.

Wat ik al heb geprobeerd:
  • Andere Cat5e kabel (over de grond)
  • Andere LAN poort modem
  • Modemfirmware geüpdatet
  • LAN drivers
  • BIOS instellingen
  • Ethernet adapterinstellingen op 2,5Gbit/s
Ik zou gewoon niet meer weten wat ik nog meer kan checken.. Wie o wie heeft de ultieme tip?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:00
Wat haalt je werklaptop bedraad, op dezelfde utp poort waar je pc zit?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-05 16:15

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Geen driver updates gehad die wat zaken aangezet hebben? Wat IPV4/6 offloading, flow controll dat soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzzer
Ik kan dat helaas niet testen want heb geen andere laptop of PC in huis met een UTP ingang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Welke ethernet nic heb je in gebruik? Wellicht is er door een bios update iets niet lekker meer? Kun je dus ook de specs van de PC geven? :)
En, wellicht wat voor de hand liggend, wat als je de PC direct op het moden aansluit, gaat het dan wel goed?
Als dat zo is, kun je dus de modem/router en jouw PC uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzzer
MasterL schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:58:
Geen driver updates gehad die wat zaken aangezet hebben? Wat IPV4/6 offloading, flow controll dat soort zaken.
Staat beide uit in de eigenschappen van de Realtek adapteropties (daar verder ook niks raars te zien volgens mij, alle power saving instellingen ook uitgeschakeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzzer
CH4OS schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:02:
Welke ethernet nic heb je in gebruik? Wellicht is er door een bios update iets niet lekker meer? Kun je dus ook de specs van de PC geven? :)
En, wellicht wat voor de hand liggend, wat als je de PC direct op het moden aansluit, gaat het dan wel goed?
Als dat zo is, kun je dus de modem/router en jouw PC uitsluiten.
Moederboard is een Gigabyte B550i AORUS PRO AX. Daarin zit een Realtek 2.5GbE LAN netwerkkaart. BIOS zou potentieel een factor kunnen zijn want deze heb ik ca 3 maanden geleden geflasht naar de nieuwste versie. Zou hem terug kunnen flashen, maar dit doe ik liever alleen als niks anders helpt :)

Direct LAN kabel tussen modem en pc heb ik geprobeerd en zelfde verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzzer
Uploadsnelheid overigens wel wat t zou moeten zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-YvYgiITpy5q3OuhklBDvT7cbw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yeIExTkzJAUOJP3F6sHOVEAu.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door Renzzzer op 07-03-2024 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-05 16:15

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Wat als je de laptop (bedraad) aansluit op dezelfde aansluiting en de test herhaalt? Op die manier kun je iig de infrastructuur uitsluiten.

Edit: Ik zie het vraag al gesteld!

[ Voor 12% gewijzigd door MasterL op 07-03-2024 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:11
Wat meet je als je de pc bij de Experiabox zet en bedraad aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzzer
EricJH schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 18:31:
Wat meet je als je de pc bij de Experiabox zet en bedraad aansluit?
Via een LAN kabel direct tussen PC en experiabox of via de kabel in de muur meet ik precies dezelfde snelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Het probleem ligt niet in de infrastructuur. Heb je iets aan je systeem veranderd rondom het moment dat de downloadsnelheid minder werd?

Wat voor router gebruik je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doedelzakkie
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:18
Ik heb een tijd lang hetzelfde probleem gehad, lagere download, normale upload.
Na alles nagelopen te hebben kwam ik ergens een item tegen die het programmaatje cfosspeed koppelde aan lagere downloadsnelheden.
En wat bleek, dat programmaatje draaide bij mij ook. Na deze gekilled te hebben was mijn downloadsnelheid weer normaal. Vervolgens heb ik het maar uninstalled. Bij mij was ie blijkbaar ook bij een fresh re-install mee gekomen.

Aangezien je een Gigabyte MB hebt (https://www.cfos.de/nl/gi...m?oem=-gigabyte?undefined), zou het wel eens mogelijk kunnen zijn dat dit ook bij jou speelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Doedelzakkie schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:11:
Na alles nagelopen te hebben kwam ik ergens een item tegen die het programmaatje cfosspeed koppelde aan lagere downloadsnelheden.
En wat bleek, dat programmaatje draaide bij mij ook. Na deze gekilled te hebben was mijn downloadsnelheid weer normaal. Vervolgens heb ik het maar uninstalled. Bij mij was ie blijkbaar ook bij een fresh re-install mee gekomen.

Aangezien je een Gigabyte MB hebt (https://www.cfos.de/nl/gi...m?oem=-gigabyte?undefined), zou het wel eens mogelijk kunnen zijn dat dit ook bij jou speelt.
Echter heeft de TS met de uitvoering: Gigabyte B550I AORUS PRO AX een AM4 moederbord en dus AMD CPU, waardoor er geen Intel GbE op het moederbord zit, maar een Realtek. Ik weet niet of dat cfos gebeuren daarop ook beschikbaar is.

Een ander symptoom kan zijn, gezien blijkbaar het issue alleen met downloads is (en dus schrijven naar disk), wellicht een defecte disk/SSD? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:00
Ik zou even een live boot usb pakken en kijken wat de performance daar is :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzzer
EricJH schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 00:46:
Het probleem ligt niet in de infrastructuur. Heb je iets aan je systeem veranderd rondom het moment dat de downloadsnelheid minder werd?

Wat voor router gebruik je?
Niet zo heel veel eerlijk gezegd. Alleen een tijdje terug nieuwe BIOS op mobo. Ik neig er toch naar dat t iets met drivers/BIOS te maken moet hebben.

Modem/router is de Experiabox 12 van KPN. Geen andere router ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzzer
Doedelzakkie schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:11:

CH4OS schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:24:
[...]
Echter heeft de TS met de uitvoering: Gigabyte B550I AORUS PRO AX een AM4 moederbord en dus AMD CPU, waardoor er geen Intel GbE op het moederbord zit, maar een Realtek. Ik weet niet of dat cfos gebeuren daarop ook beschikbaar is.

Een ander symptoom kan zijn, gezien blijkbaar het issue alleen met downloads is (en dus schrijven naar disk), wellicht een defecte disk/SSD? :)
Heb inderdaad geen Intel ethernet controller. Dus cfosspeed is ook nergens te bekennen op mijn pc (of Lanmanager hoe het ook zou heten). Dit is helaas niet het antwoord..

SSD schrijft met 1,6 GB/s weg als ik bestanden over zet vanaf de secundaire SSD, dus lijkt het ook niet te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Renzzzer op 11-03-2024 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzzer
Nou het is opgelost hoor! Pff wat een gedoe.. Na een BIOS update, verwijderen van mijn VPN tool, een clean boot wat allemaal geen resultaat op leverde.. toch nog maar is alle Realtek drivers eraf gegooid. Toen de nieuwste Realtek drivers geïnstalleerd en voila. 930 Mbit/s down :).

Ik had de nieuwste drivers overigens al een keer geïnstalleerd (maar geklikt op installatie 'wijzigen/herstellen') want hij gaf aan dat ik de nieuwste drives al had... Nou dat doet dus vrij weinig. Dus lesson learned hieruit: als je nieuwe drivers installeert, soms eerst brutaal de oude verwijderen..

Dank in ieder geval voor alle suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Congrats dat je het gevonden hebt.

Het gedrag van de installer van drivers van Realtek ken ik. Het installeert niet altijd de geadverteerde driver en bleef bij de huidige. Ik heb het altijd geïnterpreteerd als dat het pakket voor meerdere chips was en dat deze niet van toepassing zou zijn op de specifieke chip in mijn systeem. Ik moet die mening misschien eens gaan herzien.
Pagina: 1