Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:18
Mijn vraag
Ik wil deze elektrische kogelkaan tussen mijn pomp en mijn spoeiverdeler zeggen. Er hang in de buitenkeuken een aansturing voor de pomp (tijdsrelais) die de pomp na een x aantal minuten uitschakelt.

Kan ik deze kogelkraan aansluiten op het tijdsrelais?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Er hangt een tijdsrelais die d.m.v. een drukknop wordt ingeschakeld, is het oude relais van de badkamer ventilatie. Hier heb ik een contrastekker op aangesloten waarop de pomp ingeplugd zit.
op het moment dat je op de knop drukt gaat de pomp draaien en geeft hij voor +/- 15 minuten water.
De uitgang op het Relais is dus 230v.

Ik wil de kogelkraan zo aansluiten dat deze opengaat op het moment dat ik op de knop van het tijdsrelais druk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKYNWEOtq9jTewfYgJMMvVUvhj8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vGreV24YCjTsylxGmsu8esID.jpg?f=user_large

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nog niets, wil eerst weten of het kan voor dat ik het bestel.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

In jouw link staat toch vrij duidelijk hoe die werkt?
Door de besturingsdraad van stroom te voorzien wordt de klep elektrisch geopend, door de besturingsdraad los te koppelen wordt de klep elektrisch gesloten.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
Er staat hoe die werkt, maar dat is toch geen antwoord op de vraag of ik hem achter het tijdsrelais kan laten schakelen?

M.a.w.. hoe sluit ik hem aan i.c.m. het tijdrelais

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:25
Henkhuppelschot schreef op zondag 10 maart 2024 @ 14:27:
Er staat hoe die werkt, maar dat is toch geen antwoord op de vraag of ik hem achter het tijdsrelais kan laten schakelen?

M.a.w.. hoe sluit ik hem aan i.c.m. het tijdrelais
Als je wil weten welk contact zou je toch minimaal een foto van het tijdrelais moeten posten.

Jij hebt een R230AC. Blauw is nul, bruin is vaste voeding fase en zwart fase moet geschakelt worden door het tijdrelais.

Waarom tegelijk met de pomp schakelen? Ik zou zeggen dat er een 2e relais bij moet voor de 16 seconden opentijd. Bij een standaard pomp gaat die kapot doordat het water nergens heen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
@Ricko1 Ik moet dus de zwarte draad bij de bruine doen op het tijdrelais?
De bruine schakelt nu (samen met de 0) de pomp aan.

Als ik deze eerder wil schakelen, moet ik hier ook weer een tijdrelais voor zetten die 16 seconden eerder schakelt dan de pomp.
Dan krijgen we wel een hele complexe installatie voor het sproeien van een tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:25
De bruine draad moet altijd spanning hebben (anders gaat de klep niet meer dicht)
De zwarte zet je spanning op als die open moet.

Wat is het probleem dat deze klep moet oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
De pomp zit aangesloten op 2 watertanks van 1000 liter, doordat het slangen lager liggen dan de aanzuigslang van de pomp lopen de tanks langzaam leeg (wet van de communicerende vaten).
Met de klep sluit hij de toevoer af en lopen ze niet meer leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:20
Kun je eens een foto posten van dit tijdrelais?
Bruin/blauw moet op de ingang van het tijdrelais. Deze heeft dus continu 230V.
De zwarte moet op de bruine uitgang van het tijdrelais, oftewel de bruine draad naar de pomp/stopcontact. Het tijdrelais zit wel in de buurt van de pomp/klep? Anders heb je wel een uitdaging.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:25

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Je kunt beter een magneetklep gebruiken. Die zijn snel open en dan zit je niet met vertragingen. Verkoopt tameson ook..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Je zou ook een Honeywell zonneklep kunnen gebruiken, die hebben een schakelcontact die aangeeft dat de klep in een bepaalde positie staat. Daar dan de pomp mee inschakelen. Wel even uitzoeken of er nog een relais tussen moet.

Wat ook wel goed werkt is alles aansturen via bijvoorbeeld homeassistant en dan de pomp schakelen via een Shelly plug. Zo stuur ik mijn pomp aan: waterdruk in de leiding onder een bepaalde waarde? Dan de pomp aan. Boven een bepaalde waarde? Dan pomp weer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:20
prein2 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 22:38:
Je kunt beter een magneetklep gebruiken. Die zijn snel open en dan zit je niet met vertragingen. Verkoopt tameson ook..
Wel belangrijk is dat er geen vervuiling in het water zit, anders gaan ze al snel doorslaan.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:41
Het is nogal een ingewikkelde oplossing die vooral storingsgevoelig is. Even een veerbelaste klep in de leiding en je bent klaar.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
@Jim423 De bruine draad schakelt nu de pomp aan, dus als ik daar de bruine bij doe zou het moeten werken. Ik kan zo snel geen foto maken, zit redelijk dicht gebouwd.

@ErnstvV Vind de klep van Honeywell een vrij prijzige oplossing als ik eerlijk ben.
Een domotica oplossing die werkt met Homey kan ook, ik zou de klep en de pomp dan aan kunnen sturen met Hue of iets dergelijks.

@prein2 Het water is niet schoon, het is opgevangen regenwater en er zit af en toe gruis in.

@hesselbeertje hoe zie je dat voor je? Als ik er een klep tussen zet, zuigt de pomp dan nog aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:25

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Henkhuppelschot schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:19:

@prein2 Het water is niet schoon, het is opgevangen regenwater en er zit af en toe gruis in.
tja.. filtjertje van een tientje ertussen?
https://tameson.nl/produc...-mm-maaswijdte-20-bar-nbr
https://tameson.nl/produc...jC99-8pXRk-BoC6ioQAvD_BwE

2x per jaar even schoonmaken. oplossing is én simpel, én geen ingewikkelde besturingslogica nodig, én goedkoop.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:41
Henkhuppelschot schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:19:
@Jim423 De bruine draad schakelt nu de pomp aan, dus als ik daar de bruine bij doe zou het moeten werken. Ik kan zo snel geen foto maken, zit redelijk dicht gebouwd.

@ErnstvV Vind de klep van Honeywell een vrij prijzige oplossing als ik eerlijk ben.
Een domotica oplossing die werkt met Homey kan ook, ik zou de klep en de pomp dan aan kunnen sturen met Hue of iets dergelijks.

@hesselbeertje hoe zie je dat voor je? Als ik er een klep tussen zet, zuigt de pomp dan nog aan?
Ja hoor, iedere bronpomp heeft een veerbelaste klep (voetklep). En in dit geval kun je m ook in de persleiding zetten natuurlijk.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
hesselbeertje schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:29:
[...]

Ja hoor, iedere bronpomp heeft een veerbelaste klep (voetklep). En in dit geval kun je m ook in de persleiding zetten natuurlijk.
Die zit er al een in, in beide aanzuigleidingen.

Situatie is als volgt:
2 ICB tanks van 1000 lieter p/st. --> in de achterste zit een aanzuigslang met terugslagklep, de slang loopt naar voren naar het t-stuk bij de eerste tank.
In de eerste tank zit een slang met terugslagklep de slang gaat naar een via een t-stuk naar de pomp.
De pomp staat op de grond in een kast van de buiten keuken, de uitvoer van de pomp loopt omhoog (hoger dan de bovenzijde van de tanks) naar een verdeelstuk. Tussen het verdeelstuk en de pomp zit een kraan en op elke aftakker van het verdeelstuk zit een kraan.
Als ik de pomp aan het gehad en de kraan bij het verdeel stuk niet dicht draai, lopen de tanks leeg.

Ik heb het ooit eens geprobeerd met een 2de terugslag klep, waar zou ik deze moeten plaatsen dan?
Pagina: 1