Op zoek naar een docking station / monitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Ik zoek een?
Goede manier om m'n desktopPC thuis en m'n thuiswerkplek te combineren. Op dit moment heb ik een desktopPC (AMD Ryzen setup) Welke aangesloten is op een Deel 24' monitor, een bedraad toetsenbord en bedrade muis. Nu ben ik onlangs aan een nieuwe job begonnen waarbij er iets serieuzer aandacht is voor thuiswerken. Dus bij deze ook iets meer aandacht vanuit mijzelf om dit goed in te richten.

Wat is je budget?
Vanuit de werkgever heb ik een budget om de thuiswerkplek goed in te richten. Hier moet ook een bureaustoel nog voor komen. Reken op een budget van ongeveer 700 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, prijs kwaliteit is vooral belangrijk.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zoals ik al zei, het gaat dus om een thuiswerkplek. Functionaliteit moet zijn om de laptop (v/d baas aansluiting via USB-C) te kunnen bedienen met aanwezige TB en Muis, gebruikmakende van een externe monitor, liefste bekabeld op het LAN aangesloten.

De huidige aanwezige monitor is een standaard 24' Dell IPS monitor zonder veel extra functionaliteit (alleen een USB hub) met DP en HDMI ingang. Waar ik eigenlijk naar toe wil (geen idee of dit ook technisch kan) is een docking station met input voor LAN, USB, Monitor (HDMI/DP) headphone. Dit is een standaard docking station natuurlijk, maar idealiter zou ik ook mijn desktop PC hierop aan willen kunnen sluiten (want gedeelde monitor, TB/Muis en LAN. Ik heb echter geen idee of dit kan.

Daarnaast zou de Hub/docking functionaliteit ook in de monitor mogen zitten. Met als bonus dat de monitor nog een webcam ingebouwd heeft (ik vind een videovergadering waarbij de camera vanuit linksonder je gezicht in beeld heeft, terwijl je gezicht naar iets anders gericht is altijd een beetje knullig en onpersoonlijk).

Zo lang er alleen gebruik gemaakt wordt van de laptop volstaat een luxe monitor met docking functie wel. Maar mijn vraag is hoe kan ik mijn desktop in deze setup integreren?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelkie
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online
Als ik het dus goed lees wil je je werkplek (laptop) en desktop gebruiken met hetzelfde scherm en muis/toetsenbord.
Daar kun je dan een KVM switch voor gebruiken waar je deze apparatuur op aansluit, dan kun je wisselen tussen je desktop en laptop.
De LAN verbinding zul je apart naar je laptop moeten leggen al dan niet met een verloopstekker als daarvoor geen aansluiting in de laptop zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
En een compromis zoals dit?
https://tweakers.net/pric...27e1n5600he-00-zwart.html

Moet ik switchen tussen ingangsbronnen met de monitor. Heeft volgens mij wel een mogelijkheid om als docking te dienen via USB-C. Weet dan alleen niet of je TB en muis op beide systemen kan gebruiken (usb hub functie alleen via USB-C?). LAN werkt ook niet, maar zou ook via een access point --> wifi kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-10 19:57
jaapsander schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:14:
En een compromis zoals dit?
https://tweakers.net/pric...27e1n5600he-00-zwart.html

Moet ik switchen tussen ingangsbronnen met de monitor. Heeft volgens mij wel een mogelijkheid om als docking te dienen via USB-C. Weet dan alleen niet of je TB en muis op beide systemen kan gebruiken (usb hub functie alleen via USB-C?). LAN werkt ook niet, maar zou ook via een access point --> wifi kunnen.
USB functionaliteit zal alleen via de USB-C gaan, met switchen naar een andere video-input gaat eventueel aangesloten k/b dus niet mee.
Je zult bij deze gewenste functionaliteit echt met een KVM-switch moeten gaan werken, en die zijn er van heel eenvoudig tot héél uitgebreid.

Er zijn ook daadwerkelijk docking stations met KVM functies, bv zoiets:
https://www.avaccess.com/...m-switch-docking-station/
Geen persoonlijke ervaring mee, maar ben zelf onderzoeken naar een K/M switch zónder de video dus dan kom je wel eens wat tegen :P

NB: Wat betreft de bureaustoel, daar wil je zeker niet op besparen en dan is €700 voor het totaal wel wat aan de lage kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Dieks77 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:34:
[...]

USB functionaliteit zal alleen via de USB-C gaan, met switchen naar een andere video-input gaat eventueel aangesloten k/b dus niet mee.
Je zult bij deze gewenste functionaliteit echt met een KVM-switch moeten gaan werken, en die zijn er van heel eenvoudig tot héél uitgebreid.

Er zijn ook daadwerkelijk docking stations met KVM functies, bv zoiets:
https://www.avaccess.com/...m-switch-docking-station/
Geen persoonlijke ervaring mee, maar ben zelf onderzoeken naar een K/M switch zónder de video dus dan kom je wel eens wat tegen :P

NB: Wat betreft de bureaustoel, daar wil je zeker niet op besparen en dan is €700 voor het totaal wel wat aan de lage kant.
Dat van USB functionaliteit was ik al bang voor. Overigens zie ik in mijn zoektocht dat er relatief betaalbare USB switches zijn (~25 euro) die met een druk op de knop kunnen switchen tussen, in dit geval, laptop en desktop devices (TB, Muis en geluid). De vraag is of het switchen van het videogedeelte dan ook prima via de monitor kan of dat een uitgebreide KVM switch die (bijna) alles kan switchen the way to go is.

Qua budget heb ik het misschien onhandig geformuleerd. Het totaalbudget is hoger, maar aangezien ik niet teveel wil bezuinigen op een stoel (bureau heb ik al) schat ik in dat er 700 over blijft voor Monitor, webcam, headset, KVM switch. Nadeel (qua keuzemogelijkheid en flexibiliteit) is wel dat ik alles via een portal bij coolblue moet bestellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donool
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-10 11:06
Ik heb een Gigabyte M32U die een ingebouwde KVM switch heeft. Dat werkt erg goed.

Aan de monitor heb ik een muis, toetsenbord, webcam en speakers (3.5mm) aangesloten. Heeft helaas geen ethernet.

Mijn werklaptop heb ik via USB-C verbonden voor beeld en randapparatuur.
Mijn desktop is aangesloten met HDMI + USB.

Met een druk op de knop wissel ik dan tussen de laptop/desktop.

Het scherm is wel meteen zo duur als je hele budget maar wellicht is er een goedkopere variant zodat het wel in je budget past.

Update: zo te zien zijn er wel meer met een KVM die wel binnen het budget passen: categorie: Monitors

[ Voor 24% gewijzigd door Donool op 07-03-2024 14:01 . Reden: toevoeging pricewatch ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-10 19:57
IIyama heeft er ook een paar met KVM én ethernet, in ieder geval een 32" en 34", en wat zachter geprijsd dan de hierboven genoemde Gigabyte.
bv: https://iiyama.com/nl_nl/products/prolite-xcb3494wqsn-b5/

Switchen gaan op basis van de geselecteerde inputsource, maar via het OSD-menu das wellicht niet zó handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoFlame
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:12
Ik denk dat op dit moment een monitor zoals de bovengenoemde Iiyama ProLite wel een betere keuze is. Toevallig kwam ik laatst wel precies een apparaat tegen die kan doen wat jij wilt, maar die kan ik niet leverbaar vinden voor hier zonder torenhoge kosten te betalen: De AV Access iDock C10

Die doet precies wat je wilt: https://www.avaccess.com/products/idock-c10/
Pagina: 1