Autoverzekering annuleren na aanvraag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:12
Recentelijk een brief gekregen van mijn autoverzekering dat de premie dik met 20% omhoog ging.
Tijd om eens rond te kijken dacht ik.

Via pricewise kwam ik uit bij de autoverzekering van Nationale Nederlanden, de voorwaarden bekeken en eigenlijk zag alles er goed uit.
Vervolgens heb ik via pricewise de verzekering afgesloten, er van uitgaande eigenlijk dat hun alles regelde bij Nationale Nederlanden.
De volgende dag ontving ik een bevestiging waaruit bleek dat ze de verzekering per direct in lieten gaan in de plaats van aan het einde van de maand wat ik gevraagd had.
Tevens blijkt Pricewise als tussenpersoon te fungeren, en mijn verzekering loopt dus niet rechtstreeks bij Nationale Nederlanden.

Dat was niet helemaal wat ik wilde en dus wil ik de verzekering annuleren, wat volgens hun website ook gewoon binnen 14 dagen kan.
Ik heb dinsdag via het contactformulier op hun website aangegeven dat ik het per direct wil opzeggen, daar heb ik een bevestiging van ontvangen.
Tevens heb ik dinsdag een e-mail gestuurd dat ik de aanvraag wil annuleren, waarvan ik een afschrift heb ontvangen.

Tot op heden heb ik nog niets van ze vernomen, wel zie ik dat er een incasso gepland staat voor morgen voor het afschrijven van de premie.

Vraag is een beetje wat wijsheid is, gewoon netjes afwachten en er van uit gaan dat alles wel goed komt?
Het weigeren van de incasso voor morgen lijkt me geen goed idee? Ik ben een beetje bang dat zoiets invloed kan hebben op toekomstige aanvragen.

Beste antwoord (via eltweako op 11-03-2024 19:33)

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:22
eltweako schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:10:
Vraag is een beetje wat wijsheid is, gewoon netjes afwachten en er van uit gaan dat alles wel goed komt?
Het weigeren van de incasso voor morgen lijkt me geen goed idee? Ik ben een beetje bang dat zoiets invloed kan hebben op toekomstige aanvragen.
Ik weiger bij dit soort dingen gewoon de incasso, nog nooit problemen gehad bij toekomstige aanvragen. Meestal reageren dit soort partijen wel na een poosje en dan kunnen ze het mooi administratief oplossen zonder dat jij in de stress zit of je de betaling terugziet.

[ Voor 15% gewijzigd door HeldereM op 07-03-2024 12:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

wat zeggen ze als je belt?

Lijkt me dat je gewoon verzekerd bent bij NN, wat is het probleem van een tussenpersoon?
overigens is "opzeggen" niet per se gelijk aan "annuleren" waarop je je beroept. ik zou duidelijk zijn dat je annuleert onder de bedenktijd.

is het verder een probleem als de verzekering een paar weken eerder ingaat?

[ Voor 15% gewijzigd door bombadil op 07-03-2024 12:15 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Pricewise heeft geen telefoonnummer meer, ook het nummer wat je via google vind is niet meer in gebruik.
Het probleem is dat ik niet via een tussenpartij verzekerd wil zijn na nare ervaringen in het verleden.
In mijn e-mail heb ik geschreven:
"bij deze gebruik maken van mijn 14 dagen bedenktermijn en de verzekering per direct annuleren."

Dat zou duidelijk genoeg moeten zijn lijkt me?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:22
eltweako schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:10:
Ik weiger bij dit soort dingen gewoon de incasso, nog nooit problemen gehad bij toekomstige aanvragen. Meestal reageren dit soort partijen wel na een poosje en dan kunnen ze het mooi administratief oplossen zonder dat jij in de stress zit of je de betaling terugziet.

[ Voor 15% gewijzigd door HeldereM op 07-03-2024 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Incasso annuleren, direct contact opnemen met verzekeraar en aangeven dat je bij hen wil verzekeren zonder tussenpartij. Kan zijn dat ze dat niet mogen volgens hun overeenkomst met de tussenpartij, in dat geval ga je gewoon ergens anders heen.
Autoverzekeringen schelen niet zo veel van elkaar op uitschieters na, dus er is altijd wel een andere partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Goed, ik heb de betaling alvast geweigerd, ook met het idee dat het terugkrijgen van het geld waarschijnlijk meer werk gaat zijn.
Mijn oude autoverzekering loopt overigens nog gewoon, dus dat is geen probleem.

M.b.t. het opzeggen, zouden de mails voldoende zijn of moet er nog een aangetekende brief achteraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:54
eltweako schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:30:
Goed, ik heb de betaling alvast geweigerd, ook met het idee dat het terugkrijgen van het geld waarschijnlijk meer werk gaat zijn.

M.b.t. het opzeggen, zouden de mails voldoende zijn of moet er nog een aangetekende brief achteraan?
Je hebt automatische bevestigingen van de opzeggingen gekregen, dus aangetekende brief is alleen maar geld weggooien. Een handtekening voor ontvangst van *een brief* is minder waard dan een mailbevestiging waarin je originele bericht staat vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je hebt de betaling van de incasso geweigerd, dan ga je dat geld dus niet uitgeven en hoeft het dus ook niet terugbetaald te worden? :? Of mis ik iets?
Het is voldoende om per mail aan te geven dat je binnen jouw zichttermijn afziet. Volgens mij is https://www.pricewise.nl/...ng-afgesloten-terugkomen/ ook duidelijk in wat je dient te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
CH4OS schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:51:
[...]
Je hebt de betaling van de incasso geweigerd, dan ga je dat geld dus niet uitgeven en hoeft het dus ook niet terugbetaald te worden? :? Of mis ik iets?
Nee, je mist niets.
Als ik niet zou weigeren, dan zou het geld morgen afgeschreven worden, en dan zou ik moeite moeten doen om het terug te krijgen.
Ik heb voor de zekerheid pricewise per e-mail op de hoogte gesteld van het weigeren van de incasso en middels een voorbeeldbrief de overeenkomst nogmaals ontbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:43
Als de verzekering al ingegaan was moet je er wel rekening mee houden dat je je nog met terugwerkende kracht weer ergens anders moet verzekeren. Anders ben je een aantal dagen onverzekerd geweest.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Incasso weigeren is altijd goed, anders moet je wachten tot je geld terug krijgt nadat de termijn van het storneren van de incasso verlopen is (anders krijg je het 2x terug). Zo handel je het veel sneller af en als je niet betaald nemen ze vanzelf contact op met jou als je tussenpersoon de opzegging niet correct of tijdig doorgeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
@LordSinclair Goed dat je het zegt, maar ik had mijn oude verzekering nog niet opgezegd, dus die loopt nog gewoon.
@Deveon Ja ik wist niet of ik hier goed aan zou doen, maar aan de reacties te zien wel, dus dat is wel fijn.

Ik verwacht binnen een paar dagen in ieder geval reactie, maar als de communicatie nu al zo stroef loopt vraag ik me af hoe het zou gaan als ik daadwerkelijk schade aan mijn auto gehad zou hebben. Want daarvoor moet je blijkbaar ook bij pricewise zijn in de plaats van de verzekeraar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:57
Bij de meeste verzekeraars is het tegenwoordig zo dat als je "aanvangspremie" niet betaald de verzekeringsovereenkomst niet tot stand komt. Je kunt aan de verzekering dan geen rechten ontlenen. De verzekeraar gaat er dan van uit dat je verzekering niet wil. Ze hoeven ook geen aanmaning te sturen. In de voorwaarden van Nationale Nederland (die op de site staan) staaat het volgende in artikel 12.5
Als jij de eerste premie niet betaalt
De persoon die de verzekering heeft afgesloten, moet ervoor zorgen dat wij de eerste premie op tijd ontvangen. Dat moet binnen dertig dagen na de ingangsdatum van de verzekering. Deze staat op je polisblad. Ontvangen wij de premie niet binnen die termijn? Dan ben jij niet verzekerd en kun jij en de andere verzekerden vanaf de ingangsdatum geen gebruik maken van de verzekering bij een schade van jou of andere verzekerden. Wij zijn niet verplicht om in dit geval een aanmaning te sturen.
Linkje naar de voorwaarden: https://www.nn.nl/nn/file...d=37911&elementid=6554483

Mocht je later je alsnog wel bij Nationale Nederlanden wil verzekeren moet je een nieuwe aanvraag indienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
@Faxe Bedankt voor het uitzoeken.
Ik heb meerdere verzekeringen daar lopen, maar de premie was goedkoper via pricewise.
Had net zo goed een welkomstaanbieding of een deal met pricewise kunnen zijn, wat er niet bij stond was dat hun dan ook de schadeafhandeling deden.

Waarschijnlijk dat ik zodra dit alles afgehandeld is ik gewoon rechtstreeks een verzekering bij hun afsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Na 2 incassopogingen kreeg ik vandaag een mail dat de verzekering geannuleerd is.
Telefonisch zijn ze onbereikbaar en per mail reageren ze na een week pas.

Weet niet of het altijd zo is, maar het wekt bij mij geen vertrouwen in deze partij en ik ben dus blij dat ik uiteindelijk niet via hun verzekerd ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:31
eltweako schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:34:
Na 2 incassopogingen kreeg ik vandaag een mail dat de verzekering geannuleerd is.
Telefonisch zijn ze onbereikbaar en per mail reageren ze na een week pas.

Weet niet of het altijd zo is, maar het wekt bij mij geen vertrouwen in deze partij en ik ben dus blij dat ik uiteindelijk niet via hun verzekerd ben.
Fijn dat het is opgelost.
Bedenk wel dat partijen die als tussenpersoon optreden vaak dit soort processen tot in elke stap hebben geautomatiseerd. Daar verdienen ze hun geld mee en verzekeraars bieden vaak een koppeling aan zodat alles automatisch kan verlopen, ook goedkoper voor hun.
Vandaar slecht contact mogelijk.

Tevens goed om uit te zoeken of je huidige verzekeraar überhaupt opzeggingen door derde toelaat of dat je dat altijd zelf moet doen.

PS; Promovendum maakt altijd reclame met de claim dat ze 20% goedkoper zijn dan jouw huidige verzekeraar. Ik ben nu voor het eerst naar hen overgestapt. Ze bleken sowieso al voordelig uit te vallen in mijn geval. Dus even gebeld, mijn huidige premie doorgegeven en voilà, een aanbod dat 20% lager ligt. Over een jaar zie ik wel weer verder. :*)

[ Voor 4% gewijzigd door chrisborst op 11-03-2024 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
@chrisborst Ja, promovendum heb ik ook mee gebeld, alleen accepteerden ze mij niet vanwege het vermogen van mijn auto.
Dus even rondkijken dan maar.
Pagina: 1