Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:10
ik heb de volgende apparatuur:
  • Fuji X-T10
  • Fuji X-T20
  • Fujinon XF18-55
  • Fujinon XC50-230
Het is niet meer het nieuwste spul, maar qua IQ bevalt het mij uitstekend.
Wat minder goed bevalt is de AF snelheid. Ik maak veel foto's van zwemwedstrijden, met name met de X-T20 icm de XC50-230. Deze combinatie is uitermate ongeschikt voor sportwedstrijden met minder licht, zoals een zwembad dus. Het hunten is verschrikkelijk, alsmede de initiele focus. Die duurt soms 4 seconden.

Om toch een stap te kunnen maken zit ik aan een upgrade te denken:
  • X-T10 en X-T20 inruilen voor een gebruikte X-T3(0). Zal de telelens hierdoor sneller werken?
  • XC50-230 verkopen en een gebruikte XF55-200 aanschaffen. Zelfde vraag: ga ik hiermee sneller focussen?
  • X-T3(0) + XF55-200 aanschaffen. vlgs mij ligt dit buiten budget. Ik wil er max 500 euro bij doen.
  • Andere optie waar ik niet aan denk?
Zoals hierboven staat wil ik er 500 euro bij doen
Wie helpt mij om een goede kant op te duwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 21:22
Nu lijkt het mij dat het kan liggen aan dat het niet hele lichtsterke objectieven zijn. Zeker niet als je volledig bent ingezoomd. Ik ben niet bekend met Fuji maar ga op zoek naar een objectief met een zo groot mogelijk diafragma. Het liefst constant over het hele bereik.

Probeer het ook eens op de ouderwetse manier, namelijk handmatig focussen. Als je onderwerp ver weg is kan je waarschijnlijk makkelijk focussen en plaatjes blijven schieten. Dan hoef je niet te wachten op je autofocus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:39
Volgens mij zit de focus motor bij Fuji lenzen in de lens zelf, dus als je een snellere AF wil dan ga je dat niet krijgen met een andere body. Een andere body gaat je vooral een andere/betere/nieuwere AF sensor/verwerking bieden maar om daar iets over te zeggen moet je bekend zijn met de Fuji camera's. Ik ben dat niet.

Voor het fotograferen van snelle sporten, maar helemaal bij iets waarbij je ook nog eens afleidende andere zaken hebt die je focus verstoren, zoals water, zal je toch een tactiek moeten bedenken om dit probleem te omzeilen. Denk aan dingen als parallel aan de beweging gaan staan, zodat je een zoveel mogelijk vaste focus afstand hebt, vooraf manual focussen op een punt en afdrukken wanneer de zwemmer daar is, panning kan ook leuk zijn maar daarvoor gelden weer andere spelregels. Je kan met apparatuur maar een gedeelte van je uitdaging aanpakken, het zal nooit het hele probleem oplossen. Fotograferen in een zwembad is uitdagend, daar doe je niets aan. Kies een combinatie van apparatuur die je zoveel mogelijk speelruimte biedt (dus snelle lens qua lichtsterkte, snelle AF motor) en pas je tactiek aan op de omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:26
Als je nu met max. burst rate schiet kun je nog proberen om met minder beelden per seconde te schieten. Dan geef je camera tussen de foto's door meer tijd om te focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:56
Wat voor AF zit er in de camera's?

Ik had hetzelfde probleem bij sportwedstrijden binnen.
Nadat ik een erg goede lens had aangeschaft heb ik de camera geupgrade, van eentje met contrast-detect autofocus naar een met PD-AF.
Dat scheelt enorm omdat PD-AF meteen aangeeft in welke richting de AF moet bewegen. Bij contrast detect moet hij soms eerst hunten inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
Tarquin schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:07:
Wat voor AF zit er in de camera's?

Ik had hetzelfde probleem bij sportwedstrijden binnen.
Nadat ik een erg goede lens had aangeschaft heb ik de camera geupgrade, van eentje met contrast-detect autofocus naar een met PD-AF.
Dat scheelt enorm omdat PD-AF meteen aangeeft in welke richting de AF moet bewegen. Bij contrast detect moet hij soms eerst hunten inderdaad.
de X-T20 heeft inderdaad PD-AF, maar niet over het hele gebied. Ik zal mij eens hierop gaan focussen (pun intended)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:58

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Schiet je op AF-C? welke vorm van? single point? area? wat zijn je AF-C instellingen? die zullen wellicht iets verbetering brengen. Ik heb nog een 50-230 gebruikt, maar kan me voorstellen dat een 55-200 iets sneller/snappier zal zijn. Met een X-T20 is best nog wat mogelijk hoor.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:20
Mijn ervaring met de 50-230 is ook dat je moet leren omgaan met de tekortkomingen.
Het is geen point-and-shoot lens en minder geschikt voor sport. Dat betekent dat je moet nadenken, anticiperen en voorbereiden voor het beste resultaat.

Burst is aan te raden, stel vantevoren scherp op het punt waar je actie verwacht en wacht op het juiste moment.

Ik heb ook de 50-140 en dat is een mega vooruitgang, maar ook een heel stuk duurder. Of de 55-200 zoveel meer brengt, zou je in reviews kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
wat het een beetje is, is dat ik al best anticipeer. Waar ik met name mee zit, is dat ik een foto van een zwemmer dichtbij maak, daarna wil ik iets verderop fotograferen en dan is de lens soms 4 a 5 seconden aan het vinden van het scherpstelpunt (dit is toch hunten). Het moment is dan voorbij.

Wel bedankt voor de goede tips allemaal.

[ Voor 6% gewijzigd door 107mb op 10-03-2024 10:33 ]

Pagina: 1