Hoe optimaal wifi bereik krijgen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcc88
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-08 06:54
Mijn vraag
Wifi optimaliseren

Relevante software en hardware die ik gebruik
Experia box v10, asus lyra, asus lyra voice

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
wifi kanaal veranderen, lyra voice verplaatst. Set-up diverse malen opnieuw opgestart.
Eerder ook powerline geprobeerd maar dat was nog slechter.

Zoals hierboven vermeld heb ik een experia box v10, een asus lyra (begane grond) en een asus lyra voice (eerste verdieping). De asus lyra is met een netwerk kabel verbonden met de experiabox en hangt in de gang. De lyra en lyra voice hebben een mesh setup (aimesh).

Nu is de kwaliteit van de wifi wisselend.
Er is (vooral ‘s-avonds) wel connectie maar slecht internet en vooral op zolder is het ruk (2e verdieping).
Helaas heb ik geen loze leidingen om kabels naar boven te trekken.
Is het tijd voor nieuwe wifi apparatuur? En zo ja, wat zou dan een goede set zijn voor de meest stabiele wifi/internet (zonder een gat in mn portemonnee te branden).

Alvast bedankt voor de tips.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:29
Hoe is de verbinding van de nodes? Stabiel op 5ghz? Poor?
Kun je ze anders verplaatsen dat ze onderlinge betere verbinding hebben?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcc88
laurens0619 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:17:
Hoe is de verbinding van de nodes? Stabiel op 5ghz? Poor?
Kun je ze anders verplaatsen dat ze onderlinge betere verbinding hebben?
Je bedoelt verbinding tussen de 2 lyra apparaten? Die ziet er goed uit volgens mij (tenminste geen meldingen/signalen dat de verbinding slecht is).
En als ik slecht internet hebt lijkt het wifi signaal gewoon goed te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcc88
Is zoiets anders een goede oplossing?
Ubiquiti AmpliFi AFi-HD Mesh Wifi

Nieuw beetje duur maar 2e hands is nog acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Je opmerking dat bij eenslecht internet het wifisignaal wel goed is, triggert me. Bij een mesh setup gaat het er ook om dat devices naar het juiste AP schakelen (juiste = beste verbinding).

Kun je dat nagaan (ik weet overigens niet hoe)? Dus als internet slecht is (op de betreffende verdieping), waarmee is het device dan verbonden? En is de ervaring gelijk op elk device? Dus laptop vs. telefoon (en wellicht iPhone vs Android)?

En hoe is de opbouw van je huis? Betonnen verdiepingsvloeren maakt heel veel uit. Nieuwe apparatuur kopen kan altijd, maar als je niet weet wat je oplost, dan is het weggegooid geld. Het beste is altijd om APs bedraad te verbinden.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcc88
Schakelt Mesh automatisch naar het beste signaal?. Weet iemand hoe ik dat kan zien?
Ik heb in het verleden wel eens (pre-mesh) kanaal van de wifi verandert naar een die minder druk was, maar had niet het gevoel dat het een oplossing was omdat datzelfde kanaal de volgende dag opeens wel druk is. Kan dit automatisch?

Als internet slecht is, is het eignelijk slecht op alle apparaten, al hbe ik het gevoel dta het op de laptop net wat minder slech tis dan op mn mobiel (betere/sterkere wifi apparaat?).

Verdiepingsvloeren zijn beton, dus eigenlijk is mijn woning in alles waardeloos. Beton, geen loze leidingen naar boven.....

Ik zie wel dat mijn Lyra op router mode staat. Help het om deze op AP mode te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:06
Slechte wifi op de zolder is een kwestie van demping, daar helpt geen enkele setting of andere apparatuur aan.
Het enige wat je kunt doen is een van je access points verplaatsen naar bijvoorbeeld het trapgat naar de zolder.

Welke band gebruik je?
De 2,4Ghz band kan heel veel last van je buren hebben.
De 5GHz band heeft minder bereik.

Installeer eens een wifi analyzer app op je telefoon en kijk hoe druk het is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:11
dcc88 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:02:
Eerder ook powerline geprobeerd maar dat was nog slechter.
Als je die powerlines nog hebt (welke?) zou je die kunnen gebruiken om een Asus/AP op zolder te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je er nog lang gaat blijven wonen is er altijd wel een weg te vinden voor een kabel, vraag eens iemand met kennis om naar de mogelijkheden te kijken. Meestal is er wel sparing naar zolder.
Verder kijk naar wat er nog meer aan wifi aanwezig is en hou daar rekening mee.

[ Voor 17% gewijzigd door Frogmen op 09-03-2024 13:15 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcc88
The_Doman schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:28:
[...]

Als je die powerlines nog hebt (welke?) zou je die kunnen gebruiken om een Asus/AP op zolder te plaatsen?
Nee, ze werkten echt waardeloos bij mij dus heb ze weggedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcc88
Frogmen schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:15:
Als je er nog lang gaat blijven wonen is er altijd wel een weg te vinden voor een kabel, vraag eens iemand met kennis om naar de mogelijkheden te kijken. Meestal is er wel sparing naar zolder.
Verder kijk naar wat er nog meer aan wifi aanwezig is en hou daar rekening mee.
Dat is geen zekerheid en in mijn vriendenkring heb ik helaas niemand met de juiste kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:04
Dan ga ik hem er toch nog ingooien: heb je echt geen mogelijkheid om een draad te trekken? Dat maakt de verbinding tussen die mesh-punten oneindig veel beter. Is er geen oude telefoonlijn naar boven? Kan het echt niet ergens langs de trap of wat dan ook? Gaatje naar boven boren ook niet mogelijk?

Het is even een gedoe maar je bent dan wel klaar met het gezeik en halfbakken oplossingen. Internet blijft nog wel een tijdje relevant, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. En je zal jezelf daarna voor eeuwig dankbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcc88
xFeverr schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 19:23:
Dan ga ik hem er toch nog ingooien: heb je echt geen mogelijkheid om een draad te trekken? Dat maakt de verbinding tussen die mesh-punten oneindig veel beter. Is er geen oude telefoonlijn naar boven? Kan het echt niet ergens langs de trap of wat dan ook? Gaatje naar boven boren ook niet mogelijk?

Het is even een gedoe maar je bent dan wel klaar met het gezeik en halfbakken oplossingen. Internet blijft nog wel een tijdje relevant, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. En je zal jezelf daarna voor eeuwig dankbaar zijn.
dat bedraad het best is begrijp ik en zie ik ook. Ik zou zo snel niet weten hoe ik makkelijk door beton naar de 2 bovenverdiepingen kom. Langs de trap/muur naar boven kan misschien maar dan moet ik (naar zolder) al gauw 30-40 meter trekken denk ik om het een beetje langs de randen te laten lopen en ik weet niet of dat me gaat tegenstaan als het me niet lukt om het netjes te doen.

Als je daar tips voor hebt, graag. Wat voor "buizen" zou ik dan het best kunnen gebruiken incluzief bijpassende diverse soorten hoek profielen (niet alleen 90 graden). Dat moet ik dan eerst goed bekijken.

Voor nu heb ik de channels aangepast. Kijken wat dat doet.

Helpt in AP mode zetten nog (nu staat de Asus Lyra op router mode)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je niemand kent nodig dan een installateur/ goeie klusjesman uit voor een offerte en een gesprek wat hij kan doen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcc88
Frogmen schreef op zondag 10 maart 2024 @ 15:55:
Als je niemand kent nodig dan een installateur/ goeie klusjesman uit voor een offerte en een gesprek wat hij kan doen.
Wireless blijft dus lastig.
Ik ga kijken of ik het al tijd vind voor nieuwe wifi apparatuur als signaal aanpassing niet heeft geholpen.
Gezien de kosten van installateurs is zal dat de duurste optie zijn (aangezien ik het dan wel goed wil hebben en niet zomaar 2 gaatjes boren).

Bedankt voor de feedback allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:11
dcc88 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 22:35:
dat bedraad het best is begrijp ik en zie ik ook. Ik zou zo snel niet weten hoe ik makkelijk door beton naar de 2 bovenverdiepingen kom. Langs de trap/muur naar boven kan misschien maar dan moet ik (naar zolder) al gauw 30-40 meter trekken denk ik om het een beetje langs de randen te laten lopen en ik weet niet of dat me gaat tegenstaan als het me niet lukt om het netjes te doen.
Voor dat soort situaties is een Powerline verbinding dus een uitkomst.
Als je Wifi instellingen geen verbetering brengt zou ik toch eerst nog eens proberen om daarmee een verbinding naar boven te realiseren.
Eventueel wat uit V/A?

Ook is nog steeds niet echt duidelijk waar/wat er nu precies mis gaat bij de Wifi verbinding/dekking.
Slecht ("ruk") zonder de details te weten zegt niet zoveel , hetzelfde geldt natuurlijk net zo goed voor Powerline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:29
Idealiter ga je het probleem grondig analyseren en daarna pas over tot aankoop .
Kabels is sowieso goed idee.

Echter je kunt ook een hypothese opstellen dat het gewoon aan je apparaat ligt en dit op de "gok" vervangen.
Een setje waar ik goede ervaringen mee heb is Superwifi2, Deco X50 (of deco M4).

Totaal geen garanties of dit het probleem gaat oplossen want het echte probleem is nog niet helder.
Maar wie weet is het wel een oplossing

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcc88
The_Doman schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:04:
[...]

Voor dat soort situaties is een Powerline verbinding dus een uitkomst.
Als je Wifi instellingen geen verbetering brengt zou ik toch eerst nog eens proberen om daarmee een verbinding naar boven te realiseren.
Eventueel wat uit V/A?

Ook is nog steeds niet echt duidelijk waar/wat er nu precies mis gaat bij de Wifi verbinding/dekking.
Slecht ("ruk") zonder de details te weten zegt niet zoveel , hetzelfde geldt natuurlijk net zo goed voor Powerline.
Ja, mijn kennis is gewoon niet toereikend.
-powerline aantal jaar geleden uitgeprobeerd maar eigenlijk alleen maar slechte ervaring. Meerdere stopcontacten geprobeerd en was gewoon niet ok.
-wifi werkt op periodes slecht (avond met name).
Overdag (als ik thuiswerk) is het meestal acceptabel goed. Haal dan op zolder 100 Mbps (mijn max 200Mbps).
-Als het niet/slecht werkt dan is het met een netwerkkabel wel gewoon goed dus mijn conclusie is dat op dat moment wifi gewoon niet goed is (ook op de begane grond).

Ik ga kijken of het signaal aanpassen (wat ik inmiddels gedaan hebt) een verbetering is. Zo niet ga ik kijken of ik sterkere apparatuur haal.
Boren doe ik nu even niet . Verwacht/hoop binnen 1-2 jaar te verhuizen.

Bedankt allemaal!🙏
Pagina: 1