Keuze binnen of buitendeur woonkamer naar garage

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RianneV
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-10-2024
Wij willen in onze nieuwbouw woning graag een deur van de woonkamer naar de garage laten plaatsen. Daarbij hebben wij de keuze tussen het plaatsen van een binnen of een buitendeur.

De garage heeft:
* vloerverwarming en isolatie
* openslaande deuren van type: Hörmann NT60-2

Tegenargument bij buitendeur is hoe dit er vanuit de woonkamer uit gaat zien. De bouwpartij kan niet meer informatie geven dan in de meerwerklijst (screenshot). Google geeft niet meteen een duidelijke impressie. Iemand ervaring waar we aan moeten denken?

Tegenargument binnendeur: we horen vaak dat er hoger risico op inbraak is via garagedeur. Geldt dat vooral voor oudere garage deuren of is dat ook reeel risico met de Hörmann NT60-2.

Alvast dank.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Dr23h1oU75VF6m2xRBTA56bohE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/l7VPreYMbSlUpMYCaJtpsK8l.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bzg6qUYlTqNRf99gb7sCMQeiaNI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MpT5c5mkJw69fsZU9FBxQbPi.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:52
Wat voor beveiligingsslot zit er op je garagedeur?
Bij ons is hier gewoon een deur geplaatst met kerntrekbeveiliging etc.

Houd er rekening mee dat met een buitendeur je altijd een dorpel hebt. Dus een dorpel tussen je woonkamer/garage.

Ik zou mooi voor een binnendeur gaan. Vooral gezien de garage ook verwarmd wordt. Vraag de aannemer wel even hoe de garage geventileerd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10:27
Als het ontwerp inhoud dat de garage conform het bouwbesluit wordt geventileerd (met als doel motorvoertuigen te stallen), dan altijd voor buitendeur kiezen. Want dan wordt er zoveel geventileerd dat het niet behaaglijk is. Anders voldoet het overigens ook niet aan het bouwbesluit.
Indien de garage als verblijfsruimte is ontworpen, dan kun je een binnendeur plaatsen. Maar dat lijkt niet logisch, gelet op de sectionaaldeur.
En is de garage van de buren geïsoleerd en verwarmd? Die scheidingsmuur is namelijk niet geïsoleerd…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Wat wordt er nu precies beschreven in je bijlage? Is dit de standaard optie of de meerwerkoptie?

Ik heb in mijn geval ook een garage/bijkeuken bij mijn verwarmde schil getrokken. De oude ophaaldeur is nu mijn voordeur geworden, maar omdat hier de wasmachines staan en het ook een stukje kouder is, heb ik het wel zoveel mogelijk afgesloten van mijn woonkamer. Ik heb voor een massieve binnendeur gekozen met rubbers in de kozijnen en ik ga uiteindelijk nog een valdorpel toevoegen in de deur. Dat vind ik voldoende afsluiting. Mijn voordeur heeft gewoon een 3 puntssluiting, dus niet nodig in mijn binnendeur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:59
Zou voor de buitendeur optie gaan, hebben wij ook tijdens de bouw laten plaatsen vanuit de keuken naar de garage en nooit een moment spijt van gehad.

Naast het voordeel in inbraakbestendigheid heb je een volledig afgedichte deur, dus geen tocht en warmteverlies vanuit de woning naar de garage. Betere geluidsisolatie ook en niet geheel onbelangrijk, een goede brandscheiding tussen je garage en woning.

Wij hebben ook vloerverwarming in de garage, maar in de praktijk staat die gewoon uit. Het is heerlijk om de garage ook op 19 graden te hebben, maar het kost ook nogal een partij gas (of kilowattjes) om een garage verwarmd te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RianneV
@frennek, @Draakje5, standaard zit er geen verbinding tussen de garage en woonkamer. De meerwerkoptielijst geeft aan welk type buitendeur je standaard tussen de woonkamer en garage zou krijgen. Een binnendeur is ook mogelijk.

Voor de garagedeur hebben we gekozen de sectionaaldeur te laten vervangen en te kiezen voor Openslaande deuren. Dan krijgen we de Hormann NT60-2. Niet helemaal duidelijk hoe goed die zijn tegen inbraak.

@Den_S85 , zou je dit ook doen als de deur goed zichtbaar in de woonkamer komt ivm dorpel, tochtstrips etc?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKGVtFr66f2rj-e2m2nTEMgvAus=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kB5J1v6r53sKOG9jO8To6trf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door RianneV op 07-03-2024 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RianneV
@Bas.013 het betreft pijpventilatie in de garage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ic6blhR67yX8Kkh-79dodlfv4rg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/djml1VncfDgYe7wb3e9vt9JK.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
@RianneV Zo ziet het er bij ons uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8WshAUg5Z9DJh_4YyW5aijDyDOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YTYN0EqD2aRDa8Gdwhd8C2Ul.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
RianneV schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:14:
@Bas.013 het betreft pijpventilatie in de garage.

[Afbeelding]
Is de pijpventilator aangesloten op je WTW?
Zo niet, dan verstoor je je hele WTW in je woning met een binnendeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Buitendeur lijkt me behaaglijker en veiliger. Ook als het een lelijke deur blijkt die je achteraf vervangt door een mooier exemplaar is het op de lange termijn goedkoper omdat je geen warmte verliest via de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
RianneV schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:06:
@frennek, @Draakje5, standaard zit er geen verbinding tussen de garage en woonkamer. De meerwerkoptielijst geeft aan welk type buitendeur je standaard tussen de woonkamer en garage zou krijgen. Een binnendeur is ook mogelijk.

Voor de garagedeur hebben we gekozen de sectionaaldeur te laten vervangen en te kiezen voor Openslaande deuren. Dan krijgen we de Hormann NT60-2. Niet helemaal duidelijk hoe goed die zijn tegen inbraak.

@Den_S85 , zou je dit ook doen als de deur goed zichtbaar in de woonkamer komt ivm dorpel, tochtstrips etc?

[Afbeelding]
Duidelijk is dus dat de “garage” niet als verblijfsruimte van de woning is ontworpen: buitendeur dus toepassen. De andere reacties met vergelijkbare voorbeelden bevestigen dit.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Bas.013 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 18:23:
[...]

Duidelijk is dus dat de “garage” niet als verblijfsruimte van de woning is ontworpen: buitendeur dus toepassen. De andere reacties met vergelijkbare voorbeelden bevestigen dit.

.
Waarom? De garage is geïsoleerd en wordt verwarmd zoals de woning. Mogelijk is er niet genoeg licht om het als verblijfsruimte te classificeren maar dat doet niet zo veel af aan het type deur toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
volgens bouwbesluit dient er een brandwerende (30min ?) deur te komen tussen een garage (bedoeld voor het stallen van motorvoertuigen) en de andere verblijfruimtes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05:01
peter-rm schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 21:23:
volgens bouwbesluit dient er een brandwerende (30min ?) deur te komen tussen een garage (bedoeld voor het stallen van motorvoertuigen) en de andere verblijfruimtes
Nee hoor. Dan maak je van de overige gebruiksfunctie een nevenfunctie van de woning. Dan kan deze in hetzelfde brandcompartiment zijn gelegen.

Deze deur is tevens onderdeel van je thermische schil, aangezien het een scheiding is tussen verwarmd en onverwarmde zone. Deze deurconstructie dien een u-waarde van ten 1.65 te bezitten, tenzij BENG berekening een hogere eis stelt. Een reguliere binnendeurconstructie voldoet hier niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
headhunter1985 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 09:15:
[...]

Nee hoor. Dan maak je van de overige gebruiksfunctie een nevenfunctie van de woning. Dan kan deze in hetzelfde brandcompartiment zijn gelegen.

Deze deur is tevens onderdeel van je thermische schil, aangezien het een scheiding is tussen verwarmd en onverwarmde zone. Deze deurconstructie dien een u-waarde van ten 1.65 te bezitten, tenzij BENG berekening een hogere eis stelt. Een reguliere binnendeurconstructie voldoet hier niet aan.
De garage is verwarmd. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
De garage heeft vloerverwarming, maar in de praktijk zul je zien dat de temperatuur echt niet gelijk gaat zijn aan de temperatuur in de woonkamer.

Technisch krijg je die temperatuur wel gelijk, maar als je dan je stookkosten gaat bekijken gaat de verwarming in de garage heel snel uit :X

Het is dus goed om daar vooraf goed rekening mee te houden en niet achteraf als nog een goede deur te moeten plaatsen omdat het met een simpele binnendeur gaat tochten en alle warmte uit de kamer wegtrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Den_S85 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:15:
[...]

De garage heeft vloerverwarming, maar in de praktijk zul je zien dat de temperatuur echt niet gelijk gaat zijn aan de temperatuur in de woonkamer.

Technisch krijg je die temperatuur wel gelijk, maar als je dan je stookkosten gaat bekijken gaat de verwarming in de garage heel snel uit :X

Het is dus goed om daar vooraf goed rekening mee te houden en niet achteraf als nog een goede deur te moeten plaatsen omdat het met een simpele binnendeur gaat tochten en alle warmte uit de kamer wegtrekt.
Waarom dan? Als de garage geisoleerd is zoals de woning, vloerverwarming heeft zoals de woning, zie ik geen verschil? Al helemaal niet als er een binnendeur tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-05 14:57
Draakje5 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:09:
[...]

Waarom dan? Als de garage geisoleerd is zoals de woning, vloerverwarming heeft zoals de woning, zie ik geen verschil? Al helemaal niet als er een binnendeur tussen zit.
Omdat de garage niet geïsoleerd is zoals de woning. Enerzijds zit er een enorme garagedeur in die qua isolatie niet te vergelijken is met een muur (en waarschijnlijk zelfs niet met een raam als er bv triple glas van 0.7 is genomen voor de ramen van de woning) en anderzijds heb ik geen antwoord gezien op de vraag van iemand of de garage grensde aan de garage van de buur (waarbij die mogelijk bij de buur niet verwarmd wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-05 16:45
wat betreft inbraakveiligheid: hoe lang ga je het volhouden om die tussendeur telkens op slot te doen? Ik heb een vergelijkbare situatie en uiteindelijk doe je die tussendeur nooit op slot, is mijn ervaring. Of je doet het wel en vergeet het net die ene keer...

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
Draakje5 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:09:
[...]

Wij hebben een volledig geïsoleerde garage, vloer geïsoleerd, buitenmuren geïsoleerd, dak geïsoleerd, alles. Garage staat er nu vier jaar, net als het huis. Volledig volgens de laatste normen dus.

Een roldeur is echter een gigantische koudebrug. Wij hebben de vloerverwarming niet meer aanstaan, dan wordt het binnen in de garage gewoon 5 graden. Geen probleem, want ik hoef m'n bier niet in de koelkast te leggen, maar het laat wel zien wat de "waarde" is van al die isolatie.

Wat ook niet meehelpt in een garage is een kruipluik en een mega hoge grondwaterstand zoals afgelopen winter 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:02
guido66 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:44:
wat betreft inbraakveiligheid: hoe lang ga je het volhouden om die tussendeur telkens op slot te doen? Ik heb een vergelijkbare situatie en uiteindelijk doe je die tussendeur nooit op slot, is mijn ervaring. Of je doet het wel en vergeet het net die ene keer...
Zelf doe ik de deur vooral op slot als we op vakantie gaan.
Ik heb overigens gewoon een paneel-binnendeur, met enkel slot.

Achteraf gezien had ik ook een buitendeur gekozen.
Een brommertje in de garage ruik je tot in je woonkamer, dat kan ik nu dus niet.

(en ik heb er nog een bijkeuken tussen zitten)

[ Voor 21% gewijzigd door FRANQ op 11-03-2024 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:02
Den_S85 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:54:
[...]

Wij hebben een volledig geïsoleerde garage, vloer geïsoleerd, buitenmuren geïsoleerd, dak geïsoleerd, alles. Garage staat er nu vier jaar, net als het huis. Volledig volgens de laatste normen dus.

Een roldeur is echter een gigantische koudebrug. Wij hebben de vloerverwarming niet meer aanstaan, dan wordt het binnen in de garage gewoon 5 graden. Geen probleem, want ik hoef m'n bier niet in de koelkast te leggen, maar het laat wel zien wat de "waarde" is van al die isolatie.

Wat ook niet meehelpt in een garage is een kruipluik en een mega hoge grondwaterstand zoals afgelopen winter 8)7
Let dan wel op dat de lus vlakbij de garagedeur niet bevriest. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Den_S85 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:54:
[...]

Ts heeft toch helemaal geen roldeur?

Ik zie alleen maar aannames in de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
Draakje5 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 18:05:
[...]

Waarom? De garage is geïsoleerd en wordt verwarmd zoals de woning. Mogelijk is er niet genoeg licht om het als verblijfsruimte te classificeren maar dat doet niet zo veel af aan het type deur toch?
Dat de garage wordt verwarmd maakt het nog geen verblijfsruimte volgens bouwbesluit. Verder omdat de scheidingswand naar de naastgelegen garage niet is geïsoleerd. En er is een separate wijze van ventilatie, niet aangesloten op de balansventilatie van de woning.
De TS moet het verder zelf weten, is zijn / haar eigen keuze. In dit topic voldoende informatie voor een weloverwogen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Bas.013 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:00:
[...]

Dat de garage wordt verwarmd maakt het nog geen verblijfsruimte volgens bouwbesluit. Verder omdat de scheidingswand naar de naastgelegen garage niet is geïsoleerd. En er is een separate wijze van ventilatie, niet aangesloten op de balansventilatie van de woning.
De TS moet het verder zelf weten, is zijn / haar eigen keuze. In dit topic voldoende informatie voor een weloverwogen keuze.
De aannemer mag helemaal geen pijpventilatie,niet aangesloten op de wtw, met een binnendeur naar de garage, aanbieden.
Zoiets verstoort compleet je WTW. Op mijn vraag aan TS of de pijp is aangesloten op de WTW had ik nog geen antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
Draakje5 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:51:
[...]

Ts heeft toch helemaal geen roldeur?

Ik zie alleen maar aannames in de reacties.
Denk je dat die Hormann deur an het plaatje veel beter isoleert? Vrees toch dat je van een koude kermis thuiskomt 🥶

Geen aannames, gewoon een realistische inschatting gebaseerd op ervaring.

[ Voor 7% gewijzigd door Den_S85 op 11-03-2024 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:42
Waarom zou je een binnendeur doen? Wij hebben gewoon een buitendeur (was standaard en is brandwerend), schilder heeft de deur geschilderd, helemaal prima!

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RianneV
Op mijn vraag aan TS of de pijp is aangesloten op de WTW had ik nog geen antwoord.
Dank voor alle reacties! Dit ga ik navragen.

Dan moeten we inderdaad een afweging maken of we het de nadelen waard vinden of niet.

[ Voor 27% gewijzigd door RianneV op 14-03-2024 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RianneV
Bravertal schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:00:
Waarom zou je een binnendeur doen? Wij hebben gewoon een buitendeur (was standaard en is brandwerend), schilder heeft de deur geschilderd, helemaal prima!
Ik ben bang dat een buitendeur midden in de woonkamer met scharnieren, een dorpel en een slot er gek uitziet.

Daarom hebben we gekozen voor een binnendeur, maar door de reacties op dit forum overwegen we het misschien toch om te zetten naar buitendeur. We willen de garage als verlenging van de woonruimte gebruiken met bijkeuken, kasten, doorloop, maar ook voor de (elektrische) fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 19:19
RianneV schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:20:
[...]

Ik ben bang dat een buitendeur midden in de woonkamer met scharnieren, een dorpel en een slot er gek uitziet.

Daarom hebben we gekozen voor een binnendeur, maar door de reacties op dit forum overwegen we het misschien toch om te zetten naar buitendeur. We willen de garage als verlenging van de woonruimte gebruiken met bijkeuken, kasten, doorloop, maar ook voor de (elektrische) fietsen.
Kijk eens naar een binnendeur met valdorpel plus tochtstrips rondom in het kozijn. Dan hoef je je echt geen zorgen meer te maken over overspraak op je wtw.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
RianneV schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:20:
[...]

Dan zou ik mij drukker maken om de kierdichting van de twee deuren van de garage naar buiten toe. Hebben die een beetje fatsoenlijke kierdichting om de warmte binnen te houden? Openslaande deuren van een garage hebben vaak geen onderdorpel.
Pagina: 1