Hoe peaq desktop uitbreiden met extra hardeschijf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrolijke Vogel
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 09-03-2024
Mijn vraag

...Ben in het bezit van een PEAQ PDT P32S4 - I5N1/C439 desktop pc.
Hier wil ik graag een hardeschijf voor opslag aan toevoegen. Na open maken van de pc blijkt de hardeschijf en dvdspeler stroom te krijgen via een 4 pin hd stroompoort en niet rechtstreeks van de voeding. De voeding heeft geen vrije aansluitingen.Nu weet ik niet hoe de extra harde schijf aan te sluiten

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

De pc heeft nog een vrije 4 pin hd stroompoort, maar alle 4 pin to 2 x sata power kabels zouden voor lenovo pcs gemaakt zijn en deze kabels zouden niet werken op andere merken en zelfs schade aan de pc kunnen veroorzaken, vraag me dus af of dit gaat werken

Ook vond ik op internet een 2 x sata voeding splitter kabel er zouden dan ipv 2 apparaten 3 apparaten op een 4 pin hd stroompoort komen. Maar nu is de vraag, kan dit 3 apparaten op een 4 pin hd stroompoort, of kan de poort dit niet verwerken en/of te veel stroom moeten leveren, dat er kortsluiting ontstaat op het moederbord of hardeschijf.

Iemand een idee ?

Beste antwoord (via Vrolijke Vogel op 07-03-2024 22:15)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-05 22:56

M2M

medicijnman

Zo te zien is het een voeding die enkel 12V maakt. De 12V zal dus rechtstreeks doorgelust worden. 5V wordt gemaakt via een voltage converter op het moederbord. Aangezien ik nog zo'n powerconnector op je moederbord vrij zie zitten, verwacht ik dat die 5V converter genoeg vermogen kan leveren voor een extra harddisk.

-_-

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:16

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Foto's?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-05 21:35
@Vrolijke Vogel
Makkelijkste is natuurlijk om de DVD speler los te maken en de HHD hierop aan te sluiten.
De meeste mensen gebruiken al jaren geen DVD meer.
Anders is een externe hardeschijf of dvd ook een optie.

PS: heb je een foto van de binnenkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrolijke Vogel
Los koppelen dvd is inderdaad een makkelijkste oplossing, maar was benieuwd of het via bovenstaande kabels ook kan werken, dan doet alles het nog. ( of inderdaad dvd extern )

Heb wel een foto maar is niet van de gehele binnenkant, puur van de vrije voedingspoort ( 4pin )
Wat ik ook gevonden heb, is dat PEAQ uit dezelfde fabriek als Lenovo ( maar dat geeft natuurlijk niet de garantie dat het gaat werken )[URL="https://tweakers.net/i/_j0kkVNIn1H616GFWfdFZImc2vk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0COx4bX4MMzfOMzfmgzT0ohR.jpg?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8cJPxtYNIoMRHY1iVFK2VzZL4ME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0COx4bX4MMzfOMzfmgzT0ohR.jpg?f=fotoalbum_large[/U

Ieder geval dank voor het mee denken, had de webshop ook gemaild of de kabels zouden kunnen werken, maar tot heden geen reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrolijke Vogel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-O-NOyCJLfxJWFM3QSPlCUqCrDw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ny7x4iGm0LnHqPhOxG6fzxY6.jpg?f=user_large

Dit is een foto van internet, maar zo ziet het er van binnen uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:15
Koop een SATA splitter kabeltje?
https://www.hardwarewebwi...2-x-sata-power-m-03m.html
Is makkelijker dan vanaf het moederbord proberen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrolijke Vogel
@Dagion Die had ik ook gezien, maar weet niet zeker of die 4 pin poort, op het moederbord waar de hardeschijven en speler nu stroom van krijgen 3 apparaten tegelijk aan kan. Als het niet werkt, maar verder geen schade kan veroorzaken wil ik het wel proberen, is op los koppelen van de speler na, ook nog de goedkoopste oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:18
Koop geen HDD maar een SATA ssd. Ga je veel meer plezier aan beleven, zeker als deze als bootschijf gebruikt. Misschien zit er zelfs een M2 slot op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Die SATA splitter is prima. HDD of SSD, beide zal geen issue geven, die vreten niet genoeg stroom daarvoor. Check wel even of je nog een SATA aansluiting op je moederbord hebt. Dat zijn die rode kabeltjes die apart in je moederbord prikken. Je hebt nog een vrije aansluiting op je moederbord daarvoor nodig.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrolijke Vogel
@M2M er is nog een sata aansluiting vrij, dat moet goed komen. Ik laat morgen een sata splitter binnen komen en zal dan zien wat er gebeurt als je een dvdbrander, HDD en SSD alle 3 via 1 voedingspoort vanaf het moederbord van stroom gaat voorzien. Rechtstreek vanaf de voeding wel eerder gedaan, maar vanaf het moederbord nog niet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Zo te zien is het een voeding die enkel 12V maakt. De 12V zal dus rechtstreeks doorgelust worden. 5V wordt gemaakt via een voltage converter op het moederbord. Aangezien ik nog zo'n powerconnector op je moederbord vrij zie zitten, verwacht ik dat die 5V converter genoeg vermogen kan leveren voor een extra harddisk.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrolijke Vogel
@M2M Ik laat het binnenkort weten of het werkt of niet. Ieder dank voor meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:12

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik kan het op de foto niet zien maar is er toevallig nog een PCIe slot vrij? Daar zou je dan een PCIe naar NVMe adapter in kunnen stoppen en booten (uitgaande van aanwezigheid UEFI bios). Bij een nieuwe PC heb je daar dan nog iets aan.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrolijke Vogel
Ieder bedankt voor het meedenken, de sata splitter is aangesloten, samen met de nieuwe harddisk.
Lijkt nu allemaal zonder problemen te werken.

De tip van DukeBox was ook goed, maar had de nieuwe hardeschijf al liggen, voor opslag 4TB, vandaar voor het kabeltje gekozen.
Pagina: 1