Kabeltraject uitdaging

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ruvo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:04
Hoi!

Wegens aanschaf van een EV (22 kW laadvermogen), en 5 MWh PV overschot, willen wij graag een thuislader (i.e. Zappi v2.1 met 2x Cat5E UTP kabels & YMVK 5x4mm2 of YMVK-AS 4x4mm2 voedingskabel).

De uitdaging zit in het kabeltraject aangezien de meterkast niet tegen een buitengevel aangrenst. We hebben helaas geen kruipruimte of kelder. Er komen wel 3 mantelbuizen uit de grond van de meterkast; waarvan 2 richting de voorgevel gaan (telecom kabels). Uit de 3e komt de aardpen. Ik zie 5 opties:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6QhGs6BhN0SzPhpSJRIx1l_G_I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aAZ74Q9DHrbb5FBS32lVF8BP.png?f=fotoalbum_large
  • Optie 1/Rood: Eén of beiden mantelbuizen gebruiken mits er genoeg ruimte is om de bochten te maken.
  • Optie 2/Rood: Een gat in het plafond van de meterkast boren, onder de dakpannen door richting de dakgoot boeideel, en via een kabelgoot langs de gevel naar de grond. Hetzelfde principe is toegepast bij de PV panelen.
  • Optie 3/Paars: Via de achterliggende kamer naar buiten doorvoeren. Het idee hierbij is om achter de huidige plint een gleuf te vrezen zodat de kabels achter de plint weggewerkt worden. Constructieve risico’s?
  • Optie 4/Groen: Doordat er weinig ruimte is om de meterkast te bereiken werd het idee geopperd om een onderverdeler (24 module) te plaatsen in de bijkeuken. Hierdoor hoeft er nog maar één voedingskabel via een mantelbuis de meterkast te bereiken. En zijn we voorzien voor toekomstige tuinzaken en wellicht een WP en inductie fornuis. Dit zou ons ±€700,- extra kosten.
  • Optie 5: Gebruik maken van een bestaande YMVK-AS 2x2.5mm2 grondkabel (initieel bedoeld voor tuinverlichting), waarbij we maar max. 3.7 kW kunnen laden.
Wat is wijsheid?

Bijlages: groepenkast, optie 2 voorbeeld kabelgoot, optie 3 achterliggende kamer, optie 5 grondkabel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPgpX9TX93JSMSqj7ZB8PcBjerg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/a6FKHYFJIkGlNgRpUnH2Oh3H.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIUzMUkru7n6aNCxPaZlguwF8LI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7TTHJQpH6wWSvDKNeyOOBBvh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FeHM-_yVWFav_98l8-CC-frNNUM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lPJTJlMABI8UFq0Mm0zC1U05.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hf2-2D1XVety5cIHWBh5jObCCy0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wGZKDTCqD1LhLOwTmC1fBvMP.png?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
optie 1 ik zou kijken of hij in de buis van de aardepen kan.
optie 4 tenzij dit een toekomstige wens is, dan zou ik groen 4 nemen
optie 3 minst favo in mijn ogen. maar geen probleem mee te bedenken. Vermoedelijk het minste werk.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-01 14:30
Optie 1; mantelbuizen zijn naadloos en hebben zeer ruime radius...
Maar uiteraard zal het wel niet mogen vanwege alle denkbare NEN Normen waar Tweakers zo goed in zijn... :+
Gewoon proberen met bijvoorbeeld een 16mm elektra buis, krijg je die er door heen dan de 4x4² + As en de UTP kabel bestellen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Over die onderverdeler, ga je dan een oude buis opheffen om die te voorzien van 3F bekabeling richting MK? hmm, even goed bedenken wat je allemaal wil daarmee. Ik vind het voor deze casus niet de meest logische oplossing. Extra verdelers zou ik ook niet per se een fan van zijn. Er is nog behoorlijk ruimte in je MK.

Dit is ook niet een kabel die je onnodig lang wil maken, kost meer en gaat ook meer verliezen opleveren omdat er langdurig veel kW's doorheen gaan.

Ik zou dit doen met een -as kabel uit 1 stuk. door de achterwand van mk. achter een verdikte plint door en vervolgens door de dubbele muur naar buiten.

[ Voor 13% gewijzigd door AtomicShockwave op 06-03-2024 20:41 ]

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:00
Je wilt niet zo een lange omweg, zonde van het geld en de energieverspilling van de langere kabel.

Als je ruimte over hebt in de mantelbuis van de aarding dan zou ik daar een kabel bij door doen, ingraven langs het huis en rechtstreeks naar de laadpaal.

Als je in de toekomst een WCD wilt aan de buitenmuur ter hoogte van de keuken voor wat verlichting of een muziekje buiten, dan gewoon bij een keukengroep opgooien en rechtstreeks door de muur naar buiten aldaar.

• Ruvo
Dank voor de reacties!
jack zomer schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:33:
optie 1 ik zou kijken of hij in de buis van de aardepen kan.
optie 4 tenzij dit een toekomstige wens is, dan zou ik groen 4 nemen
optie 3 minst favo in mijn ogen. maar geen probleem mee te bedenken. Vermoedelijk het minste werk.
Groningerkoek schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:45:
Als je ruimte over hebt in de mantelbuis van de aarding dan zou ik daar een kabel bij door doen, ingraven langs het huis en rechtstreeks naar de laadpaal.
Mbv een trekveer in deze aardpen mantel zijn wij er niet achter gekomen waar deze uitkomt. Ons vermoeden is de achtertuin. De andere 2 telecom mantelbuizen komen sowieso uit aan de straatkant.
Optie 3 vergt vooral werk in het frezen en afwerking.
Onze vraag is vooral of dit constructieve risico's heeft voor de muur?
Groningerkoek schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:45:
Je wilt niet zo een lange omweg, zonde van het geld en de energieverspilling van de langere kabel.
AtomicShockwave schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:39:
Over die onderverdeler, ga je dan een oude buis opheffen om die te voorzien van 3F bekabeling richting MK? hmm, even goed bedenken wat je allemaal wil daarmee. Ik vind het voor deze casus niet de meest logische oplossing. Extra verdelers zou ik ook niet per se een fan van zijn. Er is nog behoorlijk ruimte in je MK.

Dit is ook niet een kabel die je onnodig lang wil maken, kost meer en gaat ook meer verliezen opleveren omdat er langdurig veel kW's doorheen gaan.

Ik zou dit doen met een -as kabel uit 1 stuk. door de achterwand van mk. achter een verdikte plint door en vervolgens door de dubbele muur naar buiten.
Goed punt. Ergens overbodig aangezien we nog ruimte hebben in de MK. Alleen ons probleem is vooral de gelimiteerde opties om de MK te bereiken. En de onderverdeler zou dan makkelijk bereikbaar zijn voor evt. toekomstige zaken zoals een WP etc.

Bedoel je met je laatste zin een verdikte plint zonder freeswerk?

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:55
Ik zou gewoon beide meteen leggen bij optie 3. Een kabel naar de laadpaal én een kabel die in de toekomst gebruikt kan worden voor een onderverdeler in de bijkeuken.

Het werk is er al, die kabel zijn de kosten niet. De onderverdeler doe je wel als dat inductiefornuis en/of die WP er komt.

[ Voor 27% gewijzigd door Makkelijk op 07-03-2024 12:21 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Met ^, een PVC regenpijp voorzien om die 2 kabels van meterkast naar laadpaal en toekomstige onderverdeler te leggen, je zou zelfs kunnen wachten met de kabel naar de onderverdeler als je een stevige trekdraad voorziet in de buis.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Ruvo
Makkelijk schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:21:
Ik zou gewoon beide meteen leggen bij optie 3. Een kabel naar de laadpaal én een kabel die in de toekomst gebruikt kan worden voor een onderverdeler in de bijkeuken.

Het werk is er al, die kabel zijn de kosten niet. De onderverdeler doe je wel als dat inductiefornuis en/of die WP er komt.
Goed idee. En in principe zou dit ook voor de andere opties gelden (via de mantelbuis mits genoeg ruimte, of via het dak).
naftebakje schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:02:
Met ^, een PVC regenpijp voorzien om die 2 kabels van meterkast naar laadpaal en toekomstige onderverdeler te leggen, je zou zelfs kunnen wachten met de kabel naar de onderverdeler als je een stevige trekdraad voorziet in de buis.
Die had ik nog overwogen; wellicht fraaier dan airco/kabelgoten. Alleen dan komt ie pal naast een bestaande regenpijp :P

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Ik bedoelde eigenlijk onder de grond, een PVC regenpijp trek je veel gemakkelijker kabels door dan door zo'n rode ribbelbuis. Maar als je traject van boven komt, kan je dit idd ook zo oplossen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1