Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

schakelaar zo maken dat ie altijd aan staat

Pagina: 1
Acties:

• leonardjansen1
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06-03-2024
Ik wil een schemerschakelaar installeren bij een buitenlamp. Maar stroomtoevoer wordt (binnen) geregeld via een schakelaar. Ik ben bang dat deze soms 'per ongeluk' uit gezet wordt.

Kan ik eenvoudig iets aanpassen in schakelaar dat ie altijd 'aan' staat?

Ik ben geen ervaren elektricien maar dat hadden jullie vast al geconcludeerd...;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnHElr2Dv_r8A9cKJDSGNjA6omA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kGSjrkAEcb0Asi3ImTN0nZYZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-11 11:14
Als het goed is schakel je fase met deze schakelaar (oftewel zwart met bruin). Je kan een simpele lasklem er op zetten zodat het geen schakelaar is maar een vaste verbinding. En dan de schakelaar weghalen een blindplaatje er op zetten. Dan ben je klaar.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:07

Aardedraadje

Met kabelschoen

Powergrim schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:11:
Als het goed is schakel je fase met deze schakelaar (oftewel zwart met bruin). Je kan een simpele lasklem er op zetten zodat het geen schakelaar is maar een vaste verbinding. En dan de schakelaar weghalen een blindplaatje er op zetten. Dan ben je klaar.
Mee eens.

Je kunt de boel voorzichtig losmaken, als je het dekseltje en kapje eraf hebt, kom je (ten minste) een bruine en een zwarte draad tegen. Normaal zorgt de schakelaar voor de verbinding tussen de twee. Met een lasklem bypass je de schakelaar en liggen ze altijd aan elkaar.

Let op dat je echt een lasklemmetje oid plaatst. En dus geen kroonsteen. Wago's zijn erg fijn om mee te werken. Meestal te koop bij de lokale bouwmarkt.

De schakelaar kun je eventueel vervangen door een blindplaatje. Dan heb je geen loze schakelaar. Mocht je daar waarde aan hechten.

En als het niet al duidelijk was: best even de spanning eraf halen voor je eraan gaan werken. ;)

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:28
Waarom moeilijk als het makkelijk ook kan? Ik heb een vergelijkbaar iets en heb met een simpel stukje plakband de schakelaar in de AAN stand vastgemaakt.

Voordeel daarvan is dat je als je toch eens de boel (even) uit wil zetten je niet de hele groep moet gaan uitzetten omdat je de schakelaar onbruikbaar hebt gemaakt.

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-11 15:19

Glewellyn

is er ook weer.

Schakelaars hebben vaak meerdere aansluitpunten voor fase en voor schakeldraad. Als je beide (dus zwart en bruin) aan dezelfde kant van de schakelaar aansluit heb je ook bereikt wat je wil en hoef je geen lasklemmen te kopen.

Zelf zou ik wel gaan voor een lasklem en de schakelaar helemaal vervangen door een blindplaat, dan is ook duidelijk dat er niets te schakelen valt.

*zucht*

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Stap 1: groep uizetten waar deze schakelaar op zit!
Stap 2: controleren dat het daadwerkelijk de goede groep is...
Stap 3: sloop de schakelaar eraf.
Stap 4: verbind de zwarte draad met de bruine draad.
Stap 5: zet een afdekplaatje erop.

Klaar :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:15
hanev001 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:46:
Waarom moeilijk als het makkelijk ook kan? Ik heb een vergelijkbaar iets en heb met een simpel stukje plakband de schakelaar in de AAN stand vastgemaakt.

Voordeel daarvan is dat je als je toch eens de boel (even) uit wil zetten je niet de hele groep moet gaan uitzetten omdat je de schakelaar onbruikbaar hebt gemaakt.
Inderdaad lijkt het mij ook wel verstandig/handig dat je de zaak toch ook nog uit kan zetten indien nodig.
Maar waarom niet gewoon een sticker/markering erop plakken voor de aan/uit stand?
Dat heb ik dus ook gedaan (rood stickertje) bij mijn buitenlamp om te zien of deze ook aan staat. :)

• leonardjansen1
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06-03-2024
allemaal heel erg bedankt! Morgen komst schemerschakelaar binnen en ga ik aan de slag!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:14
hanev001 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:46:
Waarom moeilijk als het makkelijk ook kan?
Omdat een stuk plakband niet al te charmant is? Als het je niet uit maakt (het is een gang / het zit achter de kapstok / hoe het er uit ziet boeit me niet) prima natuurlijk. Maar dat mag een ieder voor zichzelf bepalen. Ik zou zelf de schakelaar in elk geval gewoon terugzetten na het doorverbinden. Dan kunnen mensen zich lekker afvragen wat dat ding doet.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:26
Glewellyn schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:52:
Schakelaars hebben vaak meerdere aansluitpunten voor fase en voor schakeldraad. Als je beide (dus zwart en bruin) aan dezelfde kant van de schakelaar aansluit heb je ook bereikt wat je wil en hoef je geen lasklemmen te kopen.

Zelf zou ik wel gaan voor een lasklem en de schakelaar helemaal vervangen door een blindplaat, dan is ook duidelijk dat er niets te schakelen valt.
Dit is een heel slecht advies (zwart rechtstreeks aan fase verbinden is niet heel veel beter) van een zwarte draad bij een lamp ga je uit dat hij te schakelen is. als er dan ook nog daadwerkelijk een schakelaar zit krijg je zeker gevaarlijke situaties.

Dus idd plakbandje/markering op de schakelaar of een draad bij trekken zodat je fase bij de lamp hebt.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:07

Aardedraadje

Met kabelschoen

hfolkers schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:47:
[...]

Dit is een heel slecht advies (zwart rechtstreeks aan fase verbinden is niet heel veel beter) van een zwarte draad bij een lamp ga je uit dat hij te schakelen is. als er dan ook nog daadwerkelijk een schakelaar zit krijg je zeker gevaarlijke situaties.

Dus idd plakbandje/markering op de schakelaar of een draad bij trekken zodat je fase bij de lamp hebt.
Los van verwachting, staat me er iets van bij dat deze klemmen van WCD's en schakelaars niet gebruikt mogen worden om door te lussen, iets wat je hier dan wel zou doen.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-11 09:11
[...]

Maakt niets uit. Zwart mag je daarvoor gebruiken want het zit nog steeds achter een schakelaar die toevallig doorgelust is.Het is omkeerbaar.

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-11 16:37
Als aanvulling op deze adviezen zou ik dan de schakelaar vervangen door een extra WCD ipv een blindplaat. De nul en aarde zitten er toch al en een extra WCD is altijd handig.

LG Therma V HM091MR.U44

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Atlas schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:01:
Stap 1: groep uizetten waar deze schakelaar op zit!
Stap 2: controleren dat het daadwerkelijk de goede groep is...
Stap 3: sloop de schakelaar eraf.
Stap 4: verbind de zwarte draad met de bruine draad.
Stap 5: zet een afdekplaatje erop.

Klaar :)
Dan eindig je zonder spanning op de net aan elkaar gemaakte draden.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:26
wat heel fijn is voor het installeren van de schemer schakelaar. pas daarna zet je de groep weer aan :b

• mazdarati2
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-07 14:33
(mag verwijderd worden)

[ Voor 93% gewijzigd door mazdarati2 op 07-03-2024 10:25 . Reden: niet goed gelezen ]

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 07:33
marcieking schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:00:
[...]

Dan eindig je zonder spanning op de net aan elkaar gemaakte draden.
*Stap 6: Zet de groep weer aan :P

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:40
[...]

Klopt inderdaad volgens de normen mag het niet een zwarte draad is schakel en mag niet gebruikt worden als fase. Kleurcoderingen zijn er met een reden.

Het kan wel maar dan moet je de zwarte draad aan beide kanten markeren met bruine isolatie tape. Ja het zijn details maar wel belangrijk voor degene die dit over 5 jaar tegen komt (of je dat zelf bent of iemand anders is niet relevant).

• Snelle Henkie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-11 10:27
Koppel hem in de centraaldoos af.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:53
Aan iedereen die hier een blindplaatje adviseert... Succes met de zoektocht.
Foto is van oud schakelmateriaal wat al jaren uit de handel is.

Ik zou de draden loshalen van de schakelaar en met een lasklem doorverbinden. Daarna de schakelaar met bedieningswip weer terugplaatsen en niet aan de zoektocht naar een passende blindplaat beginnen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
lief schopje naar DEI :)
Pagina: 1